Projekt "VarTar .177"; DIY Bullpup..

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Projekt "VarTar .177"; DIY Bullpup..

Inläggav AirArms55 14 jun 2009, 21:02

Kul projekt! Men hade det inte varit smidigare att sammanlänka blocket med "fästet" för kikaren eller kanske utgått från ett väldigt långt block för att slippa den stora vikten på pipan.

Har du kikat nånting på prylarna du ska använda till det elektriska trycket eller ska du bygga dom prylarna själv också?
AirArms55

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: HJVF
Luftvapen favorit: AATX200HC

Inläggav ten22 19 jun 2009, 11:18

Hej,
vad gäller utformningen av blocket så är jag till stor del styrd av måtten på råmaterialet.. samt av kapaciteten på min svarv. Har svårt att att göra fräsjobb längre än 150mm, måste då byta uppspänning, vilket ofta gör att resultatet ser pajasmässigt ut. Klurade en hel del på om jag skulle gjort ett kikarfäste som skruvas i blocket och sträcker sig framåt, men kom fram till att det skulle behöva bli väääldigt långt och skulle då behöva göras rejält grovt (=tungt oxå) för att inte flexa Alltså skulle man stressa infästningen i blocket hårt. Pipan är 15,8mm i diam och alltså hyfsat styv. Fästet på pipan gör förhoppningsvis att kikare och pipa alltid pekar åt samma håll (!), alltså om pipan börjar "sloka" lite i infästningen i blocket så hänger kikaren med. Eftersom jag måste skruva bort flaskan när jag ska fylla luft kan jag inte dra nytta av den som stabilisator på samma sätt som när man har en fast tub.
Nu ska här firas midsommar!
/ten22
ten22

Inläggav ten22 25 jun 2009, 18:21

Kamrater!
ber å det ödmjukaste om ursäkt för det fantastiskt låga uppdateringstempot...
Har dessutom råkat ut för en mindre katastrof; ventilen i buddy bottlen har börjat läcka.. Har haft läckage en tid när jag skjutit ned under 120Bar.. självläkte vid pumpning.. men på senare tid har "läckage-punkten" sakta flyttat uppåt och nu tätar det inte ens vid 230Bar.. Ny schraderventiler är beställda från UK... Abstinensen är fruktansvärd!
Har filat lite på ett provisoriskt pistolgrepp; hade för liten bit skiktlimmat (leftovers från brorsans stockbygge..) så fick dra dit en bit POM längst upp.. Lika skönt för ögat som den vassa änden på en blyertspenna... Har iallafall ordnat en quick-release av pistolgreppet när man ska skruva ur flaskan för pumpning... Lutar just för tillfället mot att (skit,skit,skit!!!) bygga ett trycke med mekanisk länk, och ta solenoidlösningen när jag får mer tid (pensionen...?) Hmmm, får se hur det blir.
Tjohej!
För att följa länken så måste du registera dig.

ten22

Inläggav ten22 30 jun 2009, 17:43

Tjena boys,
gjorde ett ryck i garaget igen.. Nästan klart..(har nån hört det förut?). Har ialla fall löst tryckes omlänkningen.. kul att fräsa småpryla i alu, det är ju sjukt lättarbetat. Täljde till en bakkappa oxå, justerbar 25mm i höjdled. Ska fixa en varbygel som utgör främre styrning på tryckes-stången oxå, sen så... Avtryckaren ska bytas! den är bara ett provisorium...
lite pics;

ten22

Inläggav hatsan 135 30 jun 2009, 18:22

Snyggt måste jag säga. Än en gång! :) Verkar dock lite bökigt att behöva ta lös tuben för att fylla på luft. Det hade inte gått att svarva till en "mellan ventil" så att det hade gått att fylla på och samtidigt slippa ta lös tuben?
hatsan 135

Inläggav olapersson 07 jul 2009, 19:59

jädrans va det ser fint ut!!!
blir spännande o se va resultatet blir!! skjuter dina tidigare byggen bra o jämnt?
FX bobcat MK2 .22
Kikarsikte FX 6-18
Kula: FX 16gr
olapersson

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat MK2 5,5mm

Inläggav ten22 09 jul 2009, 18:42

Hallå,
Hatsan; den lösningen kommer på nästa bygge!
OP; bullpupen har jag skjutit alldeles för lite med för att kunna säga så mkt om, men det första bygget skjuter förvånansvärt bra och jämnt. När monsunperioden har gått över kanske jag skjuter en serie i kronografen så jag får svart på vitt..
Skulle köpa ett par kikarfästen häromdagen; glad i hågen gick jag in på den lokala snusboden och frågade vad de hade att välja på... och då slog snålheten till.. 229:- för ett par skramliga fästen, troligen framställda av pressad mjukost... Så då tänkte jag att "hur svårt kan det vara att göra ett par fästen?"... ja.. så här blev det;
om nån undrar varför jag gjorde en kilklack ovanpå fästet, så är det lite oklart... men nån gång kanske man vill fästa nåt där..

ten22

Inläggav Daniel 09 jul 2009, 18:52

klart imponerad. ett eget fäste :)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav FX_REVOLUTION 09 jul 2009, 19:11

Ja nu har jag aldrig mer rätten att känna "fan vad jobbigt att rengöra bössan" NÄR DU BYGGER EN EGEN! OCH EGNA FÄSTEN!

FX_REVOLUTION

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Inläggav scratch 09 jul 2009, 19:37

Helt klart den mest händige fixare jag har sett! Bara att applådera åt alltihopa och lyfta på hatten :smt020
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav marhol 09 jul 2009, 20:12

Ja ska det bli rätt så får man göra det själv! 8)
Snyggt jobbat!
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Aleks 10 jul 2009, 08:57

HAHA!!! alltså Ola förihelvete, nu får du ju ta o ge dig :D ja trodde fan ja hade sett allt men du o din lilla tomteverkstad imponerar gång på gång på..
Allvarligt, är de en luftflaska som står på tur? :D
Måste komma förbi nån dag på semestern här snart o hälsa på igen de ser ju ja det :D
Aleks

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav wheelielover 13 jul 2009, 05:42

Aleks skrev:HAHA!!! alltså Ola förihelvete, nu får du ju ta o ge dig :D ja trodde fan ja hade sett allt men du o din lilla tomteverkstad imponerar gång på gång på..
Måste komma förbi nån dag på semestern här snart o hälsa på igen de ser ju ja det :D

Jag hänger på,vill också titta:-D
Grymt vad mer kan man säga...
wheelielover

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg

Inläggav Aleks 13 jul 2009, 08:24

wheelielover skrev:
Aleks skrev:HAHA!!! alltså Ola förihelvete, nu får du ju ta o ge dig :D ja trodde fan ja hade sett allt men du o din lilla tomteverkstad imponerar gång på gång på..

Jag hänger på,vill också titta:-D
Grymt vad mer kan man säga...

Ta med dig kronon isåfall :D måste tuna lite :P
Aleks

Inläggav wheelielover 13 jul 2009, 18:47

Givet:-D
wheelielover

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg

Inläggav Daniel 17 aug 2009, 23:11

några fler projekt på G? är detta projekt färdigt nu ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav ten22 20 aug 2009, 21:41

Hej igen!
när Rossi efter två halvtaskiga säsonger vann sitt sjunde GP-VM så drog han på sig en T-shirt med texten "ursäkta förseningen"... jag får nog snart trycka upp en likadan! Har haft det lite hektiskt ett tag, vilket medfört väldigt lite tid till sånt som egentligen är viktigt i livet.. men nu ser jag ljuset i tunneln igen! förra helgen hälsade jag på i mina gamla hemtrakter och passade på att idka lite informell plinking ihop med brorsan. Fantastiskt roligt! Hursomhelst så är inte bullpupen klar än.. Hittade ett gammalt Weaver D4 sikte som jag hade lämnat kvar hemma hos mina päron. Faktiskt det första kikarsiktet jag skaffade för sisådär, hmm 20 år sen... Med det siktet på bullpupen och ett moddat tryck så skjuter den hål-i-hål på 10m, i alla fall när jag matar den med R10 Match, eller några gamla RWS Meisterkugeln ( som jag misstänker är tillverkade i samband med Wasa-katastrofen; prismärkta 17,85:-....). Återstående jobb på bullpupen är att göra ett nytt högre fäste till D4:an (7/8" tub...), samt fixa en ny stock.
Och jodå... ett nytt projekt är färdigplanerat, det mesta materialet som kommer behövas är fixat. Det jag behöver för att kunna sätta fart är egentligen en pipa.. Om någon har en bra (helst tysk) pipa över så får ni gärna hojta till.
Om allt går i lås så försöker jag få iväg lite bilder på lördag fm.
Tjohej!
ten22

Inläggav ten22 23 aug 2009, 18:20

Hallå,
har fixat en mkt yxig youtube video på bullpupen... Jag är inte helt inkörd på redigeringsprogramet, vilket nog syns... för den intresserade;

skål!
ten22

Inläggav Daniel 23 aug 2009, 23:06

verkerligen en cool bullbup, och en eloget ill dig som gjort ett videoklipp så att vi andra får ta del av ditt arbete .-)
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav ten22 20 dec 2009, 23:19

Goafton!
Fick i förra veckan loss mina rektaltummar och började tälja på en ny kolv till bullen.. så här ser det ut nu;

bry er inte om avtryckaren; den ska bytas, skulle bara ha den här att provskjuta med..

om nån undrar varför jag tejpat flaskan, så beror det på att jag har såna jävulska färgsläpp, och inte hunnit laacka om..
Kvar att fixa är en snyggare varbygel, samt ytbehandla pipan ( svartox eller fossning...) Sen är det bara att börja med nästa bygge!
/ten22
ten22

Inläggav hatsan 135 20 dec 2009, 23:25

oj oj oj det enda man kan säga är vackert. du är inte bara duktig på att bygga. du är banne mig en konstnär
hatsan 135

Inläggav scratch 21 dec 2009, 01:48

hade helt missat den här videon som du lagt upp, det är verkligen sjukt imponerande detta bygget. Två tummar upp! :-)
Ser även ut som du har fått bra precision i bössan :smt020
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Aleks 21 dec 2009, 17:24

haha, ten, helt jävla galet bygge :D vart ingen sommaröl och skjuta tyvärr, men vi får fan ta o ses nån dag så ja får kika på den där lite närmare, helt galet imponerande! :D
Aleks

Inläggav ten22 21 dec 2009, 17:45

Apsolut! Jag tänker vara ledig i mellandagarna, sväng förbi så bjuder jag på kaffe och guidad visning i verkstan!
/O
Aleks skrev:haha, ten, helt jävla galet bygge :D vart ingen sommaröl och skjuta tyvärr, men vi får fan ta o ses nån dag så ja får kika på den där lite närmare, helt galet imponerande! :D
ten22

Inläggav Aleks 21 dec 2009, 20:07

ten22 skrev:Apsolut! Jag tänker vara ledig i mellandagarna, sväng förbi så bjuder jag på kaffe och guidad visning i verkstan!
/O
Aleks skrev:haha, ten, helt jävla galet bygge :D vart ingen sommaröl och skjuta tyvärr, men vi får fan ta o ses nån dag så ja får kika på den där lite närmare, helt galet imponerande! :D

De gör ja gärna! :D
Aleks

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |