Vad jag fattar är Umarex tanke att erbjuda ett enkelt och billigt instegsalternativ för
PCP skytte. Geväret kostar sådär 2'000kr med kikarsikte, magasin och två förfyllda kvävgas-
PCP patroner. Bara ta hem paketet från butiker av "Julatyp", och börja skjuta! Och det är ju i sådana butiker massmarknaden finns!
Och sedan finns ju faktiskt en väldigt naturlig fortsättning för den som upptäcker att han blir biten av skyttet. Men det är ju långt ifrån alla som köper ett luftgevär, som blir inbitna skyttar!
Men för den som blir biten, är det ju att bara ersätta de förfyllda engångstuberna, med en vanlig pumpbar
PCP lufttub och skaffa en pump. Men att Umarex så här i början, vid lansering, inte vill blanda bort korten med att prata om det också, är fullt begripligt. (Jag tror
PCP tuberna till Walther Dominator passar rakt av! Är inte bombis dock. Men såg någon som använt annan Umarex
PCP tub, till en gevärsmodell jag inte kommer ihåg namnet på.)
Kostnad per skott kommer även bli drastiskt lägre, pga rejält lägre luftförbrukning, om man skjuter Tyska/Svenska licensfria effekterna 7,5 resp 10J.
Och sedan då möjligheten att skjuta kolsyra - eventuellt då gå ner i effekt. (Är inte så säker på att det blir lika drastisk skillnad som på USA 25J varianten.) Kan ju vara helt ok för kortare avstånd.
Men i USA ser ju jämförelserna och alternativen annorlunda ut. I vilken butik av "Julatyp" som helst, står ju även .22LR gevär. Men ett 25J luftgevär är faktiskt iget dåligt alternativ! Smäller iaf litet mindre, och kostnad per skott - även med dessa engångs-
PCP tuber - blir lägre! Och amerikaner är sjuuukt prismedvetna, vad det än gäller!

P.S. Världen över, tror jag fler skyttar funderar på luftvapen som alternativ, när nu krutammunition stigit så mycket i pris.
EDIT: Jag tänkte helt uppåt väggarna vad gäller kostnad / skott, jämfört .22LR. N2 patronerna räcker enligt testet ovan till 60 bra skott. (+20 ytterligare "plinkningsskott"). Hursomhelst, inte otroligt pris per N2 patron om 120kr* / 60 skott = 2kr/skott. Det är knappast något som ger någon besparing jämfört krut .22LR. (*Kostnad USA angivet till 12USD av Umarex.)
Däremot vidhåller jag, att krutskyttar i allmänhet nog tittar mer på luftskytte, med tanke på dyrare krutammunition.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.