Anonymous
Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Mackee skrev:Vet ni här hur det fungerar nu när ljuddämpare blir licensfria den 1.e Juli, är det OK att montera en ljuddämpare man köpt genom att visa upp sin .22lr vapenlicens, på ett licensfritt luft eller CO vapen?
Det känns lite konstigt, eftersom en luftvapenskytt som inte har vapenlicens för något vapen inte kan köpa ljuddämparen, eller får lov att inneha denna, medans en som har ett vapen på licens får lov i såfall, ni förstår hur jag tänker.
Vet ni hur det kommer fungera?
börne skrev:Mackee skrev:Vet ni här hur det fungerar nu när ljuddämpare blir licensfria den 1.e Juli, är det OK att montera en ljuddämpare man köpt genom att visa upp sin .22lr vapenlicens, på ett licensfritt luft eller CO vapen?
Det känns lite konstigt, eftersom en luftvapenskytt som inte har vapenlicens för något vapen inte kan köpa ljuddämparen, eller får lov att inneha denna, medans en som har ett vapen på licens får lov i såfall, ni förstår hur jag tänker.
Du kan bara köpa en ljuddämpare för vapen du har licens på. Kommer bli precis som med ammunition, har du en licens på en 22lr får du köpa 22lr ammo, du kan alltså inte lagligt montera en dämpare köpt för annat vapen på din luftbössa.
Har du däremot licens på din luftbössa kommer du kunna köpa en dämpare som är avsedd för den.
Tempest skrev:börne skrev:Mackee skrev:Vet ni här hur det fungerar nu när ljuddämpare blir licensfria den 1.e Juli, är det OK att montera en ljuddämpare man köpt genom att visa upp sin .22lr vapenlicens, på ett licensfritt luft eller CO vapen?
Du kan bara köpa en ljuddämpare för vapen du har licens på. Kommer bli precis som med ammunition, har du en licens på en 22lr får du köpa 22lr ammo, du kan alltså inte lagligt montera en dämpare köpt för annat vapen på din luftbössa.
Har du däremot licens på din luftbössa kommer du kunna köpa en dämpare som är avsedd för den.
Om man köper en F-märkt luftvapenljuddämpare ifrån Tyskland då?
Grönberg skrev:Redan idag kan man köpa ljuddämpare till luftvapen utan licens. Googla lite så kommer ni att hitta. De säljs av seriösa vapenhandlare.
vettedax skrev:det var därför jag undrade om min 22lr krutpistol....den går montera dämpare på...å licens har jag.
vettedax skrev:det var därför jag undrade om min 22lr krutpistol....den går montera dämpare på...å licens har jag.
å om det nu går att köpa en ljuddämpare i butik utan licens så är det väl ingen dämpare igentligen..eller tänker jag fel nu.
atte69 skrev:om den är licensfri har man ju då tillstånd att inneha vapnet i fråga och då även dämpare .. eller ?
Tempest skrev:Grönberg skrev:Redan idag kan man köpa ljuddämpare till luftvapen utan licens. Googla lite så kommer ni att hitta. De säljs av seriösa vapenhandlare.
Nu har jag Googlat inte hittat några, ge ett exempel på en vapenhandlare som säljer luftvapenljuddämpare i Sverige.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster