Ska jag "uppgradera"?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 25 jul 2020, 13:05

Fick för några veckor sedan strålande hjälp då jag önskade mig en CO2. Det slutade med en Umarex 850 m2 som jag är väldigt nöjd med. Efter att nu ha skjutit en del, testat lite ammo så samlar jag nu oftast som bilden visar på 10 meter med armstöd (8 skott på varje). Den mittersta var ett försök till "Artillery hold" :oops:

Min fråga nu är, borde jag kunna förbättra höger och vänster grupp med Umarexen eller ska jag prova att skjuta med något annat? En HW95 till exempel... är det rimligt att tro att jag skulle kunna skjuta tajtare med en sådan?

Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?

För att följa länken så måste du registera dig.

Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Tempest 25 jul 2020, 13:45

Skaffa kikarsikte till bössan om du inte har gjort det redan. 850 är ju rekylfri och HW95 är ju fjädergevär, det blir ju en rekyl från pistongen på HW95 som ställer till det jämfört med 850. Jag har precis beställt en 850 från Tyskland och planerar att köra med Sodastreamflaskor med slanganslutning för att få ner kostnaden och eliminera nedkylningseffekten när man skjuter många skott i tät följd. Det ska tydligen gå att få upp effekten något med en hårdare hammarfjäder så jag ska testa att ta upp bössan från 7,5 till 10 Joule på det viset och då går det ju åt mer kolsyra så då blir det dyrt i längden med kolsyrepatroner. Jag köpte ett gevärs-kit där det bla ingår en 2x12g adapter som blir bra att ha när man ska tuna bössan och ska provskjuta i kronografen och ta isär bössan flera gånger.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Slabbbe (25 jul 2020, 17:48)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 25 jul 2020, 17:02

Hej Slabbe!

Låt mig börja med att säga att jag faktiskt funderat på hur mitt råd om 850:an slutade. Jag blir jätteglad av att se dina resultat!

För det allra, allra viktigaste med skytte (förutom att helt enkelt ha kul!), är att kunna skjuta konsistent = likadant skott efter skott. Om man inte är jättekonstigt funtad, lär man sig då gradvis vad som funkar. Och då börjar man samla grupper, som inte ser ut som att man slagit tärning.

Och det är precis vad du gjort! Det betyder också, att det bor en RIKTIG SKYTT i dig! :-D

Du skriver inte vilket avstånd eller vilket sikte du använt. Men det spelar grundläggande ingen roll! Du samlar grupper - sedan kan du lära dig att flytta gruppen dit du vill. Och med övning, blir gruppen även mer snäv.

Om du vill snäva till grupperna mer, är det kikarsikte som gäller. Jag är litet "old school", så jag föredrar öppna riktmedel. Men då blir det liksom tamejfan inte så mucket bättre än du skjuter! :-)

Pipan på 850 är ungefär så bra som finns. Köper du ett kikarsikte, så återstår bara att hitta ett gevär med bättre trycke. (Hur avtryckarmekanismen beter sig.)

"Problemet är" att 850:an har redan ett av de bättre tryckena. Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.

Summa summarum, behöver du köpa ett "fillkit" för sådär 4'000kr, samt en bössa med bättre trycke = 8-12'000kr, för att märka skillnaden mot idG. - OM du först testat bra kikarsikte! (Notera att Pickatinny fäste finns att efterutrusta bössan med. Det ger litet andra möjligheter.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Slabbbe (25 jul 2020, 17:48)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 25 jul 2020, 17:07

Luftpangarn skrev:Du skriver inte vilket avstånd

Slabbbe skrev:så samlar jag nu oftast som bilden visar på 10 meter med armstöd (8 skott på varje).
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 25 jul 2020, 17:23

Luftpangarn skrev:"Problemet är" att 850:an har redan ett av de bättre tryckena. Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.

Nu överdriver du nog igen angående tryckena, du har ju själv erkänt att du inte testat riktigt fina avtryck då du lovordade trycket i denna bössa, Skriv att det har ett bra trycke för prisklassen på bössan vilket du då svarade att du menade så blir det inte så missvisande.

Vilket Field Target gevär tänker du på?

Luftpangarn skrev:Umarex Hämmerli 850 repeater med extremt bra precisionspipa och bättre trycke än de allra flesta luftgevär.

Jag ifrågasatte detta... du svarade.

Luftpangarn skrev:Nej, men det menade jag heller inte. Bättre än de flesta, med samma eller lägre pris, borde jag skrivit.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 25 jul 2020, 17:36

Slabbbe skrev:Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?

Hur länge har du skjutit?

Det kräver sin tid att bli riktigt duktig. Ingen susning hur egenprecisionen är i dessa & då är det svårt att uttala sig, med bra stöd ska du nog kunna få ner träffbilden något. Med bössor med riktigt bra egenprecision blir det ett naggat hål på 10 meter om du skjuter sittande i bänk med stöd... Bara att skjuta på så släpper det, går oftast inte att köpa sig till träffsäkerhet om bara det man har har så pass bra egenprecision att den kan leverera ett hål, jag menar bössans precision utan påverkan från skytten. Man måste öva, öva, öva & sen öva lite till :smt037

Sedan på längre avstånd så kommer vinden att spela roll, då får man öva på det, samma där, ju mer man skjuter ju mer lär man sig... Tur det är så jäkla kul att skjuta så man kan göra det ofta :-P
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (25 jul 2020, 17:48)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 25 jul 2020, 18:03

Jag tycker det viktigaste är att Slabbe skjuter skitbra! Och verkar road och intresserad av skytte. :-)

Sedan har börne rätt i att min erfarenhet av just avancerade FT gevär är utomordentligt begränsad. Men jag har skjutit tillräckligt många typer av vapen, för att ha en hygglig uppfattning om vilka trycken jag gillar.

Tröga trycken med "flummig" avfyrningspunkt, tror jag vi alla gemensamt kan uttrycka som mardrömmen!? (De existerar tack och lov inte, vad jag erfarit.Men mellantingen är lagom roliga...)
Att testa sådär 0,5g trycke, gjorde mig inte så sugen.

Du börne, kan förmodligen hante
ra det. För mig är det bara en mardröm.

Dessa trycken hör inte ihop med någon som bad om köpråd för 2 månader sedan.

Nästa steg - beroende på vad Slabbe vill - är kolvkamshöjare och hamster. Inte annan bössa. Vilket var vad Slabbe undrade om.

Annan bössa och trycke kommer längre ner på prioritetslistan.

Viktigast, är att Slabbe verkar vara "skytt"!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Slabbbe (25 jul 2020, 18:55)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 25 jul 2020, 18:52

börne skrev:
Slabbbe skrev:Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?

Hur länge har du skjutit?

Det kräver sin tid att bli riktigt duktig. Ingen susning hur egenprecisionen är i dessa & då är det svårt att uttala sig, med bra stöd ska du nog kunna få ner träffbilden något. Med bössor med riktigt bra egenprecision blir det ett naggat hål på 10 meter om du skjuter sittande i bänk med stöd... Bara att skjuta på så släpper det, går oftast inte att köpa sig till träffsäkerhet om bara det man har har så pass bra egenprecision att den kan leverera ett hål, jag menar bössans precision utan påverkan från skytten. Man måste öva, öva, öva & sen öva lite till :smt037

Sedan på längre avstånd så kommer vinden att spela roll, då får man öva på det, samma där, ju mer man skjuter ju mer lär man sig... Tur det är så jäkla kul att skjuta så man kan göra det ofta :-P


OK, tja... börjar räkna mig själv som farbror och har väl periodvis hunnit skjuta lite av varje typ Kpist i lumpen salongsgevär i skolan (Vi hade något som hette fritt valt arbete:-) Luftgevär några somrar... men får helt klart säga rätt grön.

Vi pratade ju den trevliga känslan av kvalitet har jag för mig. Som nybörjare kan man såklart inte tillgodogöra sig samma kvalitet och precision men i materialsporter inbillar jag mig att det nästan är viktigare att som grön ha prylar som är bättre än vad man är själv så att man tydligt kan mäta eventuella framsteg. Är man erfaren vet man vad man kan och gör det bästa av förutsättningarna man har. (Det finns ju såklart en gräns och ofta kan en nybörjare inte hantera det allra bästa utan det blir bara pannkaka... vilket jag råkar ha erfarenhet av i bland annat ridning :-)

så... om man tar skjutningen då. Skjuter jag stående utan stöd så är det uppenbart att Umarexen är mer än jag behöver och jag kan säkert träna med den i åratal. Sittande/Liggande har det dock smugit sig in en liten osäkerhet... är det jag eller bössan som sprider. Om jag och Umarexen är ungefär lika bra blir det liksom lite svårt att utvärdera mina försök.

Förstår att det är ännu svårare för någon annan att avgöra hur bra/dålig jag är men tänkte att någon kanske har ett hum om vad ni stjärnor kan prestera med 850... som ett riktmärke för mig liksom.

Sedan verkar det ju vara ett otyg med all olika ammunition. Just nu upplever jag JSB Match 4.49 som bättre på 10 meter och JSB Match 4.50 som bättre på 16 meter. En snårskog för en nybörjare att inse vad som påverkar vad.
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 25 jul 2020, 18:58

Jo ammo är sjukt knixigt & kan ställa till det för en.

Kan lägga in bilder från krutdelen bara för att visa även om det blir off topic.

Detta är med min 22lr skjuten i en skottstol inomhus där man inte påverkar bössan alls. Man testar ammon helt enkelt.

Vet att en del i min klubb varit på samma ställe för att testa ut lufgevärsammo & det blir likadant där.

Det är samma ammo på alla fyra tavlorna, olika batcher bara.

Nr1. Började ju helt ok.
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu blev det ännu bättre.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sämre.
För att följa länken så måste du registera dig.



Hoppsan... Trodde inte SK kunde gå så illa :shock:
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 25 jul 2020, 19:39

Luftpangarn skrev:Jag tycker det viktigaste är att Slabbe skjuter skitbra! Och verkar road och intresserad av skytte. :-)

Sedan har börne rätt i att min erfarenhet av just avancerade FT gevär är utomordentligt begränsad. Men jag har skjutit tillräckligt många typer av vapen, för att ha en hygglig uppfattning om vilka trycken jag gillar.

Tröga trycken med "flummig" avfyrningspunkt, tror jag vi alla gemensamt kan uttrycka som mardrömmen!? (De existerar tack och lov inte, vad jag erfarit.Men mellantingen är lagom roliga...)
Att testa sådär 0,5g trycke, gjorde mig inte så sugen.

Du börne, kan förmodligen hante
ra det. För mig är det bara en mardröm.

Dessa trycken hör inte ihop med någon som bad om köpråd för 2 månader sedan.

Nästa steg - beroende på vad Slabbe vill - är kolvkamshöjare och hamster. Inte annan bössa. Vilket var vad Slabbe undrade om.

Annan bössa och trycke kommer längre ner på prioritetslistan.

Viktigast, är att Slabbe verkar vara "skytt"!



Hm, lite dåligt samvete här att jag inte rapporterade tillbaka vad jag köpte tidigare. Är som sagt väldigt nöjd med Umarexen, Co2-adaptern och även det billiga jättepacket med Co2 :-) Tror det ingick en mackapär som kanske skulle kunna benämnas kolvkamshöjare. Hamster är helt nytt för mig men efter lite snabb surf inser jag att det säkert skulle kunna förbättra mitt skjutande utan annat stöd. Går det att fästa på 850:an?

Har något svagt minne av att vi använde en rem kring främre armbågen en gång i tiden. Är det något som finns idag?

Har ju löjligt mycket att lära utan stöd, men det är även ganska trevligt att lägga sig tillrätta med ordentligt stöd, kikarsikte och verkligen träffa där man tänkt sig :-) Där har det som sagt smygit sig in en liten osäkerhet i om geväret kanske är med och påverkar lite. Får väl som ni säger brassa iväg några skott till och se om det/jag blir bättre med tiden

Lite off topic kan jag ju berätta att jag vid ett svagsint tillfälle även köpte en Crosman DPMS då "alla" (inte i detta forum) säger att det är as-kul. Det var ju det... typ en eller två gånger, sedan var det mest frustrerande att precisionen på sin höjd var; si så där.
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 25 jul 2020, 19:45

börne skrev:Jo ammo är sjukt knixigt & kan ställa till det för en.

Kan lägga in bilder från krutdelen bara för att visa även om det blir off topic.

Detta är med min 22lr skjuten i en skottstol inomhus där man inte påverkar bössan alls. Man testar ammon helt enkelt.

Vet att en del i min klubb varit på samma ställe för att testa ut lufgevärsammo & det blir likadant där.

Det är samma ammo på alla fyra tavlorna, olika batcher bara.




Uh, ok... det blir ju onekligen en extra dimension på det hela om man måste börja hamstra vissa "årgångar" dessutom.
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Marsi 26 jul 2020, 03:26

Jo, men på 10 meter är det betydligt mindre kritiskt.

Har aldrig förstått det där med att plinking skulle ursäkta dålig precision, jag vill ju veta om det är jag eller utrustningen som missar.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 09:12)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 06:13

Marsi skrev:Jo, men på 10 meter är det betydligt mindre kritiskt.

Har aldrig förstått det där med att plinking skulle ursäkta dålig precision, jag vill ju veta om det är jag eller utrustningen som missar.

Jo sant, glömde lägga till det med avståndet när han undrade om ammo. När man skjuter i skottstolen hos Skytteservice i Älmhult så är det på 50 meter.
Ser nu han skrev att olika ammo gick olika bra på 10 & 16m. Det är ju korta avstånd vi snackar om här. Sprider det redan vid 10m kommer det dra iväg ordentligt på längre avstånd.

Oavsett vilken ammo när jag skjutit inomhus under vintern på vår 10 meters bana sprider det inget med min 10J bössa. Dock antingen JSB eller Air Arms ammo så inte testat skräp ammo.

Slabbbe... Vet inte exakt hur du skjutit dessa tavlor, du skriver med armstöd. Samt om du skjuter med öppna riktmedel eller med kikarsikte. Använder du inte kikarsikte är det såklart svårare att verkligen kunna få till en perfekt gruppering

Se till så du har riktigt bra stöd & skjut sittande vid ett stabilt bord om du inte har en riktig skjutbänk. Din co2 bössa är rekylfri så det ska inte påverka. Skjuter man så en dag med väldigt lite vind klarar en väl fungerande 10J bössa ett naggat hål på i alla fall 30M. Där har du ju chansen att testa om det är du eller bössan som sprider lite vilket du ju undrar.


Edit: Vaknade tidigt idag & kunde inte somna om så jag började rita i paint :oops: :-)

Har sett kompisar som inte är vana skyttar sätta sig rakt bakom ett bord, blir väldigt knasigt, har man bara ett vanligt bord, vrid det så du kommer in mer med kroppen, blir inte perfekt men bättre. Rött är skytten, blått är skjutstöd, bra med både främre & bakre.
För att följa länken så måste du registera dig.



Till luftbössorna använder jag detta & det fungerar kanon... levereras ofyllt så man får fylla med nåt lämpligt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Men går ju med nåt annat för ett test, se till så det blir stabilt bara.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 09:27)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Desaleux 26 jul 2020, 07:30

Ser normal samlat tills kan få till lägga i samma kul hål finn ju ett hjälp medel till elektroniskt eller primitiv laserpunkt och filma som går se hur skytten vinglar vid skott i grunden är det skottet vid avfyrningen att det ligger still på mål punkten för en my millimeter där på siktes punkten drar det i väg spridning sedan är ju bössans egenspridning få till koll på att den är närmast borta om hål i hål skall uppnås.
Senast redigerad av Desaleux 26 jul 2020, 07:33, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 09:27)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 08:51

Luftpangarn skrev:Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.


Sorry för OT, men måste fråga :oops:

Jag är nyfiken... Du svarade aldrig på min fråga vilket gevär du tänker på?

För finns det ett billigt alternativ för dom som vill testa på FT med begränsad budget så kan det ju vara rätt bra att nämna vilket vapen det är.

Edit: Måste vara denna du tänker på då den nästan ser likadan ut... Walther 1250 Dominator & då deras FT Set.

Inte speciellt mycket FT gevär över den. Går ju såklart att använda till det ändå precis som andra bössor som t.e.x. HW30S, HW97 eller Air Arms TX200 med mer normala stockar som inte är anpassade för FT men som man kan modifiera lite med hamster & en justerbar bakkappa, men när jag hör FT gevär tänker jag ju på en mer inställbar stock vilket var det jag undrade över om Umarex verkligen hade. Den kallas väl FT då Walthers så kallade FT sikte ingår, det siktet är dock under all kritik.

Walther har dock en del fina vapen för FT... Men dom finns inte med på Umarex sida utan dom hittar man på waltherarms.com

Men en helt annan prisklass.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av börne 26 jul 2020, 09:21, redigerad totalt 2 gånger.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav dagevert 26 jul 2020, 09:10

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.

Jag är nyfiken... Du svarade aldrig på min fråga vilket gevär du tänker på?

För finns det ett billigt alternativ för dom som vill testa på FT med begränsad budget så kan det ju vara rätt bra att nämna vilket vapen det är.


Tror han mener denne børsa:
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
börne (26 jul 2020, 09:22)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav dagevert 26 jul 2020, 09:16

Slabbbe skrev:.... Den mittersta var ett försök till "Artillery hold" :oops:
......
Min fråga nu är, borde jag kunna förbättra höger och vänster grupp med Umarexen eller ska jag prova att skjuta med något annat? En HW95 till exempel... är det rimligt att tro att jag skulle kunna skjuta tajtare med en sådan?
.......
Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?


Først: "Artillery hold" er ment for rekylerende fjærgeværer, det er ikke produktivt på PCP eller Co2 :wink:

Men jeg ville ikke kjøpt en Hw95 med svenske 10 joule restriksjoner, en Hw95 er kosntruert for ganske høyt effektuttak, og trives best rundt 18joule. Ved 10joule vil mekanismen bli altfor treg i rekylen.

Se heller på HW50s eller HW30s om du ønsker deg et fjærgevær, de oppfører seg bedre ved 10joule!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 09:31)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 09:26

börne skrev:
Marsi skrev:Jo, men på 10 meter är det betydligt mindre kritiskt.

Har aldrig förstått det där med att plinking skulle ursäkta dålig precision, jag vill ju veta om det är jag eller utrustningen som missar.

Jo sant, glömde lägga till det med avståndet när han undrade om ammo. När man skjuter i skottstolen hos Skytteservice i Älmhult så är det på 50 meter.
Ser nu han skrev att olika ammo gick olika bra på 10 & 16m. Det är ju korta avstånd vi snackar om här. Sprider det redan vid 10m kommer det dra iväg ordentligt på längre avstånd.

Oavsett vilken ammo när jag skjutit inomhus under vintern på vår 10 meters bana sprider det inget med min 10J bössa. Dock antingen JSB eller Air Arms ammo så inte testat skräp ammo.

Slabbbe... Vet inte exakt hur du skjutit dessa tavlor, du skriver med armstöd. Samt om du skjuter med öppna riktmedel eller med kikarsikte. Använder du inte kikarsikte är det såklart svårare att verkligen kunna få till en perfekt gruppering

Se till så du har riktigt bra stöd & skjut sittande vid ett stabilt bord om du inte har en riktig skjutbänk. Din co2 bössa är rekylfri så det ska inte påverka. Skjuter man så en dag med väldigt lite vind klarar en väl fungerande 10J bössa ett naggat hål på i alla fall 30M. Där har du ju chansen att testa om det är du eller bössan som sprider lite vilket du ju undrar.


Edit: Vaknade tidigt idag & kunde inte somna om så jag började rita i paint :oops: :-)

Har sett kompisar som inte är vana skyttar sätta sig rakt bakom ett bord, blir väldigt knasigt, har man bara ett vanligt bord, vrid det så du kommer in mer med kroppen, blir inte perfekt men bättre. Rött är skytten, blått är skjutstöd, bra med både främre & bakre.
För att följa länken så måste du registera dig.



Till luftbössorna använder jag detta & det fungerar kanon... levereras ofyllt så man får fylla med nåt lämpligt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Men går ju med nåt annat för ett test, se till så det blir stabilt bara.



Alldeles strålande tack! ... och paint också :-) Låter som det enda vettiga steget att se till att allt är så stabilt det någonsin kan bli. Återkommer... eller ja en fråga apropå det, hur gör man sådana här mer noggranna övningar med ett fjädervapen som ska ligga lite löst i greppet?
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 09:30

Desaleux skrev:Ser normal samlat tills kan få till lägga i samma kul hål finn ju ett hjälp medel till elektroniskt eller primitiv laserpunkt och filma som går se hur skytten vinglar vid skott i grunden är det skottet vid avfyrningen att det ligger still på mål punkten för en my millimeter där på siktes punkten drar det i väg spridning sedan är ju bössans egenspridning få till koll på att den är närmast borta om hål i hål skall uppnås.


Aha, jag har ju en laser och kamera med någorlunda slowmotion ska absolut testa... det blir kul
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 09:31

Slabbbe skrev:Återkommer... eller ja en fråga apropå det, hur gör man sådana här mer noggranna övningar med ett fjädervapen som ska ligga lite löst i greppet?

På samma sätt... Fast aldrig benstöd eller nåt fast stöd under en fjäderbössa. Man använder sig av artillery hold.

Vila aldrig pipan på stödet, utan stocken, detta gäller alla vapen.

Finns en video jag länkat till åtskilliga gånger om artillery hold så jag länkar inte mer nu. Går att googla eller söka här på forumet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 09:53)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 09:46

dagevert skrev:
Slabbbe skrev:.... Den mittersta var ett försök till "Artillery hold" :oops:
......
Min fråga nu är, borde jag kunna förbättra höger och vänster grupp med Umarexen eller ska jag prova att skjuta med något annat? En HW95 till exempel... är det rimligt att tro att jag skulle kunna skjuta tajtare med en sådan?
.......
Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?


Først: "Artillery hold" er ment for rekylerende fjærgeværer, det er ikke produktivt på PCP eller Co2 :wink:

Men jeg ville ikke kjøpt en Hw95 med svenske 10 joule restriksjoner, en Hw95 er kosntruert for ganske høyt effektuttak, og trives best rundt 18joule. Ved 10joule vil mekanismen bli altfor treg i rekylen.

Se heller på HW50s eller HW30s om du ønsker deg et fjærgevær, de oppfører seg bedre ved 10joule!


Åh tusan, det var bra att veta. Jag planerar inte att skaffa licens... inte just nu iaf :)

Artillery hold, hm... jo så mycket har jag ändå lyckats förstå :) Om jag skulle hoppa på ett fjädergevär så är ett litet orosmoln att jag verkar usel på att hålla sådär löst. Antar att även om man inte vinner något på Artillery Hold med CO2 så borde man kanske inte förlora så mycket heller om man är bra på det... eller är det fel, är det specifikt bättre att hålla PCP/CO2 stadigt?
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 09:55

Slabbbe skrev:Antar att även om man inte vinner något på Artillery Hold med CO2 så borde man kanske inte förlora så mycket heller om man är bra på det... eller är det fel, är det specifikt bättre att hålla PCP/CO2 stadigt?

Ju mindre du påverkar ett PCP/Co2 vapen desto bättre. Så artillery hold gör ingen skada på ett sådant vapen.

Din tavla där du sköt artillery hold på mitten ringen är nåt galet, är det på 10m gör du nåt fel.

Jag lägger ut filmen igen för femtio elfte gången :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 10:06)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 10:05

börne skrev:
Slabbbe skrev:Återkommer... eller ja en fråga apropå det, hur gör man sådana här mer noggranna övningar med ett fjädervapen som ska ligga lite löst i greppet?

På samma sätt... Fast aldrig benstöd eller nåt fast stöd under en fjäderbössa. Man använder sig av artillery hold.

Vila aldrig pipan på stödet, utan stocken, detta gäller alla vapen.

Finns en video jag länkat till åtskilliga gånger om artillery hold så jag länkar inte mer nu. Går att googla eller söka här på forumet.


Tack, jo känner mig lite ambivalent inför Artillery hold. Gillar verkligen tanken på att låta vapnet leva sitt egna liv men jag tycks som sagt vara lite kass på det :? Får hoppas att jag gjorde något uppenbart fel som ganska snabbt går att rätta till.
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 26 jul 2020, 15:09

@ Slabbe

Det finns faktiskt en modifiering av Umarex 850 som jag funderat på, nämligen justerbar / vinklingsbar bakkappa. Jag har det på mitt Hatsan AT44, och det gör verkligen skillnad att kunna vinkla bakkappan i sidled. Fast det bara rör sig om väldigt litet, så blir läget mot axeln rejält stabilare.

Det finns massor av lösningar att köpa, men jag har inte grävt i saken. Än! :wink: Det finns säkert förslag bland forumets medlemmar.

En annan variant vore en enkel axelkrok i stil med vad skidskyttarna har. Fult som stryk dock. :lol: (Kunde man kanske bocka till själv.)

Jag insåg just att du köpt paketet med en påstickbar kolvkamshöjare, samt kikarsikte. Jag kan ingenting om kikarsikten, så jag kan egentligen inte uttala mig om en uppgradering skulle ge bättre resultat.

Spontant tänker jag att du får söka dina utmaningar i att bemästra olika skjutställningar.

Beträffande ammo, är väl standardammon JSB RS 4,52 eller 5,52 det folk utgår ifrån.

Vapenrem är ju ett bra hjälpmedel. Men på just detta gevär, tvekar jag. Att fästa i pipan vill jag inte göra. Den är så tunn, att den kommer flexa, och då förlorar man i stället precision. Det är tom så, att en del menar att de får bättre precision, om de inte använder "framstockskåpan", då den hänger på en krok på pipan. (Dum lösning.) Utan kåpa, blir pipan friflytande. (Funderar på att fästa kåpan på annat sätt, med en liten styrande plåtbit mot stocken.) Att fästa remmen i denna kåpa, vete sjutton om det är en bra ide heller.


@ Tempest

Kolla slutet på denna film! Han höjer effekten med en liten rörstump runt hammarfjädersguiden. Verkar värt att testa! Han tar dessutom ner trycket till under 700g, bara genom att byta en skruv. (Vill minnas det ligger på ca 12-1300g original.) För att följa länken så måste du registera dig.



Denna reservdelsfjäder är något hårdare - är det den du tänker prova? För att följa länken så måste du registera dig.


(Den använder folk om de gör om från CO2 till PCP, för att ventilen skall öppna för högre tryck. Rätt onödigt tycker jag. Smartare använda painball-tank som lämnar tryckreglerat konstant 55 bar - vilket ju stämmer väldigt bra med vad CO2 ger. Adapter finns att köpa.)

Det går att ta isär ventilen och modifiera den. Dock är den tydligen monterad med röd Loctite, så den måste hettas upp, så det släpper. Verkar himla bökigt, och ett attans experimenterande, om man skall få exakt 10J.

Cabom säljer vad de påstår, en 10J ventil till 850. För att följa länken så måste du registera dig.



Om det stämmer att den lämnar 10J, är det ett larvigt enkelt sätt att få upp effekten. Surt bara att den går lös på tusen spänn. När ny hammarfjäder kostar typ femti - men jag tror det kräver en del experimenterande för att hamna just på 10J.



Beträffande FT kitet Walther Dominator, så är det en PCP version av samma gevär. Dock kan man lika gott använda Umarex 850 CO2 med ventil för 7,5; 10 eller 16J. Larvigt enkelt att byta ventil - som att skruva i en glödlampa. PCP versionen är omotiverat dyrare. (Dock finns PCP som 5,5mm med 40J, samt även i 6,35mm.)

Vill man skjuta under +8C utomhus, köper man till paintballtankadapter + paintballtank med tryckreglering till 55 bar. Blir billigare än PCP versionen, och man får då möjligheten att växla drivkälla.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Tempest (26 jul 2020, 15:31), Slabbbe (26 jul 2020, 20:35)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 16:16

Luftpangarn skrev:Vill minnas det ligger på ca 12-1300g original.

:shock: :o

Ja då tror jag inte att jag hade klarat av att skjuta riktigt täta grupper. Med 1,3 kg får man ju fan ta i för att det ska gå av. Skottet ska ju gå nästan omedvetet när korset ligger helt rätt, dom bästa avfyrningarna är dom som bara automatiskt trycks av i precis rätt läge.

Till Slabbbe, kolla filmen & åtgärda ditt trycke. 700 gram är mycket men betydligt bättre än 1,3 kg.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 20:35)

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer