Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Naphets 21 feb 2021, 14:59

Hej,

upptäckte efter ca 400 skott att tappen/pinnen (pivot pin) kring vilken överdelen roterar kring vid laddning börjar "dra ur" sig.
Verkar som att det är en klämskruv ska ligga och trycka på denna i detta också.

Se bild; 1411 (klämskruv) och 1405 (pinne).
För att följa länken så måste du registera dig.



Är rätta tillvägagångssättet för att korrigera detta: lossa klämskruven och sedan slå tillbaka pinnen, tajta klämskruv?

Spontant är lite besviken på kvalitén på Weihrauch;
- justerskruv som behöver hållas efter
- pinne lossnar under användning.
Ska det verkligen vara så här?

Visst, hittills har inget blivit irreversibelt trasigt och det finns lösningar, MEN jag måste erkänna att jag hade högre tankar om HW45. Varför ser man inte till att konstruktionen är robustare? Det nämns ingenstans att ovan punkter är någonting som måste hållas efter eller kompletteras med.

Nej tyvärr lite besviken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Tempest 21 feb 2021, 15:07

Det är en av de hårdast skjutande fjäderpistolerna på marknaden så jag är inte förvånad över att man är tvungen att meka lite med den emellanåt.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 15:36

Sen kan de sänkt kontrollerna sen förr på dem, de förnyade ju den lite och tja de försöker hålla nere priserna.

Har aldrig sett enormt mycket problem skrivas om faktiskt, ner isf att folk inte klarar av att skjuta ned dem och ger upp.

Kan du fixa detta ordentligt gör det, jag kan väl säga att jag tex inte tycker siktet ska ställa ommå sig när man skjuter, jag undrar om inte det tillhör de nya, det är ju nåt man inte kan släppa tycker jag.
Även om man nu kan fixa det ned känd det inte värst seriöst.

Och pinnen ska ju knackas in, udda att den vill glida ur, dör tycks passningen inte vara perfekt.
Meningen fara att knacka tillbaka den givetvis och se.
Senast redigerad av Silwer 21 feb 2021, 15:37, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav börne 21 feb 2021, 15:42

Lös det på samma vis som siktet... En liten dutt med loctite på stoppskruven sen dra till den så pinnen sitter.

Behöver du ha isär det är det bara att värma lite på stoppskruven så smälter loctiten.

Hade problem med att stoppskruven till handtaget som sitter på laddarmen lossade på min TX200 HC. Satt en liten jäkel som inte pallade med. till slut borrade jag upp & gick upp en dimension i gänga & satte dit den med lite loctite, inte släppt sedan dess.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Silwer 21 feb 2021, 15:52

Nej sant, idag är det svårt att bygga nånting för rimliga pengar där absolut inget kan vara fel.
Sen ska man inte acceptera allt, pipor som är förstörda och dylika saker är inte skoj tex.

Käns som den tiden är över sen var ju inte allt bra förr heller tex att stocken på fjäderbössor lossnade var mycket vanligt, man fick se över stockskruvarba rätt ofta då ju det klart märkbart förstörde precisionen och vissa ned värre drag i kunde knäcka skruvarna Tim om de släppte.

Vapen som lever om lite särskilt har alltid haft nåt av det här, i längden så att säga är det nånting som släpper även om det sällan faller i småbitar eller nåt.
När jag tänker tillbaka mins jag klart sånt här som ofta fick lösas med just picture som åtminstone hindrade skruvarna en hel del.
Det gäller britter som tyskar, AA blev klart bättre än de andra i UK men nåt hittar man säkert, men de var tänkt längre än BSA och Webley gjorde inom flera områden, men det kostar ju.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav BjörnBefälhavaren 22 feb 2021, 09:37

Detta har inte hänt min HW45 som har runt 2000 skott skjutna så det är nog inget fenomen som brukar förekomma. Om du använder skruvlim på skruven som ska se till att rotationspinnen sitter så bör den inte lossna mer skulle jag tro
BjörnBefälhavaren
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 feb 2020, 22:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Naphets 23 feb 2021, 15:54

Kontaktade Weihrauch (svarade inom 24tim) och de beklagade sig och bad mig kolla spännskruven.
Har inte rätt verktyg (ännu) får se vad som sker härnäst.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Siratsia 23 feb 2021, 20:02

Har också skjutigt väldigt mycket med min men inte hänt mig. Inställer mig i ledet ovan om att lite locklite kan göra susen för att minska symptomet till problemet. S

edan är det ju bra/kul/viktigt om orsaken kan lösas så det inte bara blir "en alvedon för en bruten lårbenshals".
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Naphets 25 feb 2021, 19:51

Lite återkoppling med mailkorr med W.

1 mailet beskrev jag situationen motsvarande ovan.
Svaret var: "Dra åt spännskruven, ursäkta besväret".

Jag kontrollerade spännskruven och den var hårt dragen. Tänkte att jag lossar den och den släppte med ett knyck.

I 2a mailet konstaterade jag att den var redan var hårt dragen, beskrev att den lossnade med ett knyck. Jag frågade även vilket åtdragningsmoment som den ska dras med.
Svar: "Den ska dras för hand! Lycka till".

Allergisk mot sådana outtömmande, ignoranta svar.

Jaha ...
Drar mig till minnes när jag hämtade ut en ny tjänstebil och det började uppdagas fel på den och verkstaden beskrev avvikelserna som produktegenskaper ...
Alltså inte riktiga fel utan bara kännetecken för en viss konstruktion.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Silwer 25 feb 2021, 21:18

Dock dra den hårt då, ev moment för ju att ta reda på men dra åt den, släpper den igen så får du locktite på den, jag ser inte det enorma problemet.

HW vill troligen inte ha den tillbaka för detta, och med det menar jag inte att man inte ska kunna svara klart bara att de tycker det är ett litet problem.

Och du kan heller inte lita på att skicka till ÅF, och sen drar han åt den och du får den i retur.
Om du inte avskyr pistolen och har fler problem så fixa det själv så vet du att du gjort det.

Det innebär inte att jag inte förstår dig men jag har fått en del egendomliga svar själv och det har inte varit värt att skicka tillbaka vapnet.

En gång fick jag iofs böta för det då det verkligen var fabriksfel och ÅF skulle bytt det hela.

I övrigt river jag i mina bössor själv helst, jag tror väldigt lite på ev garantier mm, det är isf defekta pipor eller större saker jag upptäckt tidigt jag ställt till bråk för.
Som sagt en gång skulle jag bråkat men annars har jag fixat allt själv när det rört sig om lindra saker.

Det är en bedömningsak det här, och vore den min och funkade ok annars, dvs jag kan inte upptäcka att den är defekt så den inte för att skjuta med så hade jag dragit åt den där och sen sett om den släpper igen först och främst.
Senast redigerad av Silwer 26 feb 2021, 17:05, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Naphets 25 feb 2021, 22:19

Hej Silwer,

Jag delar din mycket av din inställning.
Jag kommer att ta hand om detta själv.

Men jag tycker det är intressant att reda på kundservicen.
Att anta att en kund ska förstå maskinelement och tribologi är mycket att önska.

I min lekande värld är det lite som att skruvförbandet som håller motorhuven ihop med gasfjädrarna gängat ur sig efter 10mils körning:
Inga problem det ju bara dra åt säger tillverkaren. God tur!

Jaja
Nog med klagandet. I helgen ska det skjutas igen.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Weihrauch HW45 - rotationspinne (pivot pin) lossnar

Inläggav Silwer 26 feb 2021, 17:06

Jo ett vettigt svar hade ju varit att föredra det håller jag med om.
Det är juninte så att du inte förstår att den ska vara återigen och med tanke på storleken inte med ett spärrskaft på en meter.

Jag hoppas det funkar sen iaf, du har haft några saker nu jag inte hört om förr, det med siktet var jobbigt imo då man lätt kan missa det om man inte tänker sig för, det ska ju absolut inte röra inställningen när man skjuter.

Ok att det är en väldigt kompant fjäderpistol jämfört effekten, den skjuter ju effektmässigt ungefär som standardmässigt luftgevär gjorde på säg 70-80tal.
Senast redigerad av Silwer 26 feb 2021, 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer