Crosman C41

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman C41

Inläggav Tomaz 21 aug 2009, 17:05

Jag har lagt vantarna på en Crosman C41, som är en kopia på den klassiska Walther P38..

Jag gillar ju BB-Guns och är lite extra svag för dessa Wingun co2 pistoler som görs i Taiwan.
Har ju även en Umarex Beretta Elite II som också kommer från samma fabrik, och har en snarlik konstruktion.
Båda har det gemensamt att de är lättladdade, driftsäkra (Berettan har gått nästan 15000st skott) och har relativt bra precision och hög utgångshastighet för denna vapentyp, och en co2 patron räcker till minst 100st skott...
Det som skiljer dom från varandra är att Beretta Elite II är gjord helt i plast och C41 helt i metall (utom kolvsidorna som är plast)
Båda är endast double action med ett ganska långt och segt trycke, även om C41 går lite mjukare och lättre.

Crosman C41 är en tung och gedigen pjäs på 880gr (utan co2 patron och kulor), och är ganska kompakt med sina 21,5cm.
Manteln är rörlig så att man kan göra en "mantelrörelse", men den är bara för syns skull och spänner inte hammaren.

Mycket positivt första intryck till denna pistol och kan än så länge rekommendera den starkt till alla som vill ha en sådan här typ av kolsyredriven rundkulepistol.

Priset ligger på runt 1200kr i butik...


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Kronografen visar i snitt på 145 m/s med Walther Premium stålkulor, som är den i särklass bästa kulan att köra med i sina BB-guns som vill ha stålkulor..
På bilden skymtar man en tavla där jag tömt magasinet på 19 skott från 7m avstånd med stöd av ryggstödet från soffan.
Någon flyer blir det ibland, men merparten av skotten samlas mycket fint för att vara skjuten av en rundkulepistol.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Crosman C41

Inläggav Tomaz 24 aug 2009, 13:17

Har skjutit lite plinking med pistolen mot plåtblommor från IKEA (2-pack för 9kr på rea). Men med min livliga fantasi så ser det inte ut som en blomma, utan en råtta på språng....med ryggsäck....eller nått....typ.
1,5mm plåt var ju ingen match för mitt massförstörelsevapen (Hatsan AT-44 6,35mm@65J), men C41:an fick jobba lite mer. Vet inte vikten på Walther premium stålkulor som jag skjuter med i 145 m/s, men det blir kanske runt 3J.. Ändå är stålkulor ganska elaka mot saker man skjuter mot. På denna plåt lämnar den en liten fördjupning på framsidan och en utbucktning på baksidan, och efter ca 100st skott från 10m är plåten både kallhamrad och förvriden.
Stålkulor är inte att leka med...Vore intressant att testa stålkulor i fullfarts PCP (med en pipa man inte är rädd om)... :twisted:


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Crosman C41

Inläggav yellonet 03 jan 2010, 16:49

Jo, en råtta med vingar ser det också ut som. Trodde att det var var det var innan jag läste att det skulle vara en blomma :D

Apropå det där med stålkulor, finns det inga "bra" slätborrade pipor att sätta på PCP? Alternativet är väl att limma en 4,42 stålkula på en 5,5 crow magnum eller liknande, i en PCP med riktigt blås måste det bli riktigt bra effekt samt genomslag.

Vi kan ju be flippen att testa med sinAR6:a :)
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 23 aug 2009, 18:28
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Re: Crosman C41

Inläggav Carl 02 mar 2011, 20:14

yellonet skrev:Jo, en råtta med vingar ser det också ut som. Trodde att det var var det var innan jag läste att det skulle vara en blomma :D

Apropå det där med stålkulor, finns det inga "bra" slätborrade pipor att sätta på PCP? Alternativet är väl att limma en 4,42 stålkula på en 5,5 crow magnum eller liknande, i en PCP med riktigt blås måste det bli riktigt bra effekt samt genomslag.

Vi kan ju be flippen att testa med sinAR6:a :)


Gamo Rocket heter dom :cheeRs:
Carl
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 feb 2010, 20:29
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Exellent Match

Re: Crosman C41

Inläggav Mhunter 11 mar 2011, 14:15

Carl skrev:
yellonet skrev:Jo, en råtta med vingar ser det också ut som. Trodde att det var var det var innan jag läste att det skulle vara en blomma :D

Apropå det där med stålkulor, finns det inga "bra" slätborrade pipor att sätta på PCP? Alternativet är väl att limma en 4,42 stålkula på en 5,5 crow magnum eller liknande, i en PCP med riktigt blås måste det bli riktigt bra effekt samt genomslag.

Vi kan ju be flippen att testa med sinAR6:a :)


Gamo Rocket heter dom :cheeRs:

Vilka då?? Exakt vad, syftar du på
Have a nice day!

I luftskåpet:
Hatsan AT44 .22
Gamo Magnum mod .177
Walther CP99c .177
Användarvisningsbild
Mhunter
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 feb 2009, 13:44
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Nej - freerider
Luftvapen favorit: Crow Magnum, Hatsan AT44 .22

Följande användare vill tacka Mhunter för detta inlägg
tnz71 (05 sep 2012, 19:14)

Re: Crosman C41

Inläggav origo 11 mar 2011, 15:09

Mhunter skrev:
Carl skrev:
yellonet skrev:Jo, en råtta med vingar ser det också ut som. Trodde att det var var det var innan jag läste att det skulle vara en blomma :D

Apropå det där med stålkulor, finns det inga "bra" slätborrade pipor att sätta på PCP? Alternativet är väl att limma en 4,42 stålkula på en 5,5 crow magnum eller liknande, i en PCP med riktigt blås måste det bli riktigt bra effekt samt genomslag.

Vi kan ju be flippen att testa med sinAR6:a :)


Gamo Rocket heter dom :cheeRs:

Vilka då?? Exakt vad, syftar du på


Gamo Rocket är en diabolkula med en stålkula i nosen. Roliga att skjuta sönder saker med.
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Crosman C41

Inläggav Carl 11 mar 2011, 16:14

Skyddsglasögon anbefals!
Carl
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 feb 2010, 20:29
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Exellent Match


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer