Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
GUNnar skrev:Hej Hej !
Jag använder ATF-olja, billigt och bra. Samma som vanlig förgasar olja och automatlåde-olja (röda). Liten flaska kostar runt 20:- Håller gummi frächt och "fräter" inte på plaster så det försvagas.
Fett som innehåller kisel är inte bra för o-ringar som rör sig, kisel är ju malen sten. Men kullager som är hårt gillar sånt![]()
Teflon inblandat i fett är heller ingen höjdare skulle jag tro. Det kan iaf stoppa upp rullar i kullager, när teflon flingorna lägger sig som en liten vall före rullen.
Kedje-olja/klister-olja är fint till mekaniken i vapnet.
öberg skrev:Hej och välkommen till forumet GUNnar
buckshot2000 skrev:GUNnar skrev:Hej Hej !
Jag använder ATF-olja, billigt och bra. Samma som vanlig förgasar olja och automatlåde-olja (röda). Liten flaska kostar runt 20:- Håller gummi frächt och "fräter" inte på plaster så det försvagas.
Fett som innehåller kisel är inte bra för o-ringar som rör sig, kisel är ju malen sten. Men kullager som är hårt gillar sånt![]()
Teflon inblandat i fett är heller ingen höjdare skulle jag tro. Det kan iaf stoppa upp rullar i kullager, när teflon flingorna lägger sig som en liten vall före rullen.
Kedje-olja/klister-olja är fint till mekaniken i vapnet.
Helt fel !
Fett som innehåller kisel innehåller INTE silicon/kisel i mald mineralform. detta är helt fel.
Sen det där som du själv skriver att du tror , det är just bara tro det också , teflonbaserade smörjmedel kommer lixom inte i flingor stora nog att bilda vallar i kullager , mycket dumt skall man höra innan öronen faller av men inte ens när jag arbetade på SKF fick jag höra denna teflonskröna.
buckshot2000 skrev:Det där lär garanterat vara någon udda specialapplikation men inget man kan applicera på O-ringar i ett luftgevär !
Jag har arbetat med sfäriska kullager , rullager , kullager osv. och vid ett speciellt användningsområde kanske det kan stämma.
Sedan verkar det lite lustigt att ni utanför SKF själva skall applicera smörjmedel på lagren ? SKF lager kommer normalt sett med rätt mängd smörjmedel från fabrik , om det är så att 3e part själv applicerar mer smörjmedel så kan bara mängden skada lagren lite beroende på vad det är för lager och applikation men det i sig har inget att göra med att det är PTFE.
Att smörja kullager är inte jätteenkelt , vi vägde dem för att få exakt rätt mängd , inget man kan slafsa i själv om det är ett lager i en viktig (livsavgörande läs hjullager till tåg) applikation.
Om man vill veta detta helt säkert bör man tala med en metallurg eller ett proffs på smörjmedel och göra applikationen 100% klar så att inga missförstånd uppstår.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster