HATSAN MOD 99 cal25

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav Anders H 23 jan 2011, 13:30

Handlade ett gevär från Hurricane!
Betalade förra fredagen o fick geväret i min hand från utlämningsstället i onsdags.

såg ut så här när jag fick paketet
Bild



Men paketet var ju späckat med en del annat godis
Bild

En del att prova med
Bild

Såg ut så här!!! tycker inte att man kan klaga, stocken är lika fin som på min Tracker
Bild
Bild

men pipan var rätt skitig, en del av de lappar jag drog igenom, med början överst till vänster
Mest intorkade fett rester, men det losnade inte mer för att jag tog olja på trasan , det gick bäst med chooters choice
Bild

Mina intryck ännu sålänge då!

1, Tvangar mycket

2, om det är en förspänning på denna 10J fjädern som sitter orginal så ÄR den minimal, lättare att spänna än min Diana 25.

3, turken som dratt dit pipan måste likna hulken, för det går trögt att spänna pga pipan klämmer (har blivit bättre efter 50 skott).

4, är inte vänn med piplåset ännu, är i bland trixigt att få upp o svårt att stänga pipan mest på grund av den tröga pipan.

5, diezlar inget men det är ju inte så mycket drag heller o stor kula!

6, ser bra ut, om jag skulle rekomendera ett luftgevär till någon som vill ha ett som kändes o liknar en studsare så är detta ett bra val.

7, Avtrycket måste justeras, är för hårt ställt.

8, har svårt att få ner mitt huvud till siktlinjen för de öppna riktmedlen på grund av hög kolvkam, så jag måste skaffa mig ett nytt kikarsikte!!

9, Är väldigt lättskjuten, var inga svårigheter att träffa burkar o dyligt på 10-30m avstånd, bara man fick ner huvudet på rätt plats och höll upp tillräckligt vid de långa avstånden!.

10, har bara skjutit med Rino, men det var enkelt att få in 5 skott på 5kronan på 10M trots att mitt huvud inte är byggt för denna bössans kolvkam. har skjutit totalt ca 50 skott

11, blåneringen på pipan är inte lika bra som på resten av metallen, mest beroende på att den är mindre fint polerad

allt från mig i dag, om jag lyckas få tummarna ur.... så skall jag sätta mig i bänken i morgon o ge er en liten recention över hur Rino går på tavla med denna bössan över det fruktade avståndet av 13M.... will be continued
Senast redigerad av Anders H 23 jan 2011, 13:31, redigerad totalt 1 gång.
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Mina omdömmen om HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav Anders H 23 jan 2011, 13:35

Inlagt på ett annat luftvapenforum och kopierat hit!

Jag vet inte hur försiktig man behöver vara med luftvapenpipor till brytvapen!
Menar de bör ju vara lite härdade då man ju kan spänna upp en fullfartfjäder genom att böja pipan!
Med min Patriot får jag ta i rejält i pipan för att kunna spänna fjädern.. nästan så jag behöver ta i med båda händerna!!!! o pipan bör ju inte böja sig av den behandlingen... så de är nog härdade och troligen då rakt igenom.

Men jag drog pipan med min mässingstång med ögla som jag köppt till mitt 22lr en gång i tiden, och mässing bör ju vara mjukare än vilken stålbit som helst!.

Jo jag vet att Rhino inte är en av de bättre cal 25 kulorna.. men jag är ju snål så jag köpte dessa för att kunna mata mekanism o pipa med några hundra smällar innan jag börjar mecka med den! har skruvat på trycket med den medföljande insexnycklen i dag, och det går att få rätt bra utan att ha provat gränserna så är jag positivt överraskad allaredan.

Skotten i mitten är sittande på golv med kudde som stöd, nere höger stående utan stöd ca 13M, så som synes så är det långt kvar tlls träffbilderna ar acceptabla, men detta var de 10 skotten jag sköt på tavla alla skjutna i en följd.
Bild

Lite fler bilder på diverse saker, om ni önskar er högupplösta bilder på specifika detaljer så säg till så fixar vi det!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
En del fett finns ju i mekanismen, rött o fint!!!
Bild

Bild

Bild

Bild
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Mina omdömmen om HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav Ulf 23 jan 2011, 13:49

Trevlig info Anders :-)

Upplevde piplåset och pipans "tröghet" exakt som du beskriver på 88:an jag skruvade med.
Piplåsningen är antagligen en vanesak, likaså nöter pipbulten till sej, så den börjar gå lite lättare.
Nya vapen är råa, och kräver innötning. Annars kan du lossa pipbulten, om det känns olustigt med trögheten.

88:an jag provade , har ju plaststock till skillnad från 99:an s trästock, och jag upplevde bössan väldigt smidig.
Jämförbar med min HW 50 exv.

Eftersom de flesta bössor tillverkas original med betydligt vassare fjädrar än vad som tillåts här i Sverige inom licensfrihet, lär pipan vara avstämd för den belastning en "originalfjäder " ger. Där behöver du nog inte vara orolig.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Mina omdömmen om HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav eddie 23 jan 2011, 14:12

Det ska bli intressant att följa detta Anders :smt020
eddie
 

Re: Mina omdömmen om HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav Anders H 23 jan 2011, 15:01

Hej!
Tanken är att plocka ut innamätet o fixa till bössan en hel del deta när jag tröttnat på att skjuta 10J med cal25!!!
det som skall göras är polera pipbult och anläggningsytor, även då piplåsets delar
hona komptuben, och försänka transferkanalens inlopp, även polera pistong
dessutom skall trycket poleras (om det finns behov).
skall även göra nya fjäderguider till fjädern och passbrickor för att optimera förspänningen

Vet inte om jag skall ge mig på att mickla med vikten på pistongen då jag inte kan tillräckligt om hur den skall ändras!

Skriv gärna förslag på mer som kan förfinas när den ändå är i delar!
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav Anders H 13 feb 2011, 10:55

Hej på er ute i kylan!
Nu har jag matat bössan med de första 350 Rhinokulorna!

Den är trevlig att skjuta med och går dit man siktar!
Den Twangar fortfarande, men går inte trögt i pipan längre.

Den är väldigt lättspänd :-) men effekten när man skjuter på de äpplen som sitter kvar i trädet efter vintern är effektfullare än när man skjuter med en 4,5 i 10 joule.

Sköt lite på en burk i går, och det är inga problem med att få burken att svänga vänster eller höger beroende på var man siktar med de öppna riktmedlen.

Tycker att det är bra öppna riktmedel på bössan men jag är fortfarande missbildad i mina kindben, så jag får hålla bössan med kinden långt bak på kolven.

Mina intryck ännu så länge är att det är en väldigt prisvärd bössa, tycker faktiskt att den är roligare att slöskjuta med än min tunade HW30S, lika enkelt att träffa burkar o kvistar o grässtrå med, men bättre skottmarkering!

En lustig sak som jag upplevt på sistone är att träffbilden med de öppna riktmedlen har flyttat sig från att vara långt ute till höger, att gå in emot mitten så att jag fått skruva in siktet så att det nästan är i centrum av inställnings området nu, istället för att vara väldigt långt sidoförflyttat?

Kanske det suttit en grad i mynningen som ställt till det? visserligen så har jag bara malt på med Rhino kulorna som jag köpte för att kunna skjuta in bössan (snål) men nu blir det JSB Exakt king, så nu börjar väl kraven öka på mitt kunnande bakom spakarna!

Men jag skjuter nog med de öppna riktmedlen ett tag till så ni som vill ha riktiga träffbilger får ge er till tåls! :smt022

Vi har -9 o sol så nu är det läge att gå ut o skjuta!!! :smt037

Skriv på nu så jag har nåt att läsa när jag skjutit färdigt :smt035
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav eddie 13 feb 2011, 12:14

Anders H skrev:jag får hålla bössan med kinden långt bak på kolven.

En väldigt prisvärd bössa, tycker faktiskt att den är roligare att slöskjuta med än min tunade HW30S, lika enkelt att träffa burkar o kvistar o grässtrå med, men bättre skottmarkering!

Träffbilden med de öppna riktmedlen har flyttat sig från att vara långt ute till höger, att gå in emot mitten så att jag fått skruva in siktet så att det nästan är i centrum av inställnings området nu, istället för att vara väldigt långt sidoförflyttat?


Det känner jag igen, jag får hålla långt bak på bössorna med rak kolv, jag behöver minst 5cm från kolvkammen upp till riktmedlet
Bra med lite omdöme... roligare att slöskjuta med än din tunade HW30S så får man lite perspektiv :)

Jag har märkt att före och strax efter renovering av bössor kan siktet behöva vara helt i sidled men efter lite skjutning får man skruva tillbaka sidojusteringen helt i många fall, jag har fått för mig att det kan bero på att iom hastigheten på kulan förändras/förbättras och går ur pipan på ett annat sett
eddie
 

Re: HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav eddie 03 mar 2011, 10:31

Anders Hur har det gått med din Hatsan? Har du hunnit skjuta eller greja något mer med den :)
eddie
 

Re: HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav Anders H 03 mar 2011, 19:35

Hej!
Jo jag har skruvat lite på avtryckarsystemet! är bara positivt övverraskad, man kan nästan få lika bra tryck som på en HW30S, på denna Hatsan med Quaddro tryck.

Sen så har jag bara skjutit ett par hundra kulor sen sist, och inte fått tummen ur o beställa kikarsikte (vet inte vilket jag vill ha! o priset avskräcker just nu).

Men den är kul att skjuta med trots kolvkammen, vet inte om kalibern är förlåtande men det är rätt enkelt att träffa mina mål med öppna riktmedel, på diverse avstånd.

Men den twangar nåt hemskt med 10J fjädern.

Är det någon som kan ge mig ett tips om var jag skaffar en hyffsad fjäderstyrning, som man kan plocka in utan att behöva låna svarv o allt som det för med sig!
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HATSAN MOD 99 cal25

Inläggav eddie 03 mar 2011, 19:57

Anders H skrev:Men den twangar nåt hemskt med 10J fjädern.

10j fjädrarna brukar vara 0,5-0,6mm mindre i diameter än licensfjädern så det twangar mindre med den, jag skulle tro att det är samma på denna.
eddie
 


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

  • Sponsorer