Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 17 okt 2018, 22:12

Jag provade litet improviserat med pannlampa. Problemet blev, att skåran inte syntes. Kornet var litet mindre problem. Denna version har inte vita prickar. En av pickorna har det (försänkta mot slitage), och det hjälper verkligen i skum belysning.

Man behöver nog litet halvhygglig allmänbelysning?!? Du vet Nitro, berätta mer!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1385 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 18 okt 2018, 13:36

Vad blev det för tredje vapen?
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Roggie_49 19 okt 2018, 20:34

Hanzki skrev:ang pt92, väldigt trevlig med alla funktioner som originalet. Slukar Co2, men det är det värt. :-) 8) För att följa länken så måste du registera dig.


Var hittar man den i Sverige?
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 19 okt 2018, 20:58

Hanzki,

Förhoppningsvis kan min granne som är finländsk reservofficer, och hade en krut Sig Sauer privat, tills förra året, provskjuta puffrorna. Jag är för kass pistolskytt, för att man skall kunna se skillnader.

Tredje pickan, tror jag är en Umarex. Hittar inte tillbaka till recensionen på Youtube där det sades. :x
Den säljs förståss under flera märken. Men den är lätt att identifiera, då den mekaniska designen är lätt igenkännbar. Min distrubieras av "Cybergun S.A." i Frankrike, eller i USA av "Soft Air USA"

Jag trodde valet skulle bli svårt. I stället blev det utskåpning! :o Jag jobbar intensivt med tester. Idag upptäckte jag nya aspekter på ett magasin. Skall kolla ett annat för samma sak. Vill inte avslöja "mördaren" på förhand :wink: Väntan är nog värd det, hoppas jag. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1385 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Hanzki (20 okt 2018, 06:55)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 19 okt 2018, 22:59

Jaga precision med en CO2 bb gun med blowback är väl kanske inte så lätt, dom skickar ju stålkulorna dit dom själv vill... dessa puffrorna är ju mer av typen burkdödare :smt037

6 meter inomhus så kunde jag hålla 20mm med min Tanfoglio Witness 1911 men när man gick ut & ville panga på 15 meter så sprider det duktigt!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6062 gånger i 2383 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (20 okt 2018, 02:38)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 20 okt 2018, 00:07

börne skrev:Jaga precision med en CO2 bb gun med blowback är väl kanske inte så lätt, dom skickar ju stålkulorna dit dom själv vill... dessa puffrorna är ju mer av typen burkdödare :smt037


Sant. Dock såg jag träningstavlorna som Luftpangaren publicerat på forumet och konstaterade att dom är riktigt dåliga. Jag kan utan omsvep och utan att på något sätt skryta säga att jag skjuter bättre från sex meter med mina blowback vapen (utom med Makaroven, som dessvärre är något av en katastrof. Pipan glappade och var lös direkt ur lådan.). Här finns helt klart utrymme för förbättringar.

Jag vill gärna också inflika att kolsyredrivna airsoftpistoler ofta skjuter bättre än stålrundkulepistoler på kortare avstånd och vindstilla förhållanden. Jag har t.ex två grå Dan Wesson revolvrar med åtta tums pipa, den ena är en rundkulepistol, den andra en airsoft. Airsoften skjuter betydligt tätare, dom flesta kulorna hamnar i ett och samma hål när jag skjuter på tavla från kort håll inomhus. Kraftfull är den också. Den skjuter lätt igenom ena sidan på en tjock konservburk. Att skjuta med den får mig alltid att spricka upp i ett stort leende.

Min KWC Sig Sauer X-five airsoftpistol (med blowback) kan skjuta grupper som skulle få vår käre Luftpangare att rodna. Den är lite lustig, den skjuter åt helvete för lågt. Därför brukar grupperna se ut som konturerna av Sverige, dvs avlånga. När jag märker att den skjuter för lågt kompenserar jag genom att sikta högre, och då tenderar måltavlorna att få denna struktur. Med undantag för enstaka flyers kan även den samla dom flesta kulorna i ett och samma (i och för sig rätt stora) hål. Även om den skjuter för lågt så är dom fasta riktmedlena väldigt väl centrerade. Jag behöver inte kompensera åt varken höger eller vänster.
Senast redigerad av Archon 20 okt 2018, 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Luftpangarn (20 okt 2018, 02:36)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 20 okt 2018, 06:23

Roggie_49 skrev:
Hanzki skrev:ang pt92, väldigt trevlig med alla funktioner som originalet. Slukar Co2, men det är det värt. :-) 8) För att följa länken så måste du registera dig.


Var hittar man den i Sverige?


Jag beställde min på För att följa länken så måste du registera dig.


Kom hem på några dagar. Jag föredrar diabolovapen, men den här köpte jag enbart för nöjet med full auto. 8)
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Roggie_49 20 okt 2018, 12:09

Hanzki skrev:
Roggie_49 skrev:
Hanzki skrev:ang pt92, väldigt trevlig med alla funktioner som originalet. Slukar Co2, men det är det värt. :-) 8) För att följa länken så måste du registera dig.


Var hittar man den i Sverige?


Jag beställde min på För att följa länken så måste du registera dig.


Kom hem på några dagar. Jag föredrar diabolovapen, men den här köpte jag enbart för nöjet med full auto. 8)


Tack.
Roggie_49
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 25 jul 2018, 18:07
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav falcor 22 okt 2018, 06:25

Såg tavlorna i träningstråden och måste säga att jag blev lite besviken.
Tråkigt att ingen verkar kunna producera en CO2 halvautomat med vettig precision. Priserna idag verkar ligga mellan 1000 och 2000 kr, jag skulle ju gärna betala 3000 eller mer om det bara fanns nånting med bra kvalitet och precision att köpa.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Följande användare vill tacka falcor för detta inlägg
Luftpangarn (22 okt 2018, 12:59)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 22 okt 2018, 07:14

Fast det där var ju under all kritik, på 6 meter kan jag skjuta hur många bb som helst inom 20mm med min Tanfoglio Witness 1911!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6062 gånger i 2383 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2018, 10:17

falcor skrev:Såg tavlorna i träningstråden och måste säga att jag blev lite besviken.
Tråkigt att ingen verkar kunna producera en CO2 halvautomat med vettig precision. Priserna idag verkar ligga mellan 1000 och 2000 kr, jag skulle ju gärna betala 3000 eller mer om det bara fanns nånting med bra kvalitet och precision att köpa.


Precis så satt jag och tänkte igår kväll. Jag tycker det är sorgligt att Sig Sauer tex, inte satsat på att göra en luftpistol med exakt samma kvalitet, som deras krutvapen. Visst, en sådan pistol skulle kosta lika mycket, eller tom kanske litet mer, som deras krutvapen. men det finns alltid människor som prioriterar sitt intresse högt, och därför är villiga att betala för det. En sådan luftversion skulle bli som en Porsche bland realistiska krutvapenkopior.

Umarex P226 fungerar exakt som originalet med field-strip, juste magasin, upphak efter sista skott, "mantellås" (eller vad det nu heter) - mao inga fingerade skruvar och reglage. Det "enda" som inte fungerar, är själva skjutandet :x

Jag är inte vapenkonstruktör, men jag funderade i banor av eget system av tryckluftspatroner (finns ju redan varianter), eller CO2 patroner som kan fyllas från en Soda Stream CO2 tub? På vapnet skulle man byta rekyl/ returfjäder och pipa. Om man behöver ändra energifördelningen ännu mer för att få manteln att röra sig, kunde man ju gå ner till 2mm eller ännu mindre kaliber. Ett sådant system skulle även tilltala ägare av krutversionen, som lätt kunde slänga i dessa delar, och kunna träna på andra ställen än skyttebanor med sin "vanliga" pistol. Och luftvapen entusiaster, skulle dregla over pickan. :-P

I stället har man presterat ganska beige luftversioner. Känns som att någon sådan där proffs-VD som brukar byta företag, listat ut att han kan snabbt kan höja omsättningen, genom att rida på varumärket Sig Sauers goda rykte. Men släpper man rappliga luftvapenversioner, med halvkass precision, med sloganen "Shoots like Sig - because it is one!" så dränerar man varumärkets värde. Man bränner ljuset i båda ändar - men det skiter karriär-VDn i. Han har ändå tänkt gå till annat företag inom kort. Han skiter i om han lämnar ett på sikt ruttnande lik efter sig. Bara kvartalsrapporten och aktievärdet stiger under hans tid på jobbet.

Om luftversionerna verkligen skjuter som krutversionerna, lär de knappast få sälja en enda djävla krutpistol i fortsättngen. Men planen kanske innefattar att göra om Sig Sauer till ett Gamo-luftvapen märke?!? :roll:
Senast redigerad av Luftpangarn 22 okt 2018, 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1385 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2018, 10:30

Har man ingen lust att plocka upp specilal trycklufts "tomhylsor" på marken, kan man ju ha något liknande den där hylspåsen man satte på k-pisten i lumpen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1385 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 22 okt 2018, 11:11

Bara att inse, en blowback bb picka är & har aldrig varit precisionsvapen, det är ”fungerande” replikor & inget annat!

Kul att fixa till men sen är det inte så mycket mer man använder dom, kan väl vara kul att plocka fram en sommarkväll med polarna & dra iväg en massa kulor i snabb följd på en uppdrucken ölburk! Är själv för kräsen vad gäller precision som mina andra bössor ger mig!

Men som sagt kul som ett projekt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av börne 22 okt 2018, 16:22, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6062 gånger i 2383 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (22 okt 2018, 18:06)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 22 okt 2018, 12:36

börne skrev:Bara att inse, en blowback bb picka är & har aldrig varit precisionsvapen, det är ”fungerande” replikor & inget annat!


Håller med dig i sak, Börne. Naturligtvis är det som du säger. Dock äger jag själv en Sig Sauer P320 ASP och konstaterar att den inte håller måttet jämfört med övriga luftvapentillverkares produkter. Visst, blowbacken är fin, vikten är helt rätt och autentiska märkningar är alltid trevligt. Men precisionen är tämligen undermålig, även med blowback pistol-mått mätt (dock inte lika dålig som på min Makarov, Mamma Mia!)

Realismen är också snäppet sämre än vad som brukar återfinnas hos tillverkare som Umarex, KWC, m.fl. Till exempel är ejektorporten på manteln inte ens utskuren utan består bara av en försänkning som är övermålad. I prisintervallet 1500-2200 finns det en uppsjö av kolsyrepistoler som (åtminstone i mitt tycke) är bättre. Sig Sauers diabolo-skjutare imponerar inte riktigt på mig. Detta är förstås min egen personliga åsikt, som jag dock står för till 100 procent.
Senast redigerad av Archon 22 okt 2018, 12:41, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Luftpangarn (22 okt 2018, 12:58)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 22 okt 2018, 13:30

Archon skrev:
börne skrev:Bara att inse, en blowback bb picka är & har aldrig varit precisionsvapen, det är ”fungerande” replikor & inget annat!


Håller med dig i sak, Börne. Naturligtvis är det som du säger. Dock äger jag själv en Sig Sauer P320 ASP och konstaterar att den inte håller måttet jämfört med övriga luftvapentillverkares produkter. Visst, blowbacken är fin, vikten är helt rätt och autentiska märkningar är alltid trevligt. Men precisionen är tämligen undermålig, även med blowback pistol-mått mätt (dock inte lika dålig som på min Makarov, Mamma Mia!)

Realismen är också snäppet sämre än vad som brukar återfinnas hos tillverkare som Umarex, KWC, m.fl. Till exempel är ejektorporten på manteln inte ens utskuren utan består bara av en försänkning som är övermålad. I prisintervallet 1500-2200 finns det en uppsjö av kolsyrepistoler som (åtminstone i mitt tycke) är bättre. Sig Sauers diabolo-skjutare imponerar inte riktigt på mig. Detta är förstås min egen personliga åsikt, som jag dock står för till 100 procent.


Fejkad ejektorport tyckte jag också var trist, så jag sågade upp den på min p226. 8)
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Leopold 22 okt 2018, 13:48

På krutförlagan (och även liknande modeller tex CZ 75 etc) så låses mantel och pipa till varandra i skottögonblicket så att kulan hinner lämna mynningen innan mantelrörelsen/omladdningen börjar störa.

I luftvarianterna som ska replikera den här mantelrörelsen så är kulan alldeles för långsam, den är kvar i loppet medan mantelrörelsen börjar leva om och då blir det problem med träffbilderna. Jag betvivlar att någon tillverkare lyckats lösa detta dilemma på enbart mekanisk/pneumatisk väg.

Kanske lösbart om mantelrörelses drivs (eller åtminstone utlöses) av en manövermagnet/solenoid där aktiveringen fördröjs precis lagom mycket efter avfyrning för att kulan ska hinna lämna loppet innan omladdning sker. Batteriberoendet behöver inte vara några större bekymmer om man tex kör med uppladdningsbar/utbytbar Li-ion cell typ 18650 eller någon mindre kusin.

Skulle inte förvåna mig om det redan finns någon liknande CO2/elhybrid på marknaden... låter iofs rätt dyrt men allting går om man vill och det finns en tillräckligt stor marknad :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Blackpowder 22 okt 2018, 14:39

Leopold skrev:På krutförlagan (och även liknande modeller tex CZ 75 etc) så låses mantel och pipa till varandra i skottögonblicket så att kulan hinner lämna mynningen innan mantelrörelsen/omladdningen börjar störa.

I luftvarianterna som ska replikera den här mantelrörelsen så är kulan alldeles för långsam, den är kvar i loppet medan mantelrörelsen börjar leva om och då blir det problem med träffbilderna. Jag betvivlar att någon tillverkare lyckats lösa detta dilemma på enbart mekanisk/pneumatisk väg.

Kanske lösbart om mantelrörelses drivs (eller åtminstone utlöses) av en manövermagnet/solenoid där aktiveringen fördröjs precis lagom mycket efter avfyrning för att kulan ska hinna lämna loppet innan omladdning sker. Batteriberoendet behöver inte vara några större bekymmer om man tex kör med uppladdningsbar/utbytbar Li-ion cell typ 18650 eller någon mindre kusin.

Skulle inte förvåna mig om det redan finns någon liknande CO2/elhybrid på marknaden... låter iofs rätt dyrt men allting går om man vill och det finns en tillräckligt stor marknad :)


Själva rörelsen i sig är ju inget problem, se tex FWB 300 och FWB 65 som rör sig innan kulan lämnar loppet.
Glapp och stålrundkulor är nog ett större problem.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 22 okt 2018, 15:09

Blackpowder skrev "Glapp och stålrundkulor är nog ett större problem."

Jag håller med. Stålkulorna verkar inte runda, vad jag lyckats mäta med skjutmått. Så min teori är, att det ibland dyker upp en kula som korkar igen pipa. En av två saker händer då. Antingen studsar efterkommande kula tillbaka. Det var rimligen så 3 kulor hamnade i själva luftavfyrningsmekanismen. Eller, så lyckas efterföljande kula putta ut föregående som fastnat. Knappast sannolikt att någon av dem träffar tavlan. Kan vara så kulor "trollats bort" för mig. Jag skjuter ett magasin om 18, men kan bara räkna 16 hål. Klart jag tror att jag skjuter sanslöst dåligt.

Jag har beställt förkopprade blyrundkulor, i H&Ns mer exakta kvalitet, 4,40mm. Har jag tur, löser det åtminstone det ena problemet. Mitt hopp är dock inte allt för stort. :|

Om det förbättrar "driften", så har jag både fått inspiration på youtube, samt har en del egna ideer, om hur man reducerar glapp.

Men som sagt, jag hoppas inte för mycket. Pickan kanske får vara väggprydnad. :roll:
Senast redigerad av Luftpangarn 22 okt 2018, 15:11, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1385 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Leopold 22 okt 2018, 17:07

Ser det som svårt att jämföra med FWB300, mod 65 (och -80), Diana 54/56 etc: dessa är alla utformade med en släde som linjärt rör sig bakåt för att fånga upp rekylrörelsen utan att störa avfyrningen - rekylrörelse från i detta fall en rätt tung fjäderdriven pistong som släpps lös i avfyrningen.

En omladdningsmekanism typ semi-auto med en mantel (& slutstycke etc) som rör sig fram och tillbaks i syftet att ladda om har mer sällan någon rekyldämpande eller vibrationsdämpande funktion i moderna pistoler utan är snarare något man försöker isolera bort från att inverka på krutförlagorna som nämnts genom någon typ av lås/fördröjningsmekanism. Men visst det kan förekomma även att man nyttjar tröghet från ett tungt slutstycke och fjädrar för att dämpa rekyl med samtidig omladdningsfunktion, se bara på den gamla kpisten M/45.

Rekylrörelser i en CO2-driven pistol kommer - i alla fall som jag ser det - betydligt mindre av rekylen i själva avfyrningen än från den relativt tunga mantelrörelsen, och en stor del i problemet är att den tunga mantelrörelsen börjar störa redan när kulan är i loppet delvis pga riktigt långsam projektilhastiget.

Sedan tillkommer säkert andra problem också typ glapp och tvivelaktig ammunitionssort/kvalitet, lär knappast underlätta men "blowback" i CO2-vapen är det troligen ytterst få tillverkare som hanterat omladdningsmekanismen på ett vettigt sätt om det är precision man är ute efter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 22 okt 2018, 17:44

Tror inte riktigt att man kan jämföra vapen som seriösa skyttar tävlat om VM- och OS medaljer med en gång i tiden, med leksaker av plast och leksaksbilmetall.

PS. Börne, din Tanfoglio Witness är sååå jävla fin...
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 22 okt 2018, 18:14

börne skrev:Bara att inse, en blowback bb picka är & har aldrig varit precisionsvapen, det är ”fungerande” replikor & inget annat!

Kul att fixa till men sen är det inte så mycket mer man använder dom, kan väl vara kul att plocka fram en sommarkväll med polarna & dra iväg en massa kulor i snabb följd på en uppdrucken ölburk! Är själv för kräsen vad gäller precision som mina andra bössor ger mig!

Men som sagt kul som ett projekt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Vackert vapen, samt jävligt snyggt fotat!
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Följande användare vill tacka Hanzki för detta inlägg
börne (22 okt 2018, 18:25)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 22 okt 2018, 18:29

Hanzki skrev:Vackert vapen, samt jävligt snyggt fotat!

Tack... Har fått beröm ända borta i Kanada i en tråd om fixade Tanfoglior :lol:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6062 gånger i 2383 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 25 okt 2018, 08:09

börne skrev:
Hanzki skrev:Vackert vapen, samt jävligt snyggt fotat!

Tack... Har fått beröm ända borta i Kanada i en tråd om fixade Tanfoglior :lol:


Hur fick du till det svarta "greppet" på kolven, ser bra ut och är säkert bekvämt?
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 25 okt 2018, 08:17

Minns inte vilket märke det är nu men det är ett gummigrepp till en riktig 1911.

Hittade en bild på ett liknande.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6062 gånger i 2383 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 25 okt 2018, 08:46

börne skrev:Minns inte vilket märke det är nu men det är ett gummigrepp till en riktig 1911.

Hittade en bild på ett liknande.

För att följa länken så måste du registera dig.



Blev onekligen sugen på att skaffa en 1911 enbart för att dom är så snygga. Hur många timmar la du ner för att få den i det skicket?
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer