Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Rodge68 skrev:Finns det något mer att göra för att få upp farten på bössa?
Rodge68 skrev:Jag var och köpte ett Hatsan idag och till det blev det ett Sikte Swiss 5x40 i en kompaktmodell. Men när jag försöker att montera det så hamnar den med den tjockare delen mitt för där man laddar kulorna. Vad har ni satt för sikten på era AT44-or?
Kan jag höja upp siktet för att det ska bli mer luft i mellan laddningen och siktet eller ska jag bara åka och byta det?
Monterade original ventilstift och de trodde att det skulle ge ca 240 m/s och jag måste säga att det faktiskt blev märkbar skillnad på den som är laglig.
Finns det något mer att göra för att få upp farten på bössa?
Rodge68 skrev:Jag köpte den inte i Sthlm. Cal.22 och jag tycker att det är en schyst bössa.
Ventilpinnen skulle vara den som sitter i de Turkiska vapnen, jag vet inte om det finns värre, men jag skjuter rakt igenom en 13mm planka på 20 meter.
Går det att justera hastigheten utan att plock i sär ventilen och utan att byta pinne?
Siktet är så kort att den främre tjockare delen hamnar mitt för där man ska ladda kulorna, den blir alltså ivägen om man har normalfeta fingrar.
Skogshuggarn skrev:Hej .
Om du vill komma åt hammarfjädern för att sjustera den så får du skruva bort den bakre skruven till varbygeln samt den skruven under stocken som sitter på mitten under bössan , vidare så tar du oxså bort de två skruvarna till pipförbandet-en* . Separera kolven från kanallpåken . Nu går det åt en 4 mm insex, den skall var ca 16 cm lång eller mer . Igenom ett litet hål skall den in under avtryckarns säkring . Under knallpåken finns ett litet hål , det sitter igjämter den där muttern som hör ihop med en av skruvarna du förut lossade . I hålet för du en tex en annan liten insex eller spik eller vad som hellst som du där i kan föra in .Detta är för att hammaren inte skall snurra när du NU skruvar på den andra insexen som du fört in under säkringen.
Vad kommar att hända ? Jo ,, skruvar du motsols så ökar du hammarfjäderns förspänning och du går därmed över förmodligen 10 joulsgränsen .skruvar du in skruven medurs så är du på den säkra sidan av de tio joul jag nämner .
Lycka till/s
Mhunter skrev:10J har han nog redan passerat eftersom han har ostrypta ventilen i, men frågan är hur mycket extra justering av hammartrycket kan ge? Dessutom borde ju utg.hastigheterna bli jämnare med bestämdare tryck på hammaren så att den öppnar lika mycket varje gång, istället för om den är "mjukställd", rent teoretiskt alltså...
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster