Kula i loppet?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 07 okt 2019, 21:22

Okej... jag har fått den info jag behöver och det är endast jag som har tillgång
till bössorna... ingen annan kan ta dom och provskjuta utan min tillåtelse...

Mvh Jimmy... "LOCKET PÅ" ...
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 07 okt 2019, 22:40

Pryltokig skrev:För att en säkring skall vara "säker" måste den fysiskt blockera slagstiftet (typ Mauser) eller att slagstiftet görs ospänt (typ Sauer Halvautomat). Dessa konstruktioner förekommer på jaktvapen och då kan det funka i praktiken och på passet. På mina två FX-bössor blockeras bara avtryckarmekanismen med säkringen, dvs. en fullständigt (vansinnigt-) osäker konstruktion. Dålig injustering, en stöt/smäll, eller ett granbarr på fel ställe, så finns det inget som hindrar att slagstiftet (hammaren) slår till med full kraft och en tragedi som följd.

Jag kan alltid känna om mekanismen är uppspänd genom att dra lite i laddarmen. Skulle den vara uppspänd och jag måste avbryta, drar jag bak armen max, tar ur magasinet och med armen fortfarande max bak, håller jag in avtryckaren och släpper långsamt fram laddarmen. Nu har jag fortfarande kula i loppet men mekanismen är ospänd. Detta känns betydligt säkrare än FX-säkring men jag skulle ändå sitta kvar eller snarast uppsöka säker plats och skjuta av, för att ha en tom pipa.
Som noja, måste alltid kunna trycka in avtryckaren max utan att något händer och testar alltid flera ggr för att känna mig någorlunda trygg, oavsett vapen.


Du uppnår en ganska hög säkerhetsnivå med vad du beskriver. Men inte så bra att ev ha en kula kvar i loppet, går relativt enkelt att säkerställa även den delen.

Tycker diskussionen är mycket bra och viktig. väldigt uppskattat att penetrera säkerhetsaspekter med luftvapen. Med krutvapen är det enklare eftersom man direkt kan avgöra om det finns patron i loppet. Säkra beteenden med luftvapen är vad vi alla vill se, prio på detta forum att sprida bland våra medlemmar!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 07 okt 2019, 22:43

Strogg666 skrev:Okej... jag har fått den info jag behöver och det är endast jag som har tillgång
till bössorna... ingen annan kan ta dom och provskjuta utan min tillåtelse...

Mvh Jimmy... "LOCKET PÅ" ...


Berätta för mig och alla andra som engagerat sig i denna tråd hur du gör för att få en så hög säkerhetsnivå som möjligt, efter vad du fångat upp i denna tråd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 07 okt 2019, 23:32

Leopold skrev:
Strogg666 skrev:Okej... jag har fått den info jag behöver och det är endast jag som har tillgång
till bössorna... ingen annan kan ta dom och provskjuta utan min tillåtelse...

Mvh Jimmy... "LOCKET PÅ" ...


Berätta för mig och alla andra som engagerat sig i denna tråd hur du gör för att få en så hög säkerhetsnivå som möjligt, efter vad du fångat upp i denna tråd.



Som sagt... jag känner min R500... jag vet när den är laddad eller ej... har precis köpt 2 nya FX och på dom kan jag inte avgöra på samma sätt som på 500:an om den är laddad eller ej... så här efteråt kan jag erkänna att 500:an funkar precis likadant men tycker ändå att flippa på säkringen har varit bästa sättet FÖR MIG...att avgöra om den är laddad... sen kanske man inte ska lämna den "laddad i ett "skåp i 2 veckor"även om den är säkrad.... men det skiter jag i för det är BARA jag som har tillgång till dom...

Vad jag fångat upp i denna tråd är att Jag måste lära känna min Crown och min Impact ...vilket jag också börjar göra...och har fått lära här...

för övrigt så visste jag inte att det här vart ett så stort problem ute på
"fältet "... med säkerheten dvs...

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 07 okt 2019, 23:53

Strogg666 skrev:för övrigt så visste jag inte att det här vart ett så stort problem ute på
"fältet "... med säkerheten dvs...


Misstolka inte responsen du fått. Det är inga problem med säkerheten på skjutbanor och tävlingar eftersom alla följer de säkerhetsrutiner som gäller, detta kontrolleras noga.

____

Observera noga vad som krävs vad gäller "patron ur" i luftvapensammanhang. A och O, går inte att slingra sig förbi alls.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Silwer 08 okt 2019, 16:36

Vem ställer in bössan uppspänd i skåpet?

Känner på säkringen osv, imo så käns det inte 100%, men ok tycker du det då och vågar trycka av.

Som sagt få använder sig av säkringen, men det där är din sak.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 09 okt 2019, 20:00

Silwer skrev:Vem ställer in bössan uppspänd i skåpet?

Känner på säkringen osv, imo så käns det inte 100%, men ok tycker du det då och vågar trycka av.

Som sagt få använder sig av säkringen, men det där är din sak.


Suck...
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Nitro 09 okt 2019, 20:14

Strogg666 skrev:
Silwer skrev:Vem ställer in bössan uppspänd i skåpet?

Känner på säkringen osv, imo så käns det inte 100%, men ok tycker du det då och vågar trycka av.

Som sagt få använder sig av säkringen, men det där är din sak.


Suck...

En tanke som slår mig.
Ifall det varit en studsare, hade du då också ställt in den i skåpet skarpladdat fast med säkringen på.
Det tvivlar jag på att du hade gjort. :?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 09 okt 2019, 21:06

Strogg666 skrev:
Nitro skrev:
Strogg666 skrev:
Silwer skrev:Vem ställer in bössan uppspänd i skåpet?

Känner på säkringen osv, imo så käns det inte 100%, men ok tycker du det då och vågar trycka av.

Som sagt få använder sig av säkringen, men det där är din sak.


Suck...

En tanke som slår mig.
Ifall det varit en studsare, hade du då också ställt in den i skåpet skarpladdat fast med säkringen på.
Det tvivlar jag på att du hade gjort. :?



För att få slut på diskussionen som från början vart en rätt så oskyldig fråga, som verkar eskalera till nått
som spårar ur med div påhopp och hur jag förvarar mina vapen och hur jag använder dom...
Men Tack ändå... jag löser mina problem utan "forumets" hjälp...

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 09 okt 2019, 21:35

Strogg666 skrev:
Strogg666 skrev:
Nitro skrev:
Strogg666 skrev:
Silwer skrev:Vem ställer in bössan uppspänd i skåpet?

Känner på säkringen osv, imo så käns det inte 100%, men ok tycker du det då och vågar trycka av.

Som sagt få använder sig av säkringen, men det där är din sak.


Suck...

En tanke som slår mig.
Ifall det varit en studsare, hade du då också ställt in den i skåpet skarpladdat fast med säkringen på.
Det tvivlar jag på att du hade gjort. :?



För att få slut på diskussionen som från början vart en rätt så oskyldig fråga, som verkar eskalera till nått
som spårar ur med div påhopp och hur jag förvarar mina vapen och hur jag använder dom...
Men Tack ändå... jag löser mina problem utan "forumets" hjälp...

Mvh Jimmy


Ursäkta men vad menar du med "div påhopp"? Att det "spårat ur"?

Du ställer en fråga, får svar, sedan menar du att du blir "påhoppad" när folk som vet hur det alltid måste funka säkerhetsmässigt berättar för dig hur det faktiskt ligger till?

Avvaktar en liten stund på ett bra svar om du har något. Därefter låser jag denna tråd eftersom allt som behöver sägas har sagts redan för ett stort antal inlägg sedan.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 09 okt 2019, 22:00

Jag har låst denna tråd eftersom fortsatt diskussion inte kommer att leda någon vart.

Trådskaparen har fått utförliga svar från forummedlemmar på hur man uppnår en godtagbar säkerhet vid skytte med aktuella luftvapen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Strogg666 (09 okt 2019, 22:16)

Föregående

Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer