DIY PCP...

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: DIY PCP...

Inläggav ZanderMan 17 jan 2009, 22:06

Istället för Plyfa kan du skiktlimma 1-3mm laminat trä (heter något annat, tror jag) med poleuerutanlim (hur fan det stavas) det blir oftast snyggare när man skär ner kanter och hörn. Tar du detta limmet (finns på bil i tema) så klarar det all belastning och även skitväder. Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Inläggav ten22 15 feb 2009, 10:42

Hallå,
nu tänkte jag göra ett ryck och avsluta detta projekt (innan nästa påbörjas...) Pipan är inlämnad till vapensmed för ett dopp i grytan (blånering blev det), har filat och gradat resterande hörn på blocket, monterat bipod mm. Igår stod jag vid svarven en stund, vilket resulterade i en ny avtryckare. inte helt klar än men jag bifogar ngr bilder... Räknar med att få tillbaka pipan på onsdag, känns som att vänta på tomten! Funderar fortfarande på att lämna iväg blocket på hårdanod... skulle vara snyggt, problemet är att sånt brukar avslöja risig finish (repor och spår från bearbetning...). å så har jag en bekant som har en bekant som har en gravyrfräs... kanske skulle skriva nåt på blocket... Hmm, får klura på det!

För att följa länken så måste du registera dig.

ten22

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav ten22 15 feb 2009, 17:40

hallå igen,
så här blev det med ny avtryckare... inte helt nöjd, men å andra sidan går det fort att göra en ny avtryckarsko om andan faller på. Justerbar upp/ned, rotation, samt två lägen i längsled.
Tjohej

ten22

Inläggav marhol 15 feb 2009, 18:13

Inte dumt alls, riktigt snyggt faktiskt!
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Aleks 17 feb 2009, 09:06

Fasen va snyggt de blev där :D men har du fått "fart" på resten av bössan? börjar bli dags att testa den nån dag igen va? :D
Aleks

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav wheelielover 17 feb 2009, 15:26

Aleks skrev:Fasen va snyggt de blev där :D men har du fått "fart" på resten av bössan? börjar bli dags att testa den nån dag igen va? :D
Ja,när kommer nästa test?;)
wheelielover

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg

Inläggav ten22 18 feb 2009, 15:36

Hallå,
har precis hämtat pipan från blåneringen... Det är så snyggt gjort så det ser nästan... konstgjort ut! Men som vanligt om man monterar nåt som är riktigt gnussat på nåt som inte är 100% i finishen i övrigt så ser resten lätt dassigt ut... Putsande tar aldrig slut.. nåja saker är till för att användas, och den skulle inte skjuta bättre för att blocket polerades till tok-glans... Det som jag har att göra nu är en ny varbygel (tycker det kliar i ögonen när jag ser den här..) samt ny bakkappa i samma material som stocken i övrigt. Varbygeln kanske jag hinner fräsa ikväll, men bakkappan blir nog inte gjord förrän jag åker och hälsar på brorsan (som sponsrade med plywooden..). Vad gäller vidare tester håller jag med föregående talare; det är hög tid att köra ett nytt test! är dock upptagen på annan ort ett tag framöver, så nån gång i början av mars vore väl lagom?
Bifogar några bilder på kaklet i köket. Håll till godo!

hmm.. gick trögt att ladda upp bilder idag, hade ngr till annars... det blir en annan gång!
Tjohej
ten22

Inläggav ten22 18 feb 2009, 18:51

lite träffbildsbilder.. 10m, 5 skott, sittande med bipod.

JSB wadcutters går sweinigt bra, liksom Exact, Barracuda och FX. Engelska kulor går inte lika bra... å så är nog 10m lite kort att utvärdera på.. återkommer när det blir varmare och skjutvänligare klimat ute!
ten22

Inläggav Aleks 19 feb 2009, 08:27

ten22 skrev:lite träffbildsbilder.. 10m, 5 skott, sittande med bipod.

JSB wadcutters går sweinigt bra, liksom Exact, Barracuda och FX. Engelska kulor går inte lika bra... å så är nog 10m lite kort att utvärdera på.. återkommer när det blir varmare och skjutvänligare klimat ute!

Såg ju riktigt bra ut de där! som sagt, vi får ta o plinka lite här framöver och absolut senare när de blir lite varmare, ja känner redan hur grillen och bärsen skriker efter en :D
Aleks

Inläggav Daniel 19 feb 2009, 16:32

woow riktigt snyggt. får man fråga vad allt matrial har kostat ?,
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav ten22 19 feb 2009, 22:05

Kall pilsner vid grillen... det är ju nästan så man blir religiös när man tänker på det...
Vad kalaset gått loss på.. Hmm.. nu räknar jag lite grovt, men det diffar inte med mer än högst en hundring;
Pipa 600:-
Buddy bottle (second hand) 500:-
Diverse O-ringar 25:-
Blånering 250:-
Skruvar 10:-
Material har jag haft sen tidigare (skrotsamlare...), utom alublocket, där fick jag lägga ut 160:- på frakt av ca 3kg aluminium (Tack Mart!)
Allt som allt har det slutat på ca 1500:-, kikaren hade jag ju sen tidigare, just det; bipod 22USD från dealextreme...

Byggtiden törs jag inte fundera på... men större delen av tiden har nog lagts på tänkande; tänk två gånger och fräs en gång! å andra sidan så spelar tiden mindre roll, jag har ju gjort något som jag trivs med att göra, dessutom funkar det som terapi för mig... slipper prata med folk, slipper räkna tid, pengar och allt annat man ska hantera i "verkligheten"... Håller helt med Marhol när han tycker att fler borde bygga; är man normalbegåvad och utrustad med svarv ( och lite tålamod..) så fixar man ett sånt här bygge. Skulle man köra fast så är sverige fullt av hjälpsamma människor, det gäller bara att svälja stoltheten och be om hjälp så fixar sig vad som helst!
ten22

Inläggav ten22 20 feb 2009, 17:44

..å här kommer då äntligen lite bilder från 20meters-skytte... Treskottsbilden kom till då telefonen ringde; tror inte det hade gått så bra att forsätta efter att satt sig på nytt, lagt upp bössan igen osv. Har fått bästa träffbilderna med FX 5,52mm. Glömde prova med Barracuda... och engelska kulor ger flyers - märkligt.
Tjohej!

ten22

Inläggav Aleks 20 feb 2009, 20:11

Sa ju att den verkade skjuta tätare med FX kulorna! märktes rätt bra när vi sköt hylsorna :D
Aleks

Inläggav scratch 20 feb 2009, 20:16

Ser ut att skjuta jävligt bra den där! :-P
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav ten22 06 mar 2009, 19:29

Tjena!
har suttit och "övningskört" lite på youtube i kväll... kolla gärna på detta;
Rätt så yxigt gjort naturligtvis.. är inte direkt någon överdängare på sånt där, men det kanske syns ungefär vad jag filmat...
/ten22
ten22

Inläggav Daniel 06 mar 2009, 20:41

Bra film och kul att se film på din diy pcp och den verkar ha mkt bra precission
gillar den där avtryckaren riktigt mkt. ladda gärna upp några bilder i galleriet om du känner för det :-)

är du klar med bössan nu eller har du några justeringar kvar att göra ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav öberg 06 mar 2009, 22:36

Ja tänk den som hade tiden, orken och motivationen!
Mycket starkt jobbat :smt035
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav ten22 28 mar 2009, 17:16

Tjena,
här är resultatet av dagens kreativa tänkande; en "big-bottle konvertering" till mitt lilla projekt.. Dock inte svarvat färdigt ventil än. 600cc är mer än dubbelt vad jag haft innan.. Hmm, om jag börjar skjuta på morgonen så är det kanske pump-dags framåt eftermiddagsfikat... Bakkappan blir en enkel clamp-on historia på tuben.. Egentligen är tuben för lång, men jag räknar med att den kan ligga "ovanför" axeln när man skjuter.

Det här var min pride and joy när jag var 14... Webley Beeman C1 .22 Sköt några skott med den idag; jäklar var det rystar om med fjäderbössor! Hade glömt det..
ten22

Inläggav Daniel 28 mar 2009, 18:42

Gillar silverfärgen på flaskan :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav bazookaboy 31 mar 2009, 23:48

ten22 skrev:Tjena,
här är resultatet av dagens kreativa tänkande; en "big-bottle konvertering" till mitt lilla projekt.. Dock inte svarvat färdigt ventil än. 600cc är mer än dubbelt vad jag haft innan.. Hmm, om jag börjar skjuta på morgonen så är det kanske pump-dags framåt eftermiddagsfikat... Bakkappan blir en enkel clamp-on historia på tuben.. Egentligen är tuben för lång, men jag räknar med att den kan ligga "ovanför" axeln när man skjuter.

Det här var min pride and joy när jag var 14... Webley Beeman C1 .22 Sköt några skott med den idag; jäklar var det rystar om med fjäderbössor! Hade glömt det..

stoppa i en maccarifjäder, så slutar ditt beeman rista :-)
bazookaboy

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg

Inläggav Moosman 03 maj 2009, 19:45

Håller me öberg...den som ändå hade tid och framförallt kunskap :-)

Kör hårt ten22 och håll oss informerade alltid lika kul läsning :mrgreen:
FX Cyclone 5.5 Nikko stirling 8-32*60
BSA Meteor .177
Moosman

Inläggav ten22 04 okt 2009, 20:14

Goafton i stugorna!
tänkte bara upplysa om att jag fortfarande lever och att jag som vissa tror inte bara sitter och slöar... Idag har frugan varit borta med jobbet = frigång hela dagen! Har idag fixat till en .177 pipa till bössan, lite kort, men det var vad som fanns... Får tyvärr byta slutstycke när jag byter kaliber vilket gör att kaliberbyte tar en och en halv minut att genomföra, lite segt med andra ord, jag ska fixa annan lösning.. Ska nog fixa en shroud oxå, innan jag skjuter av mig fingrarna. Har dessutom slitit isär min Blomqvistare.... Började som en vanlig smörjning för ett tag sen, men gick snart över styr; nu ligger den i molekyler, tagit bort gammal färg, rengjort, justerat, och målat med ljusgrön hammarlack.. Den gamla färgen matchade ju inte heller övriga maskiner..
Nya projekt är på gång! fattas i vanlig ordning bara lite tid, men snart så.. återkommer i det ämnet. Nä, nu ska jag baka äppelkaka!
Tjohej

ten22

Inläggav sexskjutarn 04 okt 2009, 21:45

Läste igenom hela, kul läsning.
Måste ha fått tag i en bra pipa som skjuter så bra, kan väll inte vara en pipa från en kinesbössa.
Så har jag en fråga, finns det någon anledning att inte gänga fast pipan?
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Skytteklubb: Baikalklubben
Luftvapen favorit: Baikal 60:a

Inläggav ten22 05 okt 2009, 05:47

Hallå,
mycket riktigt är det inga kinespipor på den här bössan. 22pipan är ett Weihrauch ämne, och .177 pipan har farbror L. Walther gjort. Sköt lite i källarn igår med .177 pipan, först med "ful-ammunition" - spred 20mm 5skott, 10m. Trodde att det satt nån skruv lös (OK, friläge, passa på nu...) men det gjorde det inte. Bytte till RWS R10 - och då vart det en "one holer". Fantastiskt vad det gör med rätt ammunition.
Vad det gäller att gänga fast pipan i blocket så kanske det blir lite stadigare, men för min del är det mkt enklare att köra med klämskruvar, och dessutom förefaller det bli tillräckligt stadigt. Nästa bygge ska nog ha klämskruvarna från sidan - inte snyggare, men då behöver man inte ens ta bort siktet för att loss pipan!
/ten22
ten22

Inläggav Skogshuggarn 05 okt 2009, 06:46

ten22 skrev:Nästa bygge ska nog ha klämskruvarna från sidan

Smart !
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 78 gånger i 42 inlägg