Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 17:50

Jag har funderat en del över varför många / de flesta, tycker ”plinkningsmål” är roligare än måltavlor.

Grundläggande, tänker jag att snabb omedelbar belöning (feedback) är osykologiskt oerhört potent. Fördröjd belöning, är betydligt mindre effektivt för påverkan av beteende. Monumentalt bevisat i etttusensjuttielvamiljoner psykologiska experiment.

Fallmål och spinners är med 99% sannolikhet mer effektiv träning än klassiska papptavlor.

Med FY tillkommer dessutom en variation i skyttesituationen, som stationära klassiska tävlingsformer saknar.

Detta sagt utifrån mitt akademiska oerspektiv ”hur påverkar man människor?”. Det kan finnas andra individpsykologiska, behavioulistiska, socialpsykologiska och jag vet inte vad, perspektiv på skytteprestationer.

Viktigast, är nog ”zonen”,mindfullness,zen eller hur man nu vill uttrycka det. ”Vila i här och nu!”

Då blir lågenergi .22 eller .177 luft inte poängen. Men just därför är det olyckligt att utestänga tävlande på tekniska grunder.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav börne 07 jul 2019, 18:06

Varit på en tävling där dom hade särskjutning genom att skjuta fem skott på tavla & sedan räkna ihop poängen, det är ett utmärkt sätt för att särskilja skyttarna på, men GUD va trist det var att kolla på... Gäsp :|

Inom FT så skjuter dom som särskjuter om en placering samtidigt i stående ställning mot varsitt fallmål på 35-40m där publiken hela tiden ser vad som händer & gör det hela spännande att kolla på. En tavla ger inget förrän man räknat ihop resultatet & inte ens då är det särskilt spännande.

Samma ute på banan, när den lilla spinnern snurrar som besatt på 50 meter ger det en omedelbar tillfredsställelse.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (07 jul 2019, 18:15)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 18:24

Beror ju på i många tävlingsformer på hög nivå gäller tavlor av alla dess slag, de visar ju direkt hur det gick.

Visst skidskytte är ett idag här populärt undantag, där slår luckan igen vid träff, men man måste nu skjuta under att man åker skidor så mycket man kan med, kombinationen ger j att vanliga tavlor är dumt.

Min personliga favorit är filosofiskytte, man åker tex till en sjö nånstans och skjuter lite, men tar mer tid till att fundera.

Det är nog detta som inte gjort mig till en tävlingsmänniska, jag vill mest varva ner och ta det lungt när jag skjuter.

Ok nu låter jag fullständigt oseriös givetvis, men jag skulle kunna sitta med ett enormt ställ bakom mig med alla möjliga luftvapen, och byta lite då och då, det stör mig inte mycket.

Tyvärr funkar det ju inte så, men jag var upp till Arnenark på deras flerdagarstävling, och helt klart märkte jag att jag hellre provade olika vapen än tävlade, tävlade gjorde jag med en av de värre val man kan göra en HW 80 .25 trimmad så hårt det gick, en bit över 30j

Aldrig skjutit med förr lånade bössan och sköt några skott på inskjutningsbanan och frågade ägaren vilket avstånd den var inskjuten på.
Sen direkt ut.

Bortkastat tänkte nog de flesta, jag använde inte ens min egen bössa.

Ok det finns förklaringar till att det inte blev mer, men jag insåg att på de tävlingar söderöver är det hårdare, folk dyker upp för just tävlandet främst osv, jag passar inte in i det där.

Men om en klubb fanns hör hade jag gärna övningsskjutit med dem.

Ok har väl inte så mycket med frågan om tavlor eller snurror och fallmål direkt att göra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav _Axel_ 07 jul 2019, 19:01

Silwer skrev:..
Min personliga favorit är filosofiskytte, man åker tex till en sjö nånstans och skjuter lite, men tar mer tid till att fundera.

....


:Thumbupp:
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 19:05

Tja, men jag gillar det, gjorde det en hel del förr.

Ofta flöt nåt förbi ute på sjön, perfekt ;-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Jan-E63 07 jul 2019, 19:46

Silwer skrev:Tja, men jag gillar det, gjorde det en hel del förr.

Ofta flöt nåt förbi ute på sjön, perfekt ;-)


Med dagens miljökritiska tänkande är det rena döden att skjuta rätt ut i sjön med tanke på blyet som ligger kvar där ute. Sen att det är avreagerande för tankarna och själen är något helt annat,
Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 20:22

Jo jag var dum, jag får erkänna det.

Fasansfult.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Jan-E63 07 jul 2019, 20:47

Silwer skrev:Jo jag var dum, jag får erkänna det.

Fasansfult.

Passa dig så inte Greta får höra det bara. Jag förlåter dig ändock för dina synder ty du hade roligt för stunden.
Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 21:25

Det var ju någon här som för ett par månader sedan hänvisade till någon offentlig utredning, som kom fram till att det krävs kraftig syra för att frigöra blyet ur kulor i naturen, Vilket ju inte finns.

Utredningen var väl Finsk, men godtogs även av svenska myndigheter.

Så lägg av med "Gretaångest" på på just denna punkt. På det stora hela, har hon en poäng. Men hon är själv klok nog att inte lägga sig i detaljer och åtgärder. Det är ok och klokt för en djäkligt smart 16 åring. Vad fan, hon har inga anspråk på att frälsa världen likt Jesus! Bara påpeka ett problem. Begriper inte varför folk i Sverige hetsar upp sig.

"Blanda inte in mina blykulor!"
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Nitro (07 jul 2019, 21:45)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 21:34

Der är väl isf hagelskytte mot sjöfågel.

Eller?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav dano_swe 07 jul 2019, 22:15

Allt som plingar, ramlar, faller, går sönder eller på något sätt förstörs är roligare än att skjuta på tavla imo. Tavla är perfekt för inskjutning, utvärdera ammunition eller annat som kräver att man ser exakt var skotten tar.

My two cents ...
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Nitro 07 jul 2019, 22:16

dano_swe skrev:Allt som plingar, ramlar, faller, går sönder eller på något sätt förstörs är roligare än att skjuta på tavla imo. Tavla är perfekt för inskjutning, utvärdera ammunition eller annat som kräver att man ser exakt var skotten tar.

My two cents ...

AMEN
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Nitro 07 jul 2019, 22:21

Kan dock tycka att när det gäller avkoppling så finns det inte mycket som slår.
Mörkt ute, ingen stress på något vis, upplyst tavla, skjuta på en BR tavla på 25m, du får återkoppling i samma stund som du tryckte av.

Jag förstår att detta låter hemskt för en del, men för min del är det nog vid de tillfällena som jag uppnått ZEN
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 22:42

Tja liknar min beskrivning, ser inget hemskt i det.

Jag hade en sjö med som förstöre allt.

Idag är det inte så lätt längre, åsynen av ett vapen kan leda till mobilsamtal till polisen.

Fy fan vad jag saknar 90talet trots hur mycjet bättre luftvapen det finns.
Folk hejade på en längs stigen med bössan över axeln, allt sånt dog iom terrorism.

Det sjuka är ju vad polisen valt, sim när de tog in insatsstyrkan för en bågskytt som inte gjort nåt fel men blivit sedd med vapen.

Det är npt underligt med luftvapen, ibland begandlas de som leksajer i andra fall är de plltsligt livsfarliga och måste bekämpas.

Det har blivit nåt fel, tysta svaga vapen borde premieras anser jag.
Sörskilt i stadsområden, udag ör de hprdaste reglerna just i Uppland och ut mot Västerås.

Jag ogillar viljan att komma till nåt fungerande, den ör noll de bestämmer så är det slut med det.

Att folk med jrutvaoen isf jan ställa till ett helvete tycks inte finnas i tanken.

Ni vet det är nåt skumt med dig om du vill ha licens på ett luftvaoen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav jerico 08 jul 2019, 08:28

Det är blyförbud i grunda vatten och sankmarker eftersom fåglar äter småsten för att hjälpa till och smälta maten. Fåglar har stark magsyra.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (08 jul 2019, 10:28)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Luftpangarn 08 jul 2019, 13:03

dano_swe skrev:Allt som plingar, ramlar, faller, går sönder eller på något sätt förstörs är roligare än att skjuta på tavla imo. Tavla är perfekt för inskjutning, utvärdera ammunition eller annat som kräver att man ser exakt var skotten tar.

My two cents ...


Man skulle kunna gräva litet djupare i det här, men litet har jag funderat på det du säger.


Dels skulle jag vilja påstå att det finns en kategori "fyrverkerinjutning". Åtminstone om det inte är förknippat med fara, tycks i stort sett alla gilla när det smäller, ryker, visslar, brinner och blixtrar. Annars skulle inte fyrverkerier vara så allmänt uppskattade.

Och de flesta barn gillar knallpulver, panga ballonger - och jag kan inte låta bli att blåsa upp mindre papperspåsar, och smälla dem. Barnsligt kul! Jag blir lika nöjd och glad varenda gång. Inte minst därför att jag inte lyckades så bra med det som barn. :-) En av mina favoritleksaker, var små plastraketer med metallmekanism i nosen, som antingen kunde laddas med knallpulversnutt, eller ett ollonskott. Så hivade man upp dem i luften, och när de slog ner i asfalten small det till. Nu säljer inte leksaksaffärerna ollonskott längre. :-(

Av det skälet är det faktiskt djäkligt häftigt med smällen från ett krutgevär. Och att titta på rökdimmor, mynningsflammor, krutdoften och smällandet från ett gäng svartkrutsskyttar, tycker jag är roligare än att titta på deras måltavlor. :lol: Och det är häftigt att se explosioner på film. Och salutkanoner gillar ju många.

Som barn kunde jag inte låta bli att tycka en atombombssvamp på film var fascinerande och vacker. (Tycker jag fortfarande, rent estetiskt.) Av en händelse tror jag, upptäckte jag, att om jag hissade upp en hink med aska från eldningsplatsen, i min klättertall på sådär 3m höjd, och sedan tömde ut askan mot marken, bildades ett jättestort häftigt rökmoln. Som faktiskt påminde om en atombombssvamp, tyckte jag. Jag älskade att leka "atombomb". Ända till den dag min mamma fick ett förtvivlat telefonsamtal från en grannfru, vars upphängda tvätt blivit totalt nersotad. :smt016

Nu var min mor en mycket förstående mor, som dessutom hade kvar ett busfrö i sig, så hon tyckte det var både ett både uppfinningsrikt och kul sätt att använda repstegen hon satt upp i tallen. (Ovanligt lång, inte så där fisigt korta som de är idag.) Hon beklagade, att av uppenbara skäl, fick tyvärr den leken upphöra.


Dels lutar jag åt att det finns en kategori "förstörelse- och kaosnjutning". Varenda kotte vet, att det är spännande att bygga ett högt torn av klotsar. Hur nöjd man än är över den prestationen, vet alla också att man känner ett glädjerus över att smälla till tornet, så allt faller ihop. Jag tror de allra flesta är fascinerade över att se sådana där superskickliga kontrollerade sprängningar av byggnader, som bara "pyser ihop" i ett moln av damm och bråte.

Min mor hade gång som barn med sina kompisar byggt små lerberg längsmed en brandmur. I dessa stack hon rejäla smällare, och sprängde lera över hela murväggen. :smt016 Portvakten blev vansinning, jagade barnen runt kvarteret, och och gav dem smörj. Sedan fick de skura väggen. (Detta var 40-tal, så barnaga var inte ovanligt. Men å andra sidan var smällarna förmodligen litet kraftfullare. :thumbupp: )

Krossa porslin är en klassiker. På klassiska Grekiska bröllop, slänger och krossar man avsiktligt porslin mot golvet, som för att markera och ytterligare förhöja upplevelsen, när dansen, firandet och stämningen är på topp. Min mamma samlade en gång ihop allt mindre kul porslin till en av mina födelsedagsfester, så att vi kunde tävla i porslinskrossning med bollkastning. Pilbågs- och luftskytte ingick som andra tävlingsgrenar.


Jag tror att båda fenomenen ger ett adrenalinpåslag som på något sätt orsakar ett glädjerus. Den exakta psykologiska mekanismen skulle jag vilja förstå.

Men min poäng är, att det rör sig om allmänmänskliga fenomen, som inte är specifika för skyttar. Och ändå tror jag att dessa saker litet blint förknippas med skytte. Och bidrar till att många svenskar tycker skytte är suspekt syssla och intresse


Senare återkommer jag med tankar kring känslor av makt och omnipotens, som jag också tror hör till skytteupplevelsen.

Det där med att känna tillfredsställelse över att känna att man behärskar något som inte är busenkelt, dvs träffa målet, är en så uppenbar aspekt på skytte, så det tycker jag inte finns så mycket att orda om.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Archon 08 jul 2019, 19:23

dano_swe skrev:Allt som plingar, ramlar, faller, går sönder eller på något sätt förstörs är roligare än att skjuta på tavla imo. Tavla är perfekt för inskjutning, utvärdera ammunition eller annat som kräver att man ser exakt var skotten tar.

My two cents ...


Håller med till 100 procent. Kan tillägga att det är hundratals timmar av 'tråkigt' tavelskytte som gjort att jag skjuter någorlunda hyfsat idag, om än på kortare avstånd. För mig har tavelskytte varit nödvändigt för min utveckling som skytt, och är naturligtvis fortfarande ett viktigt och centralt inslag i mitt skytte. Men självfallet vill man skjuta på lite annat ibland. Jag hade gärna provat på Firebirds explosiva luftvapenmål, men dessa går inte att få tag på i Sverige (vad jag vet). Har försökt beställa från utlandet, men här sätter tyvärr vår trista lagstiftning stopp.
Senast redigerad av Archon 08 jul 2019, 19:50, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Henno3 08 jul 2019, 19:57

Säger bara silhouetteskytte!! Jäsikens så kul!

Har både fasta rack och "lösa" klassiska mål, och som lösa är förbaskat kul att träffa på alla avstånd.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav börne 08 jul 2019, 20:27

Henno3 skrev:Säger bara silhouetteskytte!! Jäsikens så kul!

Har både fasta rack och "lösa" klassiska mål, och som lösa är förbaskat kul att träffa på alla avstånd.

Har tänkt på sådana, men blir det inte ett jäkla springande då dom ska ställas upp igen, eller du har hittat på nån lösning där du drar upp dom igen?

En sak som är sjukt kul är gamla tomma hagelpatroner, dom sprätter iväg fint, dock blev en sur då vi missat att plocka upp någon enstaka en gång så det blev liv på skjutbanan ,så jag gav bort allihop, en hel plastkasse som jag fått till en kompis grabb som älskar att skjuta på dom. Folk kan va så jävla gnälliga ibland.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav _Axel_ 09 jul 2019, 06:42

Luftpangarn skrev:Jag har funderat en del över varför många / de flesta, tycker ”plinkningsmål” är roligare än måltavlor.
...


Jag tror det beror på att man vinner över något. När man skjuter mot tavla så förlorar man över sig själv oftast, då man önskar resultatet vore bättre. Det krävs en stor ansträngning för att bli så bra att 50poängarna börjar ramla in. Alla som tagit Pistolskyttekortet vet hur det känns att jaga guldserier. Kan vara tröstlöst, och jag anser det är skit att folk ska hålla på med det faktiskt! Reglerna borde reformeras, skytte är mer en umgängesform än något annat för de flesta och man borde lägga all betoning på säkerheten och aktivitet istället. Det är hjärtskärande att se folk behöva sälja sin ögonstenar för att dom har fått nått handikapp med åldern.

Hur som helst så är det kul att bekämpa och segra. Speciellt när man fort glömmer bort allt man missar, vilket är lätt när man bara gör hål i luften.

Högg nyss på ett billigt skidskyttemål på Tradera! :smt037
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav sfe 09 jul 2019, 08:38

En tråkig sak med spinners är att om man missar så ser man inte VAR missen tagit. Jag brukar därför ibland sätta upp en pappskiva eller en bakvänd måltavla bakom spinnern.

En sak jag tänkt på är ett mål med ringar i olika storlekar inne i varandra, som en pricktavla fast i metall. Varje ring skall där ha en egen tonhöjd så att det hörs vilken av ringarna man träffat. En besvärlighet med detta är att slaget som en luftgevärskula ger mot en metallbit inte är idealisk för att få metallbiten att klinga. Bygger man exempelvis ett "ring-the-bell"-mål funkar det bättre om man skjuter mot en kläpp som slår mot klockan än om man skjuter direkt mot klockan.
Någon som sett nåt sånt mål med ringar?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Luftpangarn (09 apr 2023, 05:18)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Jan-E63 09 jul 2019, 09:15

sfe skrev:En tråkig sak med spinners är att om man missar så ser man inte VAR missen tagit. Jag brukar därför ibland sätta upp en pappskiva eller en bakvänd måltavla bakom spinnern.

En sak jag tänkt på är ett mål med ringar i olika storlekar inne i varandra, som en pricktavla fast i metall. Varje ring skall där ha en egen tonhöjd så att det hörs vilken av ringarna man träffat. En besvärlighet med detta är att slaget som en luftgevärskula ger mot en metallbit inte är idealisk för att få metallbiten att klinga. Bygger man exempelvis ett "ring-the-bell"-mål funkar det bättre om man skjuter mot en kläpp som slår mot klockan än om man skjuter direkt mot klockan.
Någon som sett nåt sånt mål med ringar?


Du har ju den här som är nåt liknande med tre olika klockor i olika toner.
För att följa länken så måste du registera dig.

Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav _Axel_ 09 jul 2019, 09:15

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Luftpangarn 09 jul 2019, 12:07

Jag skjuter ganska ofta en blandning av tavlor och medicinburkar. När jag ändå är framme och byter tavla, reser jag burkarna igen. Om jag inte är väldigt koncentrerad på siktesjustering eller ammotest, då bryter burkar mitt i alltihopa tankegångarna.

_Axel_ Intressant ide att man "vinner" mot ett "antingen eller" mål. Det kopplar ju dessutom litet till "kill zone". Och det heter ju faktiskt "fälla sitt byte" på svenska.

Tanken på ringar inuti varandra har jag också tänkt på. Det ger också omedelbar återkoppling / belöning. Den där bomben är inte så tokig. Klockorna ger förmodligen extra "förstärkning". Jag körde ringklocka på barn som kastade bollar i hinkar en gång. Tillsammans med glada tillrop och godisbitar i belöning, blev aktiviteten en succe på midsommarfestplatsen.

Pappskiva bakom spinner är inte så tokig ide. Iaf okomplicerad.

Jag funderade på en "mosaikvägg" av fyrkanter runt centrummålet, som omedelbart skulle visa var bommen tog. Bästa konstruktionen jag kan komma på, är att träffad "mosaikbit" slås in, och sedan litet långsamt skjuts ut igen.

(Någongång i framtiden kanske jag bygger äkta exploderande plastflaskor som sjömål. Ute på isen kunde också vara häftigt. Gäller bara att inte överdriva, så det blir "allmänfarlig ödeläggelse". :mrgreen: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Roliga spinners och tråkiga tavlor.

Inläggav Henno3 09 jul 2019, 21:03

börne skrev:
Henno3 skrev:Säger bara silhouetteskytte!! Jäsikens så kul!

Har både fasta rack och "lösa" klassiska mål, och som lösa är förbaskat kul att träffa på alla avstånd.

Har tänkt på sådana, men blir det inte ett jäkla springande då dom ska ställas upp igen, eller du har hittat på nån lösning där du drar upp dom igen?



För att följa länken så måste du registera dig.



Övningsmålen är ju av klassisk spinnersmodell.

För att följa länken så måste du registera dig.



Dessa tävlingsmål dras upp från skjutplatsen. Men dom "lösa", där blir det ju ett jäkla springande. Ett problem är att hitta dom också, då dom kan flyga iväg en bra bit.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
börne (09 jul 2019, 21:31), gubbe (10 jul 2019, 04:43), Luftpangarn (12 aug 2019, 12:32)

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

  • Sponsorer