FX optics 6-18*44 SFIR

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 03 jul 2011, 14:36

FX OPTICS 6-18*44 SFIR

Objective Lens Diameter=44 mm
Diopter Adjustment Range =-2.0//2.0
Reticle I=Röd Mildot
Parallax=10 yds(yards) infinity Wheel adjustet

Body Tube Diameter=30 mm
Total Length=335 mm
Total Weight=750 gram
Lens Coating=Full Multi coated

Ja så här ser en enkel beskrivning ut på det kikarsikte som jag i afton har för avsikt att recensera . För att jag kvalitetsmässigt skall ha något att i jämförelse referera till har jag valt att ta kikarsiktet Leapers Accushot 4-16*56 AO 30 mm . Det siktet har funnits på marknaden i några år vilket ger det en chans till igenkännelse här på forumet , det är oxså så att dessa sikten ligger närmast varandra i den siktesarsenal som jag förfogar över så valet blev enkelt . Leaperssiktet 4-16*56 har jag varit mycket nöjd med under de åren som jag använt det , bla så spelades skjutscenerna in i filmen ”Skogshuggarn field target” med just det siktet , det har hitintills varit mitt favoritsikte för skjutning på hemmaplan just för sin robusta konstruktion och så som jag upplevt siktet med skärpa och justeringsmöjlighet mellan korta och långa skjutavstånd .

På bordet ligger en svart kartong med texten FX OPTICS high quality air rifle optics , vilket land siktet fabricerats i anges inte på förpackning , tycker att det känns skönt att slippa bli påmind om dess proveniens .
Det här kommer att bli spännande ! , sakta men säkert lyfter jag på kartonglocket , vet ju inte om Axelsson försåt-monterat en + 10 jouls boxhandske i kartongen som då skulle komma farande upp rakt i fejan , det har liksom sitt pris att recensera en Hatsan BT 65 om man så säger . Den här gången klarade jag mig från en uppercut med god marginal . I kartongen ligger ett omsorgsfullt paketerat sikte , linsskydd , batteri , sidohjul , insexnycklar, torkduk och garantiförklaring samt bruksanvisning .
För att följa länken så måste du registera dig.


Det här siktet väger in på 750 gram med sin längd på 340 mm i den längden inkluderar den förlängning av siktet som en fokusjustering utgör för att anpassa skärpan till hur jag ser . Enligt instruktionsbeskrivningen skall konstruktionen tåla hårda tag , men man skall ej glömma att detta är ett precisionsinstrument . När jag provskruvar på justerrattarna , snabbfokus och förstoringsringen så känns allt väl på ett sådant sätt att inga taskiga toleranser döljer sig bakom ett för lätt skruvmotstånd . Siktet har inställnings möjligheten zeroing , enligt manualen skall även parallaxrattsinställningen gå att nollställa , bra !
Graderingen på parallaxen börjar på straxt under 10 yards med efterföljande markeringar på 15 , 20 , 30 , 50 , 75 , 100 , 200 , 300 till od , vi jämför med Leapers siktet parallax 10 , 25 , 50 , 100 , 200 , 500 till od , här får vi omedelbart 1-0 i poäng , fördel FX .
När jag tittar in i FX siktet ser jag att mildot reticle är snyggt fördelat i lika stora sektorer (tårtbitar) , ibland kan det vara dåligt med rakheten på korset i sikten från den här prisklassen på det här exemplaret kan inga sådana defekter ses . Siktet har rött belyst mildot i sju steg,från centrumkorset är det fyra mildots i vardera håll åt de fyra riktingarna .

Här visas en bild med belysningen i högsta läge .
För att följa länken så måste du registera dig.



Leapers accushot har 6 mildots åt vardera håll samt 7 stycken belysta lägen i både rött och grönt . Det som är bra med de här båda sikte är att det endast är mildotens reticle som blir upplyst medans stolparna i siktet förblir släckta . Ta det bländade skräckexempel flaggskeppet Swiss Arms 4-16*50 ,, där ser det ut som man fått in en kultur självlysande grönmögelost i ett runt akvarium när man slår på belysningen, den osten kostar 2799 spänn att få beskåda ,, jag vet, för jag har ägt ett sådant oxså .

FX optics har MOA=minuts of angle ¼ inch på 100 yards , det betyder på vanlig svenska att ett snäpp på justerratten ger en förflyttning av träffpunkt på tavlan med 6.35 mm vid ett skjutavstånd på 91.44 meter , fyra klick med ratten ger 25.4 mm förflyttning av träffpunkt på 91.44 meter . Kortar vi ned avståndet till 25 yards (22.86m) så ger ett snäpp på siktesratten ca 1.58 mm förflyttning av träffpunkt på tavlan . Sex klick på ratten ger 9.48 mm förflyttning av träffpunkt på ett skjutavstånd på 22.86 m osv .

Leapers 4-16*56 har ett MOA på 1/8 , det ger en exaktare inställningsmöjlighet om man tycker sig behöva det .

Bruksanvisningen till FX optics är helt OK, man får veta vad man behöver och lite därtill tex bore sighting . Manualen beskriver hur man ställer in siktet på 25 yards ,och är det så det avståndet inte passar använder man metoden för att göra sin egen avståndssetup .

Jaha ja,, jag sitter faktiskt här och väntar på att det skall bli tillräckligt mörkt ute för att kunna observera fler data om dessa två sikten . Det finns dock en del att avhandla om dessa sikten innan det blir dags att förpassa sig utomhus . Dessa sikten har ju en skillnad i objektivdiameter som borde vara till fördel för Leapersiktet 56 mm lins ,,Leaperssiktet levereras med sådant lull lull som motljusrör och flippskydd,därimot är man tvungen att köpa till parallaxhjulet för 299 pedaler . Motljusrören är så beskaffade att man kan sätta ihop flera på rad o man vill se riktigt svår ut på tex en Field target tävling eller så , men för det mesta brukar det räcka med ett á två rör stackade på varandra för att bössan skall avge ett proportionellt utseende som de flesta luftvapen fetichister börjar nicka medhållsamt åt .

När man köper sig ett FX optics så kan man samtidigt köpa sig ett par höga fästen av märket Sun optics för summan 170 kronor . I paketet får man med en liten torxnyckel att skruva med ,för på det här fästet är det inte insexskruv . Tyckte själv att det kändes lite pilligt att holtz med den där lilla torxnyckeln,i och för sig är skruvarna försänkta i materialet och det kan ju vara både snyggt och kanske bra , nackdelen finns i att det bara var en skruv på varje fäste till låsning över kilbasen samt att det inte fanns någon rekylstoppskruv i fästet .
Sun optics har en egen sajt : För att följa länken så måste du registera dig.


Tyvärr stod det China på baksidan av förpackningen, låt eder ej luras av USA !
För att följa länken så måste du registera dig.


Yes ! Om vi nu ta o börjar att glo in i de här båda tittskåpen så vi kan skapa oss en visuell uppfattning vad det här handlar om . Jag har här riggar upp varje kikare under samma inställningsförhållande som då är 12 gångers förstoring och en parallaxinställning på ca 75 yards , båda siktena är fokusinställda efter min syn .
FX optics.
För att följa länken så måste du registera dig.


Leapers .
För att följa länken så måste du registera dig.


Vad ser vi,,? Vi ser en fågelholk uppsatt på 68,5 svenska meters avstånd från våran stationära utgånspunkt , japp ! den häringa fågelholken kommer att förfölja oss under denna test dock icke som en efterföljande stalker utan som återkommande referens att titta på . Klockan är nu 16.00 när dessa bilder togs .
Asså vi ser redan här vad som är på gång och jag är säker på att det kommer att hålla i sig testen ut .
FX optics .
För att följa länken så måste du registera dig.


Leapers .
För att följa länken så måste du registera dig.


Kombatanterna .
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Vi gör nu en närhållstest på ett annat mer flyttbart objekt .
Om man nu drar ned förstoringen/parallaxen och flyttar objektet vi siktar på så nära som möjligt vad landar vi på då för avstånd . Jo, FX kikarn,,landar uppmätta 8.5 meter , där finns en fungerande skärpa . Leapers accushot återger på 10 meter en fungerande skärpa ,,de här olika metriska värdena fungerar som en brytgräns till när kikarsiktena är i behov av parallaxjustering , i så fall objektet flyttas 50 cm bakåt från de ovan nämnda avstånden måste en justering av parallax åtföljas . Det metriska avståndsvärdet kan också ses som en bottengräns i avstånd som funkar för mig att använda kikaren på . FX siktet går något lägre ned en 10 yards , kanske det är 9 yards och då stämmer det ganska bra med dessa 8,5 meter som bottenläge/brytgräns .

Nu är klockan 01.00 det är så mörkt det kan bli i natt då jag också räknar med den riktiga tid som egentligen nu på sommaren dvs 24.00 . Har riggat upp kikarna bredvid varandra . Holken ser jag i båda kikarna , FX kikaren ger en något mörkare bild än Leapers , dock är FX bilden tydligare i konturerna än vad Leapers är . Leapers Accushot är något ljusare i bild men mera diffus i skärpan , linsen är på Leapers 56 mm , medans FX lins är 44 mm där finner vi en trolig delförklaring förklaringen till ljusheten . Att FX var tydligare i bild under dagsljus det såg vi, och det bär den med sig in i mörkret också . Kan säga att fågelholken i mörkret ej kan ses med blotta ögat av en man som mig som har passerat 50 sträcket . Det jag kommer att göra nu är att vänta tills det börjar ljusna då skall jag försöka ta foto genom gluggarna för publikation .
Leapers har egna fästen man kan köpa till för summan 229 pix , dessa fästen har insexskruvar på överfallen , monteringen på kilbasen är oxså av typ insex/två på varje enhet samt en rekylstoppsskruv .Köper man allt från samma ställe F-produkters katalogpris dvs parallaxhjul,fästen och Leaperskikare går det på 3823 :- så får man med en tio års garanti men så lång tid behöver man väl inte ha på sig för att finna ett fabrikationsfel .
FX OPTICS med fästen går loss på summa 2365 :- Med föreslagna tillbehör är det 1458 spänns prisskillnad mellan dessa två sikten , och då har jag inte räknat med eventuella frakt o expeditions avgifter . Axelsson erbjuder ett års konsumentgaranti som under vissa omständigheter binder säljaren till bra likvärdig ersättning i fall produkten har fallit ur sortimentet vid utlöst garanti .

Här har vi de två skåpen i jämter varandra .
För att följa länken så måste du registera dig.



Leapers påstås väga endast 601 gram och är som synes något längre än FX optics . På F-produkter hemsida är en längd uppgiven till 355 mm , det är helt fel , korrekt längd är 381 mm , mitt sikte har blivit 4 mm längre pga justeringen på fokus ring asså 385 mm . Med motljusröret och flippskyddet bygger siktet längden 515 mm . Med fästena påmonterade så väger siktet 850 gram , vägt på en gammal köksvåg ..FX optics ink fästen väger på samma våg 900 gram,,tycker sanningen skall fram om det här . En annan sanning som också kan levereras men som inte har ett skit med det här att göra är att det endast enligt burkens spec innhåller 400 pellets i en burk med JSB monster exact cal 4.52 , på Staffans hemsida säljs burken angiven med mängden 500 pellets / burk , Gott folk , det gäller att passa upp bland krämare o bloggare så man inte blir vilseledd och förd bakom ljuset .

Nu är klockan 03.00 och det har strulat ordentligt med fotograferingen , det krävs en hel del ljusinsläpp i kameran om det skall bli några bilder , efter som jag inte har något stativ så kan man inte öka på bländartider osv allt blir ljust å bra med sådana inställningar men oanvändbart suddigt , därför är all fotografering gjord i autoläge . Fx siktet var betydligt svårare att anpassa avståndet till kameran , dess bilder blir inte riktigt rättvisa , sanningen är att FX optics har bättre konturskärpa .
De första två bilderna är från ca 02.00.
FX .
För att följa länken så måste du registera dig.


Leapers .
För att följa länken så måste du registera dig.


De här är från tiden 03.00 .



FX .
För att följa länken så måste du registera dig.


Leapers
För att följa länken så måste du registera dig.



För mig som har möjlighet välja mellan dessa sikten ser jag ett givet användningsområde . Dess bättre skärpa , parallax , storlek , pris mm gör FX optics4-18*44 till ett perfekt FT sikte inför säsongsavslutningen 2011 .

Skogshuggarn :smt020

Tänkte att det skulle vara roligt att testa FX siktet också det blev till att plocka fram nå´n gammal bössa ur plåtgarderoben funderingarna har varit hur en Royale 500 cal 25 ser ut med det häringa siktet påmonterat . Nå´n längre recension över Royale 500 blir det inte , då finns det i stället nya produkter från FX som skulle kunna vara intressan att zooma in med förstoringsglaset . Tog å sköt på 120 meter i dag .
10 skott (Ett skott missade tavlan med en hårsmån)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Skogshuggarn 07 jul 2011, 22:43, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Följande användare vill tacka Skogshuggarn för detta inlägg
Ulf (03 jul 2011, 15:29), gubbe (03 jul 2011, 17:55), Frank69 (07 jul 2011, 14:43)

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Daniel 03 jul 2011, 14:47

Bra skrivet, och bra illustrerat med bilderna, du borde börja skriva artiklat åt VT *fniss*

Edit, Måste tillägga att jag aldrig varit ett fan av leapers. Däremot vore Gamo en riktig motståndare till fx (tror jag). De Gamo sikten jag haft har varit mycket skarpa för sitt pris. däremot finns väl inte gamon med större förstoring än x12?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 03 jul 2011, 15:06

Daniel skrev:Bra skrivet, och bra illustrerat med bilderna, du borde börja skriva artiklat åt VT *fniss*


tack,,men vad Farao är VT ?

Det finns faktiskt ett Gamo 4-16*50 som vår gemensamme vän Fjutt beställde från Sportsweaffen förra sommaren . Den kikarn har de tyvärr inte kvar i sortiment,,det är som du säger Daniel att Gamo är bra , jag var på vippen att åka å hämta fjutten kikare för att ha som referens,,får ta det en annan gång .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Daniel 03 jul 2011, 15:09

Vt= vapentidningen :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 03 jul 2011, 15:19

Ahaaa,,, :oops:
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Dan B 03 jul 2011, 15:31

Du är bra på det här med recensioner. :thumbupp:
Bilderna var tydliga. Såg skillnaden även utan glasögon.
Dan B
 
Inlägg: 495
Blev medlem: 07 aug 2008, 20:18
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Piore 03 jul 2011, 15:37

Bra recension huggarn men det intressantaste är egentligen hur siktet står emot rekylen i en kraftig fjäderbössa.Själv måste jag ha ett Aimpoint eller kikarsikte i en helt annan division (Helia,Burris,Leupold eller liknande)när jag skjuter med kraftigt rekylerande fjäderbössor.På ett pcp kan man ha det mesta.
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav POS 03 jul 2011, 19:24

1 snäpp på fx ger väll dryga 6mm på 100 yards tycker jag.

Annars kul läsning eftersom jag går i tankar att köpa ny kikare. :thumbupp:
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Följande användare vill tacka POS för detta inlägg
ocy (03 apr 2014, 23:13)

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 03 jul 2011, 21:01

POS skrev:1 snäpp på fx ger väll dryga 6mm på 100 yards tycker jag.


Alldeles riktigt,,jag skrev fel :oops:

Tack för korrigeringen :smt020
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav gubbe 03 jul 2011, 21:06

Skogshuggarn skrev:Re: FX optics 6-18*44 SFIR
av Skogshuggarn 03 jul 2011, 22:01

Du skriver ruskigt bra recensioner Huggarn. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 06 jul 2011, 23:26

gubbe skrev:Du skriver ruskigt bra recensioner Huggarn.


:smt020 Tack !

Laddade upp nya några bilder i första inlägget samt en 120 meters tavla .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Frank69 07 jul 2011, 12:10

Väldigt bra test!
En liten fråga dock...
Bilderna från kl 03.00
Där har du angivit att det är Leapers på första bilden och FX på andra...
FX är först alla andra gånger... och jag tycker den första bilden är skarpare... så är det inte FX siktet som skall vara den första bilden?
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Air 07 jul 2011, 12:22

Tack för en bra test av kikarsikten.

Kan nog tycka att Leapern har större ock bättre
dottar i riktmedlet.
Men det är ju en smaksak det där.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 07 jul 2011, 22:40

Frank69 skrev:så är det inte FX siktet som skall vara den första bilden?


Jag laddade upp två bilder i stöten från fotoalbumet , bilderna kastades om vid uppladdningen,,det är rätt som jag skrivit med Fx och Leapers . Men jag kan lägga om dom i inlägget så de rättar till sig :-)
Air skrev:Kan nog tycka att Leapern har större ock bättre
dottar i riktmedlet.

Japp,kan känna samma som dig , men då är det avstånsrelaterat :) Tänkte på det i efterhand att Leapers MOA på 1/8 borde ju ha dubbelt så många varv på inställningsratten än 1/4 MOA siktet (FX) ,,tror att Leaperset hadde ca 10,5 varv . För att kunna hävda sig med justeringsmöjligheten på långhållskytte borde det ju vara så,,,men det var det inte .

Fx vill jag minnas ha ca 7 varvs justeringsmöjlighet , båda kikarna faller ju ur justeringsmöjligheten efter +100 meter om man har det inställt för träff med översta mildoten på 20 meter , jag sköt med Royale 500 cal 25,,cirka 265-270 mps / jsB KING. jag siktade alltså en bit över tavlan med den understa mildoten när jag sköt 120 meters tavlan som är upplaggd i första innlägget,,,kanske därför det gick så dåligt :oops:

Kan oxså tillägga i efterhand att köper man ett FX optics 6-18*44 då kan det vara värt att lägga någon hundring extra på riktigt bra fästen,,dessa olika fästen som jag berörde i recensionen fungerar hyggligt efter lite "moddande" :roll:, allt som oftast kan det vara just fästena som kommer på skam på grund av dumsnålhet ! eller att plånboken inte medgör köp av de bästa fästesfabrikaten .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Silwer 07 jul 2011, 23:05

FX optics, vilket jävla namn, vad är de egentligen om det inte framkommit?

För ingen tror väl FX tillverkar optik med hoppas jag?

Det är nåt billigt elände va? men det behöver iofs inte innebära att det är skräp, mne kanske inget för fjädervapen direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 07 jul 2011, 23:27

Silwer skrev:Det är nåt billigt elände va?


Straxt över 2 tusen spänn,,tycker man får mycket sikte för pengarna
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Följande användare vill tacka Skogshuggarn för detta inlägg
Jimmy85 (09 jul 2011, 23:53)

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Silwer 07 jul 2011, 23:49

2 tusen ger ju tyvärr inte mycket iofs, även om det inte är det sämsta eländet, men jag skulle ändå köpa det som det verkligen är för att inte stödja FX som jag aldrig känt nån direkt lokalitet med utan baar uppkäftigheter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 08 jul 2011, 00:22

Silwer skrev: för att inte stödja FX som jag aldrig känt nån direkt lokalitet med utan baar uppkäftigheter.


Okay Silwer ,,om du inte vill ge dina pengar till Fx , vilken tillverkare/återförsäjare tycker du då har ett bemötande som förtjänar dina pengar . ?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Följande användare vill tacka Skogshuggarn för detta inlägg
Frank69 (08 jul 2011, 06:34)

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Frank69 08 jul 2011, 06:42

Tackar för bytet med bilderna... 8)
Och det uppskattas att det finns sådana här tester som visar att sikten för en rimlig peng också kan fungera.
Det är ju inte alla som har råd att köpa världens bästa optik eller har det till tävlingar.
Så använder man det till lite hobby och underhållning, så vill man ju bara ha ett någorlunda hyfsat objektiv.
Grundtanken är att de ju skall hjälpa skytten att kunna sikta rätt på lite håll...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Air 09 jul 2011, 11:24

Nog känns det som utbudet av ganska bra kikare
till rätt pris har ökat.
Jag menar när man började skjuta luftgevär ock
det var ju längesen ioförsig så var det skitsikten
typ sugrör 2x10 med plåtfästen.

Skulle man ha något bättre blev det ett storhopp
i pris som man bara kunde drömma om.

Behöver man inte ha en förstoring over 10x så
finns det ännu mer prisvärda kikare att välja emellan.

Nu får ni gärna skratta så ni ramlar omkull men måste
säga att Leapers 3-9x32 är en sån favorit hos mig.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Skogshuggarn 09 jul 2011, 23:51

Air skrev:Nu får ni gärna skratta så ni ramlar omkull men måste
säga att Leapers 3-9x32 är en sån favorit hos mig.


Absålut :!: det är så hos mig oxså .
Ja Leapers 3-9*32AO är inget dåligt sikte , och eftersom Air skriver om det siktet så kan vi titta lite närmre på det i jämförelse med Fx Optics . Vi kan ju börja med att tala om att någon av forumets sponsorer har detta scoop på hyllan för priset 895 spänn,med i köpet ingår då flippskydd .
För att följa länken så måste du registera dig.


Jag har inget sådant kikarsikte på hyllan,,nix ! Tycker att det är alldeles för bra för att ha det liggandes på en hylla , jag har mitt Leapers 3-9*32 sittandes på min älsklingsbössa,,nämligen FWB 150 . Det är något för långt för att det med smidighet skall gå att ladda FWB 150,ty siktet täcker över en bit av laddluckan . Fördelarna väger dock över nackdelarna , en av fördelarna är att siktet väger typ 473 gram utan fästen , en andra fördel är att det går att ha låga fästen , en tredje fördel är priset , man få ju faktiskt två Leapers 3-9*32 för samma peng som ett FX optics 6-18*44 . Mera som är lite kul är att det går att använda kikarn på mycket nära håll , jag provade och vid lägsta förstoring/parallax går det att se med hygglig skärpa ända ner till 3,5 meter . Leapers 3-9*32 AO har som så många andra sikten en benägenhet att falla ur sin parallaxskala vid de större förstoringarna , vid 9 gångers förstoring har vi en parallaxjustering på en bit över 100 yards,,men som sagt det problemet delar detta sikte med många andra sikten bla FX optics . Parallaxgraderingen på Leapers är från 6 yards , 7.5 , 10 , 20 ,30 , 50 , 100 och odd , men som sagt siktet går att justera under 6 yards . Parallaxjusteringen sitter där framme på kikar´n .

Nu är det då dags att sikta in sig på den stationära fågelholken Ca 70 m bort . Klockan är runt middagstid när dessa bilder är tagna .Bilderna visar en förstoringsgrad på de båda siktena av 9 gg , villket är max på Leapers .

FX optics
För att följa länken så måste du registera dig.


Leapers 3-9*32
För att följa länken så måste du registera dig.


Och så tog jag några bilder kl 22.25 .FX optics fick något sämre inzoomning när jag tog bilden,,men det kanske har marginell betydelse för den här " vid sidan om" testen , siktena går ju ändå inte i samma liga .
FX optics
För att följa länken så måste du registera dig.


Leaper 3-9*32
För att följa länken så måste du registera dig.


Vi konstaterar att Leapers har en gulare ton i optiken . Mig gör detta ingenting :)


:smt020
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav POS 10 jul 2011, 08:57

Skogshuggarn skrev:
Fx vill jag minnas ha ca 7 varvs justeringsmöjlighet , båda kikarna faller ju ur justeringsmöjligheten efter +100 meter om man har det inställt för träff med översta mildoten på 20 meter , jag sköt med Royale 500 cal 25,,cirka 265-270 mps / jsB KING. jag siktade alltså en bit över tavlan med den understa mildoten när jag sköt 120 meters tavlan som är upplaggd i första innlägget,,,kanske därför det gick så dåligt :oops:


Är testet gjort på max förstoring?
Det beror väll på vid vilken förstoring man skjuter hur mycket mildotsen räcker till, båda siktena har väll mildots 1 till 1 vid 10X men eftersom leapers går ner till 4x så borde det klara längre avstånd än FX vid minsta förstoring.
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav Air 10 jul 2011, 13:09

intressant test mellan lilla Leapern mot en av
de större kikarna såld genom en av de omtalade
luftvapengiganterna FX.

Oftast när man vill hålla i geväret själv utan handikappstöd
är Leapern lagom stor om än lite lång möjligtvis.

Har nu köpt ganska många Leapers nu vi får se framöver
hur hållbarheten är.Dom plågas varje vecka på bla,kraftiga
fjädervapen.

Det enda jag märkt än så länge är att frontringen har skakat
loss.Inget märkvärdigt som inte lite gänglås kan kurera.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: FX optics 6-18*44 SFIR

Inläggav n3r0s 12 sep 2012, 15:23

Vill först ge beröm för en bra recension! :) Som nybörjare skulle jag vilja slänga in ett par frågor:

1.Är inte FX och Leapers gjorda för att tåla fjädervapen-rekylen?

2. Har någon här testat FX 3-12*44? Säljs för 1795 på Hobbex.
För att följa länken så måste du registera dig.



3. Är FX och Leapers bättre kvalitét än det som säljs på DX. T.ex. det här som jag har i order:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
n3r0s
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 08 sep 2012, 17:25
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer