DIY PCP...

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: DIY PCP...

Inläggav sexskjutarn 05 okt 2009, 08:29

För min del kommer det nog att dröja minst ett år innan jag kan skaffa svarv, men då har jag redan en given donator i form av Baikal 60 med 450 mm gängad 13 mm pipa, i ena änden M10x1,5 och i andra M12x1 :-)
Sen tycker jag själva pipinfästningen för alla PCP bössor ser klena ut, förutom på Air Condor.
Nästan som om det är för lite gods. Iden med överliggande (axeln) behållare tror jag starkt på, bland annat för stabiliteten och jämnvikten.
Sen kan man ju köra med både gänga och klämskruvar samtidigt i fästet.
Senast redigerad av sexskjutarn 05 okt 2009, 08:44, redigerad totalt 2 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Baikalklubben
Luftvapen favorit: Baikal 60:a

Inläggav sexskjutarn 05 okt 2009, 10:51

Det var någon här i tråden som skrev att diabolen kan skavas sönder, och någon annan som skrev att luftfödet blev turbulent av 90 gradig vinkel.
Det är ett problem som är fullt möjligt att lösa, antingen borrar man 15-20 grader på luftflödet, eller så använder man ett magasin för diabolerna och låter luftflödet gå in bakom, eller så gör man båda delarna samtidigt.
Hoppas det går att förstå den mycket avancerade cadritningen, det svarta är magasinet, gråa är stycket, mörkgråa pipan, blåa luftflödet och det vita är armen som stoppar in diabolen i räfflorna på pipan och har även tre O-ringar :)
Det gula är luften som vi andas.
Väldigt likt Baikal 61:an
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av sexskjutarn 05 okt 2009, 11:00, redigerad totalt 5 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav ten22 05 okt 2009, 19:46

Hej,
en sån konstruktion kräver även oringstätning av ytorna som ligger mot maget, dvs bakkant på pipan samt den del av blocket som ligger mot maget, alt oring runt varje "hål" i maget, både fram och bak... Således en ganska arbetsintensiv design... men maskinjobb är ju kul! Jag tror dock stenhårt på att hålla saker så enkelt som möjligt, dvs så få potentiella felkällor som möjligt... eller vänta nu.. det ska både vara bra, ge önskad funktion, samt driftsäkert, snyggt och...
Vad gäller infästningen av pipor i block så förefaller det inte som att klämskruvar ger upphov till några större problem med bristande precision.. eller? Jag vet ju egentligen inte eftersom jag bara har mina egna att referera till, men eftersom flera (?) tillverkare kör med samma princip antar jag att det är OK. Vad jag har förstått så är det väl snarare att blocken i sig kan vara lite veka på vissa vapen.
och nu... källarskytte! och här en snutt från källaren; För att följa länken så måste du registera dig.

/ten22
Senast redigerad av ten22 05 okt 2009, 20:55, redigerad totalt 1 gång.
ten22

Inläggav sexskjutarn 06 okt 2009, 08:24

Jag vet inte säkert heller hur mycket det kan påverka, men jag gillar denna på bilden här och har även sett bilder på hemmabyggda sådana.

Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Föregående