Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
volatyle skrev:...Hur fungerar detta? Stryper dom geväret när dom ser att beställaren är svensk eller skickar dom det as is? ...
Luftpangarn skrev:Har du inte licens på vapnet - om det levererar mer än 10J - blir det dels vapensmuggling, dels olaga vapeninnehav. Båda är allvarliga brott, med fängelse i straffskalan.
Är Krale snälla, kanske de kan tänka sig montera ur transferporten? (=då funkar inte vapnet = inget vapen = knappast vapensmuggling, enligt mina diskussioner med Stockholmspolisen.) Alternativt, köp det i Tyskland, där säls de under märket "GSG PR900W", och i Tyskland med 7,5J. Byta transferport / borra upp till fullfart, fixar du jättelätt själv. (Transferporten är en liten rund grej med hål i mitten. Fullfartsdiametern kan vi upplysa om.)
Annars funkar 7,5J ganska ok, tycker jag. Iaf till 30m.
Montering av kikarsikte är inte alldeles lätt på denna bössa. Fråga här!
Har du redan pump?
Luftpangarn skrev:volyatyle
En transferport är typ nästan som en vanlig mutterbricka. I verkligheten tjockare, med först en liten ytterdiameter, sedan litet större, och sedan mindre diameter,
Egentligen är det bara ett rör mellan "nederdel" på bössan, och själva pipan. Orsaken till utformningen, är att man vill ha tätande O-ringar uppe och nere. Så här ser den ut För att följa länken så måste du registera dig.
Tillverkarna utnyttjar dessutom denna del som det absolut enklaste sättet att anpassa effekten till olika lagkrav för olika marknader.
Tex i Sverige 10J, Tyskland 7,5J, Norge fri effekt med 4,5mm kaliber, Finland och tex Holland, Spanien + ett gäng länder - inga regler alls. Polen - anmälan om köp inom 10 dagar, senare intyg från psykolog. (Faktiskt bland det vettigaste jag hört hittills.)
Köper du ett 7,5J gevär, kan du först borra upp mässingsrondellen till 10J. Men licens borrar du uppp till optimal fullfartsdiameter. Handborrmaskin räcker gott!
Kan du typ byta ett tändstift, eller montera en IKEA-möbel, grejar du detta med marginal!Det låter som att du är mekaniskt våldsamt överkvalificerad!
![]()
![]()
Det är långtifrån omöjligt att montera kikarsikte. Men pga en kort del av kilbasen ligger före magasinsfacket, och resten bakom, är inte geometrin med olika sikten självklar. Framför allt är rätt avstånd till ögat något som kräver tur eller knepigheter.
Jag gav upp på min bössa, så du får fråga andra. (Min levererades med krokig pipa, och jag hatar de strulande magasinen. Så min är parkerad i garderoben. MEN - andra gillar den. Om ok exemplar funkar på 50m, har jag ingen aning om. Jag har överlagt att bränna min på bål...Men det är jag.
)
Fotpump kan du köpa från Kina för 800kr. Alla verkar ense om att de är precis lika bra som de som kostar 2'000kr i Sverige. Min funkar kanon. Mellanskillnaden betalar ett hyggligt kikarsikte. Problemet är att kinapumpen har 3-5 veckors leveranstid.
Luftpangarn skrev:Det är långtifrån omöjligt att montera kikarsikte. Men pga en kort del av kilbasen ligger före magasinsfacket, och resten bakom, är inte geometrin med olika sikten självklar. Framför allt är rätt avstånd till ögat något som kräver tur eller knepigheter.
Luftpangarn skrev:Och alla delar kostar pengar, och måttangivelserna på nätet är inte så kompletta. (Bara siktets tub tex, finns nästan aldrig mått på.)
volatyle skrev:Gäller detta bara just detta geväret eller är det oftast så att man alltid måste anpassa med olika fästen etc?
Luftpangarn skrev:Lupak, det är väl inte en PR900? Eller har du byggt om med ett främre pipband med kilspår? (Fast lufttuben verkar väldigt lång också? Eller är jag lätt senil?)
lupak skrev:Luftpangarn skrev:Lupak, det är väl inte en PR900? Eller har du byggt om med ett främre pipband med kilspår? (Fast lufttuben verkar väldigt lång också? Eller är jag lätt senil?)
Jodå, det är en 900, helt original (förutom polerat o justerat trycke)
jag skruvade bort det bakre siktet så kom jag åt kilspåret där.
Nu verkar det spåret ligga lite högre än spåren i lådan, det medförde att POI blev för låg så kikaren är uppshimsad 0,6mm i bakre ringen.
lupak skrev:Såhär har jag det på min PR900,
börne skrev:lupak skrev:Såhär har jag det på min PR900,
Det där trodde jag man ville undvika då den väl är fäst i pipan, eller är jag fel på det?
lupak skrev:börne skrev:lupak skrev:Såhär har jag det på min PR900,
Det där trodde jag man ville undvika då den väl är fäst i pipan, eller är jag fel på det?
Främre infästningen är en klämma som håller ihop pipan och lufttuben och är fäst i stocken med en skruv så det är rätt stadigt.
Luftpangarn skrev:Jag tror jag förstår hur Börne tänker.
Normalt vill man att pipan inte skall störas av pipband och stockar - den skall kunna leva sitt egna fria liv - som "friflytande". Vibrationer och självsvängningar skall få klinga ut så mycket som möjligt, innan kulan lämnar mynningen. Låter som ett oanständigt sexliv...Men vänta bara, det blir värre...
![]()
Ju fler centimeter pipan får stå rätt ut i vädret, desto fler resonanssvängningars våglängder får rum på längden, så de kan klinga ut. Effekten blir att pipan får vila så rakt som möjligt.
Ju längre friliggande, desto fler våglängder "sväljer" pipan och dämpar ut, innan kulan lämnar mynningen.
Ett pipband halvägs fram på pipan, kortar svängningslängden. Värst är förstås en infästning precis före mynningen.
Lösningen ovan minskar pipans friflytande längd.
Dessutom misstänker jag att svängningar mellan pipbandet och "lådan", i värsta fall kan förstärkas genom "stående våg", som är så stark, att den fortplantar sig genom pipbandet.
Hur det hela slutar, kan man bara (om man inte är helgalen fysiker) fastställa experimentellt.
Men helt klart är det värt ett försök.
(Hela resonemanget bygger på hobbyfysikern inom mig.)
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster