Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Det vill ju till att det är stort nog ifall du ska banka på med 22lr... inget kul om dom kulorna riskerar att fara iväg dit dom inte ska.
Janne P skrev:Hello
Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?
För att följa länken så måste du registera dig.
Mvh / Janne
Janne P skrev:Hello
Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?
Mvh / Janne
Luftpangarn skrev:Janne P skrev:Hello
Mvh / Janne
Den där konstruktionten är principiellt något jag funderat på. Min ide är laserskurna plåtar med "hakar", som i princip håller ihop alltihopa, men att säkra det hela i hopmonterat tillstånd med ett par gängade stänger och vingmuttrar. Vingmuttrarna skulle ju helst ha gänglås, men det vete fan om det fins. Fjäderbrickor får kanske duga? Eller något annat.
Jag tänkte mig en rad med spinners i olika storlekar, så att vuxna och barn / skickliga / oerfarna bekvämt kunde tävla med varandra.
Mitt mål var att fixa ett stort kulfång, som man ändå kan ha med på typ campingsemester, som "platt paket" a la IKEA. Funderade tom ut ett fraktfodral av två plywoodskivor.
Har man bara CAD-ritning, tror jag inte tillskärningen är så dyr. Med rostfritt minskar man vikten.
Batistuta skrev:Janne P skrev:Hello
Mvh / Janne
Lite 5 mm plåt och antingen svetsa ihop eller bulta, klart![]()
Lite plåt/skrotbitar hittar du säker någonstans!
Nitro skrev:Själv har jag byggt flera kulfång både fasta och flyttbara och de är byggda för att klara 22lr utan problem.
Visar här upp det senaste bygget som är flyttbart.
Det är ganska stort och tungt så jag har satt dit hjul och den flyttas med åkgräsklipparen.
Då jag ibland vill ut och skjuta när det är mörkt så har jag satt dit 12v led arbetsbelysning som jag driver med ett batteri
Jag har 6mm plåt som det inte blir någon buckla i med 22lr. Men för att dämpa ljudet från kulfånget skruvade jag på 8 cm tjock furu och utanpå det 4cm tjock bokplank som annars hade blivit ved av.
Det ska mycket till för att missa det kulfånget på normala avstånd.
chaosborn skrev:Kan ju vara svårt att få det både större och lätt portabelt på samma gång.
Jag gjorde ett mindre förut som ligger under "visa upp vad vi tillverkat" här på forumet, där finns nog flera olika som du kan ta inspiration ifrån.
Så här gjorde jag i alla fall.
Janne P skrev:chaosborn skrev:Kan ju vara svårt att få det både större och lätt portabelt på samma gång.
Jag gjorde ett mindre förut som ligger under "visa upp vad vi tillverkat" här på forumet, där finns nog flera olika som du kan ta inspiration ifrån.
Så här gjorde jag i alla fall.
Absolut en variant på ämnet men vill nog ha den där sluttande vinkeln som denna är uppbyggd ska även kunna palla även 22 lr och då vill man absolut inte inte skjuta mot någon plan yta ,,
Silwer skrev:Bipllpt är klent sen länge, man blåser igenom det med luftgevär, har provat, skrotbilar är inte vad de var.
Men annan plåt måste ju finnas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster