Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Nitro 14 okt 2019, 19:30

Både och!
Kvalitén var bra. God känsla i den inbyggda singelloadern.
Kommer inte ihåg ifall den gav 10 eller 16J.
Nu var det en lånad bössa och resultatet blev sådär. Men det kan bero på 100 olika anledningar som skitig pipa, fel ammo osv.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 19:38

Intressant!

Tackar för den nano-recensionen. :)
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Air 14 okt 2019, 20:11

Incite skrev:
Air skrev:Jäklar skulle inte börjat titta runt åt andra nu blev man sugen
på en AA 510 till. :o


Haha! Varför två stycken 510:or? :-)
Eller två stycken av vilken modell som helst för den sakens skull? Är det inte roligare att prova något annat då? Eller är det bara jag? :-P

Har blivit en samling luftvapen under mååånga års luftvapenskytte.Favoriterna finns oftast
i olika kalibrar stockar el.annan utrustning. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 14 okt 2019, 20:14

Air skrev:Har blivit en samling luftvapen under mååånga års luftvapenskytte.Favoriterna finns oftast
i olika kalibrar stockar el.annan utrustning. :)


Då förstår jag absolut!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 15 okt 2019, 18:57

ja den säjs ju som 10J här DS Huntsman

Och det är självklart 16J vapen som sttrypts, det är inte så omöjligt alls.

Nu ska vi veta att DS tillverkat en del bössor, och jag äger en och Nitro har skjutit med en.

Tyvärr är det inte Huntsman du tänker på, det jag kan säga ärt at jag tänkte köpa en .22 bössa som var som folk, och då tänkte jag just på Huntsman Regal, då inte lika förfinad som nu, anledningne var för att DS inte släpper skit och sen skyller på andra om det inte är bra.

DElar kan BAR levererea ännu, men det är den nederlänske karln som har importen, mycket otrevlig människa, man nog ingen faa för dig om du köper i Sverige, mna jag importerade ju från UK det gick ju då, varföre skulle jag betala mer till den där tokiga Holländaren?

I var fall frågade jag honom om garantin och hur han backade upp Daystate, han bad mig fara åt helvete och att han inte tog i Brittisktsålda vapen.

Jag berättade det för BART och de ville väl inte starta bråk men de sa att han kunde var märklig ibland.

Vet folk som varit förbi hans affär och där finns allt möjligt, man jag förstår fortfarnde inter varför jag skulle köpa dyrare av honom, en gåta.

I Sverige då var omöjligt, nån knutte hade import, och la på flera tusen på allt, det var liksom inte intressant.
Dessutom hade jag råkat i tjafs med honom redan, jag ville köpa en AA TX200HC och på den tidern fanns der bara där, men han ville ha semester så han ignorerade mig helt och drog på semester, jag fattar inte hur folk har hyllat den där personen.
Just tat han svaradee att han inte hade lust typ, ja ska på semester på obestämd tid.

Som tur är har sånt folk försvunnit idag och är oviktiga.

Hurrcane vägrade importera AA, för de gick inte tat prata med sa han, måste fåttt en stroke, lättaste fabrik jag har haft kontakt med om info på gamla bössor mm.

Men idag har han ju AA, han är försäljare i första hand inte ens vän.

NMåväl idfg har man kanske fler val utan problem, utan löjeväckande pålägg i pris, så du slipper det jag varit med om.

När det gäller DS så tycker jag Hurricane kunde ta upp det, inte nån jävla muppjävel som importör.
Senast redigerad av Silwer 15 okt 2019, 19:02, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Nitro 15 okt 2019, 19:19

Silwer skrev:Nu ska vi veta att DS tillverkat en del bössor, och jag äger en och Nitro har skjutit med en.
När det gäller DS så tycker jag Hurricane kunde ta upp det, inte nån jävla muppjävel som importör.


Det var HW100 jag provade och inte DS.
Vet inte vem som är importör men Hurricane säljer ju DS som det är idag.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 15 okt 2019, 19:57

Nitro jag hoppas det, deras vapen förtjänar en baas här med, jag kan säga att Daystete var FX mål, just för att de satsade på nytt i en tid luftvapen stange
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav arrowinapple 15 okt 2019, 20:14

Fördel med Huntsman, särskilt äldre versioner där lufttuben och hammare och huvudventil är i samma ett enda rör, är att de är otroligt lättmekade.
Det betyder att om du vill ha en begagnad billig sån, då åker du bil/tåg/båt till UK på semester och köper en 16J Huntsman där. I förväg har du köpt en riktigt svag hammarfjäder och en transferport med liten innerdiameter. Insexnycklar i tum köper du i UK och byter de två delarna.
Väl hemma ökar du sen effekten till 10J
Eller ber du en luftvapensmed i UK byta delarna och köra i kronograf.
Sen är byssan laglig att ta hem (kolla dock först att färjan från UK till Belgien /Holland tillåter luftgevär i bagaget)

Det med Holland är lite speciellt Eftersom dom inte haft någon effektgräns för luftvapen så gillar dom höga effekter (lite lustigt eftersom det är ont om skjutbanor över 100m, jag har tävlat krutskytte där förut och känner luftskyttar som kör med typ 400J).
Daystate med en enda rörtub, har i Holland använts som utgångsmaterial för högeffektbyssor just för att de är så lättmekade och lufttuben är stark och tål högt lufttryck.
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav arrowinapple 15 okt 2019, 20:24

Men är nog både enklare och smartare att köpa en AA hos Hurricane. Fin blånering på AA!
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka arrowinapple för detta inlägg
Silwer (15 okt 2019, 22:11)

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 15 okt 2019, 20:30

arrowinapple skrev:Fördel med Huntsman, särskilt äldre versioner där lufttuben och hammare och huvudventil är i samma ett enda rör, är att de är otroligt lättmekade.
Det betyder att om du vill ha en begagnad billig sån, då åker du bil/tåg/båt till UK på semester och köper en 16J Huntsman där. I förväg har du köpt en riktigt svag hammarfjäder och en transferport med liten innerdiameter. Insexnycklar i tum köper du i UK och byter de två delarna.
Väl hemma ökar du sen effekten till 10J
Eller ber du en luftvapensmed i UK byta delarna och köra i kronograf.
Sen är byssan laglig att ta hem (kolla dock först att färjan från UK till Belgien /Holland tillåter luftgevär i bagaget)

Det med Holland är lite speciellt Eftersom dom inte haft någon effektgräns för luftvapen så gillar dom höga effekter (lite lustigt eftersom det är ont om skjutbanor över 100m, jag har tävlat krutskytte där förut och känner luftskyttar som kör med typ 400J).
Daystate med en enda rörtub, har i Holland använts som utgångsmaterial för högeffektbyssor just för att de är så lättmekade och lufttuben är stark och tål högt lufttryck.


Intressant infallsvinkel.

Jag kan däremot säga att det kommer inte att bli aktuellt med några utlandsresor för att inhandla luftvapen.


Som du själv nämnde så är det äldre versioner som har en större del av mekaniken i lufttuben. En sån har jag svårt att tro att jag skulle kunna komma över.

Efter vad jag hört innan skulle det vara tvärt om, att de nu skulle vara mer lättmeckade efter designändringen med ventil, hammare etc flyttad från tuben. Så detta var sannerligen ett intressant inlägg du bidrog med.


Blir det Daystate så blir det sannolikt en ny och då antagligen från Sverige.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 15 okt 2019, 22:36

Skit i det där tramset och köp vad du vill, Air Arms levererar inte vad du vill ha.

Och visssa snackar mest de hare aldrig testat ett skit än deras egna FT bösssor, inget fel med det, men ge upp allt är inte tävlade osv,

Ska ala skjuta utomlands hålla på, vi har ju för fan skitsvårt att få folk intresserade av luftvapen.
Köp AA? gud vilken bra ide, varför? jag gillar AA men de kan inte leverera här.
Jag hoppas du inser att ingen annana kan ge dig svaret här.

Jag köpte DS mk4an och gick med bildr igenom den, även med en SSP jag köpte, men här kan du inte lita på ett skit i form av bilder eller ens inlägg.

Edit, dåligt humör ska inte drabba er, sorry.
Senast redigerad av Silwer 16 okt 2019, 19:46, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 15 okt 2019, 23:03

Ja, vi får se hur jag gör..

Jag skulle helst vilja åka till Tobbe och pilla lite på både Dreamline och Huntsman, för att få en känsla. Mycket lättare att bestämma sig och välja bort den ena då.

Om det blir så eller inte hänger på hur lång tid det tar innan FX levererar Dreamline. Om det tar orimligt lång tid faller helt enkelt FX bort och det blir en Huntsman.

I nuläget känns det som att jag hade blivit nöjd med vilken som av de båda. Men kanske mer nöjd med den ena..


Jag avvaktar litegrann och ser hur det utvecklar sig.
Däremot vill jag passa på att tacka för alla tankar och idéer så här långt. Finns det någon som vill fylla på med något så är ni välkomna!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Incite 27 okt 2019, 20:52

Jag tänkte komma med en liten uppdatering i denna frågan.

Var hos Tobbe igår och snackade skit och klämde på lite bössor.

Huntsman, Dreamline och faktiskt en AA s510 Carbine.

När jag känt på grejerna så var valet hur lätt som helst; Huntsman. Den passade som en handske!

Det var också den enda han hade hemma i det utförandet jag ville ha.

MEN!

Han hade bara dem hemma i FP->10J. Vilket vi kom överens om inte var optimalt. I och med att bössan aldrig ska tas över 10J så kommer den för min del att prestera bättre om det är en 16J->10J.

Detta främst för att 16J varianten har Harper-systemet, vilket inte FP varianten har. FP:n gick däremot väldigt fint över kronografen. Men jag kommer att få fler skott per fyllning med Harper-systemet.

Summa summarum: Ingen bössa fick följa med hem igår då jag hellre vill ha en bössa med Harper-system. Jag hade sannolikt inte blivit besviken med någon av dem men Harper kändes som ett bättre val.

Beroende på leveranstid och pris så kan det ändå bli en FP->10J. Men det får framtiden utvisa.


Helt underbar bössa förövrigt!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Dags för nytt. FX/HW/Daystate eller annat?

Inläggav Silwer 27 okt 2019, 22:31

Japp Harper sling shot kan vara det bästa ventilsystem som finns.

Ofta klarar sig bössorna med bara det utan regulator, men det är ett eget avgörande man får ta.

Kul att du gillade den, jag har som sagt tidigare tänkt på köp men då en .22, det blev aldrig av och nu är det ingen idé längre.

Intressant med att det finns ngra val gen med vanligt klassiskt gevärsutseende, jag blev skraj att bara en massa fula spektakel skylle finnas med tiden som det var ett tag, men nu har tom FX val som ser bra ut.

Men visst FX är USA, Daystate är starkt förankrat i UK, andrahandsvärdena där på dem är höga, här vet ingen vad det är knappt.

Ich så har vi tyskarna med som kommit med en del intressant, HW110 den i polymerplast,! Ntressant kan nstruktion rent tekniskt den med, ngen regulator men man kan tro det.
Men finns enbart som 16j, aningen obegrilugt.

Ok plast i mängder är väl inte som trä, men man kan överföra tekniken tilll en mer klassisk pcp.

Engelsmännen bygger alltid de vackraste bössorna, det är konstigt det där.
Mycket engelskt har ju varit vidrigt skräp, men specialimråden kan de vara långt framme i och samtidigt se bra ut.

Nåväl hppas du får det du vill ha, öven jag hade valt vänta på Harpervarianten, spara luft är trevligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer