Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav chaosborn 18 nov 2020, 10:20

Kan det vara så att länderna närmast Kina har ett bättre skydd mot corona viruset eller lättare anpassar sig mot det?

2002 var det ju något liknande virus som härjade runt där och man kanske även kommit i kontakt med annat som vi inte känner till som gör att kroppen är bättre förberädd?

Eller äter man något som kanske ger bättre försvar?

Gigantisk mörkning eller att de skulle skydda sig smartare och bättre köper jag inte direkt. Var själv i Thailand när det började.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav ahayeah 18 nov 2020, 15:04

De har ju ganska hårda regler åtminstone i delar av Kina, andra länder lika så. Läs tex korta intervjuer med utlandssvenskar på ABs sida.
Många länder verkar ha betydligt hårdare regler än Sverige. Vem som gjort rätt vet vi först om några år. Det kan ju va så att om folk inte vågar sig ut så får man färre tidiga cancerdiagnoser och så har man fler döda i cancer om några år. Men som vanligt kan ju inte folk hålla flera bollar i luften samtidigt. Nu är det corona folk lyckas tänka på och det får väl va good enough.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Nitro 18 nov 2020, 16:10

Henno3 skrev:Nu verkar alla i denna tråd kommit upp i en aktningsvärd ålder på den övre planhalvan. Försök att åter sätta er in i en situation där du är en partysugen och hormonstinn 21-åring. Hur går tongångarna bland dom? Hur resonerade ni då?
....man lever bara en gång, eller som ynglingarna säger ”YOLO”! Hur kul är det då att sitta hemma hos mor & far och titta på repriser av Bingolotto i brist på annat? Denna tid i livet kommer inte åter! Jag tror att denna skara är lika svåra att stoppa från att samlas i grupper som att stoppa ett gäng ilskna tjurar på gatorna i Pamplona. Man får vara lite ödmjuk inför deras situation, men med det sagt så är det inte acceptabelt att den gruppen totalt skenar i beteende.

Det är jäkligt lätt att vara präktig i en situation där du är en ansvarstagande ”vuxen” (tja, vi pangar luftgevär!! Hahah) och skuldbelägga dessa ynglingar. Visst, det är fel det dom håller på med, men tänk tillbaka på hur ni var själva betedde er i den åldern. Japp, jag känner mer förakt, för till synes vuxna och ansvarstagande människor som fullständigt skiter i allt kring restriktioner och råd kring beteende runt Corona. Människan är dum av naturen, och det har den rådande situationen visat med all (icke) önskvärd tydlighet, och då syftar jag på den äldre generationen, dvs oss! Tragiskt!

Håller delvis med.
Jag har två egna barn i typ den åldern, men de håller sig hemma.
Jag har ett stort gäng gymnasielever som vi pratar mycket med. Där upplever jag det som att ungefär halva gänget är väldigt försiktiga och tänker sig för medans andra halvan är som du beskriver.
Sen är samhället idag väldigt annorlunda än vad det var när vi växte upp. Idag sitter många ungdomar hemma och spelar dataspel och umgås med kompisar via diverse kanaler på nätet.
Så var det inte på min tid när jag var ung.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav chaosborn 18 nov 2020, 17:44

ahayeah skrev:De har ju ganska hårda regler åtminstone i delar av Kina, andra länder lika så. Läs tex korta intervjuer med utlandssvenskar på ABs sida.
Många länder verkar ha betydligt hårdare regler än Sverige. Vem som gjort rätt vet vi först om några år. Det kan ju va så att om folk inte vågar sig ut så får man färre tidiga cancerdiagnoser och så har man fler döda i cancer om några år. Men som vanligt kan ju inte folk hålla flera bollar i luften samtidigt. Nu är det corona folk lyckas tänka på och det får väl va good enough.



Hårda regler? Allt är ju öppet just nu och varit sedan länge. Var det jag menade att de kan öppna upp medans vi i Europa stänger ner flera funktioner. Hade jag bott i Kina nu och varit kines så kunde jag gått på bio, spa, besökt lekland, vattenland, flugit, vart ute på anordnade gruppturer bokat bussresor osv som exempel.

Det de väl fortfarande håller hårt på är att du hamnar i karantän om du varit utomlands.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav ahayeah 19 nov 2020, 02:55

chaosborn skrev:
ahayeah skrev:]
Det de väl fortfarande håller hårt på är att du hamnar i karantän om du varit utomlands.


Precis, det är ju det som håller smittan nere när man inte har den fritt i samhället. Tänk om vi i Sverige fattat det i våras...
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Silwer 20 nov 2020, 16:45

Äh i Kina har troligen millioner dött, det håller de undan, de skyddar de rika och det är vad du får höra.
Förstå hur mycket folk i Kina eller tex Vietnam som är fattiga bönder bara, du har ingen kontakt med dem utan isf rikt folk från städerna, de har ju fö ett eget internet tom.
De vet troligen heller inte hur det står till på det stora hela så fungerar det i ett sånt system, man ska inte glömma att de inte är Demokratier utan just Kommunistiska "diktaturer", som gamla Sovjet, enda skillnaden är ju att det görs pengar på säg tillverkning i Kina för de som har möjlighet, de andra är som slavar i det systemet.
Folk tycks ha glömt det här tyvärr, där hyllas ännu Mao tex och inte för att han gjorde nåt bra utan för att det han skapade ännu finns där.

Trist nog får det här fortsätta pga att västvärlden vill ha billig tillverkning även om hälften är ren skit.

Lite de som får jobb i Dubai och framhåller det fantastiska i det, de behövs där av en anledning och tycks hjärntvättas direkt pga det.


Men vi får ju höra att nu får vi vaccin i December så det är väl lugna puckar.
Tills dett klarra ni väl er hehe
Senast redigerad av Silwer 20 nov 2020, 16:57, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav chaosborn 20 nov 2020, 17:24

Silwer skrev:Äh i Kina har troligen millioner dött, det håller de undan, de skyddar de rika och det är vad du får höra.
Förstå hur mycket folk i Kina eller tex Vietnam som är fattiga bönder bara, du har ingen kontakt med dem utan isf rikt folk från städerna, de har ju fö ett eget internet tom.
De vet troligen heller inte hur det står till på det stora hela så fungerar det i ett sånt system, man ska inte glömma att de inte är Demokratier utan just Kommunistiska "diktaturer", som gamla Sovjet, enda skillnaden är ju att det görs pengar på säg tillverkning i Kina för de som har möjlighet, de andra är som slavar i det systemet.
Folk tycks ha glömt det här tyvärr, där hyllas ännu Mao tex och inte för att han gjorde nåt bra utan för att det han skapade ännu finns där.

Trist nog får det här fortsätta pga att västvärlden vill ha billig tillverkning även om hälften är ren skit.

Lite de som får jobb i Dubai och framhåller det fantastiska i det, de behövs där av en anledning och tycks hjärntvättas direkt pga det.


Men vi får ju höra att nu får vi vaccin i December så det är väl lugna puckar.
Tills dett klarra ni väl er hehe



Om du syftar på mig så tror jag mig ha ganska så bra koll på Kina och jag har inte bara "rika" vänner där. Kina idag är främst kapitalistiskt och de kan tillverka väldigt bra grejor om de vill.

Det många glömmer är att Kina investerar utanför landet, de äger massvis av hamnar i Europa och har investerat mycket runtom i inte minst Afrika och Australien, de är otroligt långsiktiga.

Att de skulle mörkat miljoner dödsfall tror jag inte, det skulle dessutom vara svårt att mörka speciellt när de har så stora städer.
Att deras media är kontrollerad är inget nytt, men det hindrar inte nödvändigtvis andra medier från att rapportera.
Du kan använda Google, Facebook osv i Kina om du har VPN.

Det mest skrämmande är hur alla andra länder har så kortsiktigt tänk och säljer ut sig till Kina.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Silwer 20 nov 2020, 17:49

Jag anmärker på hur systemet är där, det kan man sia om det är ännu kommunistiskt och de inom det är eliten.

DEt bor hejdlöst med folk där, om millioner dog skulle du inte märka det.

Sjukdommen kommer som vanligt därifrån.

Klart de köper in sig i märken mm här, och ja med rätt överseende kan de bygga bra saker, jag tycker dock inte om i det närmaste slavarbete och hur all skit bara släpps ut direkt bara för de mindre lyckligt lottade.

Du har säkerligen massor av bönder och sånt från landsbygden du har kontakt med.
De andra lever det liv som finns, allt betalas med kort, och ansiktsavkänningskameror finns överallt var du är.
Det blir en vana som för oss som är väldigt övervakade med om än inte riktigt så.

Men alltså det är en diskussion för sig och jag är emot det, vi behöver inte det där, vi utarmar våra egna resurser bara, alla kan inte jobba på kontor det ger inget tillbaka en dag.

Hur kommunism och kapitalism kan gå ihop är inte begripligt men de har gjort det så.

Jag litar inte på ledarna och information alls från landet, självklart mörkar man saker som händer så långt det går.

Men nu var det Corona och som sagt det är fixat ju i December!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Luftpangarn 27 nov 2020, 00:05

Läste en intressant artikel i New Yor Times igår. För att följa länken så måste du registera dig.

En mer smittsam mutation verkar tidigt i epidemin uppstått i Italien, vilket starkt förklararar skillnader i början av epidemin mellan Asien och Europa. (Uppdelningar av geografiska områden och tidpunkter var mer avancerad än så.) Över tid har proportionerna mellan ursprungsviruset, och den nya mer smittsamma versionen, ändrat sig olika snabbt i olika länder och regioner. På längre sikt, jämnar skillnaderna ut sig. (Men det går rimligen olika snabbt, beroende på hur många som redan hunnit bli immuna.)

Att dra enkla slutsatser kring detta nya virus, och motåtgärder, är uppenbarligen för tidigt.
Senast redigerad av Luftpangarn 28 nov 2020, 09:35, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Silwer 27 nov 2020, 06:31

Jo det sk vaccinet känd inte helt klart ännu, otestat på många sätt.

Jag tror många mins fågelinfluensan när folk utan vidare fick en spruta mot inget som det en dag kommer erkännas gjorde fler sjuka av den ön den öht hade nån fördel.

Ok sett Coronan är uppenbar i det att folk blir sjuka av den som skillnad, men jag står inte först i kön direkt när detta kommer.

Plötsligt kom de på att den hade bättre verkan i halva styrkan tex, och som nämns ovan det här är ett virus som muterar och därför bör man nog se lite närmare på det innan man börjar vaccinera då de vaccinerade kommer tro att allt är frid och fröjd igen.

Det klart alla hoppas på en lösning men det får inte pressas fram nåt för att göra folket glada så att säga.

Risken är att det blir en slags labbtest på människor ungefär som utförs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Helikopter 02 dec 2020, 19:07

Deppigt läge..
För att följa länken så måste du registera dig.

Helikopter
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 29 jan 2020, 18:14
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav ahayeah 02 dec 2020, 19:37

Silwer skrev:Jo det sk vaccinet känd inte helt klart ännu, otestat på många sätt.

Jag tror många mins fågelinfluensan när folk utan vidare fick en spruta mot inget som det en dag kommer erkännas gjorde fler sjuka av den ön den öht hade nån fördel.

Ok sett Coronan är uppenbar i det att folk blir sjuka av den som skillnad, men jag står inte först i kön direkt när detta kommer.

Plötsligt kom de på att den hade bättre verkan i halva styrkan tex, och som nämns ovan det här är ett virus som muterar och därför bör man nog se lite närmare på det innan man börjar vaccinera då de vaccinerade kommer tro att allt är frid och fröjd igen.

Det klart alla hoppas på en lösning men det får inte pressas fram nåt för att göra folket glada så att säga.

Risken är att det blir en slags labbtest på människor ungefär som utförs.


Är det svininfluensan du syftar på? Folk blev ju ordentligt sjuka av den världen över. Under 200 fall av narkolepsi blev det i Sverige, tråkigt för de som drabbades men är det verkligen fler än vad som skulle dött om det viruset fick fart här, som i tex Mexico?

Vissa fågelinfluensor finns det vaccin emot men ingen har nog används i Sverige på en stor del av befolkningen.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Henno3 03 dec 2020, 09:53

Bieffekterna, oavsett i vilken omfattning det blev av vaccinet mot svininfluensan, så är det vår generations mest omtalade. Således hade man innan dessa uppdagades ett mycket stort förtroende för myndigheter som ”krävde” vaccinationer. Man ansågs som i det närmaste som en rättshaverist om man nekat vaccinet vid den tiden. Tidigare generationer har levt under polio. Synar man bieffekterna i ett tidigt vaccinationsskede då, så visar det sig, oavsett mörkningar att det inte var riskfritt, tvärtom.

Jag har full förståelse för tvivel och tvekan inför detta vaccin i detta skede. Det är för mycket ekonomi inblandat oavsett om det avser bolag och/eller nationell påverkan för att man tar hänsyn till ev bieffekter. Av den anledningen är jag skeptisk till att stå i främsta ledet denna gång. Är det egoistiskt, skall man ta en kula för laget?

Synar man spelet kring Corona, oavsett vilken nivå det än gäller så är det ekonomi som är den största (tja. enda!) faktorn som styr. Man skiter högaktningsfullt i den enskilda människan. Tja, det är kanske så det skall vara, vad vet jag? Jag kan bara konstatera att jag blir allt mer besviken ju mer man synar spelet. Det gäller oavsett om det handlar om nationell, regional eller lokal nivå.

Möjligt att man låter bitter, men jag är nog bara jävligt besviken hur situationen har hanterats. Jag har inget emot att man utnyttjar den kompetens som finns, men att vederbörande känner sig utnyttjad är något helt annat. Då blir det jävligt fel! Från min sida är engagemang och vilja att ställa upp helt jävla bortblåst efter arbetsgivarens totalt respektlösa sätt att utnyttja personal, vilken inte inte är samma sak som att man inte skall utnyttja den kompetens och förmåga som finns på bästa sätt.

Således är det bara att tugga på, man har två val - hålla käften och tugga i sig all skit eller söka sig någon annan inkomstkälla! Det blir dock en jävla konstig viktfördelning i vågskålarna då man i grunden både älskar och är jävligt bra på det man gör.

...japp, det går att skriva hur mycket som helst om detta, men nu får det vara nog! Kan väl avsluta med att säga att det enda ljuset i min situation vad avser arbetet är att jag fan inte håller tyst, utan ivarjefall ocensurerat påtalar dom klara brister som finns och funnits i denna process - man kan vara hur jäkla kritisk som helst, bara man är konstruktiv!

Japp, håll er friska och panga på!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Luftpangarn 03 dec 2020, 11:33

Vad det gäller svininfluensan, räknade man från början, när beslutet togs om att köpa och erbjuda vaccin i Sverige, med 200 döda barn och ungdomar. För den sjukdomen slog främst i denna åldersgrupp. (Liksom spanska sjukan främst slog mot unga. Där dessutom i synnerhet de unga männen hade försvagad hälsa pga kriget. Det blev många ogifta kvinnor i den generationen.)

De första beräkningarna av dödligheten för svininfluensan, visade sig vara litet väl höga, när man fick bättre data. När vaccinationen väl började, hade siffran reviderats till 100-130 döda barn och ungdomar. Man bestämde sig för att ändå gå vidare.

I efterhand visade det sig, att det snarare rörde sig om att 30-40 personer hade dött. Ansvariga har senare i DN sagt -"Hade vi vetat det, är det tveksamt om vi verkligen hade satt igång vaccinering."

Man kan ju dock tänka sig de krigsrubriker en massa döda barn skulle ha fört med sig, tänker jag.

Att det närmast pågått aktiv dödshjälp på äldreboenden, vilket vår mest kände professor i geriatrik påpekat snarast är den mest adekvata beskrivningen, är ju alldeles ohyggligt. Att inte ens få syrgas finns det alls inga ursäkter för. Läkarbedömning värre än postorder från Kina, som ordinerar andningshämmande morfin. Och avsaknad av litet andra enkla åtgärder.

Outbildad personal med språksvårigheter, som dessutom inte ens fått lära sig "basala hygienrutiner", vilket inte är så satans mycket mer avancerat än att tvätta händerna, typ. Men om man inte växt upp med rinnande vatten, blir ens uppfattning om hygien ganska usel. Och en del av dessa personers skolgång består dessutom - på allvar - enbart av 5 års koranskola. Allmänbildningen i dessa samhällen, kring sjukdomar, ligger sådär 500 år tillbaka i tiden.

Usel organisation och ledarskap har kraftigt förvärrat saken. På äldreboenden med bra ledarskap, har dödligheten varit rejält mycket lägre.

Vad gäller förestående vaccinering, lär det med svenska myndigheters tafatthet, utveckla sig till ett segdraget kaos, där armbågarna kommer gälla.

Själv tillhör jag extrem riskgrupp, med hittills 7 nära döden lunginflammationer, så är valet lätt. Detta vaccin verkar dessutom ha testats mer noggrant än vaccinet mot svininfluensan testades.

Dock kan vi ju mycket väl hamna i en framtida epidemi, med vansinnigt högre dödlighet. I det läget kan det vara rationellt att använda vad som helst, inklusive snabbt tillyxade vacciner, som kanske i sig riskerar skada människor.

Vad jag förstått, har de nu aktuella vaccinerna även visat sig fungera i alla fall hyggligt, även på äldre. Så "ta en kula" för andra, kanske inte riktigt behöver vara tillämpligt i detta fall. Och omvaccineringar varje år, är nog något vi får räkna med.

Om man alls skulle lyckas nästan sudda ut denna smitta från världen, så är det ett arbete som handlar om decennier. Både mässling och polio existerar fortfarande.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav ahayeah 03 dec 2020, 19:55

Helikopter skrev:Deppigt läge..
För att följa länken så måste du registera dig.



Lite märkligt att ingen av de som är inblandade i Sveriges "strategi" fått lämna eller gått frivilligt. Nån måste väl tillslut få skulden för det här misslyckandet.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Luftpangarn 04 dec 2020, 13:23

ahayeah skrev:
Helikopter skrev:Deppigt läge..
För att följa länken så måste du registera dig.



Lite märkligt att ingen av de som är inblandade i Sveriges "strategi" fått lämna eller gått frivilligt. Nån måste väl tillslut få skulden för det här misslyckandet.


Det riktigt, riktigt allvarliga har varit kommunernas totala misslyckande att sköta äldreomsorgen. Med tanke på att detta, och skolan, som inte precis är någon framgångssaga heller, är kommunernas viktigaste uppgifter, undrar man ju typ om kommunerna alls skall få sköta mer än typ parkförvaltningen. Det är nog vad fritidspolitiker utan fackkunskaper klarar av, syrligt uttryckt. (För hur många tusen döda är det kommunala självstyret värt?)

Uppdelningen på 21 regioner, som inte kan styras av regeringen, och som dessutom skall dela ansvar med 290 kommuner, leder i praktiken till att det inte går att peka ut någon enskilt ansvarig. Och dessutom, ju fler som delar på ansvar, desto större är risken, att ingen gör det. Eller i alla fall att många inte gör det.

Pandemiberedskap har FHM (och dess föregångare Statens Bakteriologiska Laboratorium /Anstalt) tjatat om i ett par decennier. Ingen regering har tagit tag i saken. FHM har fått skapa skrivbordsplaner för Sverige, på egen hand. Utan möjligheter att styra praktiska förberedelser, eller ha tillgång till lagstiftning att använda i en pandemi. (Givetvis med regering och Riksdagens goda minne.) Sorgligt, för FHM är en av världens absolut mest kompetenta organisationer inom sitt område. (Vilket utnyttjas för tex Ebolabekämpning i Afrika.)

Det finns också ett skäl till att EU organet som har ansvaret för pandemibekämpning, European Center for Disease Control, ligger i Sverige. Jag tror de tom delar vissa lokaler med FHM i Solna. I alla fall ligger de vägg i vägg, och springer ur gamla SBL.

Ja, det finns en drös politiker och andra, som under många år, och även nu, bidragit till dagsläget. Och det är väldigt mycket systemfel som behöver åtgärdas. Så vem skall vi närmare bestämt peka finger mot? De handlar om hundratals personer. Minst.

Jag förstår faktiskt om statsministern och regeringen känner sig frustrerade. Det är helt enkelt inte mycket de konkret kan göra.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav ahayeah 04 dec 2020, 19:00

Nej det står ju också klart att Sveriges lagar sätter krokben när någon vill agera snabbt och bestämt.. Fast det är ju fortfarande oklart om löfven vill det. Mest påminner han om den tjocka musen i askungen.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Silwer 04 dec 2020, 20:16

Ja just svininfluensan var det ja, jag tog aldrig sprutan men mins köerna.

Jag var misstänksam redan då för jag upplevde det inte som så stort som det skrevs upp i pressen bla.

Coronan är ju klart större men saken är ju just att man inte vet om man kan lita på myndigheter som vill pressa fram nånting för att få siutuationen under kontroll.

Saken är ju att det gjorts fatala misstag sen det dök upp i Sverige med den initiella mängden folk som drabbades och att det sen sjönk och man plötsligt gav klartecken till att folk kunde återgå, och de gjorde just det och så fick vi åter en svår situation.

Det är som nån skrev mycket om ekonomin, hur ska det gå för uteställena, hur sdka det gå för det ena eller det andra, mer än hur man möjligen kunde överleva det här och sen bygga upp igen.

Problemet är ju att Sverige satt sig i en situation där vi ska hjälpa många som har varit pågående under många år och som misslyckats och givit oss ett samhälle som folk inte ens vågar ta hand om.

40% av poliserna har funderingar av ett arbete utanför deras val, så kan vi ju inte ha det, vakbolag sköter allt mer saker polisen borde gjort men de kan naturligvis inte jobba så som polisen gör utan bara i slutskedet föhindra saker.

Och ingen vill ju erkänna att man har haft fel, prestigen står dem upp i halsen.

Detta samtidigt som Coronan kom, det är en massa experter som inte har just nån expertis i detta som utalar sig främst, de kan inte lova nånting ändå gör de det igen, som med allt annat.

Det är dags att fälla det här samhället, den gamla typen av styrelseskick fungerar inte längre, socialism har varit bra för Sverige i den form det var för att skydda de som drabbades av nånting eller blev pensionärer.

Det som nu utövas är inte Socialism, jag vet ärligt inte vad det är, men det handlar inte om rasim eller nazister eller nåt att de fullöständigt misslyckas med vad de gör och sen framhåller de att folk inte vågar gå ut om kvällarna på många ställen.

Nej det är dags att slå näven i bordet, men jo jag vet det kommer aldrig hända, folk i det här landet är dumskallar rent allmänt de vägrara inse att det inte längre är Sverige ei toppen på alla listor och som sagt inte när det gäller Coronahanteringen heller.

Nu kan iofs många testa sig men det tar 5 dagar att få svar på nätet sen tex, det tyder ju på att det borde ses till atyt man kan konstatera sjukdommen fortare.

Sverige har inte råd med Coronan så därför beter de sig så här, de vägrar ge upp andra mål.
håll er undan är enda svaret, de lovar saker men de vet själva inte mer än vad DU gör.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Silwer 09 dec 2020, 19:19

Nu är det senaste at trots ev vaccin ska ändå sammankomster förhindras nästa år med, dvs det måste sökas tillstånd.

Käns det som nån tror på det där vaccinet?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav börne 14 dec 2020, 17:06

Idag fick vi ett sms... bra jobbat :arrow: :roll: :o

Fullständigt meningslöst med noll info var det i alla fall. Det som stod på Krisinformation lär väl dom flesta redan veta. Dom som inte har fattat än lär inte fatta nu heller!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav ahayeah 14 dec 2020, 19:34

Smset är ju något slags lågvattenmärke. Eller ska de hitta på nåt ännu värre, ett kedjebrev till midsommar kanske?
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Siratsia 14 dec 2020, 20:12

Det får bli en runsten nästa gång.

En runsten med klickbar länk.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Leopold 14 dec 2020, 23:00

När det gäller vaccinationen mot svininfluensan när det var aktuellt så skaffade jag mig stenkoll på risk vs benefit. Det fanns tidiga evidens på biverkningar av allvarligt slag men även en risk om för få skulle immuniseras map skydd av den äldre generationen om jag minns rätt.

Min slutsats vid denna tid blev att vi inte borde ta detta vaccin - Pandemrix -, och jag fick ge skriftliga besked till mina barns skolsköterskor att jag förbjöd detta i egenskap av vårdnadshavare. Jag står fast vid att det var ett korrekt beslut baserat på den information som fanns vid den tiden.

Jag försöker följa utvecklingen minst lika noga denna gång, och som det ser ut nu så kommer jag till en annan slutsats baserat på tillgänglig information. Det är inte rätt att generalisera utifrån erfarenheterna av Pandemrix som var en annan typ av vaccin för andra typer av virus och som tagits fram under andra förhållanden. Dessutom i en helt annan situation av pandemi som vi inte sett på väldigt länge, det går inte att jämföra svininfluensan anno 2009 däromkring med Covid-19 i effekter, risk, smittspriding.

Varje situation kräver sin egen analys baserat på vad som är känt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Leopold 14 dec 2020, 23:42

börne skrev:Idag fick vi ett sms... bra jobbat :arrow: :roll: :o

Fullständigt meningslöst med noll info var det i alla fall. Det som stod på Krisinformation lär väl dom flesta redan veta. Dom som inte har fattat än lär inte fatta nu heller!!


Det man kan befara är att diverse skrupellösa individer tar tillfället i akt och sätter upp ett antal webbplatser ”www.krisinformation.nu”, ”www.krisinformation.org” etc, kör litet phishing på detta med BankID osv... ”du måste legitimera dig” pga bla bla och därmed har man skapat ett totalt kaos.

Detta myndighets-SMS är nog bland det sämsta jag någonsin sett, litet trist att bara gå med strömmen här men vad fasen ska man säga om detta mer än att det är helt bisarrt uselt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Desaleux 15 dec 2020, 11:20

Jag har svårt förstå sektor alarm skicka upp från Stockholm att gå runt i byn från gård till gård i och till och med skicka över titta på bild i mobilen surfplatta med noll avstånd.??
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

FöregåendeNästa

Återgå till Forum lekar & Forum fun

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer