Olja till o-ringar!

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Olja till o-ringar!

Inläggav buckshot2000 25 dec 2008, 19:29

Ja det finns flera olika standarder på O-ringar , FX kör med den vanligaste millimeterstandarden som är vanlig och billig i europa.

I pipmuffen och runt pipmuffen sitter det 5,28x1,78mm om det är kaliber 5.5 mm , det är en jättevanlig O-ring och jag tror ett 10-pack kostar några kronor , på mitt jobb gav vi ca 30öre styck för 5,28x1,78 i 100-pack så det är inga stora pengar det handlar om - man kan rentav kosta på sig att byta en gång om året :-)
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav W4ck0 06 jan 2009, 11:45

jag hade nått överblivet litet kit med O-ringar från jula tror jag(?) dessa passa utmärkt i fx! (Förutom den främre centrerande på pipan, då denna tydligen ska vara avskavd)

Sen smetade jag dit lite överbliven Rembr. Moly S2 från Q8 Oils, smetade även in fjädrarna och smorde mekaniken med detta. UNDERBART flyt i grejjerna, plockar ju upp stötar och vibrationer. Funkar nog med det mesta som är kladdigt, bara att första kulorna som går genom muffen blir lite kletiga =P
W4ck0

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav GUNnar 15 feb 2009, 18:29

Hej Hej !
Jag använder ATF-olja, billigt och bra. Samma som vanlig förgasar olja och automatlåde-olja (röda). Liten flaska kostar runt 20:- Håller gummi frächt och "fräter" inte på plaster så det försvagas.
Fett som innehåller kisel är inte bra för o-ringar som rör sig, kisel är ju malen sten. Men kullager som är hårt gillar sånt :)
Teflon inblandat i fett är heller ingen höjdare skulle jag tro. Det kan iaf stoppa upp rullar i kullager, när teflon flingorna lägger sig som en liten vall före rullen.
Kedje-olja/klister-olja är fint till mekaniken i vapnet.
GUNnar

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: ME Bullbarrel .22

Inläggav öberg 15 feb 2009, 21:47

Hej och välkommen till forumet GUNnar :)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav buckshot2000 15 feb 2009, 22:20

GUNnar skrev:Hej Hej !
Jag använder ATF-olja, billigt och bra. Samma som vanlig förgasar olja och automatlåde-olja (röda). Liten flaska kostar runt 20:- Håller gummi frächt och "fräter" inte på plaster så det försvagas.
Fett som innehåller kisel är inte bra för o-ringar som rör sig, kisel är ju malen sten. Men kullager som är hårt gillar sånt :)
Teflon inblandat i fett är heller ingen höjdare skulle jag tro. Det kan iaf stoppa upp rullar i kullager, när teflon flingorna lägger sig som en liten vall före rullen.

Helt fel !

Fett som innehåller kisel innehåller INTE silicon/kisel i mald mineralform. detta är helt fel.

Sen det där som du själv skriver att du tror , det är just bara tro det också , teflonbaserade smörjmedel kommer lixom inte i flingor stora nog att bilda vallar i kullager , mycket dumt skall man höra innan öronen faller av men inte ens när jag arbetade på SKF fick jag höra denna teflonskröna.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav GUNnar 16 feb 2009, 20:04

öberg skrev:Hej och välkommen till forumet GUNnar :)

Tack! =)
GUNnar

Inläggav GUNnar 16 feb 2009, 20:37

buckshot2000 skrev:
GUNnar skrev:Hej Hej !

Helt fel !

Fett som innehåller kisel innehåller INTE silicon/kisel i mald mineralform. detta är helt fel.

Sen det där som du själv skriver att du tror , det är just bara tro det också , teflonbaserade smörjmedel kommer lixom inte i flingor stora nog att bilda vallar i kullager , mycket dumt skall man höra innan öronen faller av men inte ens när jag arbetade på SKF fick jag höra denna teflonskröna.

Vi tillverkar pumpar på mitt jobb för gruv och pappers industri. Lagren vi använder är nästan uteslutet SKF, Timken och Fag i vissa applikationer. Vi får inte använda varken kiselfett (gråsvart) eller fett innehållande teflon i dessa lager. Teflonfett just för att det kan stoppa rullarna. Kiselfett har jag bara hört att det sliter på mjuka material just för att det är kisel i. Därför det är bra till att fetta in tex bultar så de inte fastnar fram över.
GUNnar

Inläggav buckshot2000 16 feb 2009, 21:15

Det där lär garanterat vara någon udda specialapplikation men inget man kan applicera på O-ringar i ett luftgevär !
Jag har arbetat med sfäriska kullager , rullager , kullager osv. och vid ett speciellt användningsområde kanske det kan stämma.

Sedan verkar det lite lustigt att ni utanför SKF själva skall applicera smörjmedel på lagren ? SKF lager kommer normalt sett med rätt mängd smörjmedel från fabrik , om det är så att 3e part själv applicerar mer smörjmedel så kan bara mängden skada lagren lite beroende på vad det är för lager och applikation men det i sig har inget att göra med att det är PTFE.

Att smörja kullager är inte jätteenkelt , vi vägde dem för att få exakt rätt mängd , inget man kan slafsa i själv om det är ett lager i en viktig (livsavgörande läs hjullager till tåg) applikation.

Om man vill veta detta helt säkert bör man tala med en metallurg eller ett proffs på smörjmedel och göra applikationen 100% klar så att inga missförstånd uppstår.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav GUNnar 16 feb 2009, 21:25

buckshot2000 skrev:Det där lär garanterat vara någon udda specialapplikation men inget man kan applicera på O-ringar i ett luftgevär !
Jag har arbetat med sfäriska kullager , rullager , kullager osv. och vid ett speciellt användningsområde kanske det kan stämma.

Sedan verkar det lite lustigt att ni utanför SKF själva skall applicera smörjmedel på lagren ? SKF lager kommer normalt sett med rätt mängd smörjmedel från fabrik , om det är så att 3e part själv applicerar mer smörjmedel så kan bara mängden skada lagren lite beroende på vad det är för lager och applikation men det i sig har inget att göra med att det är PTFE.

Att smörja kullager är inte jätteenkelt , vi vägde dem för att få exakt rätt mängd , inget man kan slafsa i själv om det är ett lager i en viktig (livsavgörande läs hjullager till tåg) applikation.

Om man vill veta detta helt säkert bör man tala med en metallurg eller ett proffs på smörjmedel och göra applikationen 100% klar så att inga missförstånd uppstår.

Vi monterar flera hundra lager i veckan, alla kommer ofettade. Allt från 30mm till ca 250mm innerdia. Många värms hela eller bara innerringen fast på axeln.
Hur tror du de kan blanda i PTFE i fett om inte genom små flingor? Jag skulle inte vilja ha varken flingor eller kisel vid en tätande yta.
GUNnar

Inläggav buckshot2000 16 feb 2009, 22:31

Struntsamma hur de blandar i FTPE , det är inga stora partiklar kvar i ett smörjmedel , nu orkar jag inte fortsätta diskutera detta då dels tråden spårat ur , samt att det är slöseri med tid för min del och det dessutom är svårt att veta att man diskuterar exakt samma applikation.

Hursomhelst så har detta inget med O-ringar på luftgevär att göra och SKF saluför själva ( !!! ) produkter som innehåller PTFE , hittade på 5 sekunder bara i deras svenska lilla pyttesortiment följande :

Och det finns flera seriösa produkter med PTFE , och man behöver INTE vara rädd för att få sina O-ringar på luftgeväret förstört.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Mikael 11 apr 2009, 02:48

Det där med PTFE är inge konstigt. Eftersom det sänker friktionen så drastiskt så kan det få kulorna att åka kana istället för att rulla.

Att använda ett "fel" smörjmedel på fel ställe i pumpen är nog inte så smart. Tryckluft i 200bar får det mesta att tända likt i en dieselmotor.

I brist på renolit så köpte jag ett smörjmedel/fett för packningar baserat på ricinolja som jag har använt först o främst till maggets o-ringar. Det var ganska snarlikt Renolit när jag jämförde med det som kröp ner på pumpröret.

Till själva mekaniken i bössan som en laddarm där det är små bärytor och högt tryck så nyttjar jag ett riktigt bra MOS2 fett. Vid hammaren en halvfet vapenolja som håller sig i skinnet från några minus grader och uppåt. Skulle den vara för jakt i -20 så hade jag tagit en tunn vapenolja. Börjar det klibba där i så blir hastighetsvariationerna inte vackra.

Silikonfett/olja har till o från rekomenderats i ex fjäderbössor vid främre packningen där man har plast/gummi mot metall. Det är ett smörjmedel för ex o-ringar, packningar i bromsok. Men det ger just ingen film som hindrar metall/metall kontakt som andra smörjmedel varvid slitaget är nästan lika illa som det inte fanns smörja alls.

Mikael
Mikael

Tackad: 9 gånger i 1 inlägg

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |