Weihrauch HW95 (Recension)

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Weihrauch HW95 (Recension)

Inläggav Peter 27 maj 2008, 09:50

Weihrauch Hw 95
Bild

Kaliber : 5,5mm
Vikt : 3,4kg
Piplängd : 410mm
Totallängd: 1075mm
System : Fjäder
Säkring: automatisk
Siktesskena: 11mm
Avtryck : ställbart
V max : 150m/s - 230m/s

Om jag förstått saken rätt så kallas den för beeman R9 over there. Jag vet inte om det skiljer något mera än namnet.

Första intrycket var att den var tung och gedigen. Pipans laddblock löper väldigt trögt i sitt fäste vilket gör att det är svårt att stänga den. Detta går dock att åtgärda genom att släppa lite på bulten. Piplåset är även det aningen för trögt, efter en dags skjutande får man ont i den handen som måste agera gummiklubba för att bryta pipan. På tal om pipan så verkar den ha någon sorts snikvariant av räfflor, 5 st smala bommar med skarpa kanter. Det greppar nog bra i blyet, men det ser lite billigt ut.

Trycket var lite hårt ställt från fabrik så det justerades ned omgående, jag gillar lättryckt, men det kändes som att tryckets justerskruv satt oroväckande löst, lite loctite löste det. Trycket blev helt ok, inte fwb300, men helt ok. Dock så hände det några gånger att säkringsmekanismen och avtrycket spökade så att jag fick spänna upp på nytt några gånger för att kunna avfyra. Kanske har jag ställt det för löst, men det har fungerat klanderfritt den sista tiden.

Hw95 har automatisk säkring som aktiveras när när pistongen befinner sig i sitt bakersta läge. Efter att man osäkrat går det inte att säkra igen. (naturligvis går det genom att bryta pipan ytterligare en gång) Det mest irriterande med detta system är när man ligger och kramar ett skott och målet befinner sig perfekt i siktet, man kramar och kramar men ingen smäll, ja just det säkringen. Börja om. Jag hade hellre önskat en säkring som jag manuellt får manövrera, eller ingen säkring alls. (Möjligt att det går att ”glömma” att montera säkringspinnen då man monterar ihop bössan, men då får man ett fult hål i bakkant.)

Min bössa dielsade väldigt mycket i början, vilket jag hört sägas vara normalt, pga för mycket fett i mekanismen. Efter ca 1000skott så dieslade den endast med vissa kulor. Efter ytterligare 500-1000 kulor slutade den att diesla, men pistongen började istället att kärva i cylindern, till slut gick det inte att ladda alls. Så jag fick smörja om, med diesling som följd.

Bössan är väldigt greppkänslig, dvs träffbilden förändras väldigt lätt beroende på hur man håller i den. Jag har ännu inte lyckats reda ut vad som är bästa greppet (förutom ett järngrepp om stocken och tätt tryckt till axeln.) Men det är inte någon trivsam skjutställning i mitt tycke. Jag har provmonterat maccarifjäder och fett för att komma tillrätta med detta men utan resultat. Vid monteringen strök jag ett tunt lager fett på pistongen, vilket resulterade i att pistongen nöp i cylindern vid laddning, igen. Ett tjockt lager fett och en skvätt olja då och då är vad som krävs för att få denna lite griniga bössa att fungera.

Precisionen hos geväret är förmodligen mycket bra, men pga greppkänsligheten så är det svårt att få alla fem skotten på samma ställe, det är oftast ett eller två som avviker. I en skottstol skulle jag inte vilja gå en rond mot det, men i verkligheten, på lite kortare avstånd, så är jag lite orolig att den skulle förlora mot en 40 år gammal Meteor. Har ännu inte vågat jämföra under exakta förhållanden. :?

Så vad är då mitt intryck av hw95. Trots allt så gillar jag henne, stocken är så fin man kan önska sig, med bakkappa i tjockt gummi. Avtrycket helt ok, och man träffar oftast där man siktar, eller åtminstone tillräckligt nära.
De kulor som funkat bäst är jsb express och FX. Pipan är lite trång så 5.50 känns bättre än de något större. Med Gamo expander och Baracuda låter det väldigt ansträngt.

Skulle jag köpa ett likadant gevär idag? Tveksamt, jag skulle nog hellre titta på Diana 350, Diana 38, Hatsan 125/135 eller hw80. Hw80 därför att jag förmodligen skulle ha större överseende med bristerna, då den känns mera råbarkad.
Betyg: 7/10
+ gedigenheten
+ Stocken
- irriterande småfel
- greppkänsligheten
- säkringen
- brist på charm

Bild
10 skott @ 80 meter
Bild
5 skott @ 20 meter. Här hade jag tur och lyckades förmodligen att hålla exakt lika fem gånger i följd.
HW 95 .22, BSF S60, BSA Meteor mkIII, Hatsan 125 .25,
Carl Gustaf, Diana 23, 25 och 27, FEG LG 427, Gamo Cadet
Webley Hurricane, HW 40, Record mod 1, makarov 654k och lite annat skrot
Användarvisningsbild
Peter
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 feb 2008, 00:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA meteor

Följande användare vill tacka Peter för detta inlägg
hjördis (29 dec 2014, 15:50), Kent Finell (18 mar 2018, 00:06)

Inläggav fonkystuff 27 maj 2008, 09:57

Kul/intressant inlägg. Bra skrivet!
Användarvisningsbild
fonkystuff
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 29 apr 2008, 11:59
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer