Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 11 okt 2019, 14:48

Då var det dags för ny PCP-bössa, var det tänkt! :)


Jag har en del grundläggande krav som inte går att rucka på:

*Effekt 10J
*Kaliber .177
*Någorlunda klassisk stock (dvs. ingen bullpup, friliggande raka pistolgrepp etc.)
*Vikt ~3kg (+/-)
*Magasin
*Så tyst som möjligt utan mod


Första tanken var FX Dreamline Classic.
Har kollat runt lite och den är absolut fortfarande aktuell.

Men så funderade jag lite och kom att tänka på Daystate Huntsman, den nyare versionen med Huma reg.

Så funderade jag lite till och kom att tänka på HW100. Den ligger något högre i vikt, så det är på gränsen.

Så, so far att välja på:

*FX Dreamline Classic
*Daystate Huntsman Regal XL (HR)
*HW100 (K/KT)


Tankar och idéer kring de tävlande? Andra förslag?

Extra intressant är input från skyttar som äger någon/några av de nämnda modellerna. Åsikter är inte fel men faktiska erfarenheter av bössorna väger tyngre och är klart mycket mer intressant.



Vad gäller Huntsman funderar jag på om regulatorn är ett plus eller minus. Visst är det ett plus med regulerad luft, men samtidigt är det en extra grej som kan strula. Har haft problem med diverse regulatorer förr och det slipper jag helst. Är fint när saker bara funkar. :-)

Hur tänker ni angående detta med reg eller inte?


Har kollat på Air Arms men hittar ingen modell som känns helt hundra för mig personligen.


PS.
Bössan kommer aldrig att tas upp i effekt över 10J så den biten behöver vi inte lägga något fokus på.
Då jag vet att t.ex. HW100 kan vara besvärlig om man avser att ta upp den i effekt i efterhand.
DS.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Bronze45 11 okt 2019, 21:38

Finns HW-100 ens i 10J? Jag trodde den bara fanns att få i 7,5J
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 11 okt 2019, 21:41

Bronze45 skrev:Finns HW-100 ens i 10J? Jag trodde den bara fanns att få i 7,5J


Det är möjligt att du har rätt i det.
Skulle kanske ändra till Max 10J för att vara övertydlig. Alltså licensfritt utförande.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Nitro 11 okt 2019, 22:52

När jag läste ditt inlägg innan jag kom till slutet så tänkte jag direkt på AA. Deras bössor i valnöt är i en klass för sig. Dessutom levererar dem god kvalite samt precision.

Men visst det finns det även andra som gör. Daystate gör bra bössor de också liksom RAW (Rapid air weapon), men då ligger det också i den högre prisklassen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 11 okt 2019, 23:34

Nitro skrev:När jag läste ditt inlägg innan jag kom till slutet så tänkte jag direkt på AA. Deras bössor i valnöt är i en klass för sig. Dessutom levererar dem god kvalite samt precision.

Men visst det finns det även andra som gör. Daystate gör bra bössor de också liksom RAW (Rapid air weapon), men då ligger det också i den högre prisklassen.


Jag har absolut inget emot AA. Men till just denna bössan, där jag har ganska specifika krav har inte AA något i sortimentet som passar till 100%.

Bössorna från RAW ligger aningen högt viktmässigt. Annars verkar folk oerhört nöjda med dem.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 13 okt 2019, 20:14

Hw100 måste normalt byta hela blocket för att gå från 6.5j till 16j.

Men någon här på forumet hade själv fått sin till 10j iaf.

Alla är regulerade som nämns, klassiska i stilen, FX stock av grå laminat är dyr, de andra har väl Valnöt iaf DSen.
Välj den du tycker om mest rakt av bara, skit i andra, det löser sig om 10j räcker det är jag tvärsäker på.

Ska man ändå ha kvar bössan som licensfri att ta fram då och då varför välja nn form av säkrast att ha för att sälja senare.
De extrema modellerna för tävling enbart käns iskalla när man vill skjuta lite utanför nån låst tävlingsform.
Jag gjorde ett sånt här val 2013, då fanns inte FX med alls då de inte hade nåt av intresse för 4.5mm 10j för mig, hag köpte då en Daystate mk4, lite åt HFT men kan lätt användas som vilken bössa som helst, och snygggggggg.
Jag ville inte ha stjärnkikare, det begränsar användningsområdet för mycket imo.

Harper slingshot valven är fan kanske bästa ventilsystemet på marknaden, den har DS, de klarar sig ofta med bara den, men regulator snålar lite mer och jämnar ut ytterligare.
Senast redigerad av Silwer 13 okt 2019, 20:22, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 13 okt 2019, 21:03

Silwer skrev:Hw100 måste normalt byta hela blocket för att gå från 6.5j till 16j.

Men någon här på forumet hade själv fått sin till 10j iaf.

Alla är regulerade som nämns, klassiska i stilen, FX stock av grå laminat är dyr, de andra har väl Valnöt iaf DSen.
Välj den du tycker om mest rakt av bara, skit i andra, det löser sig om 10j räcker det är jag tvärsäker på.

Ska man ändå ha kvar bössan som licensfri att ta fram då och då varför välja nn form av säkrast att ha för att sälja senare.
De extrema modellerna för tävling enbart käns iskalla när man vill skjuta lite utanför nån låst tävlingsform.
Jag gjorde ett sånt här val 2013, då fanns inte FX med alls då de inte hade nåt av intresse för 4.5mm 10j för mig, hag köpte då en Daystate mk4, lite åt HFT men kan lätt användas som vilken bössa som helst, och snygggggggg.
Jag ville inte ha stjärnkikare, det begränsar användningsområdet för mycket imo.

Harper slingshot valven är fan kanske bästa ventilsystemet på marknaden, den har DS, de klarar sig ofta med bara den, men regulator snålar lite mer och jämnar ut ytterligare.


Tackar för respons och tankar!

Efter ännu mer funderingar så börjar FX att falla längre ner medans HW och Daystate klättrar på intresselistan.
Men om HW100 ska vara intressant så vill jag ha upp den i 10J.

Någon som vet vilken bössa som generellt ger minst strul i form av läckor etc? Mest lättmeckad?

Valet just nu ligger mellan en icke regulerad Huntsman och HW100.


Svensk ÅF vill inte alls ha med effektupptag att göra, från 7,5J till 10J på en HW100. Detta är för mig tämligen obegripligt.
Visst, hade jag frågat om att låta ta upp bössan i licensfart utan licens hade jag absolut förstått. Men nu förstår jag inte alls tankegången.

Det kanske är så att det är väldigt besvärligt eller inte går? Men det har jag svårt att tro.

Blir väl till att göra det själv i så fall antar jag.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 14 okt 2019, 00:22

Hw100 vet jag kommer som 7.5j, men då jag diskuterat med ägare som säger att de kommit upp i 10J utan byte av några stora saker, jag tror det var nåt med regulatorn man fick ändra.

Men som sagt det var inte omöjlugt, hw100 har inte sålts mycket här, dels kostar den ju en del och så just att de ska vara omöjluga att få upp i effekt.

Daystate har på min bössa smygit in AT genom att ha trekantiga skruvhuven om jag vill öpna blocköverdelen för att renovera, det var tråkigt.
Nu ska sägas att jag importerade den från UK medans det gick en 16j egentlugen, dvs den är strypt mer för den som söker fullfart.

Men jag ville ha 10J, nu är en MK4 en delvis elektrinisk bössa trycke och ingen regulator utan elektrisk tryckdel i tuben för det.
En lystig grej är att alla var livrädda för elektroniken, men efter att jag rivit rejält i det är jag mer rädd för oringsbyten.

Men OBS en Huntsman Regal är ju inte alls samma bössa, nån MK5 kom ju aldrig.

Jag tror båda går att skruva med om du slipper AT, men att HW100 är lättare att riva.

Jag har tittat noga på Huntsman själv då jag tänkte ett tag skaffa en i .22, det jag ger Daystaten är tekniken de har helt enkelt satsat hårt på vissa saker som Harperventilen ich efter en del fatala misstag för en 10år sen var de nära att konka och Minelli dvs stocktillverkaren många använder idag gick in med pengar så de skulle få en chans att få ut nya bössor, och därför överlevde de.

Fx har mycket nytt osv hör man, nen hur ör ventilsystemet och hur är trycket?
DS har mycket bra trycken, FX hade förr skräp imo för en pcp men det här är ju nya block, men ibland käns de lite väl för USA.

Hw100, alla vet att HW håller på det beprlvade men de lyckades ju bygga HW100 utan problem utan att byggt pcp förr, Diana kunde inte ens få sin första att fungera.

Diana är ryvörr anerikansktägt sen ett tag så de bygger inte för Europa.

Hw110 den i syntet ska vara mycket bra, men finns bara som 16j, lite obegripligt.
Hw100 har varit med länge, har de ändrat nåt på dem?
Jag antar att de bygt ett Rekordliknande trycke på dem.

Som sagt jag hade öven billugaste Steyr bla på listan då, men de vi dragit upp har ju typisja magasin, HW100 14 skott sim.177, lite tufft.

Magget för DS är en iaf seriös historia, dock har hag ju bolt repeater så jag kör ett enkelmag på den, bolt är inte direkt snabbt, även om det har en fantastisk känsla.
Magget hålls av magneter, så man kan flippa över den på magasinet så kan man mata magasinet från andra hållet.
10skott dock.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 14 okt 2019, 00:50

Ber om ursäkt för all text, det är bara för att jag själv tänkte på detta sökte, frågade osv, jag är analytisk.

Jag lnskar jag kunnat få känna på en Dreamline, trycket och hur känslan är, de fanns inte då, jag tycker FX struntat i trycket jämt förr, det är typ tre delar och har aldrug kunnat motsvara seriösa konstruktioner.
MEN jag vet inte hur Dreamline är, nån borde komma in och berätta om bössan och utan det typiska nykära risaskimmret nan ofta ser ich tre månader senare är bössan till salu fast den var världsbäst.
Gärna nån som provat oå lite, så svårt med de som köpt första bössan att få en känsla när inga jämförelser finns.

Nåja du kan nog tänka själv i slutöndan, jag har aldrig någonsun trir jag fått någon på forumen att köpa det jag rekomenderat :-)

Oftast kommer de in och har redan valt och allt nan skriver är bortkastat för de ville bara höra att de valt rött, vissa blir mycket arga trots att nåman bara skriver hur nan tycker, man har råkat ratat deras redan valda bössa.

Dick finns ingen sån modell med i dina tankar, så jag tror inte du exploderar.
Senast redigerad av Silwer 14 okt 2019, 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 12:42

Silwer skrev:Hw100 vet jag kommer som 7.5j, men då jag diskuterat med ägare som säger att de kommit upp i 10J utan byte av några stora saker, jag tror det var nåt med regulatorn man fick ändra.

Men som sagt det var inte omöjlugt, hw100 har inte sålts mycket här, dels kostar den ju en del och så just att de ska vara omöjluga att få upp i effekt.

Daystate har på min bössa smygit in AT genom att ha trekantiga skruvhuven om jag vill öpna blocköverdelen för att renovera, det var tråkigt.
Nu ska sägas att jag importerade den från UK medans det gick en 16j egentlugen, dvs den är strypt mer för den som söker fullfart.

Men jag ville ha 10J, nu är en MK4 en delvis elektrinisk bössa trycke och ingen regulator utan elektrisk tryckdel i tuben för det.
En lystig grej är att alla var livrädda för elektroniken, men efter att jag rivit rejält i det är jag mer rädd för oringsbyten.

Men OBS en Huntsman Regal är ju inte alls samma bössa, nån MK5 kom ju aldrig.

Jag tror båda går att skruva med om du slipper AT, men att HW100 är lättare att riva.

Jag har tittat noga på Huntsman själv då jag tänkte ett tag skaffa en i .22, det jag ger Daystaten är tekniken de har helt enkelt satsat hårt på vissa saker som Harperventilen ich efter en del fatala misstag för en 10år sen var de nära att konka och Minelli dvs stocktillverkaren många använder idag gick in med pengar så de skulle få en chans att få ut nya bössor, och därför överlevde de.

Fx har mycket nytt osv hör man, nen hur ör ventilsystemet och hur är trycket?
DS har mycket bra trycken, FX hade förr skräp imo för en pcp men det här är ju nya block, men ibland käns de lite väl för USA.

Hw100, alla vet att HW håller på det beprlvade men de lyckades ju bygga HW100 utan problem utan att byggt pcp förr, Diana kunde inte ens få sin första att fungera.

Diana är ryvörr anerikansktägt sen ett tag så de bygger inte för Europa.

Hw110 den i syntet ska vara mycket bra, men finns bara som 16j, lite obegripligt.
Hw100 har varit med länge, har de ändrat nåt på dem?
Jag antar att de bygt ett Rekordliknande trycke på dem.

Som sagt jag hade öven billugaste Steyr bla på listan då, men de vi dragit upp har ju typisja magasin, HW100 14 skott sim.177, lite tufft.

Magget för DS är en iaf seriös historia, dock har hag ju bolt repeater så jag kör ett enkelmag på den, bolt är inte direkt snabbt, även om det har en fantastisk känsla.
Magget hålls av magneter, så man kan flippa över den på magasinet så kan man mata magasinet från andra hållet.
10skott dock.


Ja, frågan är bara hur omständigt det är.
Spontant känner jag att antingen hammarfjäder, hammarvikt eller regulatortryck borde ha med saken att göra. Och sannolikt en kombination av dessa.

Så med det sagt, finns det en sak som tydligt talar för Daystate. Den ligger (förhoppningsvis) runt 10J direkt ur kartong = inget skruvande, bara att börja skjuta.

Dyker det inte upp några väldigt spännande åsikter eller nya fakta på bordet så blir det sannolikt en Daystate Huntsman Regal .177 (utan reg)

Be inte om ursäkt för att du skriver, det var ju precis det jag bad om. :-)
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav XXL 14 okt 2019, 13:11

En Daystate Huntsman Regal är näst intill hopplös att justera till 10 J om det är FAC versionen. Det far upp och ned mellan 5 och 15 J bara man petar på hammarfjäderjusteringen. Jag har ingen själv men var med när en som hade en skulle få den till 10 J.

Den engelska 12 ftlbs versionen är förmodligen mer hanterlig att ställa till 10 J. Fast då har den kanske AT.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 13:20

XXL skrev:En Daystate Huntsman Regal är näst intill hopplös att justera till 10 J om det är FAC versionen. Det far upp och ned mellan 5 och 15 J bara man petar på hammarfjäderjusteringen. Jag har ingen själv men var med när en som hade en skulle få den till 10 J.

Den engelska 12 ftlbs versionen är förmodligen mer hanterlig att ställa till 10 J. Fast då har den kanske AT.



Sannolikt är det en engelsk version som strypts/justerats för den Svenska marknaden. Jag tycker i alla fall att det känns som det mest troliga.
Har svårt att tro att det skulle vara strypta FP-bössor som säljs här i 10J.

Kan vara en idé att byta hammarfjädern till en svagare om justeringen reagerar så kraftigt på små rörelser. Bara en tanke.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav XXL 14 okt 2019, 14:06

Incite skrev:
Kan vara en idé att byta hammarfjädern till en svagare om justeringen reagerar så kraftigt på små rörelser. Bara en tanke.


Det var mitt förslag också men jag har ingen kontakt med ägaren längre.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 14:24

XXL skrev:
Incite skrev:
Kan vara en idé att byta hammarfjädern till en svagare om justeringen reagerar så kraftigt på små rörelser. Bara en tanke.


Det var mitt förslag också men jag har ingen kontakt med ägaren längre.



Aja, hoppas det löste sig i vilket fall.

I och med att jag aldrig ska ta bössan över 10J så finns det ingen poäng med en FP plattform för min del. Jag vinner snarare på en "strypt 16J".
Blir nog lättare att jobba med om man ska justera upp/ner, sub 10J.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Air 14 okt 2019, 14:56

Var köper man reservdelar till Daystate.HW100 delar finns hos Sportwaffen i Tyskland
verkar vara överkomplicerad mycket delar i viss AT reg som måste justeras med special
verktyg.Blir nog jobbigt att få bra.Själv undviker jag regulator skulle vara om det fanns
separat mätare på geväret kanske.Svårt att bortse från FX lätt med delar man kan skruva
själv.Nu kan man inte köpa luftgevär från UK längre handlare här är dyra delar blir med
brexit inte lättare heller.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 15:18

Air skrev:Var köper man reservdelar till Daystate.HW100 delar finns hos Sportwaffen i Tyskland
verkar vara överkomplicerad mycket delar i viss AT reg som måste justeras med special
verktyg.Blir nog jobbigt att få bra.Själv undviker jag regulator skulle vara om det fanns
separat mätare på geväret kanske.Svårt att bortse från FX lätt med delar man kan skruva
själv.Nu kan man inte köpa luftgevär från UK längre handlare här är dyra delar blir med
brexit inte lättare heller.



I första hand hade jag vänt mig till återförsäljaren. Annars finns det en hel del i England bla.

HW'n verkar inte överdrivet komplicerad efter vad jag kunnat läsa och titta mig till på YT, diverse forum etc. Inte direkt enkel, men heller inte katastrofalt komplicerad.

Jag har FX sen innan och där finns både goda och mindre goda saker att säga.
För mig är det största problemet snarare en fråga om kontakt/kommunikation, leveranstider etc. Dvs det är primärt inte produkterna det faller på.
Jag föredrar att köpa svenskt egentligen, men inte under vilka förutsättningar som helst.

Vissa saker får helt enkelt kosta, så länge jag känner mig nöjd.
Jag lägger hellre mycket pengar och blir nöjd än lite pengar och blir missnöjd. Kvittar vilken typ av produkter det gäller.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Batistuta 14 okt 2019, 16:34

Jag läser mycket på engelska forum och där har HW varit en kung länge med sin pcp, men de sista åren har det klagats på den äldre konstruktionen och de har gått över till FX som utländsk leverantör. Nu handlar de sidorna jag läser mycket om jakt så det kanske inte stämmer helt överens med dina tankar.

AA's S410 STD RH är ju en slitvarg som aldrig gör någon besviken, plus för fin kolv och billig. Samma pris för en FX Dreamline valnöt men den har en modernare design och regulator.

Tror jag hade valt FX:en
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 17:40

Batistuta skrev:Jag läser mycket på engelska forum och där har HW varit en kung länge med sin pcp, men de sista åren har det klagats på den äldre konstruktionen och de har gått över till FX som utländsk leverantör. Nu handlar de sidorna jag läser mycket om jakt så det kanske inte stämmer helt överens med dina tankar.

AA's S410 STD RH är ju en slitvarg som aldrig gör någon besviken, plus för fin kolv och billig. Samma pris för en FX Dreamline valnöt men den har en modernare design och regulator.

Tror jag hade valt FX:en



Ja, säga vad man vill men HW100 är inte purfärsk. Så länge grejerna funkar ser jag däremot inte något problem.
Men jag är inte superinsatt i hur pass driftsäker HW100 är jämfört med andra bössor. Gärna sånt som jag vill ha reda på i denna tråden.

Just nu är det förövrigt inte helt lätt att få tag i en Dreamline då FX tydligen ligger efter i leveranserna. Förhoppningsvis löser det väl sig ganska snart.

Just den AA-modellen faller bort på ljudnivån, jämfört med t.ex de andra bössorna jag nämnt. Någon form av shroud eller motsvarande är att föredra och till och med ett krav från min sida.
I övrigt ingen dum bössa alls.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Air 14 okt 2019, 17:54

Har en AA s510 med shroud sidospännare 10J 4.5mm riktigt trevlig.
Blir ganska tyst men inte som med dämpare.Adapter för 1/2UNF finns.
Laddningen är otroligt lätt mjuk magasinen gillas skarpt ingen fjäder
som driver trycker sönder diabolerna.Bok på min helt ok då priset inte
verkar spela roll kanske valnöt.Enkel hållbar beprövad.Vet ej om våran
handlare Hurricane har de nyaste med reg men kan kanske vara skönt att
slippa.Röda priser nu.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav börne 14 okt 2019, 18:06

Inte ens min S400 med en liten tom dämpare eller vad man ska kalla som sitter där original är speciellt högljudd i 10J. Inga problem att panga inomhus.

S510 måste vara ännu tystare då den som du säger är shroudad.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 18:32

Har pangat med AA förr och det har varit en trevlig upplevelse.
För just denna bössan känns däremot inte AA som ett alternativ.

Jag är medveten om att 10J inte väsnas något nämnvärt. Men allt går att få tystare och jag vill ha det så tyst som möjligt.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Air 14 okt 2019, 18:40

Jäklar skulle inte börjat titta runt åt andra nu blev man sugen
på en AA 510 till. :o
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 18:47

Air skrev:Jäklar skulle inte börjat titta runt åt andra nu blev man sugen
på en AA 510 till. :o


Haha! Varför två stycken 510:or? :-)
Eller två stycken av vilken modell som helst för den sakens skull? Är det inte roligare att prova något annat då? Eller är det bara jag? :-P
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Nitro 14 okt 2019, 19:06

Daystate är ovanliga i detta land. Kul när någon provar något annat.
HW100 är förvisso inte särdeles vanliga de heller.
Har testat en sån i BR för ett antal år sen, men det är allt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 19:12

Nitro skrev:Daystate är ovanliga i detta land. Kul när någon provar något annat.
HW100 är förvisso inte särdeles vanliga de heller.
Har testat en sån i BR för ett antal år sen, men det är allt.


Vad tyckte du om den då? Om du minns än då såklart?
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: börne och 22 gäster

  • Sponsorer