Umarex har lanserat PCP med engångs kvävgaspatroner.

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex har lanserat PCP med engångs kvävgaspatroner.

Inläggav Luftpangarn 13 jan 2025, 16:57

Umarex lanserade i början av sommaren sitt "Nitro Komplete" Nitro Air PCP Rifle - än så länge bara i USA!
För att följa länken så måste du registera dig.

Geväret levereras med (två) 32g kvävgaspatron - tydligen identiskt samma fysiska formfaktor, inklusive gängan, som 88g CO2 patroner. Patronerna är fyllda till 3600 psi (250 bar), dvs ett normalt fylltryck i reservoaren på ett vanligt PCP gevär man pumpar med luft.

Geväret har tryckregulator, och skall (åtminstone i USA versionen) jobba med 1800psi för framdrivningen, dvs 125 bar. Vilket låter litet ovanligt högt i mina öron. Vapens tryckregulatorer ställs snarare på sådär 55-75 bar. Men i USA anges vapnet lämna 18ft/lbs (25j), så då kanske högre tryck kan krävas? Fast till 12ft/lbs (16J) räcker iaf de lägre tryckintervallen. Det kan CO2 vapen med sina typiska tryckintervall kring 55 bar vid rimlig värme också leverera.

Intressant nog fungerar geväret även med 88g CO2 patroner. I grova drag får man då ut sådär 3gg fler skott. Med 88g CO2 sådär 150 skott, med 32g N2 sådär 60 skott enligt testet;
För att följa länken så måste du registera dig.

Jag kommer inte ihåg min fysik och allmänna gaslagen något vidare. Men i väldigt runda slängar kan man nog bortse från "molekylvikterna", och 88g gasmolekyler upptar nog grovt räknat just sisådär 3ggr större volym än 32g - vid rumstemperatur?! Eller tänker jag fel?

Som jag ser det, har Umarex helt enkelt lanserat ett system med förfyllda engångs PCP tuber. Att man svamlar om "kvävgas" / "N2" är svårt att se som något annat än just hokus-pokus marknadsföringssvammel, eftersom vanlig luft ju också består av 78% kväve. (Påminner om däckfirman som förra året framhåll i sin TV-reklam, att man fyllde däcken med "nitrogen", som ju bara är engelska för kväve.)

Fördelen med kvävgasfyllda engångskapslar, jämfört kolsyra, är att de inte på långa vägar - precis som luftfyllda PCP tuber -varierar så mycket i tryck, vid olika (utomhus-) temperaturer. Samtidigt erbjuder engångskapslar samma bekvämlighet som kolsyrekapslar - man slipper pumpa, köpa pump / kompressor / dykflaska, och man kan enkelt ha med sig någon extra fylld kapsel att byta till vid behov.

Samtidigt har luft- eller kvävgastuber mycket lägre kapacitet, eftersom de innehåller gasformig fas av gasen, medand kolsyran ju är våldsamt mycket mer komprimerad som vätska.

Ska bli spännande att se hur det här tas emot av marknaden. Många tycker ju 88g kolsyrekapslar är dyra, så jag undrar just, för kvävgaskapslarna lär nog hamna ungefär lika prismässigt, men ge färre skott.

Å andra sidan, om det blir vanligt med gevär som kan växla mellan kolsyrekapslar för sommar, och kvävgaskapslar för kyliga temperaturer, ja då kanske Umarex faktiskt är något på spåret?!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 319 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex har lanserat PCP med engångs kvävgaspatroner.

Inläggav mikebike 14 jan 2025, 11:26

På jobbet använder vi rätt mycket kvävgas eftersom man vill undvika syre och vatten i många tillämpningar.
Någon undrade om vi inte kunde köpa in 300 bar tryckluft istället där det inte är problem med syre och jag kollade upp det med AGA.
Det visade sig att kvävgas är billigare än luft!

Man använder luft för att utvinna olika gaser och när det gäller kvävgasen så är tillgången större än efterfrågan.

Jag har läst om Umarex system tidigare och jag håller med om att kostnaden för gaspatronerna känns som ett problem.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
Luftpangarn (14 jan 2025, 17:57)

Re: Umarex har lanserat PCP med engångs kvävgaspatroner.

Inläggav Luftpangarn 15 jan 2025, 01:18

Vad jag fattar är Umarex tanke att erbjuda ett enkelt och billigt instegsalternativ för PCP skytte. Geväret kostar sådär 2'000kr med kikarsikte, magasin och två förfyllda kvävgas-PCP patroner. Bara ta hem paketet från butiker av "Julatyp", och börja skjuta! Och det är ju i sådana butiker massmarknaden finns!

Och sedan finns ju faktiskt en väldigt naturlig fortsättning för den som upptäcker att han blir biten av skyttet. Men det är ju långt ifrån alla som köper ett luftgevär, som blir inbitna skyttar!

Men för den som blir biten, är det ju att bara ersätta de förfyllda engångstuberna, med en vanlig pumpbar PCP lufttub och skaffa en pump. Men att Umarex så här i början, vid lansering, inte vill blanda bort korten med att prata om det också, är fullt begripligt. (Jag tror PCP tuberna till Walther Dominator passar rakt av! Är inte bombis dock. Men såg någon som använt annan Umarex PCP tub, till en gevärsmodell jag inte kommer ihåg namnet på.)

Kostnad per skott kommer även bli drastiskt lägre, pga rejält lägre luftförbrukning, om man skjuter Tyska/Svenska licensfria effekterna 7,5 resp 10J.

Och sedan då möjligheten att skjuta kolsyra - eventuellt då gå ner i effekt. (Är inte så säker på att det blir lika drastisk skillnad som på USA 25J varianten.) Kan ju vara helt ok för kortare avstånd.

Men i USA ser ju jämförelserna och alternativen annorlunda ut. I vilken butik av "Julatyp" som helst, står ju även .22LR gevär. Men ett 25J luftgevär är faktiskt iget dåligt alternativ! Smäller iaf litet mindre, och kostnad per skott - även med dessa engångs-PCP tuber - blir lägre! Och amerikaner är sjuuukt prismedvetna, vad det än gäller! :-)

P.S. Världen över, tror jag fler skyttar funderar på luftvapen som alternativ, när nu krutammunition stigit så mycket i pris.

EDIT: Jag tänkte helt uppåt väggarna vad gäller kostnad / skott, jämfört .22LR. N2 patronerna räcker enligt testet ovan till 60 bra skott. (+20 ytterligare "plinkningsskott"). Hursomhelst, inte otroligt pris per N2 patron om 120kr* / 60 skott = 2kr/skott. Det är knappast något som ger någon besparing jämfört krut .22LR. (*Kostnad USA angivet till 12USD av Umarex.)

Däremot vidhåller jag, att krutskyttar i allmänhet nog tittar mer på luftskytte, med tanke på dyrare krutammunition.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 319 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |