Min första PCP vilken besvilkelse!

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Min första PCP vilken besvilkelse!

Inläggav MICKE4444 28 dec 2009, 00:25

G0LI4T skrev:
bippsan skrev:Det verkar som kvaliten på FX har sänkts rejält Sen jag köpte min bössa :( För på den tiden så höll man ju FX rätt så högt,
men nu läser man ju nästan bara om alla som har alla möjliga problem med dom :shock: Trist.

FX har sålt MÅNGA bössor i vårat avlånga land, och ännu flera runt om i värden.
Att det dyker upp många negativa åsikter om ett vist märke, behöver inte betyda att bössan enbart håller dålig kvalitet, utan kan även betyda att den är mycket populär.
De få "ex" som är defekta blir plötsligt många, efter som många bössor nu blivit sålda, men felprocenten kanske inte är högre än 1%.

En nöjd kund hör väldigt sällan av sig till annat än sina närmaste kompisar och då för att visa att bössan fungerar väl.
En missnöjd kund vill gärna dela sina negativa upplevelser med så många som möjligt, dels för att få bekräftelse att inte
bara han eller hon är missnöjd, utan också för att få kunskap om hur andra som är missnöjda löst sitt problem.

FX har ett högt uppskattat kvalitetsvärde runt om i värden, medans i Sverige så har på senare tid många missnöjda kunder lagt ut åsikter på forum.
Kan ju vara så att dom tappat lite av intresset för hemmamarknaden då den inte längre står för många procent av omsättningen.

// Golle

Stämer till 100 %. Jag hade hjätte höga förväntningar på mit första pcp." Skjuter hål i hål". "Går ej att missa ett mål på 50M"." Super kavlite på allt". Mina luftvapen D54 Hw 97 Gamo 30cf D350(så rankar jag dom) all är köpt i butik nya. Inga problen med något av vapnen.Då blir jag JÄVLIGT BESVIKEN är jag köper ett gevär som kostar mer en D350+Hw och inte inte fungerat/fult med skräp. Pengar är inte allt. Men jävligt mycket
Användarvisningsbild
MICKE4444

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: stockholmsluftjaktskytt
Luftvapen favorit: D54

Inläggav G0LI4T 28 dec 2009, 04:48

Jag förstår helt och hållet din frustration.
Har själv upplevt just det du säger, med flera bössor jag köpt.
Man känner sig "blåst" på glädjen att ha köpt en ny bössa.

Den största "oron" jag känner nu när jag är i andra lägret, och ska leverera till mina kunder är just vetskapen av att man kan ha missat något, hur noga man än är.
Fabrikationsfel på någon del, en läckande ventil, som inte syns vid montering/provtestningen, en avtryckare som man missat att dra åt en skruv på, en stock med ett litet hack i
på ett ställe som man själv missat men självklart kunden hittar direkt när han öppnat sitt paket, en oring som är defekt eller bara en skruv som har gängfel.

Just den biten som nämns i tråden är den jag ville ta bort på mina G-sor.
Att varje bössa ska genomgå så pass många tester att den när den kommer fram till kunden, både är felsäker och presterar.
Varje bössa är lite av en egen själ.

Jag kan inte hålla de priser som de stora tillverkarna ger.
Dom massproducerar och då slinker det igenom defekta saker, men så kan dom hålla helt andra priser.
Då måste jag erbjuda något annat som kan motivera ett högre pris.

Jag skriver inte detta ur reklamsyfte för G-sor eller jag tar inte FX eller de andra stora i försvar utan vill bara påvisa att
fast man har en bra produkt, kan misstag ske.

Men att man kan marknadsföra lågprisbössor från vissa andra tillverkare och kalla dessa kvalitetsbössor och med
mycket genomtänkt marknadsföring lyckas sälja tusentals undermåliga PCP bössor det gillar jag inte alls.
Och man får hoppas att kunderna i slutänden lär sig uppskatta de som istället försöker ge det där lilla extra.

Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Airrifles 28 dec 2009, 08:05

Fast det måste ju kosta ganska mycket för tillverkarna när de är tvungna att ta hand om returer hela tiden, då tror ju jag att de skulle spara en hel del på att ha en seriös testorganisation. Fast å andra sidan ser jag det här problemet dagligen på helt andra typer av produkter, man får ändå ge en eloge till FX som iaf står för och fixar felen, det har jag varit med om många leverantörer som defenitivt inte är intresserade av och det är STORA aktörer inom sina områden, pinsamt dåligt.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav yellonet 28 dec 2009, 11:58

Airrifles skrev:Fast det måste ju kosta ganska mycket för tillverkarna när de är tvungna att ta hand om returer hela tiden, då tror ju jag att de skulle spara en hel del på att ha en seriös testorganisation. Fast å andra sidan ser jag det här problemet dagligen på helt andra typer av produkter, man får ändå ge en eloge till FX som iaf står för och fixar felen, det har jag varit med om många leverantörer som defenitivt inte är intresserade av och det är STORA aktörer inom sina områden, pinsamt dåligt.

Nja. Det kostar uppenbarligen mer att ha en massa extra tester och kontroller, ja eftersom de gör som de gör. Tror att de flesta stora tillverkare - vilka produkter det än gäller - gör på det här viset.
Och när det gällde mitt problem så var FX snabba att svara och de frågade om jag kunde åtgärda felet själv och då skicka de delar som jag saknade/var trasiga... billigare för dem och snabbare för mig och eftersom de agerade snabbt så blir mitt bestående intryck en bra service - inte en felaktig produkt.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Johnny 28 dec 2009, 12:33

Jag tror att luftvapen ska byggas av luftvapenfantaster som kan relatera till produkten på ett personligt plan, inte av death-metal fans som har tankarna någon annanstans.

Älskar man sin produkt så tillverkar man en bättre produkt, se på Toyota vad stolthet över sin produkt innebär i praktiken.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav yellonet 28 dec 2009, 13:15

Johnny skrev:Jag tror att luftvapen ska byggas av luftvapenfantaster som kan relatera till produkten på ett personligt plan, inte av death-metal fans som har tankarna någon annanstans.

Älskar man sin produkt så tillverkar man en bättre produkt, se på Toyota vad stolthet över sin produkt innebär i praktiken.

Är det FX som tillverkas av death-metal-fans? :lol:
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav buckshot2000 28 dec 2009, 13:41

Snackas mycket om att testa och om tester.

Min åsikt är helt klart att en produkt som är samansatt av delar med hög kvalitet skall inte behöva testas särskilt mycket.

Det skall helt enkelt inte vara särskilt mycket fel på ingående delar av hög kvalitet, för om det vore det skulle det istället heta delar med låg kvalitet.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Johnny 28 dec 2009, 14:20

Just delarnas kvalité borde inte vara så svår att få ihop när man tillverkar ett litet antal vapen, värre då med stora fabriker som spottar ut mängder med vapen i ett högt tempo.
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav dano_swe 28 dec 2009, 14:50

Johnny skrev:Jag tror att luftvapen ska byggas av luftvapenfantaster som kan relatera till produkten på ett personligt plan, inte av death-metal fans som har tankarna någon annanstans.

Klanka aldrig ner på Death Metal. Jag lyssnar själv på genren och satte ihop min custom-Crosman på ett mycket förtjänstfullt sätt. Den rockar stenhårt. :smt039

/dano
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav MICKE4444 28 dec 2009, 17:07

Jag tror inte att FX har dålig kvalite på sina produkter. Det kan bli fel i produktionen. Så är det. Men ska man tillverka vapen så måste det finnas en fungerande egenkontroll
Verkar helt åt helvete i FX fall. I mitt fall med spån i laddarmsspåret. Vet inte om spånet kan dras med in i pipan när jag laddar.
Det går inte att missa hur mycket man än vill.
Skräp i ett system som jobbar under ett högt tryck kan resultera i en olycka eller att delarna slits fortare. Så det är vad jag tror.
Nu har FX stängt till den 4/1. Sen får jag se vad dom säger. Surt att ha geväret och inte kunna använda den. Fin är den. Jävlig sugen att prova.
Användarvisningsbild
MICKE4444

Inläggav Lasse 28 dec 2009, 18:47

Johnny

Hur tänkte du här?

Bara för att man har tatueringar och lyssnar på en sorts musik betyder väll inte det att man inte gör ett bra jobb?

Jag jobbar på Volvo Lastvagnar och jag är tatuerad och är inte det minsta inresserad av lastbilar.
Betyder det att jag inte kan bygga lastbil då?

Sorry för off topic, men jag blir så trött på förutfattade meningar.

tillbakatillamnet
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav buckshot2000 28 dec 2009, 19:00

Jag kan hålla med till viss del att den som har passion för produkten man bygger den ser mera till helhet OCH till små detaljer, så har det varit på alla fabriker jag arbetat på.

Däremot skulle det ju aldrig fungera rent ekonomiskt att ha massa luftgevärs entusiaster på en fabrik , det gäller att producera och kasta ut skit till massorna med precis så pass bra kvalitet att folk fortsätter köpa.

Kanske skulle det fungera bra om FX-bössorna kostade 500:- kr mer per styck och varje bössa sattes ihop av EN ENDA person som testsköt den och satte sitt namn på undersidan av blocket , så har man ju på vissa bilar som exempel, då skulle det ju vara en fabriksarbetare som skjuter privat och direkt känner och märker om något inte är bra, annars blir det reklamation på hans eget namn och hur kul är det om samma person får tillbaka flera bössor i veckan ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Johnny 28 dec 2009, 19:37

Buckshot - precis så ska det ju vara, det är lätt värt en femhundring mera och det betalar sig säkert i långa loppet för fabriken också igenom minskade mängder av reklamationer.

Lasse - inget ont om unga tatuerade hårdrocksfantaster men personligen så får jag ett helt annat intryck av grånade män med vit skjorta, svart fluga och grått förkläde när det gäller att bygga luftvapen.
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav sälstryparn 28 dec 2009, 21:03

Jazz skrev:Det är inte 6000, det är sextusen +kikare + luftpump eller tuber + påfyllningskitt.
Jag tror inte att man kan stanna under 10 för ett nytt gevär om man inte har ett pcp tidigare.
De flesta hamnar nog på runt 12 för sitt första pcp.

Hatsan AT44 3695
FX pump 1795
Stoeger 3-9x40 995
Jula vapenkoffert 299

Slutsumma 6784

MÅÅÅNGA pengar över till de dyra 6.35-skotten
sälstryparn

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Inläggav messer 18 jan 2010, 16:21

Den som svarade på mitt mail hos FX var inte så värst trevlig, har Micke fått något svar än?

Gillar fortfarande mitt Storm, men då har jag fixat med det själv, hade man varit tvungen att skicka in det när något strulat hade jag nog inte varit lika nöjd.
messer

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Airhunter 18 jan 2010, 16:33

Ibland får man nästan uppfattningen att vissa tycker det SKA vara lite bevärligt..krävas handpåläggning,mekning och fingertoppskänsla för att få en PCP bössa..FX...att fungera riktigt...att det är en del av hela grejen...det SKA inte bara vara att fylla luft o skjuta..Inte som en fjäderbössa, spänn o skjut direkt ur kartongen...Man kan faktiskt fundera om en del VILL det ska vara så med. "Inget för vemsomhelst"
Tuning o service är en helt annan sak. Inte det jag menar
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav Johnny 18 jan 2010, 16:55

Jag tror att det till stor del beror på vilket fabrikat och modell som man väljer...

Alla PCP är inte lika bara för att de är PCP.
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav Air 18 jan 2010, 21:43

Micke4444
Gick kontakten med FX bra. :?:
Air

Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 253 gånger i 218 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Inläggav MICKE4444 19 jan 2010, 15:35

Jag ringde till FX och pratade med någon där som tyckte att jag själv skulle ta isär geväret och göra rent.
Det kunde jag göra. Det var ingen fara då skulle jag slippa skicka iväg min NYA Whisper och komma i gång och börja skjuta.
Jag frågade om fett till geväret och det fungerar med vilket som helst sa personen som jag pratade med.WTF !!!!!!!!!!
Här har man läst om att det ska vara special fett hit och special fett dit och så säger snubben att det går bra med vad som helst.
Viste inte vad jag skulle tro...... jo det viste jag nog. •RTFM
Jag avslutade samtalet och började skuva. När jag tar loss kolven så rasar den främre skruven till varbygeln ut FX har borrat rakt igenon kolven och tryckt dit en skruv. Hmmmm......
Vänder på geväret och hålet där hammarfjärden sitter är helt fult men spån/flisor från kolven.
Plockar fram topps och börjar gräva. Bland träspånen hittar jag metall spån. Det kan inte vara bra.
Ringer till baka till FX och får prata men någon annan. Han jag talade med var mycket mer insatt och väldigt kunnig. Jag hadde tängt att skälla på FX och kalla dom det ena och det andra när jag ringde. Men efter 1 min med servicekillen så var allt lugnt. Jag ska bli kompenserad :-) Jag skickade tillbaka geväret och ska få det genomgånget. Fortfarande jävligt tråkigt men jag tycker att jag har blivigt väl bemöt av FX. Har inte fått tilbaka min Whisper än..........

Användarvisningsbild
MICKE4444

Inläggav Air 19 jan 2010, 17:31

MICKE4444.
Vad bra att FX ordnar ditt gevär.
Det känns mycket märkligt att det
var så många fel på samma gevär.
Visst dom är inte felfria alla gånger.
Äger själv tre FX gevär ock har fått
justera lite på två av dom men inga
större fel.Nu är jag mer än nöjd efter
att ha skjutit en längre tid med dom.
Så håll ut det blir nog bra till slut.
Önskar dig många trevliga skjutdagar med FX. :)
Air

Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 253 gånger i 218 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Inläggav Martin 19 jan 2010, 20:59

G0LI4T skrev:Men att man kan marknadsföra lågprisbössor från vissa andra tillverkare och kalla dessa kvalitetsbössor och med
mycket genomtänkt marknadsföring lyckas sälja tusentals undermåliga PCP bössor
det gillar jag inte alls.
Och man får hoppas att kunderna i slutänden lär sig uppskatta de som istället försöker ge det där lilla extra.

Vem tänker du på här?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav ZaphodB 31 jan 2010, 07:33

dano_swe skrev:Alla har vi olika ekonomi, men är det inte konstigt om folk väljer att börja skruva på sin nya bössa istället för att lämna tillbaka den när det är ett uppenbart garantiärende det handlar om? En sak om man vill tuna, då förstår jag om man vill plocka fram verktygslådan direkt.

/dano

Ett tips kan vara att prata med handlaren i första hand, är det ett enkelt fel kanske handlaren talar om för dig hur du åtgärdar det, det är ju trots allt inte billigt att skicka bössor och nu sen efter nyår så måste åtminstone vi kunder skicka som ESS VÄRDE för att få nån ersättning om paketet skadas/kommer bort för vapen är förbjudet innehåll enligt posten.

(Men de betraktar bara licensfria luftvapen som vapen om det händer något under transporten annars faller det under kategorin "leksaker" enligt Posten, se en annan tråd).

Vissa handlare låter dig mecka själv om de vet att du har kunskap och rätt verktyg men självklart - Hade jag fått ett vapen som varit så dålig passform på som beskrivits i tråden hade det blivit retur direkt.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |