Målskjutningslicens!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Målskjutningslicens!

Inläggav MrBanane 23 aug 2019, 11:00

Hej och goddag alla forummedlemmar en sån här härlig fredag!

Mitt första inlägg här, men har lurkat runt lite en längre tid.

Jag är intresserad av luftgevärsskytte. Har förr i mina yngre år skjutit en del 4.5mm med både gevär och pistol, men inte på någon organiserad nivå.

Nu har intresset börjat ta fart lite igen.

Dock är jag nu lite mer intresserad av att skjuta lite grövre kalibrar såsom tex 5.5 eller 6.35 och i fullfart.

För att kunna göra detta lagligt, har jag 2 alternativ:

1. Söka målskjutningslicens, eller
2. Jägarexamen

Nu är jakt inget för mig. Har aldrig varit intresserad av det, har mycket svårt för att tänka mig döda djur, annat än av humana skäl (avlivning vid sjukdom eller liknande). Har inget alls emot jägare som så, men jag är bara inte intresserad. Så det hade kännts bortkastat att gå igenom det, endast för att få skjuta luftvapen i fp.

Så, ang målskjutningslicens då. Har läst anslaget "licens på luftvapen", samt sökt lite på "målskjutningslicens" här, men har fortf en del frågor.

I anslaget står såhär:

"
1: Målskjutningslicens.
Den kan man få om man är aktiv medlem i en skytteförening som bedriver skytte med just licensbelagda luftgevär.
Föreningsintyg erfodras vid ansökan.
(Det gick förr att få det om man var medlem i tex en jaktskytteklubb)"

Mina frågor:

1. Måste det vara samma kaliber som jag själv avser att ha licens för?

2. Hur utfärdas licensen, är det på det specifika luftvapnet och dess kaliber (exakt modell osv) eller är det en generell licens som ger mig rätt att inneha ett luftvapen över 10J?

3 Är det en licens per vapen som gäller?

4. Behöver jag vapenskåp, om jag inte har en jägarexamen i botten?

5. Kan någon tipsa om klubbar i skåne (norra regionerna) som bedriver sådant skytte?

Det var nog allt för stunden. Dyker kanske upp mer efterhand. Tack för er tid :)

Vänligen.
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav _Axel_ 23 aug 2019, 11:31

1. Om du har aktivt medlemskap i en klubb så får du intyg för sådana vapen som de använder.
2. Licencen är i normalfallet på ett specifikt vapen. Eller som öppenlicens på en viss modell.
3.Ja du måste ha vapenskåp.
5. Ring Hurricane Luftvapen, Tobbe vet nog allt om det, finns i Vittsjö.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
MrBanane (23 aug 2019, 11:37)

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav Batistuta 23 aug 2019, 11:42

Du har Vittsjö och Mörrum som bedriver skyttet du är ute efter och det är väl i Mörrum verksamheten är störst. I Mörrum finns några skyttar från Kristianstad bla.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav MrBanane 23 aug 2019, 13:41

_Axel_ skrev:1. Om du har aktivt medlemskap i en klubb så får du intyg för sådana vapen som de använder.
2. Licencen är i normalfallet på ett specifikt vapen. Eller som öppenlicens på en viss modell.
3.Ja du måste ha vapenskåp.
5. Ring Hurricane Luftvapen, Tobbe vet nog allt om det, finns i Vittsjö.


1. Menar du exakt de modeller som skytteklubben använder, eller bara den kalibern? Jag drar till med nåt här bara: Låt säga att skytteklubben använder Gamo Hunter i cal 22. Är det då endast den jag kan få licens för, eller skulle jag kunna köpa mig en Hatsan AT44 long (återigen, drar bara till med nåt här) i cal 22? Du skrev "sådana" och inte "samma", så blev lite osäker här.

2. Okej, tack.

3. Tack. Är det någon skillnad på vapenskåp godkända för eld/krutvapen och luftgevär?

5. Tack. Fick bra svar i ett inlägg efter ditt som jag ska kika närmare på.

Tack för din tid! Upplever polisens (hemsidans) info som lite otydlig vad gäller målskjutningslicens, känns som att ni här har bättre kunskap.
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav MrBanane 23 aug 2019, 13:44

Batistuta skrev:Du har Vittsjö och Mörrum som bedriver skyttet du är ute efter och det är väl i Mörrum verksamheten är störst. I Mörrum finns några skyttar från Kristianstad bla.


Klockren info! Ska kika närmare på detta. Vittsjö är nog mest aktuellt utifrån där jag bor. Har en styv bit bort till Mörrum härifrån.

Ska googla lite. Tack ska du ha
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav börne 23 aug 2019, 14:11

MrBanane skrev:Har en styv bit bort till Mörrum härifrån.

Ska googla lite. Tack ska du ha

Lite mil i bilen får man tyvärr räkna med när man sysslar med luftskytte utomhus av denna typ. Söker du en klubb med aktivt luftgevärsskytte så är det nog Mörrum du ska söka dig till där vi är en del som skjuter varje lördag, dom två som sköt luft aktivt & tävlade för Vittsjö är numera medlemmar i Mörrums Skyttegille. Vet inte om det skjuts nåt med luft i Vittsjö nu, man hör inget från den klubben mer.

Här är MSG tråden här på forumet så ser du vad vi sysslar med... viewtopic.php?f=61&t=9557&start=4900
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav _Axel_ 23 aug 2019, 14:54

MrBanane skrev:
_Axel_ skrev:1. Om du har aktivt medlemskap i en klubb så får du intyg för sådana vapen som de använder.
2. Licencen är i normalfallet på ett specifikt vapen. Eller som öppenlicens på en viss modell.
3.Ja du måste ha vapenskåp.
5. Ring Hurricane Luftvapen, Tobbe vet nog allt om det, finns i Vittsjö.


1. Menar du exakt de modeller som skytteklubben använder, eller bara den kalibern? Jag drar till med nåt här bara: Låt säga att skytteklubben använder Gamo Hunter i cal 22. Är det då endast den jag kan få licens för, eller skulle jag kunna köpa mig en Hatsan AT44 long (återigen, drar bara till med nåt här) i cal 22? Du skrev "sådana" och inte "samma", så blev lite osäker här.

2. Okej, tack.

3. Tack. Är det någon skillnad på vapenskåp godkända för eld/krutvapen och luftgevär?

5. Tack. Fick bra svar i ett inlägg efter ditt som jag ska kika närmare på.

Tack för din tid! Upplever polisens (hemsidans) info som lite otydlig vad gäller målskjutningslicens, känns som att ni här har bättre kunskap.


1. den typ av vapen i de använder i lämpliga kalibrar
2. nej
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav börne 23 aug 2019, 15:15

MrBanane skrev:Är det någon skillnad på vapenskåp godkända för eld/krutvapen och luftgevär?

Ingen skillnad... Klassning SSF 3492 / SS 3492 gäller vilket är vad polismyndigheten kräver för vapenförvaring.

MrBanane skrev:Är det en licens per vapen som gäller?

Är vapnet licenspliktigt krävs det licens, licens krävs för varje vapen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav Silwer 30 aug 2019, 15:15

Dock delar ni väl inte ut intyg som ur en godispåse?

Jag inser att man kan fuska med det där, men 6 månaders aktivt medlemskap i skytteformen gäller ju.

Så 6 månader bör man väl varit medlem och intresserad av FT.

Och man blörjar ju med 10j vapen, eller då det vaoen man tänkt sig ha i 10j eller kanske en FWB300S .177, för .177 är vanligast även om inget hindrar .22

Jag menar bara att det öär ner omständigt än det låter, nan får sen ett intyg man skickar in samtidigt med licenshandlingarna, omöjligt annars tyvärr.

Jag avskyr eländet sim ger vissa delar av Sverige vad de vill men andra omöjlugt pga ingen klubb.

Klubbregeln är det sämsta någonsin som drabbat luftvapen annars skulle många fler varit legala skyttar utan att gömma sig..

Men ok vi vet ju att nån harar luftvapen, nen korkat nog enbart ger fler vapen som är oregistrerade.

Jag föredrog 18år och unga grova brott så var det ok, tövlande kan man lära sig på en ev. Klubb.

Detta mest pga jag ogillar soringa med okaglga luftvapen i min ålder, men inget val finns, ja alltså jag sköt 10j, men annars.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav Nitro 30 aug 2019, 15:55

Silwer skrev:Dock delar ni väl inte ut intyg som ur en godispåse?

Jag inser att man kan fuska med det där, men 6 månaders aktivt medlemskap i skytteformen gäller ju.

Så 6 månader bör man väl varit medlem och intresserad av FT.

Och man blörjar ju med 10j vapen, eller då det vaoen man tänkt sig ha i 10j eller kanske en FWB300S .177, för .177 är vanligast även om inget hindrar .22

Jag menar bara att det öär ner omständigt än det låter, nan får sen ett intyg man skickar in samtidigt med licenshandlingarna, omöjligt annars tyvärr.

Jag avskyr eländet sim ger vissa delar av Sverige vad de vill men andra omöjlugt pga ingen klubb.

Klubbregeln är det sämsta någonsin som drabbat luftvapen annars skulle många fler varit legala skyttar utan att gömma sig..

Men ok vi vet ju att nån harar luftvapen, nen korkat nog enbart ger fler vapen som är oregistrerade.

Jag föredrog 18år och unga grova brott så var det ok, tövlande kan man lära sig på en ev. Klubb.

Detta mest pga jag ogillar soringa med okaglga luftvapen i min ålder, men inget val finns, ja alltså jag sköt 10j, men annars.


Nu är ju inte jag någon ordförande men själklart delas det inte ut några intyg som från en godispåse.
1. Som du nämner så ska den sökande varit medlem i klubben i minst sex månader.
2. Varit aktiv i klubben. Kan vara träningsskytte, tävling i klubben eller externa tävlingar för klubben.
3. Bedömas vara lämplig
4. Vapnet som det söks tillstånd på ska vara av en typ som är lämpligt för den typ av skytte som klubben utövar.

Jag kan ha fel (det har hänt förr), men ungefär är det vad som gäller.
Vi är många som sökt licens och gått den långa vägen med extrakostnader som ansökningskostnad, vapenskåp osv.
Det kan vara en lång väntan innan licensen kommer, men fasiken vad gött det känns att sova gott om nätterna och inte behöva bry sig när man ska åka iväg med bössan någonstans då man är helt laglig.

Sen tycker jag att det är väldigt underskattat med licensfritt 10J i .177
Sköt det i många år innan jag valde att söka licens.
Det är precis samma sak som med betydligt kraftigare luftvapen men man får nöja sig med kortare avstånd helt enkelt. Upp till 40-50m går det bra att skjuta 10J
Har jag kraftigare luftvapen behöver jag skjuta på längre avstånd för att få samma svårighetsgrad.
Börjar vi snacka 100m skytte med grova kalibrar och hög effekt, då anser jag att det är bättre att gå över till krutskytte.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav Rangemaster 30 aug 2019, 16:05

Tillhör en förening svenska skyttesportförbundet (SvSF) skall deras vapenpolicy följas vilket innebär:

1. Ny medlem i föreningen tidigast efter sex (6) månaders aktivt medlemskap (=att regel-
bundet ha deltagit i föreningens tävlings- och träningsverksamhet) samt betalda föreningsavgifter.
2. Förening kan endast utfärda intyg om aktivitet för vapen som används i föreningens verksamhet och som överensstämmer med SvSF:s vapenpolicy och reglemente för aktuell gren.
3. Medlemmen ska ha genomgått SvSF:s utbildning för skyttekort för aktuell disciplin med godkänt resultat.
4. Vapnet ska uppfylla SvSF:s vapenpolicy och överensstämma med SvSF:s reglemente för aktuella grenar.
5. Vid intyg till föreningsegna grenar ska vapnet överensstämma med SvSF:s reglemente och vapenpolicy.
6. Intyget ska utfärdas av föreningens styrelse vid styrelsesammanträde eller, efter protokollförd delegation, av föreningens ordförande eller sekreterare. Utfärdade intyg ska under alla omständigheter protokollföras.
7. Alla intyg ska sändas direkt till polismyndighetens tillståndsenhet.
8. Om tveksamhet råder beträffande personen i fråga eller behovet, kan föreningsstyrelsen neka att utfärda intyg beträffande behov.

Föreningen tillhandahåller lånevapen. I detta fall kan man ju använda ett eget luftgevär med max 10J på träningen under 6månader och sedan söka på ett starkare luftgevär.
HW 97 K
Feinwerkbau 300S
Haenel 310
Daisy 814 sporter
Stiga zenit
Feinwerkbau M/65
Brocock 38ME Magnum
Användarvisningsbild
Rangemaster
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 sep 2014, 21:06
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 40 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav bojos 30 aug 2019, 18:10

Rangemaster skrev:Tillhör en förening svenska skyttesportförbundet (SvSF) skall deras vapenpolicy följas vilket innebär:

1. Ny medlem i föreningen tidigast efter sex (6) månaders aktivt medlemskap (=att regel-
bundet ha deltagit i föreningens tävlings- och träningsverksamhet) samt betalda föreningsavgifter.
2. Förening kan endast utfärda intyg om aktivitet för vapen som används i föreningens verksamhet och som överensstämmer med SvSF:s vapenpolicy och reglemente för aktuell gren.
3. Medlemmen ska ha genomgått SvSF:s utbildning för skyttekort för aktuell disciplin med godkänt resultat.
4. Vapnet ska uppfylla SvSF:s vapenpolicy och överensstämma med SvSF:s reglemente för aktuella grenar.
5. Vid intyg till föreningsegna grenar ska vapnet överensstämma med SvSF:s reglemente och vapenpolicy.
6. Intyget ska utfärdas av föreningens styrelse vid styrelsesammanträde eller, efter protokollförd delegation, av föreningens ordförande eller sekreterare. Utfärdade intyg ska under alla omständigheter protokollföras.
7. Alla intyg ska sändas direkt till polismyndighetens tillståndsenhet.
8. Om tveksamhet råder beträffande personen i fråga eller behovet, kan föreningsstyrelsen neka att utfärda intyg beträffande behov.

Föreningen tillhandahåller lånevapen. I detta fall kan man ju använda ett eget luftgevär med max 10J på träningen under 6månader och sedan söka på ett starkare luftgevär.

Klockrent.
bojos
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2015, 11:01
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSA

Följande användare vill tacka bojos för detta inlägg
Rangemaster (30 aug 2019, 18:27)

Re: Målskjutningslicens!

Inläggav sigge63 30 aug 2019, 21:26

bojos skrev:
Rangemaster skrev:Tillhör en förening svenska skyttesportförbundet (SvSF) skall deras vapenpolicy följas vilket innebär:

1. Ny medlem i föreningen tidigast efter sex (6) månaders aktivt medlemskap (=att regel-
bundet ha deltagit i föreningens tävlings- och träningsverksamhet) samt betalda föreningsavgifter.
2. Förening kan endast utfärda intyg om aktivitet för vapen som används i föreningens verksamhet och som överensstämmer med SvSF:s vapenpolicy och reglemente för aktuell gren.
3. Medlemmen ska ha genomgått SvSF:s utbildning för skyttekort för aktuell disciplin med godkänt resultat.
4. Vapnet ska uppfylla SvSF:s vapenpolicy och överensstämma med SvSF:s reglemente för aktuella grenar.
5. Vid intyg till föreningsegna grenar ska vapnet överensstämma med SvSF:s reglemente och vapenpolicy.
6. Intyget ska utfärdas av föreningens styrelse vid styrelsesammanträde eller, efter protokollförd delegation, av föreningens ordförande eller sekreterare. Utfärdade intyg ska under alla omständigheter protokollföras.
7. Alla intyg ska sändas direkt till polismyndighetens tillståndsenhet.
8. Om tveksamhet råder beträffande personen i fråga eller behovet, kan föreningsstyrelsen neka att utfärda intyg beträffande behov.

Föreningen tillhandahåller lånevapen. I detta fall kan man ju använda ett eget luftgevär med max 10J på träningen under 6månader och sedan söka på ett starkare luftgevär.

Klockrent.


:smt031
sigge63
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 jan 2012, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 42 gånger i 31 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer