Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silurus 07 jun 2019, 12:34

Hej på er!

Har under den senaste tiden hamnat på detta trevliga forum ett antal gånger när jag gjort efterforskningar om diverse pcp-vapen. Valde att registrera mig häromdagen, dels av nyfikenhet så man kan ta del av folks bilder, men även i hopp om att kunna bidra med något själv samt lära mig ett och annat.

Min tanke är då att skaffa mig en pcp-bössa, men jag kommer inte riktigt fram till vad jag ska köpa. Eftersom det verkar finnas en hel del erfarenhet och kunskap samlat här så tänkte jag ta och fråga expertisen vad ni tycker och tror.

Mina tankar och förutsättningar:

- Kaliber 5,5 eller 6,35 måste det bli, är jägare och kan komma att få användning av ett luftgevär som är godkänt för jakt. Förmodligen så kommer det mest bli övningsskytte till en början men geväret bör vara utformat så att man kan jaga med det också. Kanske är ett krav med fartomställare med tanke på plåttak?
Det här är en av mina stora funderingar; hur stor skillnad är det på 5,5 och 6,35 när det gäller skyddsjakt? Man vill ju att det ska vara "bra död" i grejerna.

- Gärna shroudad pipa eller ett gevär som är känt för att vara tyst. Har förstått att det kan smälla rätt rejält om vissa modeller.

- Priset är tyvärr också en parameter. Jag vill helst inte betala en förmögenhet då det blir mitt första pcp så jag vet inte hur "fast" man blir, och så har jag småbarn och ett gammalt hus så har inga problem med att göra av med pengar... Samtidigt så vill man ju inte köpa det billigaste skräpet heller.

Av någon anledning så är jag grymt nyfiken på en bullpup, två modeller som jag fastnat lite för är Hatsans Bullboss och Flashpup. Dessa saknar dock fartomställare och det verkar råda lite delade meningar om Hatsans kvalitet här på forumet. Dessutom så är väl Bullboss inte så vacker heller om man ska vara ärlig..
Jag har tidigare testat ett PR900W samt ett Fx Royal, även om båda två fungerade fint så kändes ju det ena lite mer gediget om man säger så..

Vad rekommenderar ni? Är det vettigare att spara ett tag till och köpa någon Fx-modell, eller kanske någon annan av Hatsans modeller?

Tacksam för svar.
Silurus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2019, 01:08
Ort: Filipstad
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav börne 07 jun 2019, 12:39

FX Royale 400 med syntetstock är sjukt prisvärd för 8390kr hos Hurricane!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silurus 07 jun 2019, 18:35

börne skrev:FX Royale 400 med syntetstock är sjukt prisvärd för 8390kr hos Hurricane!


Ja det är säkert sant, dock så är det väl kanske i saftigaste laget när det gäller priset för mig. Fast man kanske måste upp i de priserna för att få något av kvalitet?

Det här med kaliber då, funkar 5,5 bra för skyddsjakt eller är det jättestor skillnad mot 6,35?
Silurus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2019, 01:08
Ort: Filipstad
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav börne 07 jun 2019, 18:40

Sysslar inte med jakt så ska väl egentligen hålla käft men minst .22 är ju ett krav, det man får skyddsjaga med ett LV lär du ta kål på med en 45J .22!

Tänk även på att du ska fylla en PCP med nåt, en pump, kompressor avsedd för det eller en dykflaska, det kostar ju också en del! Så är 8400kr för mycket tillkommer det ju även en del för fyllning, lätt att glömma bort!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Silurus (08 jun 2019, 11:34)

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silurus 08 jun 2019, 11:19

börne skrev:Sysslar inte med jakt så ska väl egentligen hålla käft men minst .22 är ju ett krav, det man får skyddsjaga med ett LV lär du ta kål på med en 45J .22!

Tänk även på att du ska fylla en PCP med nåt, en pump, kompressor avsedd för det eller en dykflaska, det kostar ju också en del! Så är 8400kr för mycket tillkommer det ju även en del för fyllning, lätt att glömma bort!


Jo jag vet, det tillkommer en del utrustning förutom själva bössan. Man får väl trösta sig med att ammunitionen är extremt billig om man jämför med den till krutbössorna. Lutar åt en handpump till att börja med, gillar tanken på att alltid kunna fylla på när man är ute.

Det är väl inte för dyrt med hänsyn till min ekonomi så sett, har absolut råd med betydligt dyrare bössor också. Men jag är väl lite snål och känner att det finns en risk att geväret kanske inte blir använt så mycket som det förtjänar till en början. Jag har ju även en 22lr och ur träningssynpunkt för jakt så är ju den bättre. Men jag lider av en viss prylnördighet, vilket jag inte tror jag är ensam om här på forumet :) Sen så är ju luftgevärsskytte förbannat roligt i sin enkelhet, om man ska utrycka sig i klartext.

Stort tack för din input hittills!
Silurus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2019, 01:08
Ort: Filipstad
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 12:06

Jagar du mest går ju inte många skott åt fort, så det är ingen fara.

Om du tar pump, kör inte slut på luft i bössan utan, fyll på och toppa upp lite då och då, som sagt jakt är ju inte direkt kulspruteskytte.

.25 är väl ok, måste ju inte ha enorm hastighet föresten på FX kan man ställa ner det, det du får jaga kräver inte direkt mycket för att dö.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Siratsia 08 jun 2019, 13:56

Tycker Hatsan funkar fint. Visst kan man få mer kvalité men det Hatsan gör det det ska och lätta att sköta, lätt få tag på delar.ä, och har konkurrenskraftigt pris. Men som det ofta är så ju mer pengar man lägger ju bättre stuff får man. Oftast.

Tror smart med bullpup om ducaja jaga då en del PCP tenderar att bli framtunga. Inte alla, men tex en hatsan BT 65 är inget jag skylle hänga på axeln och jaga med direkt.

Steyer kom nyss ut med en f a n t a s t i s k bullpup som är semi-automat och tänkt för jakt. Den smakar ca 27K men kommer aldrig att ångras.....

Rekommenderar dykartub. Eller kompressor. Om du får licens och har full fart på kanonen drar det mer luft. Bra ha handpump som backup, eller till en början.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 14:18

Vad fasen ska man med semiauto vid skyddsjakt till?

Tror du man går in ich trycker av hela magasinet mot allt man ser eller?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Siratsia 08 jun 2019, 15:00

=}. Nej då, semi för jakt är inte nödvändigt. Men riktigt fin bössa och kan vara kul för prickskytte i olika former också.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 15:14

Sant men det kostar.

Kanske är eet väl mycket med 27 tusen, tom jag anser det som vansinne.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav börne 08 jun 2019, 15:37

Silurus skrev:Men jag lider av en viss prylnördighet, vilket jag inte tror jag är ensam om här på forumet :)

Haha... Jo Airgunitus är allvarligt, är helt omöjligt att bli av med om man blivit smittad!!

Jag impuls handlade ett nytt kikarsikte i morse medans kaffet rann ner i bryggaren, gäller att passa på när man får ett infall så man inte hinner ångra sig :lol:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 20:40

Dock, ta det isigt, tycker jag.

Tävlingen är inte dyraste prylarna utan vad du tycker funkar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silurus 09 jun 2019, 18:41

Silwer skrev:Dock, ta det isigt, tycker jag.

Tävlingen är inte dyraste prylarna utan vad du tycker funkar.


Ja då, det blir inga förhastade beslut här. Lutar åt att det blir ett ganska billigt gevär, nån Hatsan-bullpup i kaliber .22, förmodligen med en handpump från tyska ebay. Så kan man prova på och se om det blir en hobby som man vill gå in fullhjärtat i.
Silurus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2019, 01:08
Ort: Filipstad
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Lynxs 10 jun 2019, 10:19

Tittar du på billiga Bullpup föreslår jag att du kollar på Kral Puncher Breaker.
Den har en del svagheter men det finns en amerikansk vapensmed som har alla fixarna samt att enligt de utvärderingar jag sett av bössan så skall den skjuta bra. Dock osäker på om den finns med fartomställare...

Var på väg att köpa en sån som instegsbössa (men blev blåst av säljaren som antagligen fick ett högre bud på bössan och gick under jorden...).
Användarvisningsbild
Lynxs
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2017, 15:13
Ort: Utanför Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Ännu en "vilket gevär ska jag köpa"-tråd!

Inläggav Silwer 10 jun 2019, 15:49

De verkar svåra att få tag i dock, handlaren har reklam mm men vid kontroll finns de inte i lager.

Det kan ha ändrats då jag varit frånvarande ett tag.

Vad jag förstår är det hela ungefär som Hatsan, och Hatsan är vanliga och delar finns lätt, jag ser inte vitsen att välja en Kung.

En sag går LW pipa arr välja gör det, sen kan du få kröna om den själv iofs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer