Vilda Western revolvrar precision

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Luftpangarn 19 feb 2021, 19:39

Jag har undrat en hel del över vilken precision revolvrarna som tillverkades under 1800-talet hade. Och nu råkade jag stöta på en Quora-tråd i ämnet;
För att följa länken så måste du registera dig.



Ett av svaren refererar ett test av amerikanska armen själv;
"Tests conducted by the U S Army with handguns in 1876 and again in 1898 provided surprising indications of the accuracy of antique weapons. The .45 caliber Colt Single Action Army revolver turned in average groups of 3.1 inches at 50 yards, and in the later trials a Colt Peacemaker shot groups of 5.3 inches at 50 yards and 8.3 inches at 100 yards."

Jag antar att man mätte c-c på den tiden också?

Umarex Colt SAA sprider ca 11-18mm på 10m, beroende på vem man frågar. Jag lutar åt att min 7,5" sprider 12-15mm på 10m.

Jag orkar inte räkna på saken, men lutar åt att upplevelsen av precision nog är väldigt likartad mellan min CO2 version, och en svartkruts-patron Colt SAA tillverkad på 1800-talet.

Jag har dessutom läst någonstans, att kvaliten på ammonutionen kunde vara väldigt ojämn. Men det känns som en osäkrare källa.

(Jag har inte skrivit om precisionen på min Crosman Remington 1875, då den från allra första början verkade ha en litet glapp infästning av pipan mot ramen. Jag har väntat på att den skulle skramla loss rejält, så Fondprodukter skulle få fixa den - vilket den nu gjort. Coltens pipa skramlade loss efter 200 skott, men det fixade Fondprodukter helt perfekt! Jag räknar med att Fondprodukter fixar Remingtonpickan lika bra. (Coltens trycke blev skrapigt också, men Umarex har även uppdaterat delar där också, så Fondprodukter fixade även trycket perfekt.)

Eftersom skramliga pipor är standard på dessa revolvrar - köp dem i Sverige, och utnyttja garantin, för man har tur om man får ett ex där inte pipan skramlar loss.

Huvudproblemet med Remingtonrevolvern, är dock att trycket är stenhårt, så pickans mekaniska precision är underordnad, även om den är litet sämre den med, pga slätborrad pipa.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 19:48

Detta är alltså sk svartkrutsvapen?

Har sett en hel del med pipor från modern tid då det ju tillverkas för fullt i Europa dör man inte måste ta en jäkla klenod från 1800 talet för att få skjuta utan licens.

Och jag har tittat lite när de skjuter de nytillverkade då typ Baby eller Army då SAA ju är ett hylsvaoen och kräver licens.

Och med mer moderna ej rundkulor utan Minue kulor skjuter de ju riktigt fint.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Luftpangarn 19 feb 2021, 19:58

Ja, de hade ju svartkrutspatroner på den tiden. Finns tydligen att köpa äkta nytillverkade också - om man är road av vapenvård... :mrgreen: För svartkrut är korrosivt värre. Har man sedan en antik revolver, lär man ju inte vilja slarva.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 19 feb 2021, 20:24

Silwer skrev:Har sett en hel del med pipor från modern tid då det ju tillverkas för fullt i Europa dör man inte måste ta en jäkla klenod från 1800 talet för att få skjuta utan licens.

Är inte med på vad du menar där, nytillverkade pipor eller replikor på mynningsladdade vapen före 1890, nytillverkade replikor behöver du licens för.

Ang. nytillverkade pipor vet jag inte om det går att köpa utan licens.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 20:34

Idag har de i Sverige Pyrodex tror jag det heter, fråga mig inte varför, det verkar likartat.

Vad jag menade var att en Colt SAA äkta ju har patronhylsor och därmed inte får skjutas utan licens som e äldre får göras.

Själv tycker jag att nybygda svartkrutsvapen borde var ok särskilt som jag sett hur det fuskas med särskilt revolvrar ändå, musköter är väl en anna sak där det finns så många av dem även räfflade.

Såg ett TV program för många år sen när de de utredde snacket om att de på 1600talet inte kunde träffa nåt på 50m, han som sköt då tror jag är en ej aktiv medlem längre här Blackpowder, han satt även med den slätborrade 1600talsbössan i torson på "människan"c de bygt upp, med sin egna 1800tals räfflade tog han hjärtat.

Det snacvkas mao en del skit.

Jag har en nytillverkad som såldes av Hobbex men de hade pipan pluggad och förstörd, annars är den identisk med de som de bygde för andra länder, italiensk som tydligen varit vanligt.

Det är en Colt Navy .36 men med stomme av mässing vilket Colt aldrig hade utan enbart kopiorna sydstatsarmen använde pga at de hader dålig tillgånfg till stål, och det sägs att med mässing som iofs ser snyggt ut så börjar de glappa i skruvarna med tiden.

Jag har sett pipor säljas lösa nu i moder tid löst, dvs jag skulle kunna köpa en och byta, det kommer jag inte göra för det är inte vettigt, det här är inga leksaker.

Men jag antar du vet vad äkta revolvrar kostar, tydligen har det lett till en del skojeri där stomme med ID nummer behålls och så har de bytt annat, jag ifrågasatte en säljare och han blev flyförbannad på mig, jag var lite osäker men vet idag att det inte får göras.

De ska inte underskattas mao, du har säkert sett du med när de skjuter med dem i USA där de flesta sk replikorna går sen länge, och som sagt rätt gjort är det tillräkligt bra precision anser jag.

100 yards är kanske inte vettigt med de äldre, men säg 30-40m nånstans, i verkligeheten förekom sällan westernfilmssituationer där de drog mot varandra, tyvärr var detvanligt att folk väntade i mörkret och sköt sin fiende i ryggen.

Men Wild Bill Hickock en favorit för mig sköt faktiiskt ner en fiende i en sån situation 70yards påstås det och de skjöt inte från höften, i detta fallet missade skurken men Bill sköt honom i huvudet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 20:35

börne skrev:
Silwer skrev:Har sett en hel del med pipor från modern tid då det ju tillverkas för fullt i Europa dör man inte måste ta en jäkla klenod från 1800 talet för att få skjuta utan licens.

Är inte med på vad du menar där, nytillverkade pipor eller replikor på mynningsladdade vapen före 1890, nytillverkade replikor behöver du licens för.

Ang. nytillverkade pipor vet jag inte om det går att köpa utan licens.



Jag menar gamla original med ID nummer och allt men utbytta pipor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 20:55

En Colt SAA hade såklart svartkrut i patronerna ja, så var det även här i vår arme som hade licenstillverkade Remington rollingblock bössor från våra tillverkare 11.nåt i kaliber hylsor men med svartkrut ännu så de rök som fasen, fanns även för privat bruk då som jaktvapen.

Jättelånga pipor troligen för att svartkrut ju brinner rätt långsamt och mer effekt konde nås så.

Farsan har en civil Husqvarna av dessa, men den är ombygd till 8mm dvs en insatspipa har satts i, detta för att med tiden kom ju lågrökigt krut och allt ändrades, ofta kapades även piplängden.

De är inte värda ett vitten tyvärr, då de ju måste tas på jaktlicens då gamla samlarlicens försvann, typiskt svenskt att döda sin historia.

Snart kom moderna tider iom Mauservapnen och allt var över.

Jag hittade på en marknad en Husqvarna .22lr med sexkantig pipa,det vad man kallade salongsgevär, gav en hundring för att mekanismen inte hae rostat fast som jag annars sett, de går inte ens att få licens på, den var från 1920talet och det första Husqvarna satsade på som salongsgevär som då fick innehas av markjägare mm utan licens, liksom enpipiga hagelbössor tex.

Den är jättefin faktiskt, men också det där knäppa med lång pipa, jag gjorde ren den bar , inet fasen tänkte jag skjuta med den, jag gillar bar sånt som är gammalt om än olagligt enligt chefen.

Men farsan kunde inte låta bli utan provade den när jag inte var med, han sköt då med .22lr från modern tid, vilket jag inte trodde den funkade för, de går i men jag ville minnas att det på den tiden var svagare krut i patronerna.

Jävla gubbe.

Så varför sexkantig pipa? det tycks inte fallit dem in att runda pipor funkade lika bra ännu bara, udda.
Senast redigerad av Silwer 19 feb 2021, 21:04, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 19 feb 2021, 21:04

Blackpowder är en sjukt framgångsrik svartkrutsskytt i en mängd olika klasser.

Han har hundratals medaljer & flerfaldig världsmästare, vet inte hur många nu men det rör sig om många titlar.

Från en artikel om honom från 2016. Lär ju vara ännu fler nu då jag vet han tagit fler. Han är ju medlem i samma klubb.

”De ska hängas upp bredvid de andra 84 EM- och VM-medaljerna”, säger han.

Han är en av de bästa i världen på svartkrutsskytte med både VM-guld och världsrekord samt 127 SM-guld.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 21:14

jag vet detta, och jag förstår varför det var han de valde, på den tiden det begav sig hade de givet inte sk musketörer som aldrig övat att skjuta, utan det kunde de.

Iaf visade det att vad sk forskare som aldrig hållit en bössan knappt hade fel man kunde skjuta ner en fiende på 50m utan problem även med slätborrat rundkula och allt som det var, bössan var från ett museum inte en nytillverkad.
Sen hade han väl en bössa han själv använde från 1800tal, trots allt är räfflad pipa bättre.
Ett sätt att testa vad folk påstår utifrån ingenting och verkligheten.

Det var mao inte så att var man 50m bort så var det slumpskott enbart, utan livsfarligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 19 feb 2021, 21:21

Silwer skrev:Sen hade han väl en bössa han själv använde från 1800tal, trots allt är räfflad pipa bättre.

Olika bössor för olika klasser, kan inte dom olika men det är ju olika kulor osv.

Besviken på att jag inte längre hittar klippet från SVT när dom hade ett reportage :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 21:28

Han använde nog en tidstypisk bössa vid det tillfälle jag menar, förstår att det finns fler.
Synd att du inte har klippet, vore kul atyt se hur det funkar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 21:54

Ska dock sägas att man avancerade i grupp och normalt säg karolinerna skulle första stanna upp på ungefär just 50m, skjuta, och sen avancera mot fienden och ladda om, så det tog ju en bra stund, sen skjuta på runt 20m håll ungefär och sen gå in med pikar.

Det var det klassiska, men vi gjorde inte så vi avancerade mot fienden säg ryssarna vid Narva under beskjutning från dem och sköt först på nära håll innan vi gick på det, detta skapade panik hos fienden och måste krävt att man var bra jävla kall.

Lägg till då kavaleriet som vi hade som inte som fienden använde pistoler att skjuta med under ritt utan red tätt samlade i galopp nåt som krävde mycket träning och sen gick på fienden med sablarna.

Därför vann vi Narva trots att de var väl 3 ggr fler.

Men Kalle underskatade ju ryssarna och fjantade runt och slog ihjäl polacker och tog deras större städer i 4 vjävla år, Peter den store var inte dum, han hade lärt sig nåt och hans soldater kopierade oss.

Även om de aldrig blev lika bra hade de en sak vi inte hade och som hindrade oss från att var kanske bäst i Europa, vi var få de var många och att då försöka gå mot Moskva var ett hejdlöst dumt beslut, Poltava har tjatats ut i oändlighet saken var att den mycket religiösa Karl verkligen trodde att han var utvald av av Gud som kung vilket han visade om och igen när han tog risker som ingen tog på den tiden som kung.

En klassiker är väl det sista fältåget mot danskarna i Norge när han ställde sig sig i den då övergivna byn nedanför fortet och bara glodde upp mot det och det bar ven kulor runt honom så en högre officer ingrep och ville ha med honom in och se på ev taktiker, man sa aldrig mot kungen, aldrig.

Och det blev ju hans sista med.
Senast redigerad av Silwer 19 feb 2021, 21:56, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 19 feb 2021, 22:16

Hittade lite filmer på hans YouTube kanal.

Gäller att hålla stilla efter man tryckt av :-)

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
atte69 (20 feb 2021, 17:30)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Luftpangarn 20 feb 2021, 00:46

börne skrev:Gäller att hålla stilla efter man tryckt av :-)


Det sammanfattar väl min farenhet av svartkrutsskytte. Jag har bara tävlat i slaglås, där man använder tändhattar i stil med barndomens "ollonskott". Väldigt "indirekt" tändning, tillsammans med ganska långsamt brinnande svartkrutsladdning, gör skyttet annorlunda än rökfritt. Finns inte en chans i helvete att du kan påverka ett skott efter avfyrning, med moderna rökfria patronvapen, med löjliga brinntider, jämfört svartkrut. Sysslar man med flintlås, eller luntlås, är att trycka av, att sätta igång genomförandet av en plan, inte avfyra en kula ... det går sjukt långsamt! :o

Jag drog avsiktligt gränsen vid Colt SAA, därför att den hade sluten ram. De tidiga Colt vapnen med delad ram, var tekniska katastrofer. Efter några hundra skott, rapplade pipan och ramen så mycket mot varandra, att det fan var värre än ett tivoligevär.

Så min erfarenhet av en Colt Navy .36 slaglås italiensk kopia, stämmer med tidens rapporter. Efter 200 skott började den vara störande, vid 500 skott riktigt irriterande, och därefter ett rent skämt. På slutet bankade jag in extra kilar efter vartenda trumma skott. Pickan var HELT slut. Skjuta någon på 3m skulle den väl fixa... :o Nä nu överdrev jag, men fan vet om man med rimlig sannolikhet skulle träffa någon på 15m?

Svartkrutskällaren brukar ange om serienumren är de samma på alla delar, eftersom det förstås inte var ovanligt, att fixa ihop olika vapendelar till något bra.

Jag tävlade med ett .36 slaglåsgevär under ett år i sydstaterna. Men pipan var ju modern, med perfekt räffling, som jag betvivlar att 1800-tals gevären hade.

Jag kommer inte ihåg, men jag tror vi sköt 50 eller 75 yards, och spridningen tror jag var några centimeter hos gevären. (Rund blykula.)

Det här är jätteovetenskapligt, men stålet i 1850-60tals Colt, känns mjukare, och verkar ha "öar" i stålet som är djäkligt mycket sämre. (För hög kolhalt?) Så fläckvis verkar metallen ha brutits ner mycket värre, än omgivande metall. Naturligtvis måste det även gälla loppen, OM jag har rätt. Summa summarum, tror jag moderna kopior - även skitkopiorna - har mycket bättre stål än originalen.

Men jag skulle gärna läsa litet äkta kunskap, beträffande skillnaderna i stålkvalitet, samt bearbetningsmetoder, mellan nu och då.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 20 feb 2021, 11:16

Det tillverkades väldigt många under kriget, man kan tänka sig att kvaliteten sjönk en de av det då de ju bearbetades för hand egentligen, men de sköts juni te så mycket med heller så det var kanske ingen fara.

Det blev aldrig några 500 skott då och vissa långt lägre antal alla var ju inte krigsvapen.
Det här med revolvrar med helt sluten stomme borde det hålla bättre, men många säger att det laddas för hårt i staterna ofta och det tål inte replikor heller.
Sen är det ju så att vissa gillar pillandet med just tändhattar löst etc och inte patronrevolvrar, lite som tex BACS inom luftskytre mer pillandet ön skjutande.

Jag vet inte hur precisionen är på en Navy .36 men Minue kulor verkade det Omni min mening med tanke på vad det är, typ du missar inte folk på 20m direkt, finns många filmer där de provas.

Jag tycker väl mest det är en fin pistol med rulltrycket på trumman och den sexkantiga pipan, idag säljs de inte öht längre här men ett tag fanns de här som saknar inte pipa, faktiskt med Id nummer med på delarna så det märks att det var nåt vid sidan av bara, det finns flera tillverkare på olika nivå och som har sina bra och dåliga perioder kom jag fram till efter att sökt all info om de här.

Det finns ju många andra modeller med, vissa var säkert bättre andra nästan farligt dåliga, Le mat brukar nämnas som idioti, den med 8 skott tror jag i mitten en hagel.


Börne:
Jo med flintlås förstår jag att krutet i fängpannan ju måste ta el för att sen antända laddningen, än värre med de äldre luntlås de man hade en glödande veke på hehe, där tog det allt en stund med.
Ofta på tidiga vapen hade de ju en gaffel med sig, så när de ställde upp sig la de i bössan i gaffeln som stöd.
Det var ju ofta långa bössor då effektiviteten och effekten avgjordes direkt av det än mer än modernt krut, så det var inte så mycket val, och inte sällan rött stora kalibrar.

Kul att se, jag har ett visst intresse för det historiska när det gäller vapen, men inte nog för att hålla på med själv, om så pyrodex är ett ett förbannat rengörande bla av denna typ av krut och som man inte får slarva med.

Och en sexskjutare kostar ju skjortan som är licensfri, och som sagt vilket jobb bara att ladda även om de ju hade papppatroner med krutet när det begav sig, men fett och att lägga mellan tygbit osv hua.

Det finns ett lustigt vapen som är licensfritt i Sverige trots att den nästan har patroner, en nål trycks in i dem och smäller av skottet, ovanliga och hejdlöst dyra givetvis, men då de inte har en metrallpatron med kula så är de fria, men kan tänka mig att det nog inte växer amunnition på träden direkt även om man nu skulle ha en.
Senast redigerad av Silwer 20 feb 2021, 11:17, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 20 feb 2021, 11:38

Ang. pris så vet jag en i klubben gav 20000 - 25000kr för en relativt fin Remington 1858.

Minns inte exakt nu.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav karlssson 20 feb 2021, 14:53

Jag skjuter en del original Colt och Remington "cap and ball " revolver. De är drygt 150 år och fortfarande i bra skick. Inget glapp eller rassell. Använder Swiss no 2 fffg eller substitut Tripple 7 ffg. Tripple 7 innehåller inget svavel och skitar inte ner så bedrövlig. En 323 ball och 15 grains krut i ett rullat cigarett papper eller hel base 77 grs ogival kula över samma mängd krut(Colt pocket 1849). Rätt mått och lika sättning på alla kammrarna ger bra precision ,jag har då svårt göra dem rättvisa.
Jag vill bara inflika att den erfarenhet jag har av Luntlås är att de har mycket snabb reaktionstid. I samma ögonblick luntan slår i fängbrickan är kulan på väg. Stålet i dessa gamla revolvrar är Silverstål med genomgående jämn kvalitet, jag har inte sett några tecken på slitage eller stretching. Pipspelet är 0.20 respektive 0.15mm de är bättre ihopsatt än många moderna revolvrar jag har haft, S&W t ex. Jag kan verkligen rekomendera detta skytte. Mycket pyssel och ordning och reda. Jag har skjutit pistol sedan 1960 talet,idag är det bara svartkrut de gånger jag åker till skjutbanan.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka karlssson för detta inlägg
Luftpangarn (20 feb 2021, 17:58)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Silwer 20 feb 2021, 17:36

Vad säger du om tex volts modeller som inte har en innesluten trumma, är de verkligen så dåliga?

Jag vet att en hel del bastarder har bygts dvs i kalibrar de aldrig fanns i och att vissa skjuter med kraftig laddning utomlands.

Jag tänker på äkta nu då man ju inte får ha annat här.

Vissa var fästa vid de gamla och när Pacemakern kom låt de bygga om de gamla för patroner vilket ju innebär byte av det mesta på dem.
Senast redigerad av Silwer 20 feb 2021, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav karlssson 20 feb 2021, 18:40

Om du menar "Open top" revolvrar så är det bl a en sådan jag har. Googla Colt 1849 pocket så får du se. Eftersom den saknar top strap är den inte lika stabil som te x den Remington police .36 som jag också skjuter med. Det hände att folk föll av hästen eller på annat vis satte sig på revolvern och böjde den. Det kan man inte göra med en Remington med top strap. De här revolvrarna har bättre tillverkningskvalitet än vad mordäna S&W har,tätare ,bättre gång och linjering. De är ju till stora delar ihopsatta för hand av skickliga hantverkare. Dock silverstål, men de tål alla svartkrutsladdningar du kan få i dom. Skulle man av okunnighet eller slarv ladda med röksvagt krut får man i bästa fall problem att knyta skona resten av livet.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav Luftpangarn 20 feb 2021, 18:47

karlssson skrev: Jag vill bara inflika att den erfarenhet jag har av Luntlås är att de har mycket snabb reaktionstid. I samma ögonblick luntan slår i fängbrickan är kulan på väg.


Där ser man vådan av att uttala sig om saker man inte provat själv! :oops:

Skulle jag köpa en slaglåsrevolver, skulle det bli en Remington New Model Army .44 Den har sluten ram, och snygg kantig pipa. :thumbupp: Just nu säljer Svartkrutskällaren denna för 19'500kr För att följa länken så måste du registera dig.



Sköter man prylarna, så borde de hålla värdet rätt ok. Krutflaskan har jag kvar från Colt Navy'n, dock måttar pipen krut för .36 kaliber. Men den borde väl gå att byta? (I början måttade jag upp krutet med en .38 tomhylsa.)

Har ingen aning om huruvida privatimport från USA skulle kunna löna sig. Men gissningsvis är det väl en administrativ mardröm?!?

Var köpte du dina revolvrar Karlsson?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 20 feb 2021, 19:06

Då stämde min gissning på priset rätt väl då jag sa 20000 - 25000kr... denna går på 26000kr men verkar var en bra kandidat.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav dagevert 20 feb 2021, 19:24

Antikk S&W 38 fra 1880-tallet, skutt på 25 meter:
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Luftpangarn (20 feb 2021, 19:42)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav karlssson 21 feb 2021, 08:53

Jag har köpt en av Jan på Licensfritt.se. Den andra av en kompis.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka karlssson för detta inlägg
Luftpangarn (21 feb 2021, 12:56)

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav börne 21 feb 2021, 09:19

karlssson skrev:Jag har köpt en av Jan på Licensfritt.se. Den andra av en kompis.

Vet att killarna på klubben som sysslar en del med svartkrut snackat om mässor där man kan köpa licensfria vapen & där kan man ju också verkligen se hur skicket är. Aldrig varit med på en men kanske skulle var kul sen om/när pandemin är över.

Är det nåt du har erfarenhet av? Verkar vara ett vettigt alternativ just för att se vad som finns & känna på prylarna.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilda Western revolvrar precision

Inläggav karlssson 21 feb 2021, 09:53

Svenska svartkrutsfederationnen ger ut en medlemstidning, där brukar mässor annonseras. Jag har dock aldrig bevistat dem. Men det är nog klokt om man vill klämma å inspektera. Men jag har förstått att de här företagen är kundvänliga och service minded. Så återköp om man inte är nöjd är nog inte omöjligt.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer