PCP-trött

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: PCP-trött

Inläggav Chris 16 nov 2019, 23:25

Nitro skrev:Helt rätt Chris men oddsen ökar. :-)

Jo...sant... men Henno´s prislapp till denna bössa passar ju inte direkt "NJar"´s budget så vit jag minns ;)
Men den har ju faktiskt "vill ha" status.... iaf hos mig ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: PCP-trött

Inläggav Leopold 17 nov 2019, 00:13

Jag envisades länge med att köra fjäder. Tycker fortfarande det är skitkul, det är en mängd andra parametrar att ha koll på - svårare. Och visst, det finns fjäderbössor som är enklare att ha koll på jfr andra som är bråkigare.

Pcp - riktigt bra bössor får man förutsätta - ger delvis andra utmaningar. Har man stenkoll på sin pcp-bössa så är det en perfekt förutsägbar maskin som bara levererar träffar konsistent inom segment av en ny enkrona på 50 meter, no problemos. Så mer fokus på att läsa och bemästra vind, läsa terräng, dylikt finlir.

När jag blir riktigt bra på detta så skulle jag inte bli förvånad om jag återgår till att satsa på fjäder som jag ser som det ultimata av utmaningar! Det är allt ovanstående PLUS att bemästra fjädervapens speciella "quirks".
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Chris (17 nov 2019, 00:45)

Re: PCP-trött

Inläggav Chris 17 nov 2019, 00:54

det var ett fint uttalandet, Leopold.....
Ni som tävlar på alvar kan jag förstå att vill ha bästa resultat.
Även jag tycker om att pricka 10or... lättast med min Royale så klart.... men ingen utmaning längre här hemma i trädgården upp till 50m.
helt andra förutsättningar, jag vet.... tävlandet är en helt annan sak.
har helt enkelt tänd för fjädervapen, även om det ger inte lika bra resultat... men som "Henno" sa.... som en tangodrottning :) ... kanske inte riktig lika så men jämnförelsen kommer ganska nära ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 17 nov 2019, 02:11

SemiRecoiless står det för, liksom en FWB glider TX200SR mekaism bakpt vid skott, det är vd 16J

De hade troligen varit aktuella ännu, MEN det är billigare att tillverka pcper än rekylfria fjädervapen.

Bara för att påpeka att en anledning finns varför han pekade ut den, jag har alltid velat ha en men och k två st har nu varit till salu i Sverige på ganska kort tid.

Men denna är.22? Ovanlugt val, en .177 är det rätta valet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: PCP-trött

Inläggav börne 17 nov 2019, 08:36

Ja med en AA TX200 SR är man fan KUNG i skjuthallen hur illa man än skjuter :lol:

Det är ju inte en bössa många får möjlighet att uppleva!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP-trött

Inläggav Henno3 17 nov 2019, 11:29

Silwer skrev:SemiRecoiless står det för, liksom en FWB glider TX200SR mekaism bakpt vid skott, det är vd 16J


Men denna är.22? Ovanlugt val, en .177 är det rätta valet.


Är man snäll följer det med en pipa i .177 om man köper den :arrow:
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: PCP-trött

Inläggav Chris 18 nov 2019, 00:05

Henno3 skrev:
Är man snäll följer det med en pipa i .177 om man köper den :arrow:

är ju sugen på din bössa men..... priset skulle ju justerats en del :)
annars hade du ju inte kvar den :wink:
vill ju också vara kung nån gång :D
Senast redigerad av Chris 18 nov 2019, 00:06, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 18 nov 2019, 00:14

Hehe ok inte dåligt, som .177 är den helrätt.
Sen kan jag förstå att i UK kan de ha faft en sån här för jakt, den är ju rekylfri och de får ju jaga med 16j och där kan .22 vara en tanke, för det är ju inte 10j.

Chris: men du som inte tävlar vill ha dåliga resultat tänkte du?:-)
Är nog ingen idé att försöka förklara sig så, och sänk effekten på cp så har du mer utmaning direkt och fler skott per fyllning.
Har man en ocp som skjuter som en laser på de avstånd man provar kan jag förstå dig, men det är kanske så att FX Royale är nåt för dig, du kanske skulle sälja och prova nåt annat.

Även i UK hör man om folk som går bakåt från fullutrustade med allt, iofs kanske främst till pcp vapen utan allt på tex.
Tyvärr tillvekar de ju just inga fjädervapen ändå även om britterna gärna köper tyskt om de vill ha fjäder.
Där är konkurrensen AAtx200 och HW97 klart hårdare än här, det är ju de båda i sportstertoppen trots fin Walther och en underlig svindyr hemlig FWP Sport, vapnet ingen vet just nåt om.

Diana är amerikanskt så pass så de lika gärna kan hänga på amerijanska flaggan på en gång, jag förstår att de ville sälja stora volymer där borta.
Men att helt strunta i Europa är att ta i.

Ok sen har vi diversse begagnade ännu gångbara fjädervapen.

Roligast om man vill få utmaning och välja nåt dumt är en Magnumbössa säg HW80 en .25 fullfart, vi gnorerar lagen just nu och bara spånar.

En sån bössa, förr fanns fler Webleys Patriot, AA pro-Elite och säkert nån jag glömt, värst var Patrioten och är imo det ännu pga kvaliteten Hatsan aldrig nått för annars är de starkast.

Iaf runt 30J fjädergevär kan ses som vansinnigt dumt eller vansinnigt roligt, i rätt portion till annat så tycker jag det senare, och inget klaffs på den, mindre kikare som tål rekylen eller järnsikten.
Nu har du utmaningen hehe, känsla och charm saknas inte.

De är dock lite av vapen många gillar men pga tidsbrist får de stå tiden räcker bara för de mer perfekta vapnen.

Eller luftpistol? Svåraste i luftskytte jag givit mig på.

Nåväl det var mina 10 öre
Senast redigerad av Silwer 18 nov 2019, 00:18, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: PCP-trött

Inläggav Chris 18 nov 2019, 00:41

Silwer skrev:
Chris: men du som inte tävlar vill ha dåliga resultat tänkte du?:-)
Är nog ingen idé att försöka förklara sig så, och sänk effekten på cp så har du mer utmaning direkt och fler skott per fyllning.
Har man en ocp som skjuter som en laser på de avstånd man provar kan jag förstå dig, men det är kanske så att FX Royale är nåt för dig, du kanske skulle sälja och prova nåt annat.


det är ju det som är på gång nu.... Royalen ska säljas.... kompressorn likaså
Flera tyska fjäderbössor är på ingång... både gammla Walther, Anschütz och Dianor som ska sprida glädje hos mig :)
några ska också avyttras när de funkar bra... hobbyn ska ju finanseras också ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 18 nov 2019, 03:20

Köp en HW80 nåt tag och testa hehe, jag hade gjort det redan men fick tag i den engelska konkurrenten ovanliga AA Pro-Elite, denna var tönkt som hw80 konkurrent men det slog fel dels kom den 97 så pcp i UK var redan stort de låg ju före iss.

Dels för att bössan gick bäst i fullfart och det var inte 16j, bössan ör stor och otymplig som magnumbössor ju blir då cylindern måste vara stor och pipan ska orka brytas.
Så ströp man den även med fina shortstroke grejor fick man en överdimensionerad 16j bössa bara, rätt meningslöst.

I england är de livrädda att gå över licensfria grönsen och deras poliser kan krona vapnen på plats, straffen är hårda då ju ett luftgevör över gränsen har samma regelsystem osv som ett krutvapen.
Få tar ju ut FAC på ett luftgevär, de är bra bygda annars brytpipa men annars som en förstorad Tx200 invändigt, samma system, samma CD trycke.
Tyvärr fanns de bara i .177 och .22, men som 22a trots allt ger den i högre effekt än HW80, runt 28J, man kan skjuta tungt.
Den är öven ljudddämpad med en shroud (bafflar inuti)vilket gör skillnad trots att det är ett fjädervapen.

Enbart 1200st bygdes, finns väl några på licens i Sverige sägs det men min är nog den enda utan det, det är en begimport från de goda tiderna när man kunde köpa både nya och begagnade luftvapen från England, den tiden är ju över idag.

Så jag har en Magnumbössa, annars var jag då på gång att köpa just en HW80 i .25 då den var en sista levande dinosaurien bland de Europeiska vapnen och ännu är.

Inte smart men kul, jag får lust att skjuta med det bara jag tänker på det, hoppas packningen är hel ännu.

Jag lånade en HW80 uppe i Piteå när jag var där, en med nåt typiskt för HW "kittad", mins inte med vad men vi mätte över 31J mins jag.
Greppkänslig? Gissa, kan du skjuta ned en sån här garvar du åt andras gnäll, lätt fattning men man får ju inte tappa bössan heller, inget tvingande som fö inte går heller, den var elakare än min bössa iaf.
Senast redigerad av Silwer 18 nov 2019, 03:22, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
XY1 (18 nov 2019, 12:33)

Re: PCP-trött

Inläggav JNar 01 dec 2019, 14:36

Ja, så blev det tillslut en TX200 mk3, Valnöt. En supertrevlig forumbroder, med begynnande axelsmärtor pga ett långt slitsamt arbetsliv, ansåg att tx200 var lite tung för stående skytte. Jag fick därför möjlighet att köpa bössan av honom. Oj vad fantastiskt bra den går. Nu har jag bara skjutit i garaget med den, 10m. En luftgevärstavla duger inte åt denna bössa, man siktar snarare på enstaka bokstäver i det finstilta längst ned. Lillgrabben tycker det är roligt att klyva tändstickor o tandpetare. Den är dessutom så otroligt fin o välskött. I vår blir det fjäder i stället för PCPFT skyttet, oj vad kul! Nytändning!
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: PCP-trött

Inläggav JNar 01 dec 2019, 14:39

Shrouden i pipan är verkligen effektiv, knallen är inte på något sätt störande. Jag börjar få till laddning och liknande, lite ovant med handgreppen såhär i början.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: PCP-trött

Inläggav XY1 02 dec 2019, 08:14

Kul, spänd på våren och att se vad du kan prestera med fjäder! Grattis till en bra bössa!
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: PCP-trött

Inläggav Faidros 27 maj 2020, 22:03

Rolig tråd att väcka upp.
Fjädergevär är man ju uppväxt med, det är ju själva definitionen av luftgevär kan man tycka.
Själv uppväxt med Diana 52 och Webley Vulcan .22 (har kvar båda fortfarande, köptes 89/90).
Innan dessa hade jag ett Hobbex gevär för 300:- som fjädern gick i delar, samt ett BSF som min morbror gav till mig.
Fick nyligen ta över min kusins Diana 52 .177, då han är väldigt sjuk, ska renovera upp den och förvalta vidare.
Vi sköt ofta tillsammans på den tiden det begav sig, så det är viss nostalgi som måste räddas.

Men jag finner viss charm i PCP, men jag gillar lite enklare då, inte Impact osv.
Senaste PCP blev en Air Arms S510 med fin valnötsstock, gillar den skarpt, lite soul i dessa är det allt.

Nästa vapen blir nog en HW eller AA TX200...
Det är nått speciellt med fjäder.

Senaste fjädervapnet blev en HW 45 .22, riktigt kul sak det, speciellt då jag även skjuter krut (tävlar i pistolskytte).

Men sen får det nog räcka, man måste ju få tid å skjuta med dom också, inte bara ha en hel dröse med saker
som bara står och samlar damm.
<--------------------------------------------------------------------->
Krutskytt, Svartkrutsskytt, Luftvapenskytt, Bågskytt!
<--------------------------------------------------------------------->
Faidros
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 04 apr 2014, 23:13
Ort: Skogen
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 17 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 52, HW45, HW90

Re: PCP-trött

Inläggav Ivarsson 28 maj 2020, 19:30

Jag väljer alltid luftgeväret med bäst prestanda. Alltid!

Ett luftgevärs prestanda mäts för övrigt i smiles per hour ;)
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 06 jun 2010, 02:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 19:36

Inte måste du ha en PCO, alla berättar om fjädervapnens död men de har alltid fel.

Skjut du md nostalgi om du gillar det, hw45 är en kul pistol om man inser att det aldrig blur värst bra precision, hag öger en BSA 240 Magnum deras motsvarande fjäderpistol ännu kompaktare.
Hopplös, nen udda, så den finns kvar för att de bara finns de här två.

Diaba 52 är bäst i .22 men .177 går ju det blir runt 200mps.
Renovera bara, den tillverkas ännu idag fö.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: PCP-trött

Inläggav PLUTTE 28 maj 2020, 19:54

Jag köpte en co2 pistol men saknar min Hw45 som jag sålde pga att det var lite "liv" i den när man sköt, men nu har jag fått ögonen på Webley tempest. Det verkar vara en rolig pistol, nån som har haft den? Hur är precision på en sån på ca 10m?
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 20:46

Jag har inte ögt den eller Hurricane som var lite större, men ja jag har skjutit med dem.

Jag gillar Webley och de ör fina tom att titta på, klassiker efyåter de öldre Senior och Junior pistolerna.

Nu kommer det, hag är inte imponerad, usch de är inte bra alls jämfört med cad sim helst i matchpistolvög.

Ska nan skjuta oapp skaffa en gammal bet tövlungspistol av sirt du väljer, de tysja FWB65 till co2 eller SSP Walther, FWB finns, de ör som en annan värld.

Men visst en Hurricane är ju snygg, men en HW45 ör roligare nästan då den ör nöstan som en pistol på riktigt.

Saken är nör man vill ha lite orecusion, mycket har ned handtag, trycke och spnt att göra.

De du talar om flippar nan upp pipan i bakkant sen bryter nan den upppt framåt och stoppar i diabolen och sen kluckar man ugen den.

Pipulära samlarobjekt är de iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: PCP-trött

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 22:57

Med tanke på trådens titel, varför upplever jag att min entusiasm för CO2 är så ifrågasatt? Silwer har halvkvävt antytt stöd för CO2. Silwer har åtminstone medgivit att han ägt en CO2 bössa. :?: :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 29 maj 2020, 15:09

Stämmer, den är såld nu då jag inte kunde finna bruk för den, och inte ville ha den stå så att jag blev tvungen att renovera den.

Men ja, jag har varit lite motvalls mot co2 pga tempkänsligheten utomhus eller vid snabbskytte.

Men i övrigt säg ett matchvapen man använder inomhus är det ju enklelt bara man har fyllningsutrustning, inga krafttag behövs, många skott ska ju skjutas på tid i tävling.

Och för att bygga replikor måste co2 till, hur ska nan få dem kompakta nog annars, komprimerad luft i små behållare räcker inte bra alls.
Detta säger jag för OSS, inte för baksidan med yngre personers sabbotage med dessa vapen.

Det ör fullt användbart och det är ju en gammal metod med, som varit med länge öven om storhetstiden kom iom Crossman copperhead 12gr patroner som gjorde gasbytet mycket lätt.

Jag har en sån gammal Crossman 157 från 50tal, de första med 12grammare, även ett paket med fem patroner där de just är förslutna med en pressad kopparplåt vilket gav namnet även om de ju idag är förslutna med bly sen länge.

En av få amerikanska saker som påverkat luftvapenhistorien.

Visst luftvapen skriver jag, och det beror på att det är den enda godkända gas utom lyft vaoen under samma lagar som luftvapen fpr ha.
Ett förbud fanns sen 70talet till 1992 när 10J regeln bla kom blev det åter godkänt.i Sverige utan lucebs, gasvapen vad än det är räknas som vanliga vapen annars.

Tex att få explosioner i ett luftvapen för drivning ör EJ tillåtet under luftvapenlagar.
Senast redigerad av Silwer 29 maj 2020, 15:22, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: PCP-trött

Inläggav Siratsia 29 maj 2020, 15:29

Co2 funkar fint för en del skytte såklart; men jämnheten med PcP är svår att mäta sig med; fast som ovan nämt; inomhus ger ju jämn kraft i skotten. Skjutit sjukt mycket med min crossman 2240 (20.000 slott på två år (tycker jag är mycket)) åtet runt och precis som med avstånd och vind har temperatur och co2-mängd kvar betydelse vilket också kan addera en extra charm och utmaning. Tänk när man står där ute på 25m, rimfrosten håller på att smälta, andedräkten ryker. 2040 i handen, ny gaspatron. Vindstilla. Vart jag sikta nu? ... tänker. Och ibland sitter det och man blir sådär glad att man vill skriva hem till mamma (om hon hade brytt sig iof).

Så visst finns det extra charm med co2 också! (Och går ofta konvertera till pcp om man ledsnar ;-) )
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Luftpangarn (29 maj 2020, 21:41)

Re: PCP-trött

Inläggav Oden 29 maj 2020, 21:05

Chris skrev:Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig....
Efter några års luftskytte med både PCP och fjäder börjar jag tröttna på pcp-skytte.
Visst... i början tyckte jag det var otroligt kul med pcp... flerskottsmagasin och efter jag har provat fram mig tills kvalitätsbössor som skjuter hål i hål och även jag som relativt okunnigt skytt kan träffa en sockerbit på 50m börjar jag tröttna nu på det.
allt fler gammla fjäderbössor av bra kvalität sammlas nu här hemma hos mig och även om själva skyttet blir givetvis sämre med sånna bössor så ökar faszinationen allt mer.... tycker faktiskt det är mycket roligare att skjuta med gammla och bra fjädervapen även om resultaten inte är i närheten av pcp-skytte.
mina pcp-bössor sammlar damm medan jag nästan bara skjuter med mina gammla godingar... livlöst mot livligt eller kanske snarare utan och med karaktär.
kommer nog snart att slutar helt med pcp... tävlar ju inte ens och med mina fjäderbössor har jag faktiskt mycket mer glädje än med mina pcp.
är jag ensam om denna åsikt?
frågar inte de som tävlar i FT utom de "vanliga" luftpumpentusiaster :)


Jag förstår fullständigt vad du menar. Jag kan oxå fascineras mycket av precisionen i pcp bössor och av den slående tekniken. För att inte tala om kraften, jämför tex en Gamo 1250 Hunter i typ 350m/s med en pcp i samma hastighet... Med Gamon får man ju vara glad att inte tänderna trillar ut och glad om man träffar något på 30m, men det är iaf känsla i den... Det finns oxå ska jag säga mycket pcp med känsla men när du kan gå ut dag efter dag o alltid träffa där du siktar så tappar jag iaf ganska fort den där känslan av att svära, ändra grepp, förbanna kikaren, kulorna ,vinden och även grannens kattjävel som störde i bakgrunden :wink: För mig funkar dock bäst en blandning av typ allt. Co2, Pcp, slangbella och även armborst och compoundbåge.
Om jag hade varit tvungen och att välja något efter typ 40 års skjutande hade det nog iaf blivit som mitt måtto ät. Fjäder i alla Väder
:smt037
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Följande användare vill tacka Oden för detta inlägg
Luftpangarn (29 maj 2020, 21:43)

Re: PCP-trött

Inläggav Luftpangarn 29 maj 2020, 22:31

Jag skulle bli mycket tacksam, om någon hittade ett jämförande test av Artemis CR600W och PR900W, för det är exakt samma bössa. CO2 versionen är förstås avsevärt billigare att börja med, eftersom ingen fotpump eller dyktub och "fillkit" behövs.

Skjuter de olika? Är de olika jämna? Hur många skott får man per "fyllning"?
-Jag gissar att man får ganska lika värden. Bara det att i ena fallet måste man hosta upp pengarna bums, i andra fallet köper man gasen på avbetalning. (Per CO2 patron, utan lån.)

Janne P har senaste veckorna visat sin antika Giffard CO2 bössa. Himla nice grej, som han laddar från Soda-Stream tub, och får ut 31 licensfria Joule, eftersom vi snackar riktigt antik bössa. (Vill ha... :wink: :) )

När Giffard konstruerade och sålde sina bössor, var militärmakterna superintresserade, och trodde det skulle bersätta svartkrutsmolnen. Som verkligen var ett problem i strid. Kolla denna underbara video, där han skjuter en original Colt 1883 med de svartkrutsladdade patroner man använde då;

För att följa länken så måste du registera dig.



Underbar krutrök! Fast jag gillar ju stanken av ruttna ägg - om jag får resten i paketet också! :-P

CO2 dog som militär teknologi, i och med att det kom rökfritt krut.

Vad jag vill ha sagt, är att CO2 drift är högst seriöst som drivmedel för skjutvapen. Till och med armborst tror jag överlevde luftvapen som militära vapen, med flera hundra år.

Om luftvapen ens använts, annat än som jaktvapen åt kungar och hertigar? Schwetziska armen tror jag däremot hade armborst som ljudlösa specialvapen långt in på 1900-talet.

Att bunta ihop alla CO2 vapen i en grupp och döma CO2 som kategori, blir lika knasigt som att bunta ihop alla fjädervapen, eller alla PCP vapen.

I år bli det nog inget klubbmedlemskap för mig. Jag är extrem riskgrupp, och alla aktiviteter ligger på sparlåga. Annars var min tanke att folk skulle få provskjuta min Umarex Hämmerli 850, och uttala sig.

Andra må ha bättre bössor - men gissningsvis är de MINST dubbelt så dyra. De var åtminstone det jag såg när jag gästade SLJF. (Skrämmande att testa trycke med något gram! :-) Inte i helvete att jag fixar det... :o Skiten bara går av när man vågar andas! :-) Nice hamster hade den dock! :thumbupp: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: PCP-trött

Inläggav Silwer 30 maj 2020, 22:32

Man vänjer sg med trycket dvs inget vilande finger på det, och sen ett första och andra steg så man vet när det går av, obegriplugt med direktycke imo utanför jakt och rörliga mål då.

Men BRA trycke innebär inte oerhört lätt utan gandlar om hur kånslan ör, upprepbar kånsla, ett pålitligt trycke, det kan man mao hitta på andra bössor ön det senaste.

Men ja vissa cåvapen har mer en avlossningsspak som på nån jävla kanon ungefär.

Co2 övades ju med här med Excellent bygde nån form av co2 driven kulspruta som finns på museum idag.

Och jag har redan anmärkt att CO2 vaoen inte gpr att klumpa ihop då de ju tävlats med i match tex på ena sidan och cåvarit polulärt rent allmänt när de små tuberna kom.
Ner till busfolk som fått tag i nåt billugt skit och skjuter stålkulor, dessa deformeras inte vid träff och kan spröcäa bilrutor trots dålig effekt.
De borde låtit oss registrera våra vapen, de dumma jävlarna, men det ör väl bekvämare att prata om alla som samma skit.
Senast redigerad av Silwer 30 maj 2020, 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

  • Sponsorer