VORTEK PG2 testad i HW 97K

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Ulf 26 okt 2010, 20:40

Dags för test igen , denna 3:e gång av : VORTEK ProGuide2 HW97

Förord :
Redan initialt ska man ha klart för sej att modell 97 i HW-stallet, är fabrikatets tystaste och mest välbyggda och påkostade fjäderdrivna konstruktion . Direkt ur kartong , oavsett effekt , går dessa vapen mjukt och tyst. En separat friflytande kompressionskammare inuti systemtuben, eliminerar väldigt mycket ljud, och upptar lika stor del förekommande vibrationer, varför en direkt jämförelse med vapen med systemtuben som kompressionskammare blir 2 olika divisioner , om uttrycket tillåts. Detta gör att man i första skedet inte bör förvänta sig att det blir mycket stor skillnad i ljud mellan en HW 97 med tex. HW FP-fjäder , och VORTEK PG2 – kittad.
Men skillnad blir det……

ProGuide2:
Drop-In kit som redan innehåller allt man behöver, inget tillförande av övrigt smörjmedel.
Fjäderpaket med tillhörande guider-tophat/pistongvikt, smorning förpreparerad från fabrik
väl inplastat. Medföljande monteringsanvisning är mycket komplett och redogör för bla noggrannheten av att avlägsna vassa kanter & grader i vapen & pistong innan montering.
Medföljer gör även en liten burk med fett , där monteringsanvisningen säger ”ett minmalt lager på guiden samt fjädern”.

Konstruktionen med en fjäderguide bestående av 2 (två) st guider, en yttre och en inre .
Helt annorlunda mot den klassiska varianten med en singel inre guide baktills. VORTEK-guiderna består av 2 separata delar, där den inre guiden har en otrolig precision och passning i den yttre.
HW 97-kittet innehåller dessutom en främre pistongvikt i metall avsedd för fullpower, samt en tophat i ”nylon” , med 2 st shims , för intrimning till max 12 ft/lbs.
2 effektlägen att välja mellan.

För att följa länken så måste du registera dig.



Den STORA frågan :
Kan VORTEK PG2 , ge Maccari & V-Mach en titelmatch om ”tronen” i min HW 97K ??


Objekt/förutsättning:
Utgångsläget blir alltså min HW 97K i kaliber 5,5. som hittills skjutit ur sej ca 6 000 diaboler.
Setupen i denna är inför bytet : Maccari-fjäder , V-mach fjäderguide + tophat , original HW- pistongpackning samt buttons på främre delen av pistongen.
En kombination utprovad för bästa skjutbarhet och effekt för min del , och skjutits med i 2 säsonger.

Demontering :
Efter total demontering görs noggrann rengöring av vapnets samtliga rörliga delar samt tub.

Montering:
Först av allt, så drar man loss fjäderstyrningen från fjädern, för kontroll att den yttre svarta ”hylsan” löper skrapfritt in i pistongen.
Med exv. papperstuss/tops kollar man först att inga grader/vassa kanter finns invändigt i ”upphaksspåret” i pistongen, som kan orsaka skador på ”hylsan”.
Lägg ner stor omsorg och noggrannhet med att kontrollera och ta bort ev grader/kanter !

I detta fall, en väl insliten bössa , så blev det ett minimum av putsande , tills ytorna var perfekta. Svarta ”hylsan” löper efter detta mjukt in i pistongen.

Efter kontroll av hela systemets ev grader/kanter, så är det dags för ihopmontering av härligheten

För att följa länken så måste du registera dig.



En ny VORTEK-pistongpackning monteras. Denna är konstruerad med en stödkant , eller kan man kalla den förtjockning ? i änden mot pistongen.
Detta bör medföra att pistongen inte får direktkontakt med tuben , och ev repor i cylinderväggen elimineras. De buttons jag monterat för tidigare setup, bör i detta fallet bli verkningslösa.
Passformen på VORTEK-packningen är sanslöst bra. Totalt glappfri direkt på. Inget klet med tar som ”lim” inuti, som annars är vanligen förekommande.

Knappt förnimbar oljefilm av mollyolja eller liknande på pistongpackningens utsida, mycket tunt lager medföljande fett på utsida pistong, där jag valt att smörja endast från mitten och bakåt på pistongen
Därefter in med pistongen i kompressionstuben.


Främre fjäderände är inte leveranssmord i detta kitt. Detta beroende av effekt-/pistongviktsval.
Eftersom min målskyttelicens avser full-power, så blir mitt val pistong-vikten i metall :wink:
Jag smörjer enl. monteringsanvisningen från medföljande burk: fjäderänden + 3-4 varv på fjädern
nedifrån ,samt tunt lager på viktens utsida samt botten.

Så dags att skjuta in fjäderpaketet. En mycket tunn hinna på ytterguiden från medföljande burk med fett , inget annat.
Förspänningen på detta nya okomprimerade fjäderkit är 32mm.

Inre fjäderguiden har i änden mot bakstycket en mycket smart styrkant , som passar i bakstyckets hål. Dubbel styrning av guiderna sas…både via innerguiden, och ”bottenbrickan”.

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
Spadde (16 jan 2014, 13:05)

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Ulf 26 okt 2010, 21:01

Testskjutning Avfyring/ljud:
Uppspänning av bössan känns identisk med tidigare setupen
Totalt tyst från fjäderljud ! Ett distinkt ”doff” är vad som hörs vid avfyring.
Skjutupplevelsen är även i denna bössa att likna med en gasfjäders karaktär. Den rekyl som upplevs är ren och distinkt men rakt bakåt. Väldigt kort locktime .
Närmast krutvapenkänsla rekylmässigt.

Skjutbarhet/greppkänslighet:
Med sin rappa locktime och rena rekyl , så är bössan väldigt lättskjuten.
Den rakt bakåtriktade rekyl som uppstår, påverkar inte skjutbarheten.
”Dunket” när pistongen bottnar ,upplever jag som mycket mindre än i min tidigare Maccari-setup.
Detta kan troligast tillskrivas pistongpacknings konstruktion.
Bössan uppför sig så neutralt, att man kan benämna den som klart okänslig greppmässigt.

En första kronografmätning med helt ”rå” setup efter ca 50 skott visar i m/s :

Ammo / REFERENS / VORTEK
JSB Exact Jumbo 195 206
HN FTT 204 218
HN Baracuda 167 180
JSB RS 206 212
Crosman HP 206 223


Vad tyckte då testgänget :
RB:s HW 97K , äldre modellen med en FP-fjäder (troligast en HW-originalfjäder av äldre modellen , den med längre slaglängd) blev det referensvapen som fick tampas på skjutbanan med min 97:a, där ett antal klubbmedlemmar med ingen , eller någon erfarenhet av vapnen testade/jämförde dem.
Som jag skriver inledningsvis, så är marginalerna betydligt snävare, när man jämför modell 97 med 95.
RB:s 97:as karaktär påminner mycket om min egen tidigare setup, med samma effekt.
Några av testgänget som aldrig skjutit 97 , har svårt att sätta fingret på exakta skillnader, några som vid olika tillfällen skjutit 97 påtalar en snabbare locktime med VORTEK , som därför upplevs av någon som en snärtigare rekyl ,skjutbarhet är samtliga eniga om toppklass , greppkänslighet upplevs inte av någon.
RB , som ägare och van HW 97 , summerar VORTEK med att rekylen är renare, tystare gång,snärtigare utan att påverka skjutegenskaperna, samtidigt som att den känns ”motorsvagare” än hans egen bössa.
Sistnämnda föranledde då som avslutning ett kronograftest , när nu bössan gått ca 250 skott.

Resultaten visade som tabellen ovanför, med skillnad någon m/s mer i alla ammosorter.

Bättre betyg att kännas motorsvag , men i verkligheten leverera mer effekt, är svårslaget.
JSB Exact Jumbo, som är en av de mest universella normkulorna har ökat från 195 till 208 m/s,
HN FTT från 204 till 220 m/s , halvtunga HN Baracuda från 167 till 182 m/s talar sitt tydliga språk,
av en setup som knappt är inskjuten….


Undertecknads personliga upp-och sammanfattning:
Inför detta jämförelsetest mellan VORTEK/Maccari ”hybriden”, har motsvarande jämförelse gjorts mellan kompletta Maccari/V-Mach för ett par år sen, där efter mycket laborerande visade sej att en ”hybrid” av Maccari/V-Mach fungerade bäst med mina krav och värderingar.
För min egen del ser jag denna testomgång representabel som rättvis värdemätare i en ärlig jämförelse mellan dessa 3 tuningfjäder-kit.

Som sagt krymper marginalerna när man testar ett vapen som ursprungligen har de bästa egenskaperna i HW-stallet , här jämförs tunade välskjutande exemplar mot varann.

Personligen så är jag oerhört nöjd med denna VORTEK-setup. Bössan har förädlats ett snäpp.
Skjutegenskaperna förbättrats ytterligare , en än mer flackare kulbana har erhållits , samt att ammourvalet ökat , då med tanke på kraften i kittet att spotta iväg tyngre och tightare diaboler i acceptabel hastighet.
Ytterligare ett Vortek PG2 som flyttat in för gott i en av mina HW-bössor!

det är de små små detaljerna som gör det…



VORTEK saluförs av svenska Progunner, som dessutom är distributör för produkten i Europa.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
Spadde (16 jan 2014, 13:05)

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Martin 27 okt 2010, 03:32

Sweet :-) Nu vill jag bara få hem min 97:a, så skal jag nog oxå testa Vortek i den, iofs så skall den vara Kallander tunad men... Kanske skall jag låta den gå några bulor innan jag byter för att se skillnad :wink: Men det låter ju onekligen lovande. Väntar bara på att kit till HW80 skall dyka upp :-)

Trevlig recension som vanligt!
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Dan B 27 okt 2010, 15:49

Bra igen.
Undrar vad en HW97:a + Vortek gör med .177
Dan B
 
Inlägg: 495
Blev medlem: 07 aug 2008, 20:18
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Ulf 27 okt 2010, 16:00

Dan B skrev:Bra igen.
Undrar vad en HW97:a + Vortek gör med .177


Martin : du har ett uppdrag :wink:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Dan B 27 okt 2010, 16:02

Ja just det hans är en :177. Fixa till söndag :-)
Dan B
 
Inlägg: 495
Blev medlem: 07 aug 2008, 20:18
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav welle 27 okt 2010, 16:10

Har precis beställt till min .177
Ska bli spännande. :mrgreen:
welle
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 aug 2010, 13:40
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch Hw97K thumbhole

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Martin 27 okt 2010, 16:44

Dan B skrev:Ja just det hans är en :177. Fixa till söndag :-)

har ju inte fått hem den ännu :(
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav öberg 27 okt 2010, 20:29

Hmm undra vad det gör på en .20 ;)
Kanon Ulf, du är luftvapenvärldens Christer Glenning :mrgreen: :smt020
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav vargen66 29 okt 2010, 15:10

Kan bara säga , Ulf is the man !
Har själv vortek setet i min 97 , kan bara hålla med ulf ! :smt020
vargen66
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 26 jul 2010, 16:11
Ort: Blekinge och turrin
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Rivoli arment ,mjsk,GSK
Luftvapen favorit: FTP 70 , AA 410 FT

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav pepsi 29 okt 2010, 18:07

Körde precis in ett kit i en Air Arms Prosport men pga tidsbrist (inte hunnit skjuta några skott) så kan jag inte utala mig om resultatet. Vad som förvånade mig var dock bristen av dokumentation samt kitets utformning. Kitet innehöll fjäder, främre guide, svart tar, ljust fett, distans brickor och en "hylsa" (i andra kit motsvarar detta en inre och en yttre guide). Kitet skall tydligen vara utformat för olika effekt uttag men information samt monteringsanvisningar för detta saknades. Den bakre guiden (eller främre beroende hur kitet monteras) satt desutom fast (stenhårt) på fjädern, kanske är detta meningen men så har jag ialla fall inte jag uppfattat att det skall vara.

Ta mig nu inte på fel sätt men det får mig att undra...har jag fått ett "gammalt" kit eller är det bara så att alla andra vortek kit är väl dokumenterade och bättre utformade. Som sagt, jag kan inte uttala mig om resultatet (är dock övertygad om att det kommer att funka bra) men allt prat om dubbla guider, ingen svart smörja, förfettad fjäder, bra passorm och bra installationsanvisningar stämmer inte för ett kit till AirArms.

Kanske är det så att jag har fått ett måndags exemplar, ett gammalt kit eller bara så att jag är kräsen, möjligtvis även helt okunning men oavset vilket så är jag inte direkt imponerad.
Senast redigerad av pepsi 29 okt 2010, 19:23, redigerad totalt 3 gånger.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav G0LI4T 29 okt 2010, 18:19

Det är dubbla guider i ditt kitt pepsi, en inre och en yttre i bak.
Två olika främre guider en för 12 fp och en för 16fp.
Jag läste instruktionerna innan jag installerade samma kitt i min tx200 och tyckte dom va väldigt klara för hur man monterar kittet.
Instruktionerna är vad jag tycker mycket väl utformade, dock på engelska, men eftersom det finns med bilder så löser man installationen utan att ens behöva läsa texten.
Orsaken till att TX200 kittet inte är förfettat är för att man ska kunna välja främre guide innan man fettar in den.

Men nu är vi lite off topic, då denna tråd handlar om HW97
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav pepsi 29 okt 2010, 18:24

G0LI4T skrev:Det är dubbla guider i ditt kitt pepsi, en inre och en yttre i bak.
Två olika främre guider en för 12 fp och en för 16fp.
Jag läste instruktionerna innan jag installerade samma kitt i min tx200 och tyckte dom va väldigt klara för hur man monterar kittet.
Instruktionerna är vad jag tycker mycket väl utformade, dock på engelska, men eftersom det finns med bilder så löser man installationen utan att ens behöva läsa texten.

Men nu är vi lite off topic, då denna tråd handlar om HW70



Då har vi fått olika kit..Mitt innehöll bara en främre guide, ingen instruktion för hur det skulle monteras för 12 elller 16 ftp och bara en bakre guide( iofs bestående av ett inre och ett yttre rör som dock inte hade någon super passform runt fjädern). Men som sagt..detta hör inte hemma i en HW 97 tråd.

Ps Texten var mycket riktigt på Engelska (mitt modersmål) :-) Kollade precis mitt andra kit (för HW95) och det innehöll en bakre guide med bra passform..och utförligare beskrivning..
Senast redigerad av pepsi 29 okt 2010, 18:40, redigerad totalt 1 gång.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Följande användare vill tacka pepsi för detta inlägg
ljaw (21 apr 2012, 20:46)

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav G0LI4T 29 okt 2010, 18:35

Taget pepsi.
Det är den bakre guiden som är den dubbla guiden.
Det är inte två separata olika bakre guider.

edit:
Har talat med Tom (Vortek) om detta nu på direkten och han ändrar utformningen på TX200e
Nya kommer heta PG2TX200e2
Skillnaden är att det blir två olika främre guider (precis som i HW97 kittet), för att man inte ska kunna göra fel.


Vad man kan ha i åtanke är att VORTEK utvecklar sina produkter fortgående.
Hittar dom en förbättrad konstruktion, så förändrar dom produkten, vilken kan göra att det skiljer lite i utformningen mellan de olika modellerna.
Men grundkonstruktionen är densamma, med den dubbla bakre fjäderguiden som styr både pistong och fjäder.

Det är kanon att få sådan här info. som kan leda till att produkten kan utvecklas och bli bättre.
Inte bara i funktion utan även i sin helhet. thx pepsi


// Golle
Senast redigerad av G0LI4T 29 okt 2010, 18:48, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav pepsi 29 okt 2010, 18:48

G0LI4T skrev:Taget pepsi.
Det är den bakre guiden som är den dubbla guiden.
Det är inte två separata olika bakre guider.

edit:
Har talat med Tom (Vortek) om detta nu på direkten och han ändrar utformningen på TX200e
Nya kommer heta PG2TX200e2
Skillnaden är att det blir två olika främre guider (precis som i HW97 kittet), för att man inte ska kunna göra fel.


Vad man kan ha i åtanke är att VORTEK utvecklar sina produkter fortgående.
Hittar dom en förbättrad konstruktion, så förändrar dom produkten, vilken kan göra att det skiljer lite i utformningen mellan de olika modellerna.
Men grundkonstruktionen är densamma, med den dubbla bakre fjäderguiden som styr både pistong och fjäder.



Nice, ypperlig kundsupport :-)
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav G0LI4T 29 okt 2010, 18:53

Det kittet du har pepsi, vänder man hela fjäderpaketet för att få olika fart.
Det ger en något högre hastighet på fullfart, än med nya plastguiden. ( den som kommer heta e2 på slutet.)
Men det skiljer max 2% i fart enligt Tom ( Vortek )

Fördelen med plast i främre är att bössan går något mjukare .
Den framåtriktade rekylen blir lägre än med stål guiden.

Upplever du det som ett problem, så hör av dig så fixar vi en ny guide.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav pepsi 29 okt 2010, 19:08

G0LI4T skrev:Det kittet du har pepsi, vänder man hela fjäderpaketet för att få olika fart.
Det ger en något högre hastighet på fullfart, än med nya plastguiden. ( den som kommer heta e2 på slutet.)
Men det skiljer max 2% i fart enligt Tom ( Vortek )

Fördelen med plast i främre är att bössan går något mjukare .
Den framåtriktade rekylen blir lägre än med stål guiden.

Upplever du det som ett problem, så hör av dig så fixar vi en ny guide.

// Golle



Det förstod jag ganska kvickt (efter lite eftertanke) men en "nybörjare" hade nog undrat eftersom det inte framgick av den medföljande manualen.. Tack för din hjälp och som tidigare sagt så tror jag säkert att kitet kommer att funka bra i bössan.
Senast redigerad av pepsi 01 nov 2010, 19:48, redigerad totalt 1 gång.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav G0LI4T 30 okt 2010, 16:59

Fördelen med de lättare plast/nylon guiderna är att man med brickor kan ställa om sin bössa till den effekt man vill ha ut och för att få den skjutbarhet man söker.

Original setuppen (som PG2 levereras i påsen) är dock anpassad för den gyllene medelvägen. Bra skjutbarhet vs bra power.
Oavsett vilken guide som kittet är utrustat med så lämnar kittet utlovad effekt, och har näst intill noll twang.

Vad som även kan vara bra att nämna är att det även kan skilja mellan de olika PG2 kitten beroende på till vilken modell man köpt.
Vissa bössor kan kräva en pistongvikt för att få den effekt/skjutbarhet man strävar efter.

Jag har spenderat eftermiddagen till att scanna av amerikanske forum ang. Vortek och det är riktigt kul läsning.
Det verkar som om några "over there" tror att man får en proffs tunad bössa bara för man köper ett tuning kitt. Så är självklart inte fallet. Man ska ha klart för sig att en luftvapensmed som tar bra betalt för sitt arbete, gör saker som aldrig ett tuning kitt kan uppnå.
tex honing av cylinderlopp, polering av delar och avtryck osv.
Vill man ha en top of the line tuning, så ska man nog vända sig till någon som kan sitt yrke. Sedan kan man ju välja vilken drivkälla hantverkaren ska stoppa i bössan, då kanske Vortek PG2 kan vara ett mycket bra alternativ till andra delar.

Man kommer långt med ett Vortek PG2 kitt, men har man ett taskigt avtryck så träffar man ändå inte målet. Fördelen med Vortek är att det är lite jobb för mycket resultat. Twangen är största boven bland fjädergevär, får man bort den är mycket vunnet.

Så upplever jag det hela, och precis som Ulf skriver, så har jag inte heller lyckats med att få till en HW50 eller HW95 ens i närheten av vad Vortek kittet presterar direkt ur "kartong". På HW97 är redan mycket av twangen reducerad från början, så skillnaden i twang blir kanske inte lika markant, men rekylen, skjutbarheten och att tunga kulor "gillas" tycker jag är största fördelen.


Kan väll passa på att tala om att Vac-Seal 95, har ändrats lite den med.
Ser nu ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.





// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav vargen66 30 okt 2010, 20:38

Håller med ulf o golle , En riktig tuning tar tid med en massa polering på rätt ställe :wink:
vargen66
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 26 jul 2010, 16:11
Ort: Blekinge och turrin
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Rivoli arment ,mjsk,GSK
Luftvapen favorit: FTP 70 , AA 410 FT

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Bromslätt 26 feb 2011, 18:10

G0LI4T skrev:Taget pepsi.
Det är den bakre guiden som är den dubbla guiden.
Det är inte två separata olika bakre guider.

edit:
Har talat med Tom (Vortek) om detta nu på direkten och han ändrar utformningen på TX200e
Nya kommer heta PG2TX200e2
Skillnaden är att det blir två olika främre guider (precis som i HW97 kittet), för att man inte ska kunna göra fel.


Vad man kan ha i åtanke är att VORTEK utvecklar sina produkter fortgående.
Hittar dom en förbättrad konstruktion, så förändrar dom produkten, vilken kan göra att det skiljer lite i utformningen mellan de olika modellerna.
Men grundkonstruktionen är densamma, med den dubbla bakre fjäderguiden som styr både pistong och fjäder.

Det är kanon att få sådan här info. som kan leda till att produkten kan utvecklas och bli bättre.
Inte bara i funktion utan även i sin helhet. thx pepsi


// Golle


Nja men det stämmer inte riktigt.

Jag beställde Vortek kit till TX200 den 11/2. Då säger beskrivningen på hemsidan att man kan justera effekten beroende på hur man använder/vänder fjäderguiderna.
Beställde och fick levererat: art nr. 15-PG2AA TX200e.
Levererat 21/2.
Nu står det ingenting om justerbarhet på hemsidan. Bra ifs när det ändå inte är så.
Kitet innehåller inte mer än 1 (en) främre guide, som inte kan monteras på mer än ett sätt.
Nånting i det här stämmer inte helt enkelt.
Jag har troligen fått ett gammalt kit med ett nytt nummer. Instruktionen som följde med säger bara TX 200 Air Gun.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav G0LI4T 27 feb 2011, 11:45

Hej bromslätt, du har det senaste som inte är justerbart.

På grund av att folk inte kunde klura ut hur kittet skulle monteras för att effekten skulle bli 12 eller 16 fp, så har Vortek numera endast en fart på fullfartskitten till AA.

Det går att beställa i 12 fp, men det är bra en kortare fjäder än 15-16fp kitten.
de flesta vill ha fullfart och övriga var TX200sr ägare som inte kan montera fullfartskittet för det skadar bössan, utan måste ha 12fp.

Är du inte nöjd med ditt kitt så sänd tillbaka det så ska jag se om jag kan hitta ett gammalt kitt med två guider i hyllorna någonstans.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Bromslätt 27 feb 2011, 12:34

G0LI4T skrev:
Är du inte nöjd med ditt kitt så sänd tillbaka det så ska jag se om jag kan hitta ett gammalt kitt med två guider i hyllorna någonstans.

Absolut nöjd :thumbupp: inga problem alls, jag brukar klura ut det mesta och är "nöjd och glad" med det. :)
Blev en smula fundersam bara, när det inte riktigt stämmer med den info som faktiskt var aktuell när jag beställde.
Som du skrev tidigare i tråden så står ju inte utvecklingen stilla.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav PLUTTE 20 mar 2012, 11:20

Är det någon som vet vad effekten blir om man inte använder pistongvikt i metall på HW97:an?
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav Ulf 20 mar 2012, 16:22

PLUTTE skrev:Är det någon som vet vad effekten blir om man inte använder pistongvikt i metall på HW97:an?


Har aldrig testat det, men en klisterlapp på plast-tophaten står det 12 fpe eller nåt sånt.
Antagligen max 16 J kanske...?
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: VORTEK PG2 testad i HW 97K

Inläggav ljaw 20 mar 2012, 16:36

Hej!

Nu behöver jag en förklaring!

Jag har precis köpt ett Vortek kit till min HW97 och det följer inte med någon pistongvikt i metall och inga shimsbrickor som nämns i recensionen heller. Är kitet omgjort eller fattas det delar?

Den medföljande instruktionen är märkt: 16 fp/lbs.

VH//Anders
VH//Anders
ljaw
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 feb 2012, 00:16
Ort: Glommersträsk
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: Glommersträsk skytteförening
Luftvapen favorit: Weihrauch HW 97k

Nästa

Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer