Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav EttSmeknamn 01 jun 2020, 08:23

Jag har plockat isär min FWB mod 65 för att byta ut trasig säkringsskena, puffer och dämpare.
Nu när jag har allt isärplockat är det ju lika bra att göra rent och fetta in.
Till rengöring tänker jag att ren alkohol eller bensin funkar?

Har ni några rekommendationer till vad jag kan använda som infettning av cylinder och avtryckarmekanism?
Finns det något billigt alternativ på biltema/jula?

Typ denna:
För att följa länken så måste du registera dig.

EttSmeknamn
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 maj 2020, 15:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Stockholmspolisens

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Larzzon 01 jun 2020, 20:17

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Larzzon 02 jun 2020, 12:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka Larzzon för detta inlägg
EttSmeknamn (01 jun 2020, 21:34)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Sako Finnbear 01 jun 2020, 20:38

Jag kör med denna.

För att följa länken så måste du registera dig.

HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
EttSmeknamn (01 jun 2020, 21:34)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 03:16

Det finns ofta två skolor HUR fjädervapen ska smörjas, hagvtillhör de som säger minimalt och torka birt ev rester i cylundern tex.

Andra anser att tex fjädern ska vara doppad i vad det nu ör flr fett msn valt, jag vet inte vem som har rätt.

Specialfetter funns ju men jag tar vanligt mollybdenfett bara, har använt drivaxelkulledsfett typ det Sako visar med, akdrig nåt spezial, tror inte dessa ör dåliga då tex FWB själva använder det, men tror just inte det ger nåt extra heller, men har inga bevis alls för det.

Missförstå mig inte fel, gav nån mig en liten burk med FWB eller annans fett för tävlingsfjädervapen använde jag det.

Men ser ibland från USA Beeman si och så fetter med olika färger på, och känner mig skeptisk mest att de har mest färjat nåt lättillgänglugt fett där.

Klart olika viskositet finns, men behövs olika? Och de mängder nan ser på bilderna.
Fan vet.

Silicinfett käns tveksant för mig på fjädervapen, där börjar det gå mot CO2 vapen eller pcp, fast där skaffar hag renolitfett, det går pt så lite så.
Men som sagt vad vet man, den här pistolen är ju rätt härdig iaf, knappast nåt som är isör för ofta.
Sim FWB300 tex ger mig tusan att den gick utan fett i, lät säkert mer men kolvring mm är knapoast nåt som slits, det ör ju inte en motor.

Här har vi de som valt gludsyntetrungar på pistingen med, det behöver fasen ingen översyn knappt.

Tycjer jag hehe.
Senast redigerad av Silwer 02 jun 2020, 03:23, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2020, 07:57

Det var någon här som förra året skrev att silikonfett absolut inte får användas för att smörja metalldelar - att det tom ökar slitaget. Jag har känt mig rätt vilsen sedan dess.

Jag har försökt torka bort från slitytor och ersätta med vanligt konsistensfett. (Någon sort för extrem belastning.) Det handlar främst om en oval kam, som trycker fram en mekanism för punktering av CO2 patron. Det är uppenbart hårt belastad yta, det syns på slitaget.

Samtidigt heter det att man skall smörja alla tätningspackningar. Då kommer det ju sprida sig igenom hela mekanismen. Definitivt genom pipan.

Jag frågade en servicetekniker hos Fondprodukter, som inte tyckte man skall använda konsistensfett i en avtryckarmekanism, vilket verkligen förvånar mig. Han förespråkade tunn olja. Jag frågade om WD40, men det gillade han inte heller - "det finns andra produkter", men han gav inga direkta produktråd.

I själva pipan, har jag svårt att se att WD40 skulle vara olämpligt, som rostskydd. Fast det blir ju en blandning med silikonfett.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Batistuta 02 jun 2020, 09:15

Mos2 på Biltema är det jag använder mest till själva fjäderbössor, även om jag har massa specialfetter. Den innehåller Molybden, helst ska det vara över 60% Molybden i fettet man använder. Till pistongen/packningar är de fetterna som Larzzon rekommenderar bäst.
Har du plockat isär pistolen så vill vi ha bilder :wink:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2020, 10:44

Batistuta skrev:Har du plockat isär pistolen så vill vi ha bilder :wink:


Nu var det smörjning av "laddlucka / laddarm" med cylinderkam jag främst ville smörja på min Röhm Twinmaster Trainer. Men jag gissar att nedanstående är vad du är intresserad av? :lol:

Jag lade just upp en extremt bra guide med bilder för demontering av Colt SAA, samt en video där han tom plockar isär ventilen. Jag gissar att Remington 1875 är mycket snarlik innuti, även om demontering av ramen är annorlunda.

Colten fick Fondprodukter fixa vingelpipan på. Då trycket blivit raspigt, testade jag att spreja WD40 ner i avtryckarmekanismen, vilket inte hjälpte. (Trodde jag heller inte.)

Fondprodukters tekniker bytte dock ut avtryckaren - men fan vet om han inte filade / polerade litet också, för nu är trycket fantastiskt bra!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav börne 02 jun 2020, 11:11

Tror Bati svarade TS som ställer fråga om ett fjädervapen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2020, 11:24

börne skrev:Tror Bati svarade TS som ställer fråga om ett fjädervapen.


OK, jag skall vara tydligare: Är det verkligen så, att silikonfett ökar friktion / slitage mellan metalldelar? :shock:

(Molybdenfett till trycke tycker jag också verkar vettigt. Tunn olja verkar konstigt.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav G-son 02 jun 2020, 12:17

Luftpangarn skrev:Jag frågade en servicetekniker hos Fondprodukter, som inte tyckte man skall använda konsistensfett i en avtryckarmekanism, vilket verkligen förvånar mig. Han förespråkade tunn olja. Jag frågade om WD40, men det gillade han inte heller - "det finns andra produkter", men han gav inga direkta produktråd.

Om du kollar säkerhetsdatabladen för WD40, 5-56 och andra liknande spray"oljor" kommer du se att det mesta av innehållet är fotogen eller något väldigt snarlikt (numren är inte specifika, men samma nummer gäller för tändvätska, jetmotorbränsle m.m.). Kort sagt en tunn vätska utan nämnvärda smörjande egenskaper, den är rimligtvis bara med för att spä ut den lilla(!) mängden mer tjockflytande olja för att ge en konsistens som passar bättre att sprayas.

Smörjningsmässigt hade det troligen varit bättre att doppa grejerna i tanken på en gammal moppe, för bensinen dunstar och lämnar enbart oljan som var blandad med soppan. Ren olja smörjer bättre än fotogen med en liten mängd olja iblandat - därmed inte sagt att den metoden skulle vara bra, bara bättre.

Personligen gillar jag inte olja som smörjning på platser där smörjmedlet behöver "hänga kvar" längre tid. Olja rinner iväg och försvinner, fett är specifikt avsett för att sitta kvar. Det är en sak att använda olja på kedjan på en hoj, där behövs nått flytande som kan krypa in i länkarna och man smörjer regelbundet, men på en svåråtkomlig plats i ett vapen som inte kommer skruvas isär på lång tid låter det inte rätt.

Om jag minns rätt säger instruktionsboken till min FWB 65 att den ska smörjas sparsamt med fett som innehåller "molykote" - jag antar att molybdensulfid menas.
G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Larzzon 02 jun 2020, 12:23

Silikonolja är halt och ger låg friktion, men har man högt tryck mellan två metallytor så kan smörjfilmen brytas och då är molyfett betydligt bättre.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Larzzon 02 jun 2020, 12:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav G-son 02 jun 2020, 12:49

Poängen med moly(bdensulfid) är att det är ett solitt och mycket halt ämne, precis som grafit och PTFE (Teflon®). I smörjfett används det som sista skydd för de gånger själva fettet inte klarar jobbet - när metalldelarna trycks ihop så hårt att fettet trycks undan ligger MoS2-partiklarna kvar och metalldelarna glider mot dessa istället för att metall skaver direkt mot metall.
G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Följande användare vill tacka G-son för detta inlägg
Luftpangarn (02 jun 2020, 23:01)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav EttSmeknamn 02 jun 2020, 15:55

Batistuta skrev:Mos2 på Biltema är det jag använder mest till själva fjäderbössor, även om jag har massa specialfetter. Den innehåller Molybden, helst ska det vara över 60% Molybden i fettet man använder. Till pistongen/packningar är de fetterna som Larzzon rekommenderar bäst.
Har du plockat isär pistolen så vill vi ha bilder :wink:


Nu hann jag tyvärr iväg till clas ohlson och köpa ett annat fett innan svaren trillade in här. För att följa länken så måste du registera dig.


Ett litiumbaserat universalfett..
Kommer det lira eller ska jag köra på något som rekommenderats i tråden istället?
Väntar på att "puffern" ska komma innan jag börja lägga ihop pusslet igen.

Bild
EttSmeknamn
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 maj 2020, 15:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Stockholmspolisens

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 16:25

Känner igen fettet, lithium i stället för tex koppar.

Jag har använt det frömst på saker som utsätts tex för regn och rusk mm, det sitter kvar väldigt bra, brimsdetaljer på bilar tex, menar då inte inuti oken eller nåt utan på pinnar som håller beläggen på plats tex.

Kopparfett är vanligast val men lithiumfettet är bättre tycker jag, det håller sig trots kyla kladdigt, tåligt vid påfrestningar med.

Jag har aldrig använt det till luftvapen, det är väl att kopparfett med tex inte känts passande i dessa och Molly fettet som det populärt kallas käns bättre.

Jag har iofs sett mycket på bild även fjädrar som uppenbarligen haft kopparfett/pasta på sig.
Sim nn skrev är mollyfett halt men håller sig kvar, det sliter inte ut delarna, därav kulledsfett mm där man vill det ska fungera länge.

Jag vet inte, tror inte vapnet blir odugligt men jag ör ovan att använda det i fjäderluftvapen, annars ör det som sagt ett bra fett till mycket.
Senast redigerad av Silwer 02 jun 2020, 16:27, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav G-son 02 jun 2020, 19:40

Kopparpasta är till för att hindra att t.ex. stillasittande skruvar i ogästvänlig miljö rostar fast, det är INTE ett smörjmedel för saker som rör sig.

Litiumfett är nått helt annat, där handlar det om förtjockningsmedlet som blandas med oljan för att ge fettet sin konsistens.
G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 20:23

Ok, meeen, blir det bra i pistolen?

Det är väl så att det lithiumfett jag tänker på är mer pastaliknande, det är mycket vanlugt dock för det kopparpasta används för.
Vitgul föärg på det är vanlugt, och ofta på burk.

Detta är mao inte lika kletigt, ska han använda det?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav G-son 02 jun 2020, 21:11

Jag skulle TRO att det gör jobbet bra nog - utan att vara särskilt insatt i hur vapen brukar smörjas, så ta mina teorier för vad dom är.
G-son
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 apr 2020, 19:43
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 21:29

Jo ok, ja det förstör inte vaonet tror jag, mest om det var lämpligt för uppgiften.

Som vi ser använder de flesta mollyfett eller då lagerfett, alternativt vad FWB själva anvönder.

Det har hänt att folk haft i motrolja elker ATF olja tex, och det är ingen höjdare, så det är ju inte så här.

Sp långe i gen slipmedel finns i eller som nån skrev hur siliconolja inte alltid var bra just för detta, det är ju en snabb rörelse där tryckökningen ger värme som antänder vissa oljor tex väldigt lätt.

Men struntsamma det blir nog bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2020, 23:49

En bok i vetenskapsfilosofi jag läste, avslutades med orden "We end up as confused as we were to begin with. Only at a higher level." Tack för den! Typ, efter ett par hundra sidor. :-)

Ungefär som boken i statsvetenskap, som jämförde politiska system på sådär 5-600 sidor, allt mellan kommunism, fascism och demokrati, som summerade funktion och fördel med parlamentariska demokratier med: "Demokrati är ett fredligt sätt att överföra makt från en maktklick i samhället, till en annan maktklick." :shock:

Jag kom i sista sekunden på, att boken inte var lämplig som reselektyr genom dåvarande östeuropa... Tror det hade gått snett redan i Trawemunde, där de rullade speglar under järnvägsvagnarna, och lossade innertaken. :shock:

Någon månad på vatten och bröd hade det kunnat sluta med. Men det finns gränser för hur "alternativ" tågluff man vill ha - även för mig. (Fast jag sov mellan stora sarkofager på ett gravfält i Grekland, inrullad i en matta, i tio dagar. Fanns inget hotell där. Fick låna mattan av en familj.

Skräckfilmer är löjliga. Jag har verkligen på riktigt sovit bland gravar - med den obligatoriska ficklampan. :smt016 Skumt nog tyckte två norska tjejer att det var tryggt att sova med mig bland sarkofagerna. "Halå Dracula!" :-)

Molybdenfett gissade jag själv från början, och har fått flera svar som underbygger uppfattningen. (Denna gång krävdes inte flera hundra sidor. :-) )

Att smörja med fotogen - ja ett pedagogiskt skratt blev det i alla fall! :-)

WD40 kommer jag fortsätta använda närmast likt myggsprej i en sommarstuga, på svarv och verktyg i snickerboa. Tjockare olja vore bättre, men attans praktiskt med sprayburk. Och bättre något, än ingenting. :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Batistuta 03 jun 2020, 10:27

Litiumfett fungerar bra till fjädrar men jag har Mos2 som första val.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav EttSmeknamn 03 jun 2020, 14:37

Det får bli Litiumfett. Får återkomma med recension vid senare tillfälle =)
EttSmeknamn
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 maj 2020, 15:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Stockholmspolisens

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Silwer 03 jun 2020, 16:05

Haha, den kommer flyga i bitat, äh skojar, blir nog fint det där.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Luftpangarn 23 maj 2021, 22:59

Bumpar tråden - som ju hursomhelst är evighetsaktuell.

Umarex bruksanvisning till Legends Cowboy Rifle bygelrepeter, anger att man skall använda silikonolja för att smörja mekaniken, efter ca 1'000 skott. Där befinner jag mig /passerat/nu. Och det är en faslig massa rörliga delar, och mycket rörelse. Smörjningsanvisningen är väldigt korfattad, och ärligt talat fattar jag inte hur man riktigt kommer att kunna komma åt alla ställen som borde smörjas. Känns som att jag får ösa på, och sedan torka av överskott.

Om Umarex nu föreslår silikonolja, så jag tänkte jag köpa silikonsprej på Biltema i morgon.
För att följa länken så måste du registera dig.



Den skadar i alla fall inte gummipackningar. Vilket väl alla mineralbaserade fett och oljor riskerar att göra?

Märkligt nog skriver bruksanvisningen att ALDRIG spreja silikonolja direkt ner i pipan. Varför det? (Fast om Umarex nu skriver så, så tänker jag följa bruksanvisningen.)

Om man vill ha något mer tjockflytande, kanske detta vore något?
För att följa länken så måste du registera dig.



Fast då kanske man lika gärna kan använda silikonfettet på tub, som jag lägger en droppe på CO2 patronerna vid laddning.
För att följa länken så måste du registera dig.


Den blir faktiskt mycket rinnig vid minsta lilla (hand-)värme.

Det är det där med att inte skada gummipackningar, annars hade min maggrop snarare sagt molybdenfett.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Rengöring FWB mod 65, tips på fett?

Inläggav Luftpangarn 24 maj 2021, 21:32

Bygelrepetern blev mycket märkbart mindre ljudligt skramlig efter silikonsprayen. Sprayade även innifrån och ut i loppet, och sköt sedan 10ggr, tills ingenting kom ur loppet. Fast närmsta 40-50 skotten kommer garanterat inte hamna där jag väntar mig, efter den smörjningen. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer