vilken AA modell fick jag?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav ahayeah 02 nov 2019, 07:31

Nej jag menade den rostiga superstaren..
Din är ju förstörd för framtida generationer av norrmän eller hur det nu var :lol:
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 03 nov 2019, 09:29

Aha min gamling? Äh den får väl vara kvar, som sagt så var den mitt första seriösare luftvapen och man släpade den i skogen och lite härvar, den fick gå hårt, många fjäderbyten.

Meeen om jag tröttnar får väl norrbaggarna ta den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav gubbe 03 nov 2019, 09:43

Silwer skrev:Meeen om jag tröttnar får väl norrbaggarna ta den.

:-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav dagevert 04 nov 2019, 16:26

Silwer skrev:Meeen om jag tröttnar får väl norrbaggarna ta den.


På de årene jeg har samlet luftvåpen har jeg kun sett en eneste Superstar i Norge... Den finnes nå hos meg.
Så, ja, de er sjeldne her.
Air arms sine sidespennere med treskjefter har jeg aldri sett, dere har det bra med mange klassikere i Sverige :wink:
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 05 nov 2019, 16:30

Kan det vara för att ni får eller iaf fick köpa hagelgevär om ni var myndiga bara?

Så få luftvapen såldes förr då man kunde få annat?

Eller var det priserna?, ni har ju ett skattesystem som tom slår Sveriges, även om ni använder era pengar vettigt, men dyrt är det i Norge.
Dåligt med importörer förr?

Och ja, mycket gamla luftbössor finns här, det kan jag säga, nu dyker de mer upp på Tradera, förr sprang jag på dem ständigt på marknader, särskilt tex veteran och kuriosanarknader.

De jag har är köpta så nästan allihopa även AA se90n, men Superstaren köpte jag ny när de just kommit ut 1989.

Jag vet inte riktigt varför BSA, Diana var ju bra då tex, många fina modeller.
En kompis hade haft ett BSA Airsporter Studsen mk1 .22 som jag sköt en del med, även Webley Tracker provade jag men gillade inte.

Superstar dök upp i Hobbex med stora ord om hur nyskapande den var, troligen var det då jag bestämde mig, köpte den hos en lokal vapenaffär som än finns kvar och som även hjälpte mig byta fjäder några gånger på den, då det var ett helsike att pressa ihop exportfjädern utan utrustning själv.
Den fick iaf göra skäl för sig, folk snackade skit mins jag, den nya BSAn skulle aldrig i livet hålla som de äldre.
Sen blev ju Airsporter med rolling block då vippladdningen alltid började glappa på dem.

Det har öht aldrig varit ett mekaniskt fel på den mer än packningar och fjädrar, inte glapp, inget konstigt än idag, den har gått massor av skott och tyvärr skötts mindre bra därav rostporerna.
Idag är ammon problemet.
Senast redigerad av Silwer 05 nov 2019, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav dagevert 05 nov 2019, 18:20

Silwer skrev:Kan det vara för att ni får eller iaf fick köpa hagelgevär om ni var myndiga bara?

Så få luftvapen såldes förr då man kunde få annat?

Eller var det priserna?, ni har ju ett skattesystem som tom slår Sveriges, även om ni använder era pengar vettigt, men dyrt är det i Norge.
Dåligt med importörer förr?


Norge hadde ikke den samme importen av kvalitetsluftgeværer som Sverige under 50-60-70-80-90-årene.
Jeg vet ikke hva det kommer av, men det kan tenkes at vi var som et U-land å regne, mens Sverige hadde en suksessfull industri og dermed en bedre økonomi enn oss. Så kom oljen....

Uansett, det virker ikke som det var noe marked for kvalitetsluftgeværer i Norge. det ble solgt en god del dyre 10-meters matchgeværer, men blant sportsluftgeværer finner man mest Luzcnik, Slavia, Norica, el gamo og FEG, innblandet noen Weihrauch og Diana.
Eldre BSA'er og Webleyer er det langt imellom, man finner noen meteorer og selvfølgelig noen Trackere (vi kopierte dere Svensker, og lot oss trekke med av Dahlmanns hype).

Eldre Air-arms er omtrent ikke-ekisterende her.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 05 nov 2019, 18:42

Jo ni satt och gjorde lusekoftor och gick på tur.

Jo vi "hade" en lyckad industri, den är utsåld idag till stor del, men då tillverkade Sverige det mesta särskilt för ett land med så få innevånare, grannländerna utom möjlugen Finland kändes som de inte gjorde nånting i märkbar tillverkning.

Sen kom oljan som du nämner och allt ändrades iaf att Norge blev rikt, jag sja inte kalla gamla Norge för U land, men NATO gjorde precis vad de ville med er och Danmark tex.

Nåväl nu kan ni köpa in de gamla rariteterna, gränsen är lång och vara med i EU ser allt mer tveksamt ut.

Och ja Dahlman ställde till med en hype så vanlugt folk köpte Tracker.
Och i det chansade AA och Husqvarna som importör på att sälja sidospännarna från AA.

Såklart såldes många fler Webley Tracker, jag har alltid undrat varför den med lång pipa Viscount är mycket ovanligare.

Troligen är det bara namnet, "TRACKER" visste alla var bra men vad de där andra var kände de inte till.

I var fall var det kul att vara med på den tiden, så fort internet började komma möttes vi online i simpla newsgroups och dylikt.

Märkesfjädergevär tror jag aldrig kommer vara omöjliga att sälja, och ett fint kanske tom kan hålla priset.

Vi här såg när FWB300s såldes ut av match 10m klubbarna dör de varit lånegevär, du kunde få ett för 500 spänn.
Nu har det klart stabiliserat sig kring dem, de är inte dyra men få säljer dem för 500kr nu.

Men de du nåmner FEG, Norica och el Gamo mfl fanns här med, i botten så att säga, finns väl en viss nostalgi för dem med öven om flera av dem var rätt usla.:-)
Senast redigerad av Silwer 05 nov 2019, 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav per1 06 nov 2019, 05:05

[quote="Silwer"]Kan det vara för att ni får eller iaf fick köpa hagelgevär om ni var myndiga bara?

Så få luftvapen såldes förr då man kunde få annat?

Eller var det priserna?, ni har ju ett skattesystem som tom slår Sveriges, även om ni använder era pengar vettigt, men dyrt är det i Norge./quote]

Det var også relativt enkelt å kjøpe .22 lr, jeg spurte i noen foretninger i Oslo etter div luftgevær men fikk som regel til svar at det var lite etterspørsel da de fleste ville ha .22 lr. Lett å få tillatelse, stort sett greie priser på gevær og mye billig ammo. Og hagler kunne en kjøpe så mye en ville ha uten spørsmål bare du hadde fylt 18. Hadde selv et bra utvalg av begge deler i lang en peride 8) .
per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 07 nov 2019, 07:22

Ok, här hade det varit så tidigare, men .22lr fick ett dåligt ryckte som ännu lever kvar pga tjuvjakt med sådanna ofta med ljuddämpare.

Tidigare hade ju varenda gubbe med gård på landet och liknande ett salongsgevär och ett ofta enpipigt hagelgevär helt fritt.

Senare fick man ha dem vara man registrerade dem, men här tog den tiden slut fortare än hos er och tex Finland.

Och så var ju luftgevären licensfria helt först till 1976 och sedan under 200mps, jag antar att den bättre ekonomin sålde dem som nöjesvapen här, inga förvaringskrav eller liknande krävdes.

De sågs som leksaker egentligen, men som jag skrev det var en annan värld då.

De här gamla licensfria patronvapnen måste skrotas dag, lämnas ännu in många som nya ägare hittar på vinden i huset de köpt, de går inte att föra in i systemet.
Jag hittade en Husqvuarna .22lr från 1922 på en marknad, den såg fortfarande helt ok ut, tydligen var den det första de lanserade som salongsgevär.

Men som sagt förbjudet att ha helt.
Nu går ju den mesta luftgevärsförsäljning helt utanför lagen pga att de trodde de kunde förhindra dem med förbud, men så säljs väl inte så många klassiska märken längre heller längre här.

Och nostalgi kan man ju bara känna om man var med på den tiden de här äldre vapnen fanns.

Nåväl någon bevarar väl dem efter oss med kan man hoppas.
Många är ju bygda så att en nytillverkning skulle ge allt för dyra vapen idag.

Pcper i all ära men jag tror mängder av läckande gamla lik kommer stå i nån vrå, och trolugen redan gör.
Skulle vara att de förbjöds helt eller nåt isf som gav nåt större intresse för de äldre, nu har inte Sverige många 90tals pcper det togs inte in här, och om de fanns var de fasansfullt dyra och så skulle ju dyktank och sånt till.

Det är väl nästan bara matchvapen som finns från den tiden, FX väckte marknaden här till slut men inte föränn Typhoon och Cyclone kom.

Och otroligt nog finns de ju kvar i tillverkning så det käns som inte så länge sen, fast det väl ändå är 04-05 nånstans.

Nostalgi ör; nget man känner för dem direkt :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav gubbe 07 nov 2019, 11:23

Silwer skrev:
Nostalgi ör; nget man känner för dem direkt :-)

Säg inte det. Håller min Cyclon .22 (skyddsjakt) högst av mina bössor, krut inräknat. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 07 nov 2019, 11:34

Men är det av ren nostalgi? Inte funktion rent allmänt.

Jag gillade magasinet på dem och att de var lätta vapen när de tex bygde kompakta verminator mk1 funkade det, jag är klart mer tveksam till Royalebaserade mk2, tycker inte den är lika vettig att bygga nåt sånt på plus att takedown ju försvann.

Inte mycket nostalgi, men den var nog den bästa av dem imo.
Senast redigerad av Silwer 07 nov 2019, 11:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav gubbe 07 nov 2019, 18:42

Silwer skrev:Men är det av ren nostalgi? Inte funktion rent allmänt.


Jo, så kan det vara.
Nostalgi, Diana 23. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 08 nov 2019, 17:42

Hehe, ja du ser, vi gubbar är inte kloka :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Chris 03 feb 2021, 23:50

sådär ... nu när jag har fått en AA Mistral så kan man visa skillnaden till en EX88.
tekniken är ju densamma... bara stocken som skiljer. Mistral-stocken är något mindre och därmed lättare som känns direkt när man håller i bössorna.
framstocken är smalare liksom kindstödet.... men svårt att ser skillnaden när man inte ser dom liggandes jämte varandra.
Har ju en "Bora" med men inte här i huset just nu... men den skiljer bara i längden... pipan är ca 10cm kortare och stocken liknar mer den Ex88an.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Chris 04 feb 2021, 00:06, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
dagevert (04 feb 2021, 08:58)

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 04 feb 2021, 15:02

Jo de är snarlika men EX88 har som sagt en annan stock, tanken var ner för FT skytte som ju inte var lika komplicerat då, mekaniken var dock ett problem även om de förbättrade den så mycket de kunde, därför blev det ju slut 91 och TX200 kom i stället.

Och ja Bora och Mistral skiljer ju vara på piplängden som med Webley Viscount och Tracker.

Det bra man kan säga är att de ju var LW pipor, idag är det jobbigt med brittiska äldre vapen då de diaboler som tillverkas inte går riktigt bra i dem tyvärr då de ju tillverkade egna pipor efter tumsmått i grunden och kalibrarna .177 no1, .22 no2

De började ju med det och tyskarna översatte det till metriska mått som ju vann till slut.

Jag har vara SE90n ännu å, hittade dock en Supra på en marknad, en äldre modell lite skrammligare tyckte jag och billigt trä.
Men jag köpte den inte, kanske var dumt då de är ovanliga i Sverige, men jag kände inget för den alls bara och skicket var inte topp.

Bora är inte så vanlig heller konstigt nog utan Mistral tycks ha sålts i fler exemplar, jag menar Trackern är ju jättevanlig med sin korta pipa jämfört Viscount tex, så tvärtom där.
Senast redigerad av Silwer 04 feb 2021, 15:04, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav börne 04 feb 2021, 15:21

Tog mig friheten att vända på bilden, vapen gör sig bäst på "rätt" håll :wink:

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Nitro (04 feb 2021, 17:22), Chris (04 feb 2021, 17:30)

Re: vilken AA modell fick jag?

Inläggav Silwer 04 feb 2021, 17:08

Det håller jag med om och nu ser man hur Mistral en ser rätt tam ut, under dem skulle ett TX200 mk1 ligga som jämförelse.

Att riktnedkrn saknas tycks alla lida av, de hade simpla peepsights original.
Senast redigerad av Silwer 04 feb 2021, 17:09, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer