nybörjare intresserad av träning och tävling för prickskytte

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: nybörjare intresserad av träning och tävling för pricksk

Inläggav Batistuta 22 maj 2013, 13:17

aftersun skrev:Kanonbra, tack för detta.
Nu har jag ju valt ut ett potentiellt gevär, ammo tillkommer, eventuell manometer tillkommer.

Hur är det med optik? Vad kan ni rekommendera till Typhoon? Gärna mångsidigt och prisvärt.

Många köper ett kinasikte som första sikte, och andra och tredje :) Duger oftast väl till o lära sig skjuta, bedöma avstånd mm. Sedan när man vet vad man vill syssla med så vet man oftast mer exakt vilket sikte man vill ha.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Batistuta 22 maj 2013, 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1721 gång
Tackad: 1449 gånger i 657 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Sir Villee 22 maj 2013, 13:17

Hawke, Leapers, Gamo,MTC. Därifrån finns det många o välja emellan.
Everything´s a race Träning? Det är för de talanglösa !
Gamo Hunter 890 cal.177 GRT II/Maccari/ARH (El Conquistador)
EdGun Matador R3 cal.22 (Rasputin)
KalibrGun Cricket WST cal.25 (The Mighty Bug)
Sir Villee

Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 15 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Öved-Östraby SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: HW 97 & EdGun Matador R3

Inläggav aftersun 23 maj 2013, 09:07

När man tävlar i prickskytte med luftgevär.
Vilka avstånd tävlar man på då? Är det möjligt att tävla på avstånd upp emot 100-200 meter med luftgevär?
Stort intresse för resor, äventyr, motorcyklar & dykning.
aftersun

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp skytteklubb
Luftvapen favorit: FX Royale .22 /w FX 3-12x44

Inläggav Jazz 23 maj 2013, 09:13

100m är det längsta jag vet. Men det är rätt svårt. När jag skjuter bra så kan jag få 10 av 10 på ett självmarkerande mål. Men för det mesta är det 6-8 av 10. Det är med ganska svag vind. Men sedan är det svårare på tavla, i varjefall för mig. Har lite problem med att centrera. Förmodligen lite ögonproblem. Det hålls SM i Vittsjö den 29 juni och då skjuter man på 50 och 100 meter.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav aftersun 23 maj 2013, 09:55

OK, vad använder de som tävlar på exempelvis 200 meter? Det kanske inte är luftvapen längre man talar om då?
Stort intresse för resor, äventyr, motorcyklar & dykning.
aftersun

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp skytteklubb
Luftvapen favorit: FX Royale .22 /w FX 3-12x44

Inläggav Jazz 23 maj 2013, 12:48

I vittsjö kör vi krut och öppnna riktmedel på 200m. Annars är det väl 300m bänkskytte. Men det varierar med hur långt man har tillgång till att skjuta. Finns klubbar som skjuter 1200m och jag hört talas om 1700m. Men ofta är de långa banorna militära som inte är öppna för vanliga människor.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav bjosse 23 maj 2013, 19:31

Jag tänkte downsiza frågan lite. OM man vill börja och känna sig för så är det ju så att den billigaste kraftkällan till att skicka iväg kulan är att komprimera den med sina egna muskler. OM man inte tycker att det var så himla märkvärdigt så är det mindre prylar att sälja av.

FWB 300 eller FWB 60x laddas med egen arm och inget annat. Förstnämnda kan man pimpa lite med starkare fjäder för en måttlig peng till 10J, alt 2 som finns i några versioner går inte att skrämma upp alls med rimliga insatser. Gemensamt för de båda är att de skjuter väldigt bra och behöver inte mycket till kringutrustning. Som svar på din fråga så är de ett förstaval. Tycker jag.

Ett PCP är ju som jag ser det bäst. Men det krävs i princip en lufttub att fylla bössan med. Och det drar fort iväg med kostnader. Min uppfattning om handpump är glöm det. När du pumpat färdigt orkar du knappt skjuta. En självklar uppgradering om intresset fastnar och blir bestående.

Kolsyredrivet är ett bra alternativ. Förutsatt att det är hyggligt varmt ute. Men är det inte det så är det inte så mycket fjutt i bössan.

En bra fjäderbössa är som jag ser det grundutrustning nr 1. Ta bössan och en burk diaboler och skjut. Men för en rimlig kostnad pratar vi då plinka och inte precision. Lägger du ner lite mer pengar så finns fantastiska fjäderbössor.

Eftersom jag har gevär inom allt jag räknat upp så favoriserar jag inget, utan ger min egen högst personliga syn på saken.

Alldeles oavsett vad du väljer, lycka till och välkommen i gemenskapen!
Senast redigerad av bjosse 23 maj 2013, 19:36, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse

Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Inläggav bjosse 23 maj 2013, 19:34

Jazz skrev:I vittsjö kör vi krut och öppnna riktmedel på 200m. Annars är det väl 300m bänkskytte. Men det varierar med hur långt man har tillgång till att skjuta. Finns klubbar som skjuter 1200m och jag hört talas om 1700m. Men ofta är de långa banorna militära som inte är öppna för vanliga människor.

Finns i princip bara öppna banor i Danmark inom närområdet för oss skåningar. I Sverige är det försvarets banor som inte många har tillträde till. Sedan jag flyttade ner till skåne så förlorade jag den möjligheten :cry: :cry: :cry:

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse

Inläggav Nitro 23 maj 2013, 20:48

Nu tror jag ju inte att detta är tillåtet, men jag lekte med tanken att om man har stora ägor och då har tillstånd för att jaga och således skjuta på sina ägor.
Är det då tillåtet att skjuta på långa avstånd om det är ett säkert skott (nu vet såklart jag också att man aldrig skulle jaga vilt på dessa avstånd)så kunde man ju haft en tavla där istället.
Då är det ju förvisso inte jakt längre. :?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2260 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav soul 24 maj 2013, 07:20

Nitro skrev:Nu tror jag ju inte att detta är tillåtet, men jag lekte med tanken att om man har stora ägor och då har tillstånd för att jaga och således skjuta på sina ägor.
Är det då tillåtet att skjuta på långa avstånd om det är ett säkert skott (nu vet såklart jag också att man aldrig skulle jaga vilt på dessa avstånd)så kunde man ju haft en tavla där istället.
Då är det ju förvisso inte jakt längre. :?

Om du har markägarens tillstånd så får du övningsskjuta på marken, men det är ju såklart på ditt ansvar att du vet var kulan tar vägen.
Man får dock inte sätta upp något fast tavelställ för då räknas det plötsligt som skjutbana och då infaller alla regler som det medför.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Nitro 24 maj 2013, 14:43

soul skrev:Om du har markägarens tillstånd så får du övningsskjuta på marken, men det är ju såklart på ditt ansvar att du vet var kulan tar vägen.
Man får dock inte sätta upp något fast tavelställ för då räknas det plötsligt som skjutbana och då infaller alla regler som det medför.

Så rent teoretiskt om man har stora ägor kanske tillsammans med sin granne som ger sitt tillstånd, så skulle jag då kunna spika fast en tavla på ett träd 1700 meter bort och skjuta lagligt, om jag kan göra det under säkra förhållande t.ex. med en form skyttevall bakom.
Ursäkta OT.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav bjosse 24 maj 2013, 14:56

Nitro skrev:
soul skrev:Om du har markägarens tillstånd så får du övningsskjuta på marken, men det är ju såklart på ditt ansvar att du vet var kulan tar vägen.

Så rent teoretiskt om man har stora ägor kanske tillsammans med sin granne som ger sitt tillstånd, så skulle jag då kunna spika fast en tavla på ett träd 1700 meter bort och skjuta lagligt, om jag kan göra det under säkra förhållande t.ex. med en form skyttevall bakom.
Ursäkta OT.

Det är två killar som faktiskt skjuter 1000-metersskytte alldeles utanför Vittsjö. Jag har själv varit där. De tävlar i Danmark däremot.

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse

Inläggav soul 24 maj 2013, 22:35

Nitro skrev:

Ursäkta OT.

Det ska gå bra de, men då lär du ha en rätt stöddig bössa om du vill träffa nåt på det avståndet :)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Nitro 25 maj 2013, 00:27

Haha, ja det begriper så klart jag också. Men eftersom diskussionen kom upp om att det mer eller mindre skulle vara omöjligt att bedriva den typen av skytte i Sverige om man inte har tillgång till militärens banor, så lekte jag lite med tanken.............

Sorry för OT, men det handlar faktiskt om prickskytte
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro