Projekt "VarTar .177"; DIY Bullpup..

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Projekt "VarTar .177"; DIY Bullpup..

Inläggav MrBlarren 18 apr 2009, 21:11

Ja jädrar det blir bra men du skulle behöva en cnc maskin så du kunde köra större serier :-)
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav FX_REVOLUTION 19 apr 2009, 15:51

Fan vad vackert.....
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Inläggav marhol 20 apr 2009, 16:26

Ja, jag kan bara hålla med det blir skitsnyggt!

Kör hårt!
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav ten22 20 apr 2009, 21:56

Tack för de uppmuntrande orden!
Har tyvärr inte haft många minuter över idag... Gjorde iallafall ett provisoriskt slutstycke så att jag skulle kunna provskjuta. Kom sen på att jag inte hade borrat transferport i pipan än... och ungefär då tog inspirationen slut för idag... alltså ett provisoriskt slustycke.., dessutom ska det bli ett annat utförande på slutstyckshandtag, och en fjäderbelastad kula som låser slutstycket i stängt läge osv osv osv. Kan bli klart vilket år som helst..
Pics:

ten22

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav G0LI4T 20 apr 2009, 22:03

Ten22...

alltså, man får ju gåshy av att kolla på dina trådar.
Snacka om att ens egna renoveringar framstår som DUPLO stunden på lekis ;)

Jag är klart imponerad av dessa trådar, skitkul läsning.

GJ

Golle
Bild
G0LI4T

Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Patrick 21 apr 2009, 21:29

Hatten av till dig ten22 :smt020

Det är så fint att man blir tårögd. Inser att det hade varit en oerhörd fördel om man jobbade med något inom tillverkning så man fick en möjlighet att skapa lite på fritiden också. För min del så får tyvärr de flesta ideer och projekt stanna i huvet på grund av att det inte finns tid eller plats att utföra dom på.

Så jag ser fram mot många fler härliga bilder på saker som medlemmarna faktiskt gjort själva.

/Patrick
Besök gärna www.onsalaskytte.se
Användarvisningsbild
Patrick

Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Inläggav Daniel 21 apr 2009, 21:31

grymmt :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Bruket 22 apr 2009, 06:18

Var bor ni någonstans.... har genom egen firma tillgång till cnc-maskiner om ni behöver hjälp. (fräsning)
Tyvärr har jag dålig erfarenhet i att rita i diverse ritprogram så den biten kan jag inte bidra med.
// Jörgen
Bruket

Luftvapen favorit: Webley Viscount, Eclipse

Inläggav ten22 22 apr 2009, 17:11

Tack, tack.. nu sitter jag nästan här och blir lite generad. I verkliga livet så jobbar jag alltså inte med maskiner och tillverkning utan med människor. Så att bygga prylar, svarva, fräsa osv är bara ett sätt för mig att rensa huvudet lite... i mekanik finns det ju någon form av logik, man kan mäta på saker osv, när det gäller männinskor är det mesta en "gråzon".. Jaja; har i alla fall provavfyrat monstret ngr gånger nu, hade ingen 4,5ammo så det blev trästickor som sköts iväg.. Saknade dock diverse O-ringar, vilket gjorde att det blev lite "korsdrag" här och där.. Knäppte några bilder på hur det kan bli, eller rättare sagt lite proportioner osv... Bakkappan kommer skruvas till en alubit som fästs på gaveln på blocket, det fästet ska även dubblera som ändplugg för hammarfjäder osv. Tanken är att fixa dit en lättrad ratt för att snabbt kunna justera förpänningen oxå... får se hur det slutar.
Tjohej

ten22

Inläggav Moosman 22 apr 2009, 18:25

Haha faan va coolt de blir :mrgreen:
Kul att läsa om framstegen varje gång du skriver nått.

Måste erkänna för att inte vara riktig mekaniker så ser de riktigt jävla bra ut ten22,
är extremt imponerad :smt020

Hoppas på mer info snart om bygget :smt037
FX Cyclone 5.5 Nikko stirling 8-32*60
BSA Meteor .177
Moosman

Inläggav Superbee 22 apr 2009, 19:10

Återigen, helt fruktansvärt bra jobb!

Det är fan skit att fräsar och svarvar är så dyra :(
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav FX_REVOLUTION 23 apr 2009, 20:09

[quote="ten22"]Tack, tack.. nu sitter jag nästan här och blir lite generad.... Vad vill du ha för en?

FX_REVOLUTION

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Inläggav hatsan 135 03 maj 2009, 02:15

Tänker bara säga. Suveränt vackert byggt! Blir rigtigt avis. Fortsätt i samma stil bara. Väntar ivrigt på att få se/läsa om fortsättningen.
hatsan 135

Inläggav MrBlarren 03 maj 2009, 10:23

Ja skall bli kul att se hur man tänkt med avtryckare o sån´t och sedan tänkte jag på om laddbulten och block är i samma material är det inte lätt att det "skär" efter en tids användning ?
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Inläggav ten22 03 maj 2009, 13:30

Hallå govänner!
känner att jag har varit extremt dålig på att uppdatera om vad som hänt i verkstaden senaste tiden... och det beror på att det inte hänt så där överdrivet mkt.. Skruvar just nu febrilt på en race-hoj som ska ihop (hoppas jag..) till helgen.
Vad gäller materialval i slutstycket så är detta ett provisoriskt slutstycke; tanken är att the real thing ska svarvas i mässing. Dels pga mindre risk för att det skär, samt att den alukvalitet jag gjorde detta av troligen är så mjukt att det kommer deformeras av den fjäderbelastade kula som ska hålla slustycket i stängt läge.. Brorsan levererade ngr "kulskruvar" i fredags, men dock ej monterat än.. Ska ta och fota lite i eftermiddag och återkomma.
Tjohej!
ten22

Inläggav ten22 03 maj 2009, 21:39

Så där ja.. jo, upptäckte att den gamla dianan hade en tvärsprint placerad just där jag tänkt mig ett oringsspår, samt att de oringar jag skulle använda har innerdiam 11mm, och diana-pipan var nedsvarvad till 12mm innan den pressades in i "brytpipe-blocket" då när det begav sig för länge, länge sen.. Detta skulle alltså medföra att när jag "provskjöt" några smällar så ploppade bakre oring helt enkelt ur blocket.. Nån som förstår vad jag menar; känner mig lite oklar..
Svarvade raskt ned pipan till 10mm där den går in i blocket samt svarvade en bussning i mässing. I bussningen ska det sedan svarvas spår för oringar, hål för transferporten är borrat så det matchar befintligt hål i pipan. Bussningen ska sen limmas på pipan med loctites cylindrisk fastsättning.. men först efter ett dopp i vapensmedens gryta. Körde fast med hojskruvandet idag, hade momentnycklarna i andra verkstaden och det är dumt att chansa när man har tänkt att åka fort (nåja.. fort o fort..), alltså polerade jag pipan istället. Av utseendet att döma misstänker jag att denna pipa vid någon tidpunkt har använts som kofot vid rivningsarbete... mycket elbow grease gick det åt. Bifogar lite bilder... kolla in "kulskruven"; M6 gänga - fantasiskt smutt! den andra pillemojen är en "plupp", också den med fjäderbelastad kula. Lutar åt att jag kommer använda M6-varianten.
Tjohej!

ten22

Inläggav ten22 11 maj 2009, 22:03

Alive and kicking!
Har tagit mig igenom en period med mkt jobb och annat som hindrat mig från luftwaffe-byggande.. men i kväll kunde jag gå loss med svarven igen! Aftonens projekt var en pipmonterad kikarfästesbas (skumt ord..) Hur som helst så började jag med att borra ett hål genom en kloss alu (känns som det inte var första gången det hände..) Brotchade sedan så det passade lagom på pipan.. Funderade på om jag skulle köra med klämskruvar från sidan för att nypa fast den på pipan, men eftersom jag inte fått tummen ur och gjort nån slitsfräshållare, så körde jag the easy way med tre styck låsskruvar uppifrån och ned. Tänkte lägga en bit mässing mellan skruv och pipa sen för att rädda finishen.. Fästet är inte helt klart än; det är lite för mkt gods kvar, ser klossigt ut så jag ska nog fräsa lite till, har några designförslag i huvudet... Så här såg det ut ialla fall;

Jodå, jag ska skaffa ett lite "nättare"sikte till det här bygget...

ten22

Inläggav 12degrees 12 maj 2009, 07:12

fan vad fint, o jäklar vad insprierad man blir. fick en idé om ett nytt bipod. det kommer dock bli mer i klass med "sommarlovstippsen"i tv programmet Hajk, men allafall, byggen för nybörjare, det är så man lär sig.

tack för jäkligt intressant läsning, ser fram mot fortsättningen o resultatet inte minst, det vore riktigt kul om det blev bra precision på vapnet me. vore kul att få se den slutliga vikten, längden,projektilshastigheten, joultrycket, spridningen på olika avstånd etc, när det nu blir dags för sånt
nybörjare på luftvapen, dock professionell skytt :smt037
Användarvisningsbild
12degrees

Luftvapen favorit: Gamo Whisper X

Inläggav MrBlarren 12 maj 2009, 16:45

Kan du inte lägga bilderna på någon "piggare" bildserver postimage är riktigt trögt
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Inläggav ten22 12 maj 2009, 22:41

Kvällens pics... fortsättning följer

ten22

Inläggav ten22 18 maj 2009, 20:41

Tjohej!
Har gjort lite småpyssel på blocket... bland annat svarvat ett nytt slutstycke i stål (fd glidskena till en smith-maskin.. recycling ni vet..) å så har jag snyggat till slutstyckshandtaget, svavat en hammare, och ett handtag till hammaren oxå, fast det är nog inte riktigt klart än.. ser lite trist ut än så länge. Ja just det; jag har ju monterat en "kulskruv" också! Den ger en liten låsning av slutstycket i stängt läge. Fantastisk lite uppfinning dessa kulskruvar! Ger ett distinkt litet "klick" när man stänger slutstycket helt. mycket charmigt... Har alltså n liten urborrning i slutstycket som kulan passar i när slutstycket stängs helt.. Om ni undrar så är klumpen i bakre delen av slutstycket kvar för att jag ska kunna få upp det i svarven igen med bra precision; chucken kastar 7/100mm och slutstycket ska upp igen när jag limmat dit en bit mässingstång som ska svarvas ned till probe.
Börjar dra ihop sig till att lämna in pipan på blånering... sen är det inte så mkt kvar (kan man ju alltid inbilla sig..)
Här är ngr bilder:

hammarhandtaget är det som är rakt, det ska nog snyggas till lite på nåt vis...

Kulskruven på väg att skruvas ned..

ten22

Inläggav marhol 18 maj 2009, 21:22

Fint som snus mannen!

"...sen är det inte så mkt kvar" Ha ha ha, ja det uttrycket kommer jag ihåg från min tid som vapensmed. :wink:
Det är föresten inte helt utan att det kliar lite i fingrarna när jag ser dina fina grejer, tankarna och suget finns där så att säga. Extra pipa och flaska har jag... vi får se vad som händer i framtiden.

Kör hårt :!:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav hatsan 135 19 maj 2009, 04:56

mycket snyggt.
fortsätt så du.
hatsan 135

Inläggav ten22 29 maj 2009, 21:44

Tjena,
ber om ursäkt att det går lite trögt med uppdateringarna... men ni vet, locket ska läggas på brunnen, gräset ska klippas, motorcyklar ska motioneras, blablabla... Jag har ialla fall (sluta flina!) gjort klart maskinjobbsdelen av det hela. Ska lämna in pipan för svartoxidering nästa v. Har stått i källaren och blandat ihop allehanda giftiga och frätande vätskor för att kunna blånera själv. Det har gått sådär kan vi säga... Alltså blir det vapensmeden som får fixa färgen.. hade varit grymt kul att kunna göra själv, men men.. ibland får man bita ihop och be om hjälp. Det jag har blandat till som är både enkelt och användbart är lite "surkoppar"; ta en skvätt vatten, blanda i så mkt kopparsulfat som går att lösa, och tillsätt sen ngr droppar svavelsyra - Presto! doppa en stålbit i så får den direkt en fin kopparbeläggning. Perfekt att lägga på innan man ritsar upp linjer att skära/såga/fila efter. Beläggningen sitter inte så hårt, så efteråt gnuggar man bort det med lite stålull...
Nåja; har upptäckt att jag byggt ett helautovapen! Tydligen hade jag fel kombination av fjäder och hammarvikt för när jag provsköt i "testbänken" så blev det "automateld"; hammaren studsade tillbaka efter att öppnat ventilen, öppnade sedan ventilen igen när den slog fram osv osv. Helt hysteriskt! Har nu fixat en "avtryckare", enklast möjliga, bara en enda del - 2 om man räknar returfjädern. den fungerar genom att man trycker avtryckaren framåt... och nej; det har inte slagit runt i roten på mig.. tanken är ju att en solenoid ska klippa till avtryckaren. Några pics:
Gonatt!

ten22

Inläggav ten22 14 jun 2009, 20:39

Hallå!
Har just varit i garaget (aka "utvecklingsavdelningen"..) och slöjdat lite. Idag blev det lite bitar till bullpup-projektet; bla svarvade jag ett nytt ventilpaket ( så jag slipper låna från andra bössan..), fixade en stödskena från bakkappa till pistolgrepp, gjorde ett provisoriskt pistolgrepp... och så har jag skjutit! Kul som attan, men det känns lite avigt att trycka av med vä tumme, och dessutom framåt.. Provskjutning på 10m indikerar att det kanska kan bli riktigt bra precision när den blir klar. Pistolgreppet blir en lösning med ett 25mm brett nylonband som ligger i en slinga runt tuben, genom den vita (hade ingen svart..) plastbiten (som har invändig radie 25mm för att passa tuben) och spänns genom att man skruvar åt en insexskuv i botten av pistolgreppet. Nu satte jag pistolgreppet så bössan balanserar fint precis över greppet, får se hur det blir med lättare sikte.. men tanken är ju att köra med elektrisk avfyrning så då kan man ju göra "kolvlängden" (LOP) justerbar utan att behöva ta hänsyn till någon mekanisk länk. Totallängden nu är 570mm, räknar med en träkloss som bakkappa så det slutar nog på 600mm jämnt när det blir klart. Återkommer med lite dissektionsbilder för de intresserade, här kommer några smakprov...

ten22

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |