Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
skjutglad skrev:Om du är medlem en klubb som skjuter benchrest eller FT så har du
all rätt att söka licens på ett vapen i dom kalibrar som används
för detta om du varit medlem och deltagit regelbundet på klubbens
träningar och gjort detta i minst sex månader.
Då kan klubben skriva ut ett föreningsintyg som du lämnar med
vapenansökan.
Luftnisse skrev:Tack för svar, jag bor i Västerbotten och vi har bara 10J luftgevärsskytte i närheten av mig vad jag kan hitta.
Men jag ska absolut se om det kanske finns andra intresserade i klubben som vill starta upp något.
Min tanke är ju att söka licens på ett 5,5 mm, som teoretiskt kan komma upp i 150J. Men faktiskt bara skruva upp det till ~40J, så frågan är om det då är olagligt eftersom min licens säger att det är ett klass 4 vapen. Åter igen, naturligtvis ska jag inte jaga med geväret. Utan bara hålla till på skjutbana.
börne skrev:Luftnisse skrev:
Men har du en målskyttelicens kan du ha vapnet i vilken fart du vill.
Jag har tävlat i 16J klassen med mitt FT gevär, sen gick jag upp i 45J klassen med samma vapen & samma licens. Den klassen är dock idag max 35J då den sänktes då 45J är onödigt mycket för att fälla ett fallmål & förstör tillslut fallmålen.
Skulle jag vilja tävla i max 10J kan jag göra det, bara jag ser till att vapnet inte ger mer än 10J.
Luftnisse skrev:börne skrev:Luftnisse skrev:
Men har du en målskyttelicens kan du ha vapnet i vilken fart du vill.
Jag har tävlat i 16J klassen med mitt FT gevär, sen gick jag upp i 45J klassen med samma vapen & samma licens. Den klassen är dock idag max 35J då den sänktes då 45J är onödigt mycket för att fälla ett fallmål & förstör tillslut fallmålen.
Skulle jag vilja tävla i max 10J kan jag göra det, bara jag ser till att vapnet inte ger mer än 10J.
Det var ju min önskan, men handläggaren här förklarar att det är 100% omöjligt att inneha ett luftgevär som var något annat än licensfritt eller klass 4. Som jag skrev har vi dessutom inga klubbar sin sysslar med FT inom rimligt avstånd tyvärr.
w123 skrev:I Piteå finns en aktiv FT klubb, kolla med dom , de borde ju gå att vara medlem på distans
chaosborn skrev:XY1 skrev:Man kan väl få licens på luftgevär för skyddsjakt även med lägre effekt än 150J?
NFS 2002:18 - GRUNDFÖRESKRIFT, 20§
Ja det kan man, men Ts frågade ju angående licens på klass 4.
Är ju även det som är överskriften i texten.
börne skrev:w123 skrev:I Piteå finns en aktiv FT klubb, kolla med dom , de borde ju gå att vara medlem på distans
Tillhör dom verkligen Svenska Skyttesportförbundet som FT ligger under?
Vet dom också har FT som tävlingsklass men har även en massa andra klasser som jaktstig, har för mig dom går under jägarförbundet?
Tillhör föreningen SvSF ska man ju ändå ha varit medlem i minst 6 månader & vara en aktiv medlem för att kunna få ut ett föreningsintyg som krävs vid licensansökan, vilket ju är rätt svårt på distans.
Någon i styrelsen ska ju intyga & skriva under på att personen i fråga är en aktiv medlem & har ett behov av vapnet i fråga, skulle jag själv ha den positionen i styrelsen skulle jag aldrig skriva under på detta hur som helst.
XY1 skrev:Man kan väl få licens på luftgevär för skyddsjakt även med lägre effekt än 150J?
NFS 2002:18 - GRUNDFÖRESKRIFT, 20§
19 §
Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning
5,6 x 15 R, om E
10
uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller
motsvarande), användas vid skyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga
4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja,
björktrast, pilfink eller gråsparv.
Vid jakt bedriven inom samlad bebyggelse på särskilt uppdrag av den eller
de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet,
får kulgevär avsedda för patroner i kaliber 5,6 x 36R (.22 Hornet,
klass 3) användas vid jakt efter rådjur.
Luftgevär och injektionsvapen samt undantag
20 §
Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) laddade
med projektil som tillverkats för att expandera/deformeras och där projektilen
drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel
(luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får
jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsenergi
uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.
För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav
på kunskap som för kulgevär avsedda för patroner i klass 4.
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid
den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta
utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/
deformeras.
Luftnisse skrev:
Jag har skickat precis de här lagparagraferna till handläggare och den korta versionen är att hon bara tycker det är applicerbart på kommunjägare under väldigt speciella förhållanden.
XY1 skrev:Luftnisse skrev:
Jag har skickat precis de här lagparagraferna till handläggare och den korta versionen är att hon bara tycker det är applicerbart på kommunjägare under väldigt speciella förhållanden.
Trångsynt, men polisen har tolkningsföreträde...du känner ingen med gård som har behov av skyddsjakt på råttor?
Luftnisse skrev:XY1 skrev:Luftnisse skrev:
Trångsynt, men polisen har tolkningsföreträde...du känner ingen med gård som har behov av skyddsjakt på råttor?
Jajjamen, runt ett slakteri. Det duger tydligen inte då slakteriet ligger avsides till, då finns det inga särskilda behov att använda luftgevär
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster