Hunter Field Target.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hunter Field Target.

Inläggav börne 26 nov 2018, 22:04

Snubblade på denna filmen & tänkte jag lägger ut den, det kommer ju då & då inlägg där det önskas HFT skytte då det är så mycket billigare än FT, frågan är... Är det det!?

Kollar man bössorna så ser det ut som på en FT tävling, vissa skyttar med lite enklare prylar & vissa med dyra prylar. Verkar som att många förknippar HFT med enkla & betydligt billigare vapen! Det kan man såklart också använda, även i FT! Men när det blir tävling så dröjer det inte länge innan folk skaffar dyrare & dyrare prylar, det är så det fungerar inom all sport!

Men kul som FT skytt att se skillnaderna & likheterna!



AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Lasse (27 nov 2018, 07:35), Nitro (27 nov 2018, 17:05), David_M (28 nov 2018, 12:17)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Henno3 26 nov 2018, 22:38

Ja, det är som du säger.

Lite mer tillämpat jaktskytte skulle man väl kunna säga, men i övrigt inte så stor skillnad. Svårt att regelbegränsa så att kostnaden för utrustningen inte skall skena. Vad skulle vi vinna på det i Sverige? Antalet möjliga skyttar är nog så begränsat så det skulle nog varken göra till eller från här. Dessutom bromsa dom som vill elitsatsa, nä det är som det är!

...En liten brandfackla du släger in, hahaha!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 29 nov 2018, 22:51

Så likt det är Field Target! Samma tänk angående prylar & kostnaden som vi som håller på med FT brukar försöka få fram! Skjut med det du har för det är kul, har du råd & vill så köp nåt dyrare!

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Silwer 30 nov 2018, 14:18

Personligen gillar jag de vapen britterna bygger för Hunting Target de är snygga och mer återhållsamma än FT vapnen, ingen extrem ren hissanordning som hamster tex.

Men om det är billigt att var på topp i HT är nog en anna femma vapenne måste ju ändå ofta tunas för personligt bruk även om de möjligen är några tusen billigare än en seriös FT rig ur kartong.

Siktena är ju helt annorlunda och får ju inte justeras såson man gör i FT och kostar nog en bra slant för nåt bra iaf.

Som vanligt tror jag nån en gång tyckte fyfan för FT och allt tingeltangel, vi ska göära en enklare form av jaktliknade tävling minsan och så börjar det kapprustas, nån köper det ena och det andra som övriga inte har och det visar sig vara bra och då måste ala ha det med, och så är vi där igen.

De skjuter på max 40m och får ta stöd mot saker i omgivningen på bestämda sätt.

Så jag tycker vapnen som ofta har trästock kvar är fina tävlingsvapen men från att tycka om det så till att tro att det är billigt är en helt annan sak.

Jag tror inte intresset i Sverige är stort nog för detta, det är svårt nog med FT som det är och det är nog ändå därifrån dessa kommer först, sånna som velat ha en annan skjutform bara.

Visst vore det väl kul om det fanns så många intresserade, men jag är skeptisk.

Pengar verkar heller inte idag hindra så många från FT tävlande i Sverige, så inte ens där går det att få nåt, dce flesta köper flångnya grejor och jag vet bara några stycken som bygt sina vapen från matchbössor(obs att det blir billigare och det är fan lika bra som de där nya grejorna, men kräver mer, kanske delar är svårt osv).

Notera tjejen med Daystaten och varför jag valde den, looken, den hör hemma där.:-)
Senast redigerad av Silwer 30 nov 2018, 14:19, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Hsmerkel (24 feb 2021, 22:11)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav sfe 30 nov 2018, 14:38

Silwer skrev:Som vanligt tror jag nån en gång tyckte fyfan för FT och allt tingeltangel, vi ska göära en enklare form av jaktliknade tävling minsan och så börjar det kapprustas, nån köper det ena och det andra som övriga inte har och det visar sig vara bra och då måste ala ha det med, och så är vi där igen.


Precis denna beskrivning har jag läst flera gånger i engelska luftvapentidningar där det inte sällan påstås att HFT dragit iväg från sin ursprungstanke. HFT sägs då ha varit tänkt som en folksportsvariant av FT men har dragit iväg så att skillnaden mellan de bägge idag är ganska liten.
Senast redigerad av sfe 30 nov 2018, 14:41, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Silwer 30 nov 2018, 15:15

Jo, det kan jag förstå, man har ju sett tidigt 80tal när FT började i UK hur anspråkslöst det var då.

Många vill försöka gå tillbaka till nåt som varit, men det är väldigt svårt att göra när utvecklingen haft sin gång.

Visst man kan totalt tvinga fram vilka vapen man får ha och vilka tillbehör enbart, men risken är stor att man då förlorar tävlande som inte gillar att i längden inte kunna ändra nånting.

Materialsporter är nästan alltid så annars, det är liksom inte som fotboll eller liknade sporter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Nitro 30 nov 2018, 17:25

Man kan ju också strunta i att andra har dyra prylar och skjuta själv med billiga prylar bara för att det är skoj.

I Sverige har vi ju inom FT debutantklass samt 10J klassen där kostnaderna inte behöver vara så höga för att vinna om det nu är det man vill.

Vill man tvunget skjuta pcp i licensklasser och har för avsikt att placera sig bra, tja jo då krävs det en del bra prylar som kostar en slant.

Så jag tycker nog att det är mycket tramssnack om att det är så dyrt. Det handlar helt och hållet om vilka val man gör.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (30 nov 2018, 17:45)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Silwer 30 nov 2018, 17:32

Skjuta för att det är roligt, du skämtar?:-)

Här är titlar på spel karl.

Sen läs tråden, kontentan är att det troligen EJ fungerar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 30 nov 2018, 19:39

Detta med att det skulle vara krav på exceptionell utrustning för att tävla är dumheter, som många försöker säga på olika sätt. Det som är viktigt är att vapnet (inkl siktet i fallet HFT/FT) passar skytten, att man klurat ut hur man når max precision från riggen, att man når stabilitet i olika skjutställningar etc etc.

Man kan ha rätt enkel utrustning och känna att man kan utvecklas enormt genom att träna och tävla, lära sig hur man reagerar på tävlingsstress och hitta motmedel.

Jag kan ge ytterligare ett exempel från en iofs annan skyttesport, pistolskytte klass C dvs finkalibriga pistoler cal .22 LR.

Har precis hur kul som helst med en gammal Unique DES/69 (ca 40 år gammal?). Ska erkännas att jag inte har ambitioner att bli Sverigebäst, skjuter för att det är skoj och deltar på tävlingar för att det är... tja kul helt enkelt, med gemenskapen och allt runt omkring med att lägga banor och allt. Vissa grenar är jag verkligen dålig på, litet extra lärorikt att delta där eftersom förbättringspotentialen är desto högre :-)

Skulle jag välja att verkligen satsa på de grenar som vapnet kan användas i (precision, fältskytte ev sport-, standard-) så finns det givetvis modernare vapen som ökar chanserna att prestera på den nivå jag valt. Men jag skulle inte påstå att det skulle vara den gamle pistolen som begränsar just nu i alla fall.

Nu är det ju helt omöjligt att ställa HFT/FT luftgevärsskytte brevid pistolskytte och jämföra men jag tror ni fattar vad jag menar.

Ha skoj! Släpp detta med att man måste ha überfin utrustning för det är oftast andra saker som är viktigare när det kommer till kritan. Du kan investera i världens absolut bästa utrustning utan att komma i närheten av prispallen om det nu var det du suktade efter. Du kan vinna mästerskap med relativt medioker utrustning, med litet tur och skicklighet.

Och framför allt, du kan ha jäkligt roligt nästan oavsett vad du har men såklart det blir roligare om man har gett sig själv en rimlig chans via att ha kollat upp litet hur bössan passar och att ha ställt in sikte osv på lämpligt vis. Man ska inte sticka under stol med att det är extra skoj när man fäller. Det fysiska ljudet av ett fallmål som fälls är extremt tillfredsställande, borde spela in det och mata hjärnan med det när man sover :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Nitro (30 nov 2018, 21:06), börne (01 dec 2018, 00:08)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav _Axel_ 01 dec 2018, 10:43

Jag tävlar ej i någon luftvapensport, tyvärr, iom att det är för långt för mig. Men i pistol kan jag vinna med en Baikal som ser ut son fyfan och är gammaldags. Håller med om att man kommer långt med billiga prylar! I sporten metallsilluett har dom försökt reglera bort borgarfasoner med regler om vapnets pris och trimmning. Det blir inge bra det heller. Vårt FSR har ju tom enhetsvapen på öststatsvis, sunkigt så att inget pular med det mer. Jägarklassen med kikare är det enda som växer.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Silwer 01 dec 2018, 22:54

Fast nu startades tråden inte angående "kul" utan att kostnaderna på hög nivåsatsning i HFT förmidligen inte är så långt ifrån FT på hög nivå.

Man kan inte starta en tråd i detta och sen tacka folk som åter drar de här historierna om vad som man inte måste göra och vad som är kul jättebilligt, då går man ju mot sig själv.

Det var nog inte den här vanliga standardtillsägelsen som behövdes här.
Många här tycker högst troligen att 50 tusen på utrustning inte är just så mycket på nåt de är intresserade av, det utesluter inte kul, de här med yttererst billig utrustning mm kanske finns nånstans.

Men tråden var om vad som sagts idag av folk insatta i brittisk HFT som uppkom för att få fram en billigare form av jaktliknade tävlingskytte med mindre utrustning men att kostnaderna med tiden kröp uppåt, det kan man inte motsäga med vad man inte måste ha för att ha "kul".

Det hela är ett faktum, och som sagt hur mycket man anser sig kunna lägga ut på nåt man tävlar i utan att det ens svider varierar säkert.

Vad som däremot är en absolut sanning är att på stora tävlingar är det inte de billiga grejorna som används, och inte konstigt även om man inte tror man ska vinna så tar man väl med sig material man tror på.

Jag tycker det käns som vissa skäms för att de lagt ner pengar som folk utan samma intresse tycker är vansinne för att skjuta "luftgevär".
Därför ska alltid de här "platitydaktiga" historierna om billiga grejor man har "kul" med alltid fram och alltid på samma sätt.

Det motsäger ingenting vad tråden handlade om, det rättar inget som diskuterades.

OBS bara ren fakt ingen ilska, jag förstår mycket väl att bra saker kostar pengar och att FT inte är det dyraste man kan hålla på med ens på lokal nivå :-)
Senast redigerad av Silwer 01 dec 2018, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 01 dec 2018, 23:36

Silwer skrev:Man kan inte starta en tråd i detta och sen tacka folk som åter drar de här historierna om vad som man inte måste göra och vad som är kul jättebilligt, då går man ju mot sig själv.

Som jag skrev i mina inlägg så behövs det inte dyra prylar om man inte vill, varken i HFT eller i FT så vet inte hur jag går emot mig själv, höll med i det Leopold skrev om att man inte behöver gå all in för att delta!

Jag anser att man kan delta på en tävling med en billig HW30S & få ut nåt av det, likväl som med en 30000kr Anschutz med en 40000kr March kikare, man ställer antagligen då helt olika krav på sig själv & sitt deltagande.

Kommentar till filmen om HFT & vapnen man ser som varierar precis som i FT här hemma!
börne skrev:Verkar som att många förknippar HFT med enkla & betydligt billigare vapen! Det kan man såklart också använda, även i FT!


Kommentar till filmen ang kostnaden.
börne skrev:Skjut med det du har för det är kul, har du råd & vill så köp nåt dyrare!


Silwer skrev:Jag tycker det käns som vissa skäms för att de lagt ner pengar som folk utan samma intresse tycker är vansinne för att skjuta "luftgevär".

Skulle personligen aldrig i helvete skämmas över att man går upp varje morgon & tar sig till jobbet & sliter ihop stålar för att sedan ha lagt säkert 65000kr på denna hobby senaste 5 åren, senast jag verkligen räknade ihop så blev det 50000 & nu har man handlat mer! Då är inte ens ammon & all bensin till & från banan inräknat. Grovt räknat har jag lagt drygt 30000kr på bara soppa dessa åren! Sen är det att hyra rum & ta sig till alla tävlingar, lägg till några tusenlappar!

Skäms jag... NÄ!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Leopold (01 dec 2018, 23:49), Nitro (02 dec 2018, 00:04)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Silwer 01 dec 2018, 23:54

Tråden startas just för jämförelsen, HFT är inte nån skilnad, dyrt som vad du betecknar billigare troligen Daystaten som "billig" och Anschutz bössan som den dyra vilket dn ju är.
Några FWB3000 eller HW30 finns givet inte nationellt i UK, och även om Daystaten jag vet inte vad deras kikare kostar en Daysate anars som den där är var väl en 13000 i pris plus sen kikare.
Filmerna visar i princip bar riggar oftast brittiska, och just inget annat.

Att UK har 12FPE spelar givetvis in, alla använder PCPvapen då mycket få fjädervapen kan komma på fråga.

I Sverige med 10J är det fortfarande möjligt med vissa fjädervapen som kan sägas var billiga begaagnade eller nya.

Så tråden startar vettigt och omtalar att HFT förmodligen inte är gångbart här i vilket fall.
Sen är det dags för dagens ovett som inte har nånting med det hela att göra.

Vad jag vet tävlar du väl också främst natioinellt, och visst finns det väl några som gått andra vägar i sitt val, men utan 10J är det helt enkelt inte som beskrivs, och inget ont i det.
Trots allt kräver 12FPE här tom licens och den väljer man på ett vapen man tror på.

Visa kanske tycker några tusen är dyrt för ett luftgevär, men det är ju inte det som var frågan.

Det behövs helt enkelt inte att folk urskuldar sig så fort pengar dyker upp, ingen påstår nåt sånt i tråden öht mer än att HFT inte är nån billightesvariant av FT som kanske var tänkt förr.

Total försvarsställning med armarna i kors så fort man känner sig hotad, trots att det inte ens efterfrågades vad jag kan se.

Pistolskytte på klubben osv, jaha?
Satsningen är väl proportionell till kostnader ofta, krutskyttet har en mycket större bas med skyttar helt enkelt, inga nyheter.
Senast redigerad av Silwer 01 dec 2018, 23:57, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Henno3 03 dec 2018, 12:42

En absurd men ändå intressant tanke slog mig. Troligtvis inte genomförbar men ändå inte dum!

Tänk att köra folkracestuket, dvs att bilen (bössan i detta fallet) är till salu efter racet (skyttet).

En fjäder eller prisvärd 10-jouls pcp bössa, där man kanske plockar bort siktet, skall vara till salu efter skyttetävlingen för låt säga 4500kr?!
Då torde vi vara "back to basic" med folksportstänk och petflasketunade fjädergevär, där fokus då ligger på det primära, dvs skyttemomentet och inte prylarna!

Inte dumt va?! (Fan, jag är inte så dum ändå! "Författarens anm")
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Nitro 03 dec 2018, 13:04

Vill inte vara motsträvare på något sätt. Men för egen del låter det inte attraktivt, men så skjuter jag inte heller HFT utan FT.
Gillar att skjuta med sikte.
Lägga ner en massa jobb på att få utrustningen att lira och när man är nöjd då finns det risk att man tvingas sälja efter tävling. Nä aldrig i livet jag vill sälja.

Men jag förstår tanken för att hålla kostnaderna nere, och det passar inte mig.

Jag tycker att det fungerar bra som det är idag även om det är få deltagare i vissa klasser.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Henno3 (03 dec 2018, 15:37)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav gubbe 03 dec 2018, 16:33

Henno3 skrev:skall vara till salu efter skyttetävlingen för låt säga 4500kr?!


Kul tanke. Men för att fungera så tror jag att du får sänka nivån/priset ytterligare till typ 1500. Kanske ännu lägre.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Henno3 03 dec 2018, 16:46

gubbe skrev:
Henno3 skrev:skall vara till salu efter skyttetävlingen för låt säga 4500kr?!


Kul tanke. Men för att fungera så tror jag att du får sänka nivån/priset ytterligare till typ 1500. Kanske ännu lägre.


Jo visserligen, men lägger man priset relativt högt så kan nog många gånger det ekonomiska värdet ligga så högt att det inte blir lika intressant att köpa ett vapen som egentligen inte betingar ett så högt värde. Fördelen med detta är att hålla nere kostnaderna totalt, men samtidigt ökar också möjligheten att behålla sin bössa man pysslat med.
Tror inte detta på något sätt är gångbart i FT, det hade nog snarare blivit dess död. Däremot skulle det nog vara fullt möjligt inom HFT, med dess lite mer jaktinspirerade skytte med mindre och fast förstoring på siktet. Således spelar inte siktet lika stor roll som verktyg som det gör inom FT. Dessutom så tycker jag att man behåller siktet och säljer enbart bössan.

Njaaaaa, jovisst detta tror jag på i princip men tror ändå inte det skulle fungera i praktiken. Det hade fungerat om det var som det var tidigare i UK, då det var lite av en folksport.
Senast redigerad av Henno3 03 dec 2018, 17:06, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 03 dec 2018, 17:27

Att köra folkrace varianten inom en prylsport som skytte fungerar troligtvis inte! Det är för många inkl mig själv halva nöjet att byta ut saker & tillverka/köpa prylar, dyra eller billiga & anpassa bössan till sin egen!

Enda fördelen som jag ser det är att om man kört likadant som i folkrace hade det kommit in stålar till den arrangerande klubben då man kan lägga obegränsat med bud på vilken bil/bössa man vill som deltagit i tävlingen inkl sin egen för att vinna anbudet & få behålla den, & där är en avgift per bud som är på 200kr som tillfaller arrangerande klubben!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Nitro 03 dec 2018, 17:28

Det finns ett annat problem också.
De klubbar som har FT på sitt program bygger bana på lämplig svårighetsgrad till detta. Det funkar inte med HFT på dessa banor då det blir för svårt.

Så intresset måste då finnas från tillräckligt många att bygga bana som då har lämplig svårighetsgrad till HFT och enklare bössor/sikten.
Startar man upp något eget så ska X antal mål köpas in osv.
Givetvis är inget omöjligt, bara intresset finns. HFT är helt klart en gren att räkna med i en del andra länder.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hunter Field Target.

Inläggav FXman 04 dec 2018, 18:43

Gevärsskyttet är väldigt restrektivt, skjuter man mauser 300m så är finns det enbart 3-4 olika gevär att välja mellan, i praktiken ett. Det lilla jag har sett av 50m skytte och skidskytte verkar ha snarlika krav, det är inte någon som använder en Sako Quad direkt. Siktena är likaså begränsade, någon form av diopter är nog ett måste i alla grenar.

FT däremot tillåter i princip vad som helst, och vilka tillbehör som helst, även sikten. Hur kommer det sig att just detta är den enda gren där man inte har krav på särskild utrustning?

Det som är trevligt med FT är att man kan komma till en tävling med vilka vapen man nu råkar ha i skåpet hemma, nackdelen är att det blir en materialsport, den som har stor plånbok har en fördel över dom som inte har det.

Tittar man på FT-tävlingarna och antalet delägare i dom olika grenarna, skulle man inte kunna lägga till HFT? Det är ju redan en del grenar som har 3-4st deltagare på SM, varför inte en till?
Användarvisningsbild
FXman
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 dec 2018, 16:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 04 dec 2018, 19:07

FXman skrev:skulle man inte kunna lägga till HFT?

HFT skjuter man på enklare banor, inte lika långa avstånd, dom använder stöd från ett träd eller liknande osv! Vi kan inte ha ett träd i vägen för FT skyttarna sen är ju vi som lägger FT banorna intresserade av just FT! Man skulle säkert kunna välja ut en del av skjutstationerna med kortare mål & låta HFT banan gå på dessa men det blir rörigt om man ska blanda två olika tävlingsgrenar så jag tror inte på den idén!

Jag tycker det hade varit kul om HFT kom igång i Sverige, hade säkert åkt & testat för skoj skull men tyvärr måste någon börja dra igång sånt här & det verkar ingen vilja vilket är synd! Jag är med & arrangerar tävlingarna i Mörrums Skyttegille, både med en del av det administrativa, planera & bygga banan, det är en hel del jobb som ska göras inför en tävling flera veckor innan då man bara har lördagarna på sig då dom flesta har ett liv vid sidan av skyttet under vardagarna.

Vi hade lätt kunnat ha en HFT tävling hos oss, likaså på alla andra banor där det skjuts FT men man är inte så sugen på att dra runt fler tävlingar än två gånger per år som vi haft sedan start av FT i MSG!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 04 dec 2018, 22:42

Jag tror inte heller på att "folkrace"-stuket passar skyttesporten av en mängd skäl (sory att jag är sen på den bollen men...).

För det första, en bil är en bil med pedaler och ratt, standardiserat "interface". Väsensskilt från skyttet. För att du ska lyckas inom FT (eller HFT) behöver du en bössa som är anpassad *exakt* efter dig själv. En annan person som försöker skjuta rakt med din bössa kommer förmodligen inte att lyckas särskilt bra... kanske inte ens kan nå avtryckaren eller få en rimlig skjutställning.

Så om du skulle vara framgångsrik med din bössa så vet de flesta av dina mera kloka spekulanter att det handlar om att det inte är själva bössan det handlar om egentligen, det är hur pass väl du fått den att fungera för just dig.

För det andra och här går jag till mig själv. Aldrig i livet att jag skulle ägna så mycket tid på skyttet om jag hipp som happ skulle behöva skaffa en ny bössa att skjuta in och anpassa till mig själv bara för att jag tvingats sälja den rigg som jag med mycket möda och stort besvär gjort i ordning till mig själv.

Jag är ärligt talat inte ett skit intresserad av att äga någon av mina medtävlares bössor, även om jag skulle råka hamna långt ner i resultatlistan någon gång! Skulle i så fall vara bara på rent jäkelskap inför nästa tävling (deras bössa kan jag ju sälja på blocket)... nej för fasen så gör man bara inte.

I min värld finns ingen som helst möjlighet till en "folkrace"-klass i FT, HFT, inte ens i en så hårt standardiserad vapentyp som pistol i alla dess fomer och klasser kan jag tänka mig det. Jag har inte det minsta intresse av att delta i någon sådan verksamhet.

Jag kan på sätt och vis förstå att det kan förekomma inom bilsport eftersom en tävlingsbil kan bli exakt hur dyr som helst om man vill ge sig fan på att ha vassaste kärran. Det kan inte en FT/HFT-rigg bli eller för den delen tävlingspistoler, det är helt överkomliga summor och man slänger inte pengarna i sjön utan får tillbaks en stor del den dag man av en eller annan anledning väljer att sälja. Ett tävlingsvapen löper heller ingen större risk att råka ut för att värdet plötsligt blir noll efter en totalkrash, som ju kan hända inom tex bilsport.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 04 dec 2018, 23:12

Leopold skrev:I min värld finns ingen som helst möjlighet till en "folkrace"-klass i FT, i alla fall ingen som jag har det minsta intresse av att delta i.

Tror ärligt talat inte det kommit nån om man la ut en inbjudan här!



"Skytteklubben" inbjuder till Folkrace "FT" 32:e Tjolahoppsansa månaden :shock: :-P

Ta med den bössan ni vill tävla med. Tillåtna vapen är Fjäder, PCP, co2 & max 10J.

När ni registrerat er & betalt startavgiften så har ni skrivit under på att arrangören efter tävlan kommer att lotta ut er bössa bland eventuella anbud.

Man kan lägga hur många bud man vill inkl på sin egen bössa, varje bud kostar 200kr & tillfaller arrangören. Bössan måste säljas för 4500kr, eventuellt kikarsikte inkl fäste ingår ej!

Lämnar ni området innan lottningen är klar så blir det ett bötesbelopp på 25000kr! (Jo det är faktiskt så inom folkrace)

Så hur många hade varit sugna?
Senast redigerad av börne 05 dec 2018, 08:38, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Sweron 04 dec 2018, 23:20

Tyvärr är jag uppbokad hela Tjolahoppsansa månaden...
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 04 dec 2018, 23:30

Sweron skrev:Tyvärr är jag uppbokad hela Tjolahoppsansa månaden...

:-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bylle och 35 gäster

  • Sponsorer