Jo, jag var till den lokale vapenaffären i dag och skulle köpa lite JSB, men råkade komma hem med en gammal Walther LGR med serienummer 3153...
Har ingen aning om hur gammal den är men tror den är ganska tidig, tillverkades tydligen mellan 1974-1985..
När den kom, så raderade den ut världsrekorden som
FWB 300S hade och låg i toppen på tävlingarna ända tills FWB600 kom 1984...
Det är alltså en
SSP (Single Stroke Pneumatic), och laddas bakvänt jämfört med
FWB 600 och använder ett enormt stort omfång på laddarmen som förs tillbaka i princip 180 grader innan man komprimerar luften. Laddluckan öppnas separat och är av samma typ som Webley Eclipse senare använde sig av i sin konstruktion.
Bössan jag köpte är i otroligt fint skick i blåneringen och stocken har inte många märken trots sin ålder. Bössan är renoverad med nya packningar för fem år sedan och har sedan dess inte varit använd. Med bössan följde även sprängskiss, extra packningar och ringkorn..
Det var som sagt inte mening att jag skulle köpa den men när jag såg det unikt bra skicket den var i och hur skönt stocken passade mig i anläggningen så smälte jag totalt.
Stocken ser vid en första anblick ut att var "grovhuggen", men den sitter verkligen som gjuten när man håller den. Tydligen var denna
stock populär på sin tid bland .22lr skyttarna som gjorde om dom för att passa diverse .22lr-system..
Lite "klen" utgångshastighet har den dock, JSB Exact 8,44gr skickar den iväg i 160 m/s..
Men det är en otrolig jämnhet i utgångshastigheten mellan skotten, och skotten sitter mitt i tavlan.
På översta bilden skymtar man en 10-skotts serie skjuten från 10m med JSB Exact, sittande med en golvhögtalare som stöd, och med original dioptersikte...
För att följa länken så måste du registera dig.