Kulform

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Kulform

Inläggav Gordon 18 okt 2020, 19:12

Så här ser kulan ut innan man skurit av kanten.. Blir till att skaffa en brynja för det momentet kommer arbetsmiljöverket ha synpunkter på.. Jag skar mig två gånger innan jag satte på mig en handske

För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan är det bara att knacka lite lätt så kommer kulan upp... Men det är inte bara att ta bort den den sitter järnet så där måste till en åtgärd...

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Gordon 18 okt 2020, 19:33

Slutligen resultatet....

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Lite för stor spridning på vikten.. Det måste jag titta på hur man ska komma tillrätta med men en orsak kan vara att det är skillnad på densiteten på de olika kulorna.. Jag tog ju en kula och smälte den... Det kan man enkelt kolla genom att göra en större sats som räcker till hela testserien.

Aktern är riktigt bra, polerar man upp pressverktyget så duger det...

Nosen däremot funkar inte.. Gör man kulan lite plattare i fronten så får jag känslan att detta avsevärt förbättras... Detta är dock ett problem även på proffskulor såsom FX-hybrider.

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav jerico 19 okt 2020, 17:43

Jag gillar din hängivenhet! Kul att du delar med dig av dina erfarenheter.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Kulform

Inläggav Gordon 19 okt 2020, 18:20

Jag sitter numer mest framför datorn och detta ger lite frid i sinnet.. Att lära sig något nytt.. att forcera gränser..

Nu när jag har ett verktyg som fungerar är det dags att optimera själva kulan...

Corbin har en hel "doktorsavhandling" om detta.. Jag har tagit till mig de delar jag tror att jag kommer att ha nytta av... Hålspetsen är inte cylindrisk som jag har gjort utan konisk.. Gör man så kommer blyet lättare pressas ner mot nosen och förhoppningsvis ge en prydlig nos... Det är i varje fall teorin bakom det hela...

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav börne 19 okt 2020, 19:14

Gordon skrev:Hålspetsen är inte cylindrisk som jag har gjort utan konisk.. Gör man så kommer blyet lättare pressas ner mot nosen och förhoppningsvis ge en prydlig nos...

Borde släppa från pressverktyget lättare också om den är konad.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kulform

Inläggav Gordon 19 okt 2020, 21:44

Helt rätt Björne... Det var också ett "bekymmer"...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Gordon 05 nov 2020, 20:21

Då är det dags att stänga eller åtminstone pausa ytterligare en tråd... Jag har nu lyckat få fram kulor som är kvalitetsmässigt bättre än de som FX tillverkar, framför allt nosen. Det har varit mycket pyssel för att få till det.

Det svåraste är att tillverka "cutters" som ger en bra form men här finns ingen genväg det får ta den tid det tar...

Jag har dock inte provat kulorna ute på fältet luften gick lite ur mig när jag inte kan köpa en sluggspipa... Så jag kommer lägga mitt gevärsskytte på hyllan och fokusera på mina pistoler.

Jag kommer att skjuta in min bössa med 34grains diaboler och när den går hyfsat så får den en plats långt bak i skåpet.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Silwer 09 nov 2020, 21:37

Du måste skjuta och jämföra annars blir det inget här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kulform

Inläggav Gordon 09 nov 2020, 21:59

????????
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav börne 09 nov 2020, 22:27

Gordon skrev:????????

Vi vill ju se ett test... bara tillverka sen inte testa dom blir ju inget skoj :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kulform

Inläggav Gordon 09 nov 2020, 23:05

Ja ja blir lite svårt att slå min senaste skjutning nu i söndags, önskar det vore min ammo....

80meter 6skott inom en krona... JSB Heavy...

Men JSB:n tappar otroligt mycket. Följer mer eller mindre Chairgun exakt ut till 40meter sedan händer något... droppar oroväckande mycket

Ok då får se om jag testskjuter lite för Er skull men faktum är att för mig har det varit roligare att göra pressen... Det finns ett problem och det är att få till diametern på kulformen även om jag använder en cutter som är exact så blir formen för stor.

Roade mig idag med att räkna ut "maximal" vikt som får plats i magasinet utan hålspets och utan hål i ändan. Då fick jag det till 44grain. Skippar man hålspetsen och bara har en svans så kanske man kan hamna runt 38grain.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav börne 10 nov 2020, 16:43

Gordon skrev:Det finns ett problem och det är att få till diametern på kulformen även om jag använder en cutter som är exact så blir formen för stor.

Nu vet jag inte vad du kör i för maskin, men är det inte stabilt nog & verktyget kastar lite så växer det ju.

Ska du på det igen, minska verktyget så mycket som kulan är för stor & testa, blir antagligen till att experimentera lite.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kulform

Inläggav Gordon 10 nov 2020, 17:25

Maskin CJ18a kan säkert vara så att hålet inte blir riktigt centrerat eller att maskinen "kastar"

Japp tanken var precis så jag utgår från ett 6mm verktygstål och gör min cutter av denna Jag börjar med den fasta centrerade chuck och fräser ur formen. Därefter gjuter jag en kula direkt i denna och mäter hur den blev...

Sätter därefter cuttern i vertilkalsliden och justerar 100del för 100del.

Jäkligt nöjd med att jag gjorde en löstagbar kulform, kostar inte så mycket arbeta att misslyckas..
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Gordon 11 nov 2020, 07:32

Gjorde en ny cutter av baksida av ett 5,5mm borr.

Tidigare då jag snittat två spår längs med ämnet och avlägsnat ca 1mm vid första spåret på ena sidan för att på så sätt få en skäryta, därefter så har jag avlägsnat material 180° ut till inget vid skäryta nr två på andra sidan har jag återigen tagit bort 1mm för att gå ut mot inget efter ett helt varv...

Det är helt klart så man ska göra om man är proffs och har riktiga grejor men gör man det minsta fel så får man bekymmer.

På min nya cutter valde jag en liten annan variant. Jag började med att fixa till kulformen för att därefter fräsa ner båda sidorna så att det var ca 2mm ämne kvar i mitten, först därefter slipade jag upp cuttern.

Provade och hålet blev 5,5mm ;-) Satte in stålet i sliden och började försiktig arbeta mig utåt, fördelen med detta sätt är att bara ett skär på cuttern arbetar. Efter varje skär tog jag ut ämnet och göt en testkula i formen för att ha något att mäta. Nu har jag en kulform med diametern 6.30... Fx hybriderna har exakt 6.35. "Kulan" väger 38,5grain men då är den nära en mm kortare än Hybriden som är 9,5mm. Borde ha säkrat längden först
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Gordon 15 nov 2020, 17:53

Har varit en bra helg för skytte, har skjutit med alla mina vapen och det är ju trevligt men det som är av intresse i denna tråd är väl hur mina kulor presterar.

Först kan det väl vara på plats att säga att jag modifierat tillverkningen och verktyget av kulorna, dels av tillverkningstekniska skäl men självklart även på grund av fokus på resultatet. Det är nu 6:e generationen verktyg jag jobbar med och under veckan så kommer även den modifieras.

Testomgångens kulor låg alla mellan en vikt på 37,9 och 38 grain.

Jag valde avstånd 40meter och då sköt jag först vapnets ammo JSB heavy 33,95 grain plus FX hybrider och slutligen min kula....

Fick inte till uppladdningen så det fick bli en länk istället

För att följa länken så måste du registera dig.



Första bilden till vänster är förstås min kula.

Andra bilden har jag skjutit med JSB heavy och för saken skull vill jag förtydliga att orginallappen som flög bort satt en lapp åt höger så 4 skott satt i lappen och den 5:e en mm utanför.

Tredje bilden är skjutna med FX hybrider och det var väl ingen vidare grupp kan tyckas...

Fjärde bilden är mina kulor och det är bara att konstatera att grupperingen är sämre än FX-hybrider men inte är det mycket ;-)

Sist är en omgång hybrider som jag sköt på 100meter men konstigt nog så är ju spridningen inte sämre här än på 40 meter....

Det som jag direkt kände med min kula var att det blev en svartkrutseffekt, en sorts fördröjning från det avtrycket gjordes till det själva smällen... Inte mycket men tillräckligt. Detta påverkar ju givetvis, kanske inte så mycket i mitt fall då jag har haft stöd både bak och fram men i praktisk skytte utan tvekan.

Slutsats Jag har på grund av viljan att hålla uppe vikten valt att hålla urgröpningen i arslet på kulan så grund som möjligt, betydligt grundare än hybriden vilket gör att tätytan mot pipan där det finns en homogen kropp bakom är betydligt längre än hybriden och jämför man med en diabol som bara har någon halv milimeter ja då är skillnaden uppenbar... Kan vara så enkelt att kulan går för trögt helt enkelt

Konstigt allt pekar på att det antagandet jag gjorde i detta projektets start verkar stämma, en kula med stor volym och mindre vikt. Nya testkulor runt uppskattningsvis 34grain förhoppningsvis klara till nästa vecka
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Silwer 15 nov 2020, 18:07

Saken är ju att tanken med allt detta ned sk slugs är att inte tappa fart för mycket vilket diaboler gör pga dåligt BC värde.

Så de långa hållen är ju intressantast, sen vet jag att folk drömmer om en bättre kula för Luftvapen i lägre effekt och närmare håll, det är jag ännu tveksam till.

Men steg 1 är väl tex att du kan skjuta tätare ned dina kulor än du kan göra med diaboler känner jag på avstånd, 40m kan jag langa med mitt 10J gevör.
Senast redigerad av Silwer 15 nov 2020, 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kulform

Inläggav Gordon 15 nov 2020, 18:38

Nu får man inte nämna levande mål men min målsättning är att kunna träffa en kråka avbildad på ett papper i skala 1:1 i de område som räknas som träff uppsatt var som helst inom 100meter. (Visst var det en snygg definition :lol: )

Om vi pratar JSB Heavy så kan jag enkelt klara detta upp till 50meter med bra hjälpmedel upp till 80meter men tidsaspekten för att göra ett "perfekt" skott över 60meter gör det praktiskt komplicerat. Kulan droppar helt enkelt för mycket.

Lösningen för min del är således inte att försöka ta äran av JSB utan den får hänga med i 0-50m. Det blir två magasin ett rött och ett blått ett för avstånd 0-50meter i dagsläget JSB Heavy därefter någon form av slug förhoppningsvis min kula. Tornet kommer således ha en torntejp med två skalor en röd och en blå...

Silwer: 10joule i avstånd 40-50meter då lämnar man mycket åt naturens krafter och så som jag ser det får man inte missa....
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Silwer 15 nov 2020, 19:04

Bara i jaktförhållanden, då skulle jag inte nämna det.

Menade ner att på 40m Jan man skjuta en femseerie väldigt tätt med bara 10J i .177
Om vinden är lugn.

Därför menade jag att främst långa avstånd är det de kulor du gör eller andra håller på med kan förändra genom att inte tappa kraft som duabolerna gör.

Det är inte egentligen fel på diabolerna utan de tänktes aldrig för nån form av långhållsskytte, de är dessutom bra nog annars, du vet ju hur en 16J bössa Jan göra ett hål i tavlan på 50m med stöd såklart men ändå.

Felet är nu inte där utan längre ut tappar diaboler mycket kraft, och det är väl lite outforskat område även om slugs använts för jakt i Asien tex, men då handlar det mer om en träff öht på målet med en tung kula och inget man skjuter serier med.

Ännu har jag inte sett så mycket avgörande, holländarna har ju skurit luftgevär på 100m länge men ofta är väl kalibern lite grövre än .22 men jag vet inte hur de beter sig med sin ammunition, de tävlar trots allt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kulform

Inläggav börne 15 nov 2020, 19:06

Gordon skrev:men tidsaspekten för att göra ett "perfekt" skott över 60meter gör det praktiskt komplicerat.

Pappers kråkan sitter väl still, du har alla tid i världen :roll:
Gordon skrev:så som jag ser det får man inte missa....

Vad gör det om man missar en pappers kråkan :roll:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kulform

Inläggav Silwer 15 nov 2020, 19:10

Han menar nog det vi inte ska snacka om, men nu vid övning kan det ju kvitta så länge det verkligen funkar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kulform

Inläggav börne 15 nov 2020, 19:12

Silwer skrev:Han menar nog det vi inte ska snacka om, men nu vid övning kan det ju kvitta så länge det verkligen funkar.

Klart han menar... därav mitt svar.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Silwer (15 nov 2020, 19:15)

Re: Kulform

Inläggav Silwer 15 nov 2020, 19:15

Ok slut på rättningarna, tillägg är att jag på inget vis stödjer sniperjakt, tvärtom tom, man kan dra sig närmare ett mål och snabba sikten är oftast effektivare.

Men i USA är ett en annan historia, de har ju svårigheter att röra sig och utnyttja lägen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kulform

Inläggav Gordon 15 nov 2020, 23:38

Japp... Jag fick ordentligt med mersmak. En ny kula är framtagen, Cuttern är samma som tidigare och den var inte riktigt 100:a det ska medges men om man jämför med Hybriden är den så mycket bättre... Kulan är en halv millimeter längre men väger 5 grains mindre så nu har jag ny kulserie som ligger runt 33grain.

Ämnena tog slut så det blev bara ett par kulor... Ska gjuta nya i morgon och denna gång blir det en serie på 20 skott.

Sedan är det så att även om jag har jakten med mig i bagaget så var det länge sedan jag jagade. Jag skjuter numera uteslutande på bana men jag tänker mig ändå papperskråkan som en riktig sådan... Är väl egentligen inte mer konstigt än att alla FT:s plåtmål ser ut som smådjur typ ekorrar råttor och fåglar.

Då tycker jag militären har kommit ett steg längre... Lede fi som på min tid såg ut som en ilsken Ivan är utbytt mot en fyrkantig kartongbit.. Ja ja...

Nu är det dags för bingen...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Gordon 17 nov 2020, 08:54

Gjorde 60 ämnen igår och det tar tid eftersom formen för detta endast har en plats som passar så blir det 60 gjutningar.

Det är dock något som inte stämmer, jag får till väldigt fina kulor. men vikten på dessa är långt ifrån lika, skiljer det som i mitt fall upp till 2 grain mellan kulorna så är förutsättningarna för en samlad grupp inte speciellt bra.

Jag känner att jag har ganska god koll på varför, det som jag inte är säker på är hur personen som visar sin utrustningen via länk i denna tråd får till det men jag har mina misstankar.

Jag har nu gjort tre varianter, modifikationerna är alla i ändan på kulan. Det som är gemensamt är att kulan har mindre massa. Jag använder samma ämne vilket självklart innebär att det blir mer material över att skära bort, material som tar plats

Jag använder enormt mycket kraft så mycket att min rigg börjar ge sig, det är ju ingenting man tänker på utan det var först efter att jag noterade detta jag började koppla på hjärnan.

För att följa länken så måste du registera dig.



Titta på bilderna, jag har gjort som på bild 1, det innebär att materialet inte har någonstans att ta vägen utan lösningen har varit pressa skär rent, pressa skär rent ända upp till fyra gånger.

Tittar Ni på bild 2 så är det på det sättet som jag tror att personen i länken gjort, då finns det plats för överblivet material…

Att göra ett pressverktyg lika nr 2 är enkelt så det kommer att bli verklighet, sedan är det förståss inte dumt att minska vikten på ämnena heller…. Tredje lösningen på detta är att ha kvar min press och införa ett blödningshål , då slipper man förhoppningsvis att skära rent..

Slutligen några bilder kulorna

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Kulform

Inläggav Gordon 21 nov 2020, 23:31

Svinkallt ute på banan dessutom regn men nu måste testerna göras på helgen...

Tre omgångar med olik akter låg i löpet för att testas, delade upp kulorna i viktklasser om 5-10st. Hade med mig goda förhoppningar för ett bra resultat men aj så fel jag hade...

Kulorna hade en träffbild på cirka 10 cm och de vek av både åt höger och vänster högt och lågt så det var ingen bra dag.... alla kulor lika dåliga...

Jag har nu lärt mig hur man pressar riktigt bra kulor men det hjälper föga när resultatet blir på detta viset. Tänk om och gör rätt....

Måste göra en jigg till svarven för att kunna göra en perfekt elliptisk nos på cuttern, det kommer att ta lite tid och det är annat som ska göras också dessutom ska man ha karbidstål för att skära i verktygstål. Vi får se vad det leder till...

God natt på Er...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

FöregåendeNästa

Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer