Regulator till FX

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Regulator till FX

Inläggav scratch 08 mar 2009, 23:38

Inne på det andra forumet så har jag skrivit lite om mina test med regulatorer till mina FX cycloner.
Alla kanske inte känner till vad en regulator är och därmed så kan det kanske behövas en liten beskrivning. En regulator på ett fx gevär är en liten metallcylinder som reglerar trycket mellan en högtrycks sida och en lågtryckssida innuti lufttuben. Detta innebär att man med en regulator kan få hammarfjädern att hela tiden arbeta mot samma tryck. Om man ställer en regulator på 60 bar så innebär det att så länge man har ett tryck som inte är lägre än 60 bar på högtryckssidan så kommer trycket på lågtryckssidan vara 60 bar. Detta innebär att man kan fylla upp tuben till 220 bar men ändå så kommer manometern (som bara visar arbetstrycket) visa 60 bar. Kanske inte den bästa beskrivningen men jag hoppas att ni fattar ändå. :wink: Poängen är iallafall att hela tiden få hammarfjädern att arbeta mot samma tryck för att på så sätt kunna få ut så jämn skotthastighet och liten variation som möjligt.

Det började med att jag ville ha en jämngående bössa i 10J och att kunna få ut så många skott som möjligt ur en fyllning. En kompis till mig fixade en regulator som han hade fått för en handfull med diverse diaboler så jag antar att den förre ägaren inte riktigt uppskattade regulatorn. Det första vi gjorde var att testa bössan hur den gick utan dysa eller japanhammare från ett starttryck på 140bar ned till ca 40 bar. vid 140bars tryck så ställde vi bössan på 10j. När bössan sedan började skjutas ned så maxade hastigheten kring runt 240m/s kring ett tryck på 80 bar och sedan vid 40 bar var hastigheten nere vid 10J igen.
Hur som helst så tjongades denna in i tuben och vips så gick bössan väldigt jämnt. Det jag gjorde var att ställa regulatorn till 60 bars tryck och med en tub som håller uppe regulatorn på 5cm, sedan är förspänningen till hammarfjädern nästan helt utskruvad.
Resultatet är iallafall en medelhastighet på 194.6m/s och en standardavvikelse på 1.17m/s under 152 skott.
Nu har jag bara grovräknat hur många skott jag får ut, men det är lätt över 180 skott på en fyllning, vilket är betydligt fler än vad jag fick ut tidigare :)

Nu har jag även satt in en annan regulator i min .22 cyclone. Denna är ställd på 162-165 bar och är lite under utvärderingsstadiet. Men igår testade jag att se hur många skott jag kunde få ut på en fyllning till 180 bar i tuben. Detta ledde till ca 22 skott med en medelhastighet på 276.1m/s och en standardavviklse på 1.18m/s. Efter de första tre skotten justerade jag hammarfjädern till en förspänning av ca 4.5mm och under resterande skott så låg medelhastigheten på 276.4m/s och en standardavvikelse på 1.00m/s. teoretiskt så borde jag kunna få ut över 50 skott i denna hastighet på en fyllning till 220bar, men detta har jag ännu inte testat riktigt.
För att följa länken så måste du registera dig.

Fast det som kan vara värt att veta är att jag inte använder en standardtub utan en mindre tub samt två tubförlängare så att min totala längd på tubkonstruktionen hamnar på 55cm, men om det är så att jag får ut 50 skott så borde en vanlig standardtub kunna generera 3/4 utav detta dvs ca 37-38 skott i samma hastighet.
Jag återkommer med resultatet från nästa test då jag skall fylla till 220bar och se vad bössan kan leverera :-)
Senast redigerad av scratch 08 mar 2009, 23:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Regulator till FX

Inläggav öberg 08 mar 2009, 23:50

:smt035
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Martin 09 mar 2009, 11:18

Riktigt intressant tråd Scratch. :-)
Bra jobbat!
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav ogster 09 mar 2009, 15:31

Bra info, vet du vad det är för regulator du har stoppat i?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav scratch 09 mar 2009, 19:04

Öberg
Lindfors
Ogster

Kul att ni gillar infon, förhoppningsvis så kommer det mera info senare när jag har testat bössan till 220 bar. Grejjen är ju att man med en regulator även skulle kunna fylla till 230bar och få en jämn kurva från en början. tyvärr så vet jag ju inte hur högt man kan fylla utan att ha en fruktan för sitt eget liv :wink:
En annan grej som jag dock känner att jag måste göra är att kontrollera att fartomställaren står helt öppet över transferhålet, för när jag körde oreglerat så tyckte jag att jag fick ut en ganska mesig kurva med skott. från en 200 bars fyllning så fick jag bara ut tre jämna mag i runt 41J och då har jag ändå en tub som är 55cm totalt, så något verkar inte stämma tycker jag :?
Från det jag har hört så skall det vara en regulator till en monsoon, men jag har även pratat lite med killen som ställer regulatorerna på FX och så som jag fattar det så har de bara en version utav regulator.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 09 mar 2009, 19:18

Jättespännande tråd ! väldigt intressant med insatsregulator till FX bössorna , visa gärna bilder och hur man ställer dem.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav scratch 09 mar 2009, 19:28

buckshot

hehe fick även på de andra forumet en massa förfrågningar om bilder, tyvärr så sitter bägge mina regulatorer i bössorna för tillfället men om jag tar ut dem så skall jag fotografera dem.
Ställningsprocessen är ganska enkel. På toppen sitter det en liten mutter med en insexgänga innuti. muttern fattar man med en skiftnyckel och i insexgängan sätter man ned en insexnyckel. För att öka trycket på lågtryckssidan som alltså ställer arbetstrycket för bössan så vrider man insexnyckeln motsols medan man håller imot med skiftnyckeln. För att göra motsatsen dvs sänka trycket på regulatorn så vrider man skiftnyckeln medsols :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 09 mar 2009, 19:31

jaha , verkar ju vara ganska enkelt mao. , undra om det kommer börja säljas regulatorer snart , och vad de kommer att kosta lösa.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav scratch 09 mar 2009, 19:39

buckshot
hehe jo teoretiskt är det väldigt enkelt och i praktiken är det ganska enkelt också fast det tar en liten stund att få det rätt. Det tog säkert 8 försök innan jag hade ställt reggen till 10 joularen på 60bar. Man kan bara vrida ytterst lite per gång då jag tror att man får hela registret från fullt öppen regulator till helt ständ på ett halvt varv, och man vill inte ha en helt stängd regulator när man fyller på tuben (Detta har vi också lyckats med :mrgreen: ). För det är lite som att låsa dörren och kasta in nycklarna i brevlådan för har du regulatorn helt stängd så får bössan inget arbetstryck och ända sättet att tömma flaskan är att sakta sakta vrida upp ena tubgaveln. Detta fick min kompis göra medan jag själv satt hemma och drack saft och från det jag hört så smäller det ganska bra när trycket släpper :mrgreen: Dock är det det inte lika vanskligt att ställa upp trycket för där kan man inte råka ut för att man låser in sig själv :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 09 mar 2009, 20:55

Du kan också ta bort backventilen i tubgaveln och låta fyllnippeln agera backventil med sitt mottryck , på så sätt kan du inte "låsa in" digsjälv eftersom det bara är att använda luftskruven för att tömma tuben bakvägen.

Och så fort du ser att det fungerar skapligt så får man sätta tillbaka backventilen.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav scratch 15 mar 2009, 21:39

Sådär nu tror jag att jag har löst problemet med regulatorn :smt021 Eller tja man kan säkert fixa ännu mera och optimera, men nu orkar jag inte mera så nu har jag loctitat justerskruven och bössan får vara som den är. :)

Först så mekade jag lite med regulatorn och ställde in den i det läge jag ville ha den och på request så visar jag en bild på regulatorn och hur den justeras. Röret till vänster är den grunkan som håller regulatorn inne i tuben och som skapar lågtryckssidan. Insexnyckeln uppe till ställer man trycket med genom att hålla imot med skiftnyckeln. vrider man insexen motsols så ökar man regulatorns tryck och medsols sänker trycket på lågtryckssidan.

Innan regulatorn sattes in så såg min kurva ut såhär

med regulatorn insatt så ser det ut såhär

Jag får näästan ut 5 magasin och det är ju bättre än de jämna 4 jag fick ut oreglerat så nu blir det regulator, även om medelhastigheten sjunker något...men vem bryr sig :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 15 mar 2009, 21:51

Verkar ju väldigt bra !

Nu är det bara att de blir billiga så man kan köpa en själv.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav scratch 15 mar 2009, 21:55

alltså förmodligen är det skit samma för träffbilderna om man har en standardavvikelse på 4m/s eller 0.7m/s som jag får på mina 39 skott. Men det är ju kul att veta att bössan går jämnt :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav ogster 15 mar 2009, 22:14

buckshot2000 skrev:Nu är det bara att de blir billiga så man kan köpa en själv.

Vad är det för pris på dom?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav scratch 15 mar 2009, 22:21

ingen aning vad nypriset ligger på. Min begagnade köpte jag för en femhundring och den andra för 350 kronor av en kompis, men det var för att den var trasig och fick lagas hos FX. Kompisen hade fått den för en näve diaboler av någon som tyckte att regulatorn var tråkig eller så sålde han den så billigt för att den var sönder...hur man nu pajjar en sådan fattar jag inte :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 15 mar 2009, 22:32

Undra om det är svårt att göra en egen om man har en svarv , dvs. en ungefärligt fungerande regulator - lika bra som en fabrikstillverkad är säkerligen svårt att tillverka själv.

Man kanske borde kolla med FX vad de kostar.
rätt dåligt att de inte erbjuder sina bössor med regulator i Sverige , i England kan man ju köpa flera av modellerna med regulator.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Airrifles 16 mar 2009, 07:26

De är väl egentligen inte särskilt avancerade i konstruktionen? Men det krävs väl en del matematik för att få rätt dimensioner osv.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav buckshot2000 16 mar 2009, 12:07

kanske rätt material också.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Mika.G 16 mar 2009, 13:04

Helt onödigt jobb att laborera med regulator.
Bättre att tälja TRÄGUBBAR.
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång

Inläggav scratch 16 mar 2009, 13:32

Jag tycker ju då inte att det är onödigt att laborera med en regulator, men däremot att försöka bygga en egen regulator istället för att köpa en produkt som redan existerar känns ganska onödigt. Varför uppfinna hjulet igen :roll:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 16 mar 2009, 13:55

Bara det vad de kostar....

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Mika.G 16 mar 2009, 14:04

buckshot2000 skrev:Bara det vad de kostar....

En ny regulator kostar 700:-
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång

Inläggav buckshot2000 16 mar 2009, 14:26

Mika.G skrev:
buckshot2000 skrev:Bara det vad de kostar....

En ny regulator kostar 700:-

Ok , ja det känns ju inte gratis ivf. kanske en femhundring känns mer prisvärt om man inte ligger i bänk och skjuter inomhus på 50 meter och måste ha en helt exakt uteffektskurva.

Inte sett regulator hos vare sig progunner eller Hurricane , men de kanske tar hem på beställning .

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Airrifles 16 mar 2009, 15:13

Det hade varit trevligt i shamalen, den drar lite mycket luft i 10J
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)