Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav MartinGlad 17 nov 2019, 21:41

Jag har ett gammalt Gamo CF20 i kaliber 5,5mm. Den är så svag att dessa tyngre kulor fastnar i loppet och jag bestämde mig för att ta en närmare titt på vad problemet är. Det visar sig att fjädern gått av och därför beställde jag ny fjäder + packning för att försöka återställa bössan. Jag vet inte vad som har hänt men jag får inte loss pistongen från cylindern, den har fastnat och nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag har självklart tagit av avtryckarmekanismen samt den stora pluggen som håller ihop pistongen och fjädern, utan resultat.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

MartinGlad
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 mar 2012, 16:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav gubbe 17 nov 2019, 22:10

MartinGlad skrev:Jag vet inte vad som har hänt men jag får inte loss pistongen från cylindern, den har fastnat och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Förstår inte riktigt. Ser ut som om du inte fått ur bakstycket. Är det den du menar?
Ingen dold skruv som håller fast?
Femton år sen jag plockade med ett CF20 så ja minns inte riktigt.
Annars är väl lösningen som vanligt, går det inte med våld, ta mera våld.
Antagligen grader i cylindern.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav MartinGlad 17 nov 2019, 22:23

Precis, bakstycket ska ju släppa när man tar bort pluggen. Sitter ingen dold skruv och våld har jag verkligen tillämpat.
MartinGlad
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 mar 2012, 16:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav Chris 17 nov 2019, 22:41

ser ju inte ens rostig ut....kanske jag är dumm men är bakstycket kanske skruvat i ?
ingen aning med Gamo... så förlåt om det var dummt
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav Silwer 17 nov 2019, 23:44

Kanske har den skurit fast, eller att något blivit deformerat med åren, ivaliteten var ganska låg på dessa vapen.

Jag ser att de fått bort allt jag tycker du ska ta bort iaf utan att vara nån expert på cf20.

Men bössor som av ålder och bruk ändå hållit fast delar har jag rkat ut för, bössan ser doch hel och sen ut får jag säga.

Går alltihop att vrida på? Alltså kan du rotera pistongen nåt?

Är det just i detta läget den fastnat? Dvs längst in?

Eller kan du få ur den en bit och sen fastnar den, du har lossat spännarmsdelen ser jag, det går inte att trycka i den igen och med spännarmen under pipan tvinga allt bakåt ens?

De har ju en popupladdkasett men jag kan inte se vad den isf skulle ändra, den lär ju inte hålla fast pistongen?
Senast redigerad av Silwer 17 nov 2019, 23:46, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav dagevert 18 nov 2019, 08:35

gubbe skrev:Antagligen grader i cylindern.


Dette høres sannsynlig ut. På det ene bildet ser det ut som om hullet for tverrbolten har fått ganske brutal behandling, dette kan ha skapt grader som holder pluggen fast.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav MartinGlad 18 nov 2019, 10:28

Silwer skrev:Kanske har den skurit fast, eller att något blivit deformerat med åren, ivaliteten var ganska låg på dessa vapen.

Jag ser att de fått bort allt jag tycker du ska ta bort iaf utan att vara nån expert på cf20.

Men bössor som av ålder och bruk ändå hållit fast delar har jag rkat ut för, bössan ser doch hel och sen ut får jag säga.

Går alltihop att vrida på? Alltså kan du rotera pistongen nåt?

Är det just i detta läget den fastnat? Dvs längst in?

Eller kan du få ur den en bit och sen fastnar den, du har lossat spännarmsdelen ser jag, det går inte att trycka i den igen och med spännarmen under pipan tvinga allt bakåt ens?

De har ju en popupladdkasett men jag kan inte se vad den isf skulle ändra, den lär ju inte hålla fast pistongen?


Själva pistongen/backstycket rör sig inte en mm, inte ens om man knackar hårt med hammare + drivdorn, den är helt och hållet fast. Exakt, det är just det faktumet att det sitter fast som sten som gör att jag inte kan byta ut fjädern/packningar.
MartinGlad
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 mar 2012, 16:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav Batistuta 18 nov 2019, 13:26

Prova att knacka in den istället. Skulle det fortfarande jäklas så brukar värme hjälpa det beror förstås på om det är stål i bakre styrningen.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav atte69 18 nov 2019, 14:31

ändstycket är väl i plast på den? trä i en tunnare dorn/m5 skruv eller nått som säkerhet ,, koka upp vatten i kastrull å stoppa ner bakstycket i å låt koka lite,, järnet blir större å plasten mjuknar lite , kommer den inte av fjäderkraften så spänn lite försiktigt med tunn sprint genom hålet ,, "å rikta den där slangbellan åt ett annat håll" gamla Bettan e inte alltid så säker,,
ps fjäder å ändstycke går att ta ut utan att ta loss avtryckarmekaniken ,med dock inte att få ut pistongen ,,
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav Batistuta 18 nov 2019, 15:09

atte69 skrev:ändstycket är väl i plast på den?

Tror han fått bort plasbiten så det är väl järn på den biten som är där?
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav atte69 18 nov 2019, 15:26

Batistuta skrev:
atte69 skrev:ändstycket är väl i plast på den?

Tror han fått bort plasbiten så det är väl järn på den biten som är där?

kanske olika med ålder på gamobössor men jag tror (utan att veta) att även bakstycket som styrningen trycker mot är plast på dessa cf och bulten/sprinten är en tjock ist , dom flesta gamo är plast där , kanske för att hålla vibbrationer borta men är nog mer en pengafråga i just gamo s fall,,att hatten är plast har dom haft sen,,,ja sen sist,, :lol:
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav atte69 18 nov 2019, 15:36

tror att bakstycket kan ha svullnat genom åren så det trögar ,och med dom nytillkomna graderna i sprinthålet så kärvar det än mer , värm i kastrull.. dorn på fjädern snett framifrån där avtryckarn satt ,, den skall komma ut när sprint samt
"mutterbulten"är borta M5 an som du skrúvar trycket i men den har du ju demonterat .men än en gång .. ha nått tunnare i hålet ,kan vara fjäderspänning kvar när det släpper !!
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav MartinGlad 18 nov 2019, 17:23

Vilket jävla mardröm, kokade upp en kastrull i kokande vatten, doppade backstycket och lät det stå i 10 min+. Direkt efter det försökte jag få loss bakstycket genom att pressa med en skruvmejsel (där avtryckaren sitter och utåt).. Riktigt jävla hårt, det slutade bara med att hela skruvmejseln böjde sig och då tog det en stund innan man fick ut den... Helvete vad den sitter!!!! Bakstycket rörde inte på sig en mm! Känns som jag försöker dra ut ett fastbultat vapenskåp.

Bakstycket är förresten gjort i järn, plasten fick jag bort (där säkringen sitter).
MartinGlad
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 mar 2012, 16:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav atte69 18 nov 2019, 18:49

japp såg nu när jag zoomade att den är av metall . jag skulle nog rekommendera värme och knacka tillbaka den innåt för att få igång en rörelse ,den har ju flyttat sig från ursprungligt läge . knacka den in för att sedan knacka den ut genom att använda lämpligt dorn och knacka på fjäderänden(bakre)närmast bakstycket , ser ut som att du kommer åt i en vettig vinkel .att bända i sprinthålet är nog ingen bra ide`..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav börne 18 nov 2019, 18:53

Haka i laddarmen igen, spänn upp, rikta i en säker riktning!! Den kan ju släppa när som om den inte kommer snällt medan du spänner upp. Bara en tanke... borde gå, det blir ju en del kraft.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav MartinGlad 19 nov 2019, 00:17

börne skrev:Haka i laddarmen igen, spänn upp, rikta i en säker riktning!! Den kan ju släppa när som om den inte kommer snällt medan du spänner upp. Bara en tanke... borde gå, det blir ju en del kraft.


Gjorde exakt det men den vill bara inte lossna, blir på dåligt humör av att bara tänka på Gamo just nu.
MartinGlad
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 mar 2012, 16:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Gamo CF20 - När mardrömmen blir verklighet.

Inläggav Silwer 20 nov 2019, 07:52

Jo nåt är ruktigt fel här.

Den verkar ha skurit fast på nåt sätt, kanske tim är trasig där vi inte kan se det vilket gör det än jävlugare.

Jag har varit med om liknande men ofta har de då iaf gått att få att flytta sig en bit och som sagt vrida runt så man kunnat bearbeta metallen för att äntligen få ut grejorna.

Senast exempel var en sån Heaenel 49a, där syntest det dock hur tidigare ägare spännt upp och avlossat den uppspännd vilket givetvis förstör pistongen i längden även på en sån svag bössa, där blev det att dremmla bort skiten.

Det blir ju svårt för dig som inte ens jan rotera pistongen.
Enligt soränskiss.

För att följa länken så måste du registera dig.



Dumt att ha med cf30 på samma den har en rolling boltmatnng, stns på bilden, men varken den eller din kassettmatning påverkar det bakom.

Har du lossat skruven som håller bakstycket ska allt åka ur, ja förstps trycket med spännarmsskenan borta med.

Så det ser inget vdare ut, var den tvärstum innan du ens plockade sönder den?, Antar iofs det.

Jag tror att trots att den ser fin ut så har nåt hänt med cylindern eller pistongen som håller fast den, bara hejdlöst våld kan trolugen ändra det.

Låter som du varit på den rejält, men eftersom du inte glömt nåt så finns inget val, knacka bort den med hammare och nåt som passar in i pistongen, skulle inte ens det gå är jag rädd att denna gjort sitt kanske har den råkat ut för nånting vid användning det behövs inte mycket innan spnt här ger upp då det nästan går pustong mot cylinderväggen, den glider bara på pustongoackningen, och den lär inte skära fast sp det inte går att rubba.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer