Hur tar reda på anslagsenergin?

I denna kategori samlar vi in information om äldre luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro

Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav FWBluft 24 apr 2019, 08:54

Jag har en FWB Co2 luftpistol av modellen C6. Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg? Finns det uppgifter om detta någonstans? Vapnet är nog 15 år gammalt så jag hittar inga data om detta. Jag har licens på vapnet då jag trodde att det hade tillräckligt med anslagsenergi för att vara licenspliktig, men om den nu skulle vara effektbegränsad behöver jag ju inte ha licens på den. Då är det ju onödigt att "fylla vapengarderoben" med licens för detta vapen. "Utrymmet" kan ju behövas till fler krutvapen.
FWBluft

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: F16 + VPS
Luftvapen favorit: FWB

Re: Hur tar reda på anslagsenergin?

Inläggav Leffe357 24 apr 2019, 08:58

ca 4-5 joule, dom brukar ha en utgångshastighet på ca 145-150m/s, behövs inte mer på 10m inomhus
Användarvisningsbild
Leffe357

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 20 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Inläggav Gordon 24 apr 2019, 09:23

Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.

Dock belastar de dina poäng men det ska mycket till om du kommer upp till 20st

Poäng: Alla våra vapenskåp / säkerhetsskåp har minst 20 poäng som du kan valfritt kombinera enligt följande:
1 poäng = 1 gevär
2 poäng = 1 pistol
4 poäng = 1 automatvapen
Gordon

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Inläggav dorro 24 apr 2019, 10:22

Gordon skrev:Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.

Ja, och vapengarderoben gäller ju jaktvapen, målskjutningsvapen på licens räknas inte in i den.
dorro

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 14 gånger i 14 inlägg

Inläggav mikebike 24 apr 2019, 16:09

Gordon skrev:Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.

Dock belastar de dina poäng men det ska mycket till om du kommer upp till 20st

Nej, det går fort.
Jag har skrotat flera vapen för att kunna köpa nya vapen.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 36 gånger i 31 inlägg

Inläggav Archon 24 apr 2019, 16:24

FWBluft skrev:Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg?

Svar: Det kan man inte. Punkt. Vill man ha korrekta värden så måste man ha en pålitlig kronograf.

Hade du haft tillverkarens specifikationer hade du haft en ungefärlig hum om vilken kraft det är i din bössa. Men din bössa är 15 år. Mycket kan hända på 15år. Den kan ha tappat i effekt sedan dess.

Jag skjuter en del på konservburkar. 10 joule ger fullt genomslag genom en tom standard konservburk på cirka tio meters håll. 4-5 joule gör hål i ena sidan på burken men går inte igenom på andra sidan. 2-3 joule bucklar bara burken. Detta gäller diaboler. Stålrundkulor har en bättre penetrationsförmåga och kan ibland göra hål i en konservburk även om effekten är ynka 2-3 joule. Detta är förstås helt ovetenskapligt och bara en observation från min sida.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 127 gånger i 105 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
huldreh (24 apr 2019, 21:31)

Inläggav mikebike 24 apr 2019, 18:45

Om du vill ta bort licensen från pistolen behöver du ett intyg på att den ger mindre än 10 J.
En handlare eller smed kan göra det åt dig.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 36 gånger i 31 inlägg

Inläggav Gordon 25 apr 2019, 16:37

Archon skrev:
FWBluft skrev:Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg?

Svar: Det kan man inte. Punkt. Vill man ha korrekta värden så måste man ha en pålitlig kronograf.

Hade du haft tillverkarens specifikationer hade du haft en ungefärlig hum om vilken kraft det är i din bössa. Men din bössa är 15 år. Mycket kan hända på 15år. Den kan ha tappat i effekt sedan dess.

Jag skjuter en del på konservburkar. 10 joule ger fullt genomslag genom en tom standard konservburk på cirka tio meters håll. 4-5 joule gör hål i ena sidan på burken men går inte igenom på andra sidan. 2-3 joule bucklar bara burken. Detta gäller diaboler. Stålrundkulor har en bättre penetrationsförmåga och kan ibland göra hål i en konservburk även om effekten är ynka 2-3 joule. Detta är förstås helt ovetenskapligt och bara en observation från min sida.

Nu jävlas jag lite för jag kan definitivt förlika mig med ditt svar men det finns flera sätt att mäta anslagsenergi. Innan jag blev med en riktig kronograf så hade jag en app för detta. Bygger på att man vet det exakta avståndet till målet som ska vara metall samt att man placerar luren 90° från pipan på ett bestämt avstånd. Lite tid tog det innan banan var uppsatt men jag använde tegelstenar som märken och dessa låg vid sidan av skjutbanan så väl där så gick det rätt fort att testa.

Man matar in lite uppgifter som temperatur (ljudhastigheten) kulvikter mm Sedan var det bara att skjuta på målet, telefonen registrerar ljudet från pipan först för att sedan höra ljudet från träffen... Lite matematiska formler och vips så har du energin. Har för mig att den kostade en slant men den var hyfsat ok jämförde den någon gång mot en riktig Kronograf och visst skiljde det lite grand, ganska marginellt men vem säger att felet inte kan ligga i den riktiga kronografen...

Gordon
Gordon

Inläggav XXL 25 apr 2019, 18:24

Innan det fanns kronografer och mobiltelefoner så mätte man anslagsenergin med hjälp av en pendel.

Pendelns "klump" utgjordes av något som kunde absorbera kulans energi och med ledning av pendelns längd och vikt samt hur mycket den svängde upp när kulan träffade kunde man med lite matematiska formler sedan beräkna kulans anslagsenergi.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL

Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 54 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Inläggav Gordon 25 apr 2019, 18:47

Ja just det... en sån har sett i lite andra tillämpningar. Får en känsla av att detta måste var en riktigt exakt metod. Felkällan dvs friktionen i pendeln är ju dessutom känd..

Skulle vara vinkeln då dvs denna ska vara vinkelrät mot det absorberande målet...

Detta är ju en lika stor felkälla i en traditionell kronograf.
En sån här skulle man kanske prova att göra..
Gordon

Inläggav XXL 25 apr 2019, 19:04

Jo, för det verkliga finliret måste man förstås ta hänsyn till friktionen i pendelns upphängning, luftens viskositet och upptryck, hur mycket som blir värmeenergi när kulan träffar pendeln samt ha ett exakt mått för gravitationen på den plats mätningen utförs.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL

Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 54 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Inläggav Nitro 25 apr 2019, 19:21

Beräkna alla faktorer som längd på pendeln, vikter och friktion är nog inte så lätt i dessa låga effekter om man inte tillhör Einstein kaliber.

Däremot tror jag att ifall pendeln är ganska lång som typ 0,5-1m och man skjuter med en referensbössa som ligger stadigt på säg 10J och sen jämför, då kanske man på ett enkelt sätt kan kolla vilken sida man ligger på.

Men en vettig chrono ifall man ska hålla på med bössor är aldrig en felinvestering.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 1561 gång
Tackad: 863 gånger i 541 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Kapten Kamin 25 apr 2019, 19:24

XXL skrev:Innan det fanns kronografer och mobiltelefoner så mätte man anslagsenergin med hjälp av en pendel.

Pendelns "klump" utgjordes av något som kunde absorbera kulans energi och med ledning av pendelns längd och vikt samt hur mycket den svängde upp när kulan träffade kunde man med lite matematiska formler sedan beräkna kulans anslagsenergi.

Det är precis så, fast tvärt om, som Charpy V-notch testing går till.
Man släpper en pendel från fix höjd, mot en provstav med standardiserade mått. Hur högt pendeln svänger upp på andra sidan talar om vilken energi (joule) som provstaven har absorberat.= Materialets slagseghet.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin

Tack utdelade: 921 gång
Tackad: 1413 gånger i 531 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Gordon 26 apr 2019, 11:28

Min bedömning är att det är förhållandevis enkel matematik... Skillnaden i lufttryck/temperatur mm påverkar förhållandevis lite och kan nog med ganska stor säkerhet anses konstanta. Friktionen är också konstant...

Jag tror den största nöten att knäcka är avläsningen... Nu släpper jag detta jag har en kronometer bara att byta batterier...

//Gordon
Gordon

Inläggav jerico 26 apr 2019, 15:10

En snabb digitalvåg som kopplas till en microkontroller (raspberry/arduino) och visa det värdet som den tar in. Men då är det lättare att skaffa en kronograf...
jerico

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 17 inlägg

Inläggav Archon 26 apr 2019, 15:43

jerico skrev:En snabb digitalvåg som kopplas till en microkontroller (raspberry/arduino) och visa det värdet som den tar in. Men då är det lättare att skaffa en kronograf...

Ja, sannerligen :-)

Jag skulle aldrig orka hålla på och böka med en massa alternativa metoder när det är så enkelt att testa bössan med hjälp av en kronograf. Jag tror det är ganska många som håller med...
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 127 gånger i 105 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Återgå till Samlarforum Luftvapen (<--1985)