Raid air weapons (RAW)

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Raid air weapons (RAW)

Inläggav Greven50 01 mar 2019, 12:18

I min iver över att skaffa PCP bössa så snubblade jag över en RAW HM1000x.
Ny som man är på detta med luftvapen, så är både tillverkare och modell är okända för mig. (Endast sysslat med krut tidigare)
Bössan verkar vara utav bra kvalitet, efter att ha läst lite på deras hemsida samt tittat mig igenom ett tiotal Youtube videor så ser det ut att stämma?
Jakten efter information fortsätter på diverse amerikanska forum. Här höjs geväret till skyarna, byggkvaliteten skall tydligen vara ohotad? Jänkarna gillar att jämföra bössan mot FX-Crown och majoriteten verkar fnysa åt Crownen i jämförelse. (Speciellt när byggkvalitet kommer på tal)
Nu vet jag ju att det skulle kunna vara amerikanarnas ego som talar, med tanke på att geväret skall vara "US-made".
Men jag är ändå såpass nyfiken att jag börjar googla efter svenska återförsäljare men hittar ingenting?!

Vilken är den största luftvapenbutiken i Europa? Var inne på Tobbes sida (Hurricane) men hittade inget där.

Några här inne som har erfarenheter utan tillverkaren?
All information eller erfarenhet uppskattas.

Länk till geväret i fråga:
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Greven50

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Raid air weapons (RAW)

Inläggav börne 01 mar 2019, 12:24

Det är väl dom där som handbyggs, dom filar på mekanismen till det är bra om det så tar en vecka. Har för mig det var dessa Tobbe på Hurricane snackade om för nåt år sedan.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Pryltokig 01 mar 2019, 12:49

Tobbe har ju denna åtminstone För att följa länken så måste du registera dig.

För det priset får man ju hoppas att det är bra kvalité men jag har ingen erfarenhet av RAW.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 79 gånger i 57 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav Greven50 01 mar 2019, 15:24

börne skrev:Det är väl dom där som handbyggs, dom filar på mekanismen till det är bra om det så tar en vecka. Har för mig det var dessa Tobbe på Hurricane snackade om för nåt år sedan.

Får helt enkelt ta mig en runda till Tobbe, låter ju väldigt intressant. :)

Pryltokig skrev:Tobbe har ju denna åtminstone För att följa länken så måste du registera dig.

För det priset får man ju hoppas att det är bra kvalité men jag har ingen erfarenhet av RAW.

Såg den men då det är enkelskottare så faller den direkt. (Iaf för mig)
Användarvisningsbild
Greven50

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Avalonblower 01 mar 2019, 17:48

Rapid Air Weapons (RAW) är Martin Rutterfords skapelse, han var direktör på Theoben efter att Theobald dog och då Ben sålde ut sitt ägande i verksamheten.

Sedermera så såldes verksamheten vidare till Airforce Airguns i Texas.

Det finns också en brittisk gren av resterna från gamla Theoben Ltd och det är Impact Airguns, såvitt jag vet så har de dock lagt ner verksamheten.

Rapid har alltid haft ett mytiskt skimmer runt sig, oavsett inkarnation, och har också (fortfarande) en svans av fanboys som dyrkar dessa numera tämligen ålderstigna konstruktioner (Rapid kom 1992).

Impacts är mer trogna originalet där RAW har utvecklat konceptet med sidospännare och Picatinny-rail samt fasning av blocket för att tillåta singelladdning.

Min personliga åsikt:

Theoben Rapid är intressanta samlarvapen, köp en original Rapid från Tobbe - han har restlager kvar ännu och de är trögsålda på grund av sin prisbild, annat än då till samlare.

RAW och Impact saknar ju samlarauran av "original" Theoben utan är bara dyra vapen på en gammal design, om än handtillverkade i en glidande skala.

Moderna vapen från FX Airguns (Impact/Crown) känns inte lika solida som Rapid, det kan jag förstå - men tekniskt sett så springer de i cirklar runt den brittiska antikviteten.

Theoben Rapid är som en Bentley, långt ifrån en optimal vardagsbil men onekligen välbyggd och med viss karisma, trots att den är omodern.

Crown/Impact är inte optimala för alla men de är cutting edge för de som vill ha det senaste och som dessutom besitter kunskap och intresse för att finjustera och pyssla med sitt vapen.
Avalonblower

Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Greven50 (01 mar 2019, 18:13)

Inläggav Nitro 01 mar 2019, 20:02

Jo RAW ska göra riktigt fina bössor i olika segment. Dels har de väldigt kraftiga bössor i .25 och .30. Men också tävlingsbössor till benchrest .177 som håller världsklass. Det ska tydligen gå att specialbeställa olika typer av pipa som kommer från Walther. med olika typer av räffling och i olika material som t.ex. Titan. Det var några stycken som hade dessa bössor när jag var på VM i BR.
Handbyggda bössor med hög kvalité och finish samt precision och därför också kostar en del. Tobbe har någon enstaka modell hemma som t.ex. HM1000.
Skulle intresse finnas för annan modell så kan han säkert ta hem, annars skulle jag kontaktat RAW direkt ifall inte Tobbe tar hem.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2266 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400