Gamo CF-20, vad kan man göra?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 09:32

Hej allihopa!

Jag är ny här på forumet och har den senaste veckan suttit och läst igenom en massa trådar och jag gillar vad jag ser :)
I mitt första inlägg här inne vill jag fråga lite om mitt gamla Gamo CF-20 och vad man kan göra för att få det bättre.
Första svaret blir antagligen "sälj det och köp och köp ett Weihrauch/Webley/BSA/Diana osv..." :lol:

Men nu är ju familjebudgeten först och främst öronmärkt åt hus, bilar, mat och kläder samt barnens allt annat än billiga sporter/aktiviteter.

Jag har ju läst om en massa fina tuning-kits som finns till ett flertal olika fjäderbössor men kan inte riktigt hitta något till min gamla CF-20.
Tänkte närmast på Maccari eller gasfjäder, kanske lite overkill för en gammal Gamo?
Men om man som Oden skriver i en annan tråd och stoppar i en ny fjäder modell Gamo Magnum Quickshot, vad händer då?
Twang? Rekyl? Precision? Kraft?

Några förslag på vad man ska göra så att bössan blir bättre att skjuta med?

Lite senare kommer lite fler inlägg om mina andra gamla bössor, bl.a Bavaria, Excellent, Diana
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Etienne 09 sep 2011, 09:52

En lite småkul grej jag gjorde med min CF-X var att byta ut avtryckaten mot en GRT-avtryckare från För att följa länken så måste du registera dig.

.

Avtryckaren gör inte världens skillnad, men skillnad blir det! Framförallt om man inte har skjutit så många skott med bössan.

Beställningsprocessen är tyvärr i absolut primitivaste laget. Man får växla till sig USD för cirka 200 kronor och skicka det med posten. Den är iofs en relativt liten summa att riskera i postgången, men det är ändå smått irriterande att det inte går att göra en Bank- eller PayPal-överföring.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav dano_swe 09 sep 2011, 11:01

Lilleman skrev:Några förslag på vad man ska göra så att bössan blir bättre att skjuta med?


Tycker inte den är värd att pilla med. Jag har satt på en bra Gamo-kikare på min och jag skjuter av tändstickor på 13 meters håll nu när jag lärt mig hantera den (sittande med stöd och löst hållen). Träffar tändstickorna efter två till tre skott ungefär. Om ditt mål är bättre precision råder jag dig att köpa ny bössa.

//dano
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 09 sep 2011, 14:28

Välkommen till forat först o främst :)
Gamo Cf-20 är ju som du kanske läst en väldigt sågad bössa här på forumet,dock inte av mig.Det är lite skillnad på cal 4,5 och 5,5 men det är absolut inte någon ide att "vråltrimma" dom då de blir minst sagt twangiga.I min 4,5 har jag bytt fjäderguide till en mycket tajtare samt satt i en längre men mjukare fjäders samt en en ganska liten tajt pistonvikt och fått den riktigt behaglig att skjuta med.10j fjädern som sitter i är i kortaste/hårdaste laget och blir med en orginal fjäderguide en rätt skrammlig historia.Cal .22an är en pre-92 så den har bara fått en ny org fjäder/packningar och får vara som den är.Det går att skjuta riktigt bra med dom men det krävs träning(särskilt med .22an)Med Gamo quickshot fjädern i kommer den upp i ca 240m/s i 4,5an mao en bra bit över 10j,men den blir förvånadsvärt mycket lättskjuten.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Air 09 sep 2011, 14:42

Man behöver inte köpa en ny avtryckare prata med
Tommys Vapenverkstad det finns ett sätt att modifiera
orginaltrycket blir lika bra.

Oden Gamo är inte sågat hos mig.De jag skjutit har man
träffat bra med.

Det finns mycket sämre skit från Jula o Turkiet.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Etienne 09 sep 2011, 14:51

Air skrev:Man behöver inte köpa en ny avtryckare prata med
Tommys Vapenverkstad det finns ett sätt att modifiera
orginaltrycket blir lika bra.

Oden Gamo är inte sågat hos mig.De jag skjutit har man
träffat bra med.

Det finns mycket sämre skit från Jula o Turkiet.


Hmm, om jag nu inte minns helt fel så ger GRT-satsen en 2-stegs avtryckare, medan originalavtryckaren är någon form av kvasi-2-tegs avtryckare.
Men det kan säkert bli bra hos en vapensmed också. Dock låter ju det förstnämnda som ett billigare alternativ...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Air 09 sep 2011, 15:09

Har själv köpt tillbehörsavtrycket ock visst blir det
bättre men ingen jättestor skillnad.

Efter det så pratade jag med Tommys Vapen där han
berättade att man kunde själv med deras råd ändra
orginaltrycket för samma effekt.

Har fortsatt med tillbehörs avtrycket själv så har inte
provat deras råd.Kan vara något att prova om man vill.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Etienne (09 sep 2011, 17:09)

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 15:35

Tack för alla svaren!!

Jag använde sökfunktionen och såg att det fanns en del tips här inne.

Att CF20 är ganska sågad har jag märkt, men för att plinka på landet tycker jag att den duger hur bra som helst.

Jag bytte fjäder för många år sedan och fick då tag på en originalfjäder, tänkte att det passar väl bra att den blir "som ny" igen, problemet var istället att den antagligen gick upp i fullfart och rekylen och twanget blev värre än när den var ny.

Har inget större intresse av att den ska upp över 10J, vill som sagt mest ha en behagligare bössa att skjuta med.

Oden, ditt tips angående quickshotfjädern låter intressant. Vad menar du med lättskjuten? Är det rekylen som minskas eller påverkas precisionen positivt jämfört med originalfjädern?
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 09 sep 2011, 15:47

Mycket mild rekyl samt att min blev twangfri med kort locktime och därmed drastiskt förbättrad pres,men då var det tajt fjäderguide..........osv se ovan :wink:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 09 sep 2011, 17:05

Air skrev:Oden Gamo är inte sågat hos mig.De jag skjutit har man
träffat bra med.

Det finns mycket sämre skit från Jula o Turkiet.

Air :cheeRs:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Etienne 09 sep 2011, 17:11

Air skrev:Har själv köpt tillbehörsavtrycket ock visst blir det
bättre men ingen jättestor skillnad.


Ja, precis. Det är absolut inte en enorm skillnad (även om jag läst om många personer som sagt det).
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 19:28

Oden, nu blev jag nyfiken... :)

Magnum Quickshot fjäder, så långt är jag med... Men vilken pistongvikt och fjäderguide använde du och var införskaffas dessa?
Och på tal om fjädern, är det en sk originalfjäder du menar eller någon typ "Titan" eller "Ox-Spring" eller motsvarande?
Låter som ett mysigt projekt såhär inför höst och vinter.
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 19:55

Oden, nu läste jag om din tidigare tråd om Gamo-fjädrar och såg att du menade Gamo originalfjädrar, missade detta tidigare :oops:

Problemet nu är att jag inte kan hitta någon Magnum Quickshot fjäder någonstans, bara fjädrar till andra Magnum modeller.
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 09 sep 2011, 19:56

Lilleman skrev:Oden, nu blev jag nyfiken... :)

Magnum Quickshot fjäder, så långt är jag med... Men vilken pistongvikt och fjäderguide använde du och var införskaffas dessa?
Och på tal om fjädern, är det en sk originalfjäder du menar eller någon typ "Titan" eller "Ox-Spring" eller motsvarande?
Låter som ett mysigt projekt såhär inför höst och vinter.

Nej absolut ingen OX lr Titan utan orginal QS fjäder tex här ifrån För att följa länken så måste du registera dig.

pistongvikten är av typ "Gamo org"(finns oxå där) men hemma svarad som är betydligt tightare i fjädern samt en lite grövre(hemmapulad)fjäderguide Jag vet några som för att bara testa utan att svarva nytt istället använt riktig hederlig Silvertejp på org pistonvikt och guide och det håller ca +750 skott men detta kanske inte är att rek utan att svarva/låta någon annan svarva grejerna istället.Detta är igentligen hela hemligheten då det går att få en otrolig skillnad med bara med tejp :) Men det är bara för att prova så satsa på svarvade grejor ist.Det går garanterat få bössan riktigt trevlig :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Följande användare vill tacka Oden för detta inlägg
Lilleman (09 sep 2011, 20:04)

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 20:10

Tackar för svaret Oden.
Det får bli ett samtal till Tommys Vapenverkstad efter helgen.

En liten undran bara, om jag kommer ihåg rätt var det väl ett hål i pistongvikten på min bössa, är det hål i pistongvikterna från Tommys också?
Läste någonstans att man kan täppa till hålet med en liten svets annars för bättre kraft, men mer kraft borde väl också ge mer "twang"?
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 09 sep 2011, 20:13

Det är garr inte något hål i pistongvikten utan isf i pistongen,det är två helt skilda grejer
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 20:16

Oden skrev:Det är garr inte något hål i pistongvikten utan isf i pistongen,det är två helt skilda grejer

:oops:
Missförstå mig rätt, eller förstå vad jag menar och inte vad jag säger :-)
Naturligtvis har du rätt och jag hade tankarna på annat håll (huskorset pratar om idrotten på TV när jag skriver)-
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 09 sep 2011, 20:43

Nä du kan ju rusta den bara, ny fjäder och packning och lite omvårdnad.

Det här är inga tacksamma objekt direkt och de kan inte pressas i effekt så mycket innan de blir odugliga, men nu struntade du ju i det, annars är nog 16J max med en .22.

Kan du tillverka grejor själv så är nog en fjäderguide en bra idé tex.

Det går väl att förbättra allt så att säga, men en sak som är kasst på det här från abrik är det idiotiska laddningssysemet med en oftast plastmoj som dyker upp som man stoppar diabolen i, alltså när de är av plast så kan de vara hur oexakta som helst både där diabolen ska sitat och i monteringen, de slits ju, jag menar PLAST, vad tänkte de på?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 09 sep 2011, 20:51

Silwer skrev:Nä du kan ju rusta den bara, ny fjäder och packning och lite omvårdnad.

Det här är inga tacksamma objekt direkt och de kan inte pressas i effekt så mycket innan de blir odugliga, men nu struntade du ju i det, annars är nog 16J max med en .22.

Kan du tillverka grejor själv så är nog en fjäderguide en bra idé tex.

Det går väl att förbättra allt så att säga, men en sak som är kasst på det här från abrik är det idiotiska laddningssysemet med en oftast plastmoj som dyker upp som man stoppar diabolen i, alltså när de är av plast så kan de vara hur oexakta som helst både där diabolen ska sitat och i monteringen, de slits ju, jag menar PLAST, vad tänkte de på?

Plast är billigt :wink: men med riktiga o-ringar funkar det faktiskt ok Lilleman kika i din inkorg.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Lilleman 09 sep 2011, 20:54

Silwer, håller med om att "laddblocket" i plast känns som ett riktigt understatement men när jag köpte bössan för ca 15 år sedan begagnad så var det mest för plinking på landet.

Och vad gäller omvårdnaden så är det just det, jag vill kunna serva bössan utan att den behöver komma upp så mycket i kraft, vill mest ha en behagligare bössa med mindre twang och snällare rekyl.

Blir lite jobbigt att pumpa som en dåre med det gamla excellentgeväret när det är dags för plinking på gamla kattmatsburkar o dyl. och då är ju Gamon snabbare (och bättre) att skjuta med ;)

Till sist, nej, jag har tyvärr ingen möjlighet att tillverka (svarva) grejerna själv, tyvärr...
To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography, and the dancers hit each other.
Användarvisningsbild
Lilleman
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 sep 2011, 11:02
Ort: Stenungsund
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Silwer 09 sep 2011, 20:55

Oden:Jo du bör ju veta, det fanns ju dock bättre varianter senare CF30 var den ju av metall iaf, och på CF-X så hade de tagit rolling block laddningen från BSA, då var de väl så bra som de nånsin kunde bli.

CF16 vet jag har omtalats med, kan varit Ulf som höll på med en sån, det är ännu mer snik än denna va?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 10 sep 2011, 12:16

Silwer skrev:Oden:Jo du bör ju veta, det fanns ju dock bättre varianter senare CF30 var den ju av metall iaf, och på CF-X så hade de tagit rolling block laddningen från BSA, då var de väl så bra som de nånsin kunde bli.

CF16 vet jag har omtalats med, kan varit Ulf som höll på med en sån, det är ännu mer snik än denna va?

Jo Bsa blocket är ju helt överlägset plastluckan.En Cf-16 har jag faktiskt aldrig haft,inte sett heller för den delen irl :-( ,snikmodell av cf-20 kan inte vara lätt att göra :lol:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Nisse 10 sep 2011, 13:38

Tobbe har GRT trycket...
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Gamo45 11 sep 2011, 17:20

Oden skrev:Med Gamo quickshot fjädern i kommer den upp i ca 240m/s i 4,5an mao en bra bit över 10j,men den blir förvånadsvärt mycket lättskjuten.


Hej!
Är det denna fjädern du menar?
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Re: Gamo CF-20, vad kan man göra?

Inläggav Oden 11 sep 2011, 18:20

Gamo45 skrev:
Oden skrev:Med Gamo quickshot fjädern i kommer den upp i ca 240m/s i 4,5an mao en bra bit över 10j,men den blir förvånadsvärt mycket lättskjuten.


Hej!
Är det denna fjädern du menar?
För att följa länken så måste du registera dig.


Nej det ska vara orginal Gamofjäder,en Titanfjäder gör den inte mindre svårskjuten,twangig om man säger så.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Nästa

Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer