PayPal vid utlandsköp

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 08 feb 2019, 14:08

Jag la nyss en order från Spanien där PaYpal har lagt på 3.4% ovanpå totalkostnaden.
Mitt bankkort är kopplat till mitt PayPal.
Jag visste att det fanns nån slags avgift men ytterligare 3.4% blir rätt mycket när man handlar gevär plus annat..
Nåt ni känner igen? Alternativ till att slippa fast procentpåslag?
Senast redigerad av Kincop 08 feb 2019, 17:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kapten Kamin 08 feb 2019, 15:45

Jag brukar betala med kort (även det via PayPal) men jag betalar alltid i SEK och låter banken omvandla valuta.
Då skippar an PayPals påslag och får bättre kurs..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Kincop (08 feb 2019, 16:55)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav origo 08 feb 2019, 16:34

Det är nästan alltid bättre att betala i den lokala valutan och låta kortföretaget/banken sköta växlingen. PayPal är luriga. De har gömt möjligheten att betala i lokal valuta så att den är svårt att hitta.
Senast redigerad av origo 08 feb 2019, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka origo för detta inlägg
Kincop (08 feb 2019, 16:56)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Jürgen 08 feb 2019, 16:51

Ja du är ju försäkrad vid köp genom PayPal, så nog fasen vill de ha betalt för den tjänsten!
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 08 feb 2019, 17:01

Jürgen skrev:Ja du är ju försäkrad vid köp genom PayPal, så nog fasen vill de ha betalt för den tjänsten!

Det tror jag alla fattat. Men nu pratar jag om påslag som ligger utöver en avgift dom redan tar ut.

Hade jag bara fått en chans att se denna summa FÖRE bekräftelse av köp så tycker jag dom agerat ok. Nu var det inte så.
Senast redigerad av Kincop 08 feb 2019, 17:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 10 feb 2019, 12:10

Här kommer der långa svaret från PayPal:

Hej!

Tack för ditt meddelande angående frågor om valuta omvandling.


Jag förstår från ditt meddelande att du har frågor angående PayPals valutakurs.



PayPals valutakurser uppdateras dagligen på vår webbplats och motsvarar valutakurser som anges på flygplatser och andra ställen för valutaväxling. De här avgifterna motsvarar den kostnad vi har för valutaväxling åt våra kunder. Vi försöker alltid se till att våra kunder får en konkurrenskraftig valutakurs.

Den huvudsakliga anledningen att våra valutakurser skiljer sig från de avgifter som anges i tidningar, på tv eller på nätet är för att de priserna är grossistbankräntor som bankerna kan uppnå genom att köpa valutor från varandra i belopp större än 1 miljon USD.
PayPal får ett förslag på grossistavgift två gånger per dag från banken och lägger på 2,5 % för att fastställa den utländska kundvalutakursen som används för transaktioner som innefattar en valutaomvandling.

Eftersom vi inte debiterar någon hög fast avgift för att överföra betalningar utomlands blir den totala kostnaden fortfarande lägre än de flesta internationella banköverföringarna i olika valutor. Valutaväxlingsavgifter debiteras som vanligt för internationella transaktioner.

Avgifterna för valutaomvandling varierar beroende på vilket land avsändaren och mottagaren befinner sig i. Det är den som överför pengar som betalar avgifterna. Den totala omvandlingsavgiften (transaktionsavgift + internationell avgift) varierar oftast mellan 3,8 % + 3,25 SEK och 4,9 % + 3,25 SEK inom EU. Avgiften för valutaomvandling är lägre om avsändaren omvandlar PayPal-saldot före transaktionen.
Avgiften för att omvandla hela eller en del av ditt PayPal-saldo utan att göra en transaktion till ett annat PayPal-konto är 2,5 % utöver grossistvalutakursen.

Avgiften för valutaomvandling när man betalar med kort eller automatiska omvandlingar av saldo är 4,0 % utöver grossistvalutakursen.

När du överför pengar från ditt PayPal-konto till ditt lokala bankkonto omvandlar vi automatiskt pengarna till den lokala valutan vid tidpunkten för överföringsförfrågan.

Om du vill ha mer information om valutakursen vid internationella betalningar klickar du på Användaravtal längst ner på valfri PayPal-sida och väljer sedan Användaravtal för PayPal-tjänster under För alla användare.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning,
David
PayPal
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Följande användare vill tacka Kincop för detta inlägg
gubbe (10 feb 2019, 13:11)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Bara7 10 feb 2019, 13:51

Be om ett utdrag för dina kostnader hos paypal, de är väldigt behjälpliga att ställa frågor här hjälper inte.

Sedan har det nyligen blivit uppdatering av betaltjänsten hos paypal och jag vet att de fått betala ut en massa pengar för bluffbolag som folk beställt från, det har hänt mig två gånger.

Lycka till

Jag har haft problem tre gånger med paypal och de har löst det varje gång utan att jag som kund fått problem.

En gång började någon ta ut pengar via PayPal, skim?
Sedan har det vid två tillfällen inte varit seriösa företag som tagit betalt för varor de inte ville leverera. Totalsumma ca 45 000kr, fick tillbaka allt, vet inte vad som händer på säljarens sida, men hörde av en säljare som bad mig ta tillbaka min anklagan då deras konto blev fruset, tror ni jag gjorde något= nej, de djävlades med mig och jag gav tillbaka, de gick väl öppna nytt konto eller välja annat betalsätt.

Jag betalar gärna för denna försäkran.

Annars kan man alltid betala cash eller med kort.

Lycka till

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
Kincop (10 feb 2019, 22:34)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 10 feb 2019, 23:03

Bara7 skrev:Be om ett utdrag för dina kostnader hos paypal, de är väldigt behjälpliga att ställa frågor här hjälper inte.

Sedan har det nyligen blivit uppdatering av betaltjänsten hos paypal och jag vet att de fått betala ut en massa pengar för bluffbolag som folk beställt från, det har hänt mig två gånger.

Lycka till

Jag har haft problem tre gånger med paypal och de har löst det varje gång utan att jag som kund fått problem.

En gång började någon ta ut pengar via PayPal, skim?
Sedan har det vid två tillfällen inte varit seriösa företag som tagit betalt för varor de inte ville leverera. Totalsumma ca 45 000kr, fick tillbaka allt, vet inte vad som händer på säljarens sida, men hörde av en säljare som bad mig ta tillbaka min anklagan då deras konto blev fruset, tror ni jag gjorde något= nej, de djävlades med mig och jag gav tillbaka, de gick väl öppna nytt konto eller välja annat betalsätt.

Jag betalar gärna för denna försäkran.

Annars kan man alltid betala cash eller med kort.

Lycka till

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Tack för feedback.
Jag har troligtvis misslyckats med min frågeställning i trådrubriken samt inledande post. Borde bl.a nämnt att jag handlade från Mundilar i Spanien. Detta efter jag uppfattat dessa som seriösa genom läst trådar här på forumet.

Jag är INTE mot att betala för PayPals kostnader som dom har för att garantera trygghet vid mitt köp.

Vad jag försöker UTREDA är om/hur man i förväg vet VAD en beställning kostar för att slippa bli överraskad samt att jämföra med att istället köpa lokalt.

Jag har tidigare ej stött på detta fenomen med "okänt" påslag (i detta fall ca 3.5%) ovanpå ett fastställt belopp
Senast i somras handlade jag en dubbelt så dyr vara från Storbritannien utan att det blev nåt kännbart påslag. Det hade annars med motsvarande påslag tillkommit drygt 400kr den gången.

Hur gör ni när ni köper från utlandet för att räkna ut slutsumman för att se om det lönar sig beställa jämfört med svensk handlare?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Chris 10 feb 2019, 23:18

vet inte riktigt hur du menar.... när vi köper grejor till vårt företag i utlandet och betalar med paypal då visas hela beloppet som ska betalas innan man godkänner köpet och betalningen.... så hela beloppet visas på paypals sida och så länge jag inte godkänner köpet är det upp till mig att makulera köpet.
paypal har dessutom en ganska dålig valutaomräkning det är för det mesta mycket billigare att betalar med kort eller banköverföring.
Senast redigerad av Chris 11 feb 2019, 06:57, redigerad totalt 3 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Kincop (11 feb 2019, 00:36)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 11 feb 2019, 00:41

Chris skrev:vet inte riktigt hur du menar.... när vi köper grejor till vårt företag i utlandet och betalar med paypal då visas hela beloppet som ska betalas innan man godkänner köpet och betalningen.... så hela beloppet visas på paypals sida och så länge jag inte godkänner köpet är det upp till mig att makulera köpet.
paypal har dessutom en ganska dalig valutaomräkning det är för det mesta mycket billigare att betalar med kort eller banköverföring.


Ja, antagligen har jag fått hjärnsläpp och totalt missat
summan i kronor före jag godkände betalningen hos PayPal. Det enda jag såg var den bekanta summan i €.
Jag får helt enkelt vara mer observant i fortsättningen..

Tack för alla svar :oops:
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Pryltokig 11 feb 2019, 11:24

Jag vet att tidigare kunde man slippa PayPals dyra omräkning om man tex. angav US$ som primär valuta, dvs. jag betalade i dollar och mitt egna kreditkort skötte omräkningen till ett måttligt påslag. Sen satte PayPal stopp för det, så jag åkte på deras omräkning hur jag än trixade. När en vän satte in pengar i EUR på mitt konto räknades det om till US$ och sen till SEK, och PayPal snodde ~7% på varje omräkning typ. Ihop med några blåsningar på Ebay, som förvisso PayPal ersatte, har gjort att jag om möjligt helt slutat använda PayPal och Ebay. Möjligt att det ser lite annorlunda ut i dag?

När jag köpt från en seriös firma typ tacticalscope.co.uk har jag betalat direkt med mitt kreditkort och för kina-köp väljer jag Aliexpress alla dagar i veckan. Samma garanti utan påslag.
En lurig grej på Ebay är att om man söker på varor som finns i EU så hittar man mycket i UK. Men även om säljaren anger tydligt "Item Location UK", gäller det bara (oftast) om du som köpare också bor i UK. Annars skickas det från Kina som vanligt och du åker på PostNord-avgift likt förbannat.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Kincop (12 feb 2019, 14:59)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 12 feb 2019, 15:12

Pryltokig skrev:Jag vet att tidigare kunde man slippa PayPals dyra omräkning om man tex. angav US$ som primär valuta, dvs. jag betalade i dollar och mitt egna kreditkort skötte omräkningen till ett måttligt påslag. Sen satte PayPal stopp för det, så jag åkte på deras omräkning hur jag än trixade. När en vän satte in pengar i EUR på mitt konto räknades det om till US$ och sen till SEK, och PayPal snodde ~7% på varje omräkning typ. Ihop med några blåsningar på Ebay, som förvisso PayPal ersatte, har gjort att jag om möjligt helt slutat använda PayPal och Ebay. Möjligt att det ser lite annorlunda ut i dag?

När jag köpt från en seriös firma typ tacticalscope.co.uk har jag betalat direkt med mitt kreditkort och för kina-köp väljer jag Aliexpress alla dagar i veckan. Samma garanti utan påslag.
En lurig grej på Ebay är att om man söker på varor som finns i EU så hittar man mycket i UK. Men även om säljaren anger tydligt "Item Location UK", gäller det bara (oftast) om du som köpare också bor i UK. Annars skickas det från Kina som vanligt och du åker på PostNord-avgift likt förbannat.


Tack för feedback!

Jag kikade lite i min PayPal historik.
Det allra mesta är betalt i SEK och jag är informerad av PayPal att man kan ändra sin primära valuta till
ex Euro. Om det spelar nån roll vet jag ej då jag redan hade Euro som primär valuta och handlaren inte erbjöd npn annan valuta..
En sak är jag nu övertygad om och det är att jag i detta fall missat vara observant på "totalssumman" i SEK .
Jag observerade bara att summan i Euro stämde.
Helt klart mitt fel!

Förutom PayPal erbjÖd dom att betala via Bank wire .
Något jag aldrig prövat.
Är detta månne smidigt och billigare?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Pryltokig 12 feb 2019, 15:29

Kincop skrev:Förutom PayPal erbjÖd dom att betala via Bank wire .
Något jag aldrig prövat.
Är detta månne smidigt och billigare?


Jag antar att Bank Wire är överföring via Bank och det skulle jag aldrig använda, för då har man ingen säkerhet alls, ifall du inte får dina varor. Dessutom räcker med en siffra fel, så hamnar pengarna hos någon helt annan. Betala med kreditkort, typ MasterCard.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Kincop (12 feb 2019, 23:49)

Re: PayPal vid utlandsköp

Inläggav Kincop 13 feb 2019, 15:25

Pryltokig skrev:
Kincop skrev:Förutom PayPal erbjÖd dom att betala via Bank wire .
Något jag aldrig prövat.
Är detta månne smidigt och billigare?


Jag antar att Bank Wire är överföring via Bank och det skulle jag aldrig använda, för då har man ingen säkerhet alls, ifall du inte får dina varor. Dessutom räcker med en siffra fel, så hamnar pengarna hos någon helt annan. Betala med kreditkort, typ MasterCard.


Tack!
Då ska jag undvika den varianten. :)

Här kom ett intressant svar gällande valutaväxling i samband med köp via PayPal:


Hej!

Tack för din följdfråga.

När du gör en betalning med ditt kort via PayPal och det kommer att ske en valuta växling så kommer du att se våran kurs innan du godkänner betalningen. Om du klickar vid kursen så kommer du att kunna få välja mellan våran kurs eller din kortutfärdares kurs, för det allra mesta. Vi kommer inte att skriva ut vad den är då vi inte har detta utan du behöver att ta reda på detta på egen hand för att se vilken passar dig bäst.

Med vänlig hälsning,
Denis
PayPal
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

  • Sponsorer