Hur tar reda på anslagsenergin?

I denna kategori samlar vi in information om äldre luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav FWBluft 24 apr 2019, 08:54

Jag har en FWB Co2 luftpistol av modellen C6. Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg? Finns det uppgifter om detta någonstans? Vapnet är nog 15 år gammalt så jag hittar inga data om detta. Jag har licens på vapnet då jag trodde att det hade tillräckligt med anslagsenergi för att vara licenspliktig, men om den nu skulle vara effektbegränsad behöver jag ju inte ha licens på den. Då är det ju onödigt att "fylla vapengarderoben" med licens för detta vapen. "Utrymmet" kan ju behövas till fler krutvapen.
FWBluft
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 apr 2019, 08:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: F16 + VPS
Luftvapen favorit: FWB

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Leffe357 24 apr 2019, 08:58

ca 4-5 joule, dom brukar ha en utgångshastighet på ca 145-150m/s, behövs inte mer på 10m inomhus
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Gordon 24 apr 2019, 09:23

Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.

Dock belastar de dina poäng men det ska mycket till om du kommer upp till 20st

Poäng: Alla våra vapenskåp / säkerhetsskåp har minst 20 poäng som du kan valfritt kombinera enligt följande:
1 poäng = 1 gevär
2 poäng = 1 pistol
4 poäng = 1 automatvapen
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav dorro 24 apr 2019, 10:22

Gordon skrev:Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.

Ja, och vapengarderoben gäller ju jaktvapen, målskjutningsvapen på licens räknas inte in i den.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav mikebike 24 apr 2019, 16:09

Gordon skrev:Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.

Dock belastar de dina poäng men det ska mycket till om du kommer upp till 20st

Nej, det går fort.
Jag har skrotat flera vapen för att kunna köpa nya vapen.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Archon 24 apr 2019, 16:24

FWBluft skrev:Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg?


Svar: Det kan man inte. Punkt. Vill man ha korrekta värden så måste man ha en pålitlig kronograf.

Hade du haft tillverkarens specifikationer hade du haft en ungefärlig hum om vilken kraft det är i din bössa. Men din bössa är 15 år. Mycket kan hända på 15år. Den kan ha tappat i effekt sedan dess.

Jag skjuter en del på konservburkar. 10 joule ger fullt genomslag genom en tom standard konservburk på cirka tio meters håll. 4-5 joule gör hål i ena sidan på burken men går inte igenom på andra sidan. 2-3 joule bucklar bara burken. Detta gäller diaboler. Stålrundkulor har en bättre penetrationsförmåga och kan ibland göra hål i en konservburk även om effekten är ynka 2-3 joule. Detta är förstås helt ovetenskapligt och bara en observation från min sida.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
huldreh (24 apr 2019, 21:31)

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav mikebike 24 apr 2019, 18:45

Om du vill ta bort licensen från pistolen behöver du ett intyg på att den ger mindre än 10 J.
En handlare eller smed kan göra det åt dig.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Gordon 25 apr 2019, 16:37

Archon skrev:
FWBluft skrev:Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg?


Svar: Det kan man inte. Punkt. Vill man ha korrekta värden så måste man ha en pålitlig kronograf.

Hade du haft tillverkarens specifikationer hade du haft en ungefärlig hum om vilken kraft det är i din bössa. Men din bössa är 15 år. Mycket kan hända på 15år. Den kan ha tappat i effekt sedan dess.

Jag skjuter en del på konservburkar. 10 joule ger fullt genomslag genom en tom standard konservburk på cirka tio meters håll. 4-5 joule gör hål i ena sidan på burken men går inte igenom på andra sidan. 2-3 joule bucklar bara burken. Detta gäller diaboler. Stålrundkulor har en bättre penetrationsförmåga och kan ibland göra hål i en konservburk även om effekten är ynka 2-3 joule. Detta är förstås helt ovetenskapligt och bara en observation från min sida.


Nu jävlas jag lite för jag kan definitivt förlika mig med ditt svar men det finns flera sätt att mäta anslagsenergi. Innan jag blev med en riktig kronograf så hade jag en app för detta. Bygger på att man vet det exakta avståndet till målet som ska vara metall samt att man placerar luren 90° från pipan på ett bestämt avstånd. Lite tid tog det innan banan var uppsatt men jag använde tegelstenar som märken och dessa låg vid sidan av skjutbanan så väl där så gick det rätt fort att testa.

Man matar in lite uppgifter som temperatur (ljudhastigheten) kulvikter mm Sedan var det bara att skjuta på målet, telefonen registrerar ljudet från pipan först för att sedan höra ljudet från träffen... Lite matematiska formler och vips så har du energin. Har för mig att den kostade en slant men den var hyfsat ok jämförde den någon gång mot en riktig Kronograf och visst skiljde det lite grand, ganska marginellt men vem säger att felet inte kan ligga i den riktiga kronografen...

Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav XXL 25 apr 2019, 18:24

Innan det fanns kronografer och mobiltelefoner så mätte man anslagsenergin med hjälp av en pendel.

Pendelns "klump" utgjordes av något som kunde absorbera kulans energi och med ledning av pendelns längd och vikt samt hur mycket den svängde upp när kulan träffade kunde man med lite matematiska formler sedan beräkna kulans anslagsenergi.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Gordon 25 apr 2019, 18:47

Ja just det... en sån har sett i lite andra tillämpningar. Får en känsla av att detta måste var en riktigt exakt metod. Felkällan dvs friktionen i pendeln är ju dessutom känd..

Skulle vara vinkeln då dvs denna ska vara vinkelrät mot det absorberande målet...

Detta är ju en lika stor felkälla i en traditionell kronograf.
En sån här skulle man kanske prova att göra..
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav XXL 25 apr 2019, 19:04

Jo, för det verkliga finliret måste man förstås ta hänsyn till friktionen i pendelns upphängning, luftens viskositet och upptryck, hur mycket som blir värmeenergi när kulan träffar pendeln samt ha ett exakt mått för gravitationen på den plats mätningen utförs.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Nitro 25 apr 2019, 19:21

Beräkna alla faktorer som längd på pendeln, vikter och friktion är nog inte så lätt i dessa låga effekter om man inte tillhör Einstein kaliber.

Däremot tror jag att ifall pendeln är ganska lång som typ 0,5-1m och man skjuter med en referensbössa som ligger stadigt på säg 10J och sen jämför, då kanske man på ett enkelt sätt kan kolla vilken sida man ligger på.

Men en vettig chrono ifall man ska hålla på med bössor är aldrig en felinvestering.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Kapten Kamin 25 apr 2019, 19:24

XXL skrev:Innan det fanns kronografer och mobiltelefoner så mätte man anslagsenergin med hjälp av en pendel.

Pendelns "klump" utgjordes av något som kunde absorbera kulans energi och med ledning av pendelns längd och vikt samt hur mycket den svängde upp när kulan träffade kunde man med lite matematiska formler sedan beräkna kulans anslagsenergi.

Det är precis så, fast tvärt om, som Charpy V-notch testing går till.
Man släpper en pendel från fix höjd, mot en provstav med standardiserade mått. Hur högt pendeln svänger upp på andra sidan talar om vilken energi (joule) som provstaven har absorberat.= Materialets slagseghet.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Luftpangarn (02 maj 2020, 12:31)

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Gordon 26 apr 2019, 11:28

Min bedömning är att det är förhållandevis enkel matematik... Skillnaden i lufttryck/temperatur mm påverkar förhållandevis lite och kan nog med ganska stor säkerhet anses konstanta. Friktionen är också konstant...

Jag tror den största nöten att knäcka är avläsningen... Nu släpper jag detta jag har en kronometer bara att byta batterier...

//Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav jerico 26 apr 2019, 15:10

En snabb digitalvåg som kopplas till en microkontroller (raspberry/arduino) och visa det värdet som den tar in. Men då är det lättare att skaffa en kronograf...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Archon 26 apr 2019, 15:43

jerico skrev:En snabb digitalvåg som kopplas till en microkontroller (raspberry/arduino) och visa det värdet som den tar in. Men då är det lättare att skaffa en kronograf...


Ja, sannerligen :-)

Jag skulle aldrig orka hålla på och böka med en massa alternativa metoder när det är så enkelt att testa bössan med hjälp av en kronograf. Jag tror det är ganska många som håller med...
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav AnnC73 06 aug 2019, 09:01

Hej,

Jag svarar på en gammal tråd men som är relaterat till en aktuell fråga för mig just nu.
Har ärvt ett Excellent CIIK från 60-talet av min pappa (har därför stort affektionsvärde för mig) men har inte lyckats få till en licens (har licenser för tre jaktvapen, men luftgevär för målskytte är helt omöjligt om man inte tävlar aktivt som det verkar... )
Har ju både läst här, men även sett tips på andra håll om att provskjuta vapnet och med hjälp av en kronograf mäta och räkna ut anslagsenergin för att kunna bevisa att licens inte krävs.
Mitt problem är dock att jag inte lyckats hitta någon som kan göra mätningen? Jag behöver ju även ett intyg som jag kan förmedla till Polisen.
Läget börjar mörkna eftersom jag varit lite naiv och trott att "det löser sig såklart, det är ju bara ett luftgevär" och nu har tiden gått och tidsfristen har gått ut - den 23dje måste jag lämna in vapnet.

Kan någon tipsa om vart jag kan vända mig - bor i Boråstrakten, men kan åka en bit för att få detta löst.
Har pratat med ett antal mer eller mindre lokala aktörer som varit mycket hjälpsamma men som tyvärr inte kan erbjuda tjänsten; Torsbohandel, Hurricane, Cabom, Roberts vapenverkstad.

Mycket tacksam för tips!!

Mvh
Ann
AnnC73
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2019, 13:16
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Bredareds Sportskytteförening

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Nitro 06 aug 2019, 11:21

Ska jag tolka det som om det är licens på bössan idag och du ärvt den och försökt ordna licens på det? Är det på det viset så har du troligtvis problem.

Men om bössan varit licensfri då finns där ju inga papper på den och du behöver ju inte heller anmäla innehav av den.

Kolla effekten är som sagt lätt gjort och borde inte vara några problem om du har bössan med dig till en del av handlarna du räknat upp. Men att dem skulle utfärda intyg på att den är licensfri det blir klart svårare.

Där finns ett antal medlemmar i dina trakter som har chronograf. Om inte annat så kan du besöka denna tävling mellan Borås och Vårgårda för att få goda tips och råd samt möjlighet att kontrollera effekten på plats.
Men då får du vänta en månad till. Fast du kan ju komma ändå.

viewtopic.php?f=60&t=18956
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
AnnC73 (06 aug 2019, 17:46)

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Silwer 06 aug 2019, 14:57

BSA som ju tillverkat luftvapen sen tidigt 1900tal, ansåg att kraften var nog genom att man tog vapnet och sköt mot en ståplatta, blev då skottet eller diabolen helt platt ansågs vapnet gott nog.
Senast redigerad av Silwer 06 aug 2019, 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
per1 (06 aug 2019, 15:27), AnnC73 (06 aug 2019, 17:47)

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav AnnC73 06 aug 2019, 16:54

Hej igen och tack för svaren,

Det är korrekt uppfattat att det idag finns en licens på luftgeväret och att jag därför inte kan behålla vapnet utan att ha en egen målskyttelicens för det samma, vilket verkar närmast omöjligt att få till...

Uppmätningen med kronograf vill jag alltså ha som bevisning för att kunna motivera en hävning av licenskravet, så det duger nog sannolikt inte med en test bara. Jag gissar att det behövs någon form av utlåtande eller intyg.

Jag har både fått muntlig information och även kunnat läsa mig till att excellent gevären inte nödvändigtvis faller under nu gällande lagstiftning för licenskraven.
Det verkar som om flertalet licenskrav kunnat hävas med hjälp av tester som påvisat lägre anslagsenergi, men att få till ett sånt underlag i praktiken verkar väldigt svårt.
Samtliga kontakter jag haft har velat hjälpa men inte kunnat, utan hänvisat vidare.

Jag jagar vidare och får försöka tills jag måste tvångsinlämna vapnet den 23/8. Ett sista försök kan sedan vara att överklaga beslutet om tvångsinlämningen, men det är nog en ganska fruktlös kamp är jag rädd.
Dock känns det ju otroligt trist att behöva lämna in ett veteranvapen med lite svensk historia, och stort affektionsvärde, "bara" för att jag inte kan få till en licens. Jag har ju licenser för flera jaktvapen...


Tack igen för tipsen! :)
AnnC73
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2019, 13:16
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Bredareds Sportskytteförening

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav AnnC73 06 aug 2019, 17:13

Jag ville bara meddela att jag fått positivt besked ifrån Sportec, som kan hjälpa till med ett intyg. :Thumbupp:

... sedan återstår det ju att se om anslagsenergin hamnar under 10 joule såklart...
AnnC73
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 aug 2019, 13:16
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Bredareds Sportskytteförening

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav börne 06 aug 2019, 17:15

AnnC73 skrev:Jag ville bara meddela att jag fått positivt besked ifrån Sportec, som kan hjälpa till med ett intyg. :Thumbupp:

... sedan återstår det ju att se om anslagsenergin hamnar under 10 joule såklart...

:thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Andy 02 maj 2020, 12:25

Du måste ha en cronograf så att du kan mäta hastigheten.
Sedan tar du reda på kulvikten.

Efter det går du in på denna länken och fyller i uppgifterna.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det finns givetvis fler sätt att ta reda på anslagsenergin.

På mitt jobb på Jakt&Skytte i Staffanstorp har vi möjligheten till att skriva ut intyg på luftvapen till Polisen.

Dom vanligaste fallen är tex Dödsbo där det finns luftgevär med licens och att tex sonen inte kan ta över detta.
I 90% av fallen så visar det sig att det "kraftiga" luftgeväret inte längre presterar, då skriver jag ut intyg på att bössan i nuvarande skicka är licensfri och licensen tas bort hos Polisen.

Det kan också vara så att en person behöver intyg på att hans luftgevär i 5,5 gör över 180 m/s för att kunna användas i skyddsjakt.
BSF Mod 55 4,5
BSF Mod 55 deLux 4,5
BSF Mod 55 5,5
BSF Mod 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
BSA Airsporter RB2 5,5
Diana Mod 36 5,5
Fwb Mod 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb mod 300 Universal 4,5
WaltherLP 53 4,5
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 24 okt 2008, 16:40
Ort: Malmö
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 30 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria

Följande användare vill tacka Andy för detta inlägg
Nitro (06 maj 2020, 18:37)

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Desaleux 02 maj 2020, 14:07

Det finns ju en omvandlare här uppe också kalkylator symbolen klicka på bra med backup om någon sida inte fungerar. Annars papper och penna och räkna om nu inte kronografen har klartext räknare inbyggt.
Mvh// Desaleux
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 05 maj 2020, 23:05, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Nitro 06 maj 2020, 18:40

Andy skrev:Du måste ha en cronograf så att du kan mäta hastigheten.
Sedan tar du reda på kulvikten.

Efter det går du in på denna länken och fyller i uppgifterna.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det finns givetvis fler sätt att ta reda på anslagsenergin.

På mitt jobb på Jakt&Skytte i Staffanstorp har vi möjligheten till att skriva ut intyg på luftvapen till Polisen.

Dom vanligaste fallen är tex Dödsbo där det finns luftgevär med licens och att tex sonen inte kan ta över detta.
I 90% av fallen så visar det sig att det "kraftiga" luftgeväret inte längre presterar, då skriver jag ut intyg på att bössan i nuvarande skicka är licensfri och licensen tas bort hos Polisen.

Det kan också vara så att en person behöver intyg på att hans luftgevär i 5,5 gör över 180 m/s för att kunna användas i skyddsjakt.

Det var ju värdefull information att ni har möjlighet skriva intyg till polisen om att ett visst vapen inte ger licenseffekt och då tas licensen bort från polisen.
Nu har jag förvisso inga vapen jag vill ta bort licensen på men andra kanske har.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400


Återgå till Samlarforum Luftvapen (<--1985)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer