Försvar av forumet?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 09 dec 2020, 20:49

Jag har lagt märke till hur det är alla out när nån kritiserar forumet, sen att det kan var brandfacklor är en sak.

Men hur kommer det sig att då deltar man från ledningen?

Menar inte att ingen deltar annars men det blir fel när gubben i lådan bar dyker upop vid lkritik, det ger bara vatten på kvarnen.
Och har de helt fel? hur vet nån det utanför er grupp?

Det har varit dåligt sen det frågades efter förbättringar och sen inget hände tex.
Att var nån styvnackad person hjälper inte, många tycks tro att man styr forum om man är admin och mod enbart genom ingrepp.

Jag vet inget om er så jag har ingen aning men det käns som intresset svalnat betänkligt, man blir glad när man ser er dyka upp.
Jag har hört en del om övertagandet och jag menar inget illa med det, bar att intresset för hur man sköter forumet kanske inte är på topp utan det får gå som det går.

Jag tycker att antingen går ni inte alltid io försvarsposition när sånt kommer upp enbart utan gör exakt vad ni säger ni gör, finns inget intresse är det ju helt ok, människor har liv och annat att göra utom jag möjligen.

Saker cirkulerar, samam frågor etc men så är det ju att ha ett forum, kanske kan man sluta var tex moderator när man inte deltar särskilt mycket, det är ju inte en kompisgrej antar jag?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav gubbe 09 dec 2020, 21:21

Vad/vem föreslår du Silwer?
Känner du dig manad?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Luftpangarn (09 dec 2020, 23:28)

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 09 dec 2020, 21:54

Absolut inte, jag är helt fel person som du nog redan vet.

Det var inte poängen alls.
Det kanske inte behövs nåt byte i sig, jag ville mest ha en diskussion hur det bedrivs,

Föregående Admin var väldigt frånvarande men om han sa att nåt skulle ändras så gjorde han det också.

Att inte kunna erkänna att man inte kan käns tokigt, lite ödmjukhet i stället för det här "det är frivilligt att vara här!!" osv

Omöjligt att diskutera? möjligt, det käns som en ren prestigesak imo, men säg det då att det här är en sak VI sköter.
Senast redigerad av Silwer 09 dec 2020, 21:56, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Chris 09 dec 2020, 22:36

som vanligt.... fattar ingenting!
vet att jag är dåligt på svensk läsförståelsen men ibland förtvivlar jag ännu mer ss här i denna tråd.
vas gäller det.... gärna i enkeltspråk på lättsvenska
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Luftpangarn (09 dec 2020, 23:29)

Re: Försvar av forumet?

Inläggav ahayeah 09 dec 2020, 22:39

Du kan ta det lugnt. Det är nog ingen fel på din läsförståelse.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Följande användare vill tacka ahayeah för detta inlägg
Luftpangarn (09 dec 2020, 23:29)

Re: Försvar av forumet?

Inläggav zpiff 09 dec 2020, 23:27

Alla är inte "out" på kritik mot forumet, men flera, även jag, kan reagera på inlägg, ageranden, synpunkter från nya på forumet som inte känt in läget, vad som är ok eller inte, innan de gjort inlägg eller klagat.

Visst vi kan vara lite "nördiga", men utan nördiga forum, var hittar man kunskap när man ska skruva med något och inte är 100 på? Youtube? Google? Litar man på allt där?

Sedan vet vi inte vad moderatorer rensar i "bakkant" som inte vi märker av....
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 09 dec 2020, 23:34

Just men jag tänkte lite.

Det hör kan vi bli bättre på.

Inte enbart försvarsställning.

Jag vet att en hel del klagomål förs av folk som inte öht vill vara hör utan bara känner sig felfördelade, men är allt fel, andras fel?
Ett forum är i te en demokrati såklart men man har väl en plan?

Att hålla på och tacka och inte låtsas förstå ger inga bonuspoäng, så släpp det.
Senast redigerad av Silwer 09 dec 2020, 23:39, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Luftpangarn 09 dec 2020, 23:39

Jag tycker tvärtom att vi fått många MYCKET seriösa nya forumsmedlemmar senaste typ 9 månaderna. Mer seriösa än jag själv är, typ! :thumbupp:

Ett forum består av, och lever av sina deltagare. Moderatorer kan inte skapa liv i ett forum. Moderatorer kan bara ansa litet väl vilda skott. (Jag tycker våra moderatorer är mycket skickliga. Det gör goda bedömningar av när man måste dra i bromsspaken.)

Jag tycker forumet visar god överlevnadsförmåga, med sin särskilda prägel. Som jag tolkar som "att träffa rätt", litet enkelt sammanfattat.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 09 dec 2020, 23:42

Ok helt ok, visst är forumet sina medlemmar så är det väl.

Och om det blivit bättre så är det väl bra antar jag.

Jag ser det inte som ledningen är meningslös dock.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Chris 09 dec 2020, 23:52

Silwer skrev:Ok helt ok, visst är forumet sina medlemmar så är det väl.

Och om det blivit bättre så är det väl bra antar jag.

Jag ser det inte som ledningen är meningslös dock.

glöm inte att det är du och en annan medlem som ansvarar för dem flesta inlägg här... meningsfull och läsbar eller inte.... oavsett inhållets kvalität ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 10 dec 2020, 00:09

Det vet jag absolut.

Även jag har fel, men har ingen ledande position och är känd för hur jag är och har inga "vänner" här på det sättet.

Innebär inte att jag måste vara elak såklart, jag vill mest höra om nåt kan förbättras eller om allt är skitsnack som man läser och hör angående arrogans etc.

Att jag får igen för jag ju ta, men som sagt jag går inte i koppel till nån här och därför undrar jag var dels de ändringar på forumet rent tekniskt tog vägen?

Jag tror inte forum är helt över heller då jag sett en del annat och därför tycks inte just jag vara problemet.
Ingen är väl ett problem, men bara så ni förstår.

Jag vill inte storma i ett vattenglas, men jag läste lite jag missat tidigare och noterade klagomål som inte egentligen bemöttes, även om jag inser att alla inte kan vara nöjda.
Jag har försökt tona ner klagomål mot tex vissa märken etc. det känns inte riktigt längre, ner ett gemensamt intresse.
Senast redigerad av Silwer 10 dec 2020, 00:13, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav atte69 10 dec 2020, 01:52

jag plockar upp den facklan då !!
Ett forum är vad dess medlemmar gör det till, inget mer eller mindre .
Om det tenderar att segla iväg lite utanför forumets stadgar och normer så styr addmn/ moderatorer upp,(deras uppgift).
Men att styra i någon riktning ?? det gör VI ALLA MEDLEMMAR
Många tycker ,många tänker,, det skulle vart si eller så ,varför gör dom inte så då?.
MEDLEMMARNA STYR !!
Vi är här för att vi har ett intresse av luftvapen som av vissa (dom flesta?) är udda och många av oss är udda om det uttrycket får användas.
men vi är här, och det är ingen annan som skapar ett forum åt oss,
Låt oss göra det till det vi vill ha då!!
Men glöm inte att alla är inte alltid i samma "mode"som man själv är ,
ibland är det skytte ,ibland nått annat som står i centrum just för stunden ,familj,barn,altanbygge,båtar,bilar you name it ,så är det för dom flesta , även om man inte släpper det helt det så går det i vågor med allt annat som är kul eller viktigare just för stunden .
Ingen är 100% på något , men gör man så gott man kan är det bra , räcker inte det ,ja då får man väl se om det finns andra som vill /kan/har tid att ta vid ,och samtidigt att få medlemmarna att engagera sig mer , inte lätt..vem dömer ?jo medlemmarna
Men det är min personliga åsikt . ,,A,,
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
gubbe (10 dec 2020, 06:47), Nitro (10 dec 2020, 07:12), Luftpangarn (10 dec 2020, 13:00), Leopold (10 dec 2020, 21:24)

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 10 dec 2020, 07:34

Jo ok, jag ville vara djävulens advokat lite.

Det så att säga pratas just om fel på forumet, och förr svarade jag att det inte var så farligt men nu struntar jag att svara, jag kan ju inte vara här och samtidigt hålla med.

Jag tänkte mest om nån förstod vad det hela om arrogans och överlägsenhet mm kommer från.

Det är nog bättre att bordlägga det hela, vill man inte skriva här så kan ju ingen tvinga dem.

Sen att medlemmarna styr är givetvis inte helt sant, ner än vad som diskuteras och tillåts då.
Kanske är många här udda, om man nu menar mer intresserade än de flesta av just nichen Luftvapen, så är det ju.

Men vissa samlar glassvampar eller renoverar grävmaskiner så vi behöver väl inte skämmas i sig även om prat om skytte automatuskt förutsätter krutskytte där jag bor.
Ärligt ofta låter jag folk tro det när jag säger att jag är intresserad av skytte, det är ingen idé att fördjupa sig.

Det om forumet är väl att jag börjar se bakåt vad som varit då känns NU rätt fattigt på alla sätt.
Men det är dumt att göra så, ändå finns fler intresserade men de kommer aldrig hit dels för vad de menar själva eller hört om forumet.

Så de som ännu finns där ute är spridda idag och vi har ju inte den tid som säg 10-15 år sen när Luftvapen i Sverige hade ett uppsving.
Allt beror på reglerna dels och förutfattade meningar, skytte intresserade finns det gott om men som sagt de ser inte Luftvapen som möjliga till nånting, och flera struntar i det när e hör om de absurda lagar som finns kring det.

Jag har en klass 1 bössa i näven på några månader, men licensluftgevär, glöm det.
Senast redigerad av Silwer 10 dec 2020, 07:36, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Desaleux 10 dec 2020, 16:53

Ett forum är som en arbetes plats blir inte bättre en gruppen där en del är själv gående vet precis vad de skall göra medan andra behöver tänka till puffa på få fart på är lite sämre själv gående.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Leopold 10 dec 2020, 21:39

När det gäller utveckling av forumets funktioner osv så har jag inte nått mer än en tjugondel och knappt det mot vad jag skulle vilja. Prio ett var att säkra upp mot DDoS-attackerna i våras som sänkte forumet, i övrigt har ”det civila” arbetet tagit enormt mycket av tillgänglig tid detta år pga pandemin.

Fortsatt extremt intressant för mig att få kontakt med en forummedlem som är bra på forumprogramvara och är beredd att styra upp arbetet med detta på ideell basis. Har inte funnits en chans detta år att jag själv hinner med att fixa med det jag skulle vilja göra med forumfunktionerna tex.

Den som kan & vill får gärna höra av sig via PM!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (10 dec 2020, 21:47), Nitro (10 dec 2020, 21:50), XY1 (10 dec 2020, 22:20), Luftpangarn (10 dec 2020, 22:48), judgecipher (12 dec 2020, 08:52)

Re: Försvar av forumet?

Inläggav Silwer 11 dec 2020, 04:04

Det skulle du sagt direkt imo.

Men ok jag respekterar att du erkänner att du behöver hjälp för detta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Försvar av forumet?

Inläggav ahayeah 11 dec 2020, 18:14

Direkt närdå? Han skrev ju att han är upptagen med annat.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Följande användare vill tacka ahayeah för detta inlägg
Luftpangarn (12 dec 2020, 01:26)


Återgå till Nyheter och Information om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer