Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
aftersun skrev:Kanonbra, tack för detta.
Nu har jag ju valt ut ett potentiellt gevär, ammo tillkommer, eventuell manometer tillkommer.
Hur är det med optik? Vad kan ni rekommendera till Typhoon? Gärna mångsidigt och prisvärt.
Jazz skrev:I vittsjö kör vi krut och öppnna riktmedel på 200m. Annars är det väl 300m bänkskytte. Men det varierar med hur långt man har tillgång till att skjuta. Finns klubbar som skjuter 1200m och jag hört talas om 1700m. Men ofta är de långa banorna militära som inte är öppna för vanliga människor.
Nitro skrev:Nu tror jag ju inte att detta är tillåtet, men jag lekte med tanken att om man har stora ägor och då har tillstånd för att jaga och således skjuta på sina ägor.
Är det då tillåtet att skjuta på långa avstånd om det är ett säkert skott (nu vet såklart jag också att man aldrig skulle jaga vilt på dessa avstånd)så kunde man ju haft en tavla där istället.
Då är det ju förvisso inte jakt längre.
soul skrev:Om du har markägarens tillstånd så får du övningsskjuta på marken, men det är ju såklart på ditt ansvar att du vet var kulan tar vägen.
Man får dock inte sätta upp något fast tavelställ för då räknas det plötsligt som skjutbana och då infaller alla regler som det medför.
Nitro skrev:soul skrev:Om du har markägarens tillstånd så får du övningsskjuta på marken, men det är ju såklart på ditt ansvar att du vet var kulan tar vägen.
Man får dock inte sätta upp något fast tavelställ för då räknas det plötsligt som skjutbana och då infaller alla regler som det medför.
Så rent teoretiskt om man har stora ägor kanske tillsammans med sin granne som ger sitt tillstånd, så skulle jag då kunna spika fast en tavla på ett träd 1700 meter bort och skjuta lagligt, om jag kan göra det under säkra förhållande t.ex. med en form skyttevall bakom.
Ursäkta OT.
Nitro skrev:soul skrev:Om du har markägarens tillstånd så får du övningsskjuta på marken, men det är ju såklart på ditt ansvar att du vet var kulan tar vägen.
Så rent teoretiskt om man har stora ägor kanske tillsammans med sin granne som ger sitt tillstånd, så skulle jag då kunna spika fast en tavla på ett träd 1700 meter bort och skjuta lagligt, om jag kan göra det under säkra förhållande t.ex. med en form skyttevall bakom.
Ursäkta OT.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster