Säkerhetsventil PCP tuber?
jag kollade en gammal tråd 2012, men blev inte alldeles klok. Och det kan ha ändrat sig.
Fins det säkerhetsventil på PCP tuberna? Mina lösa Hatsan AT44 tuber står det "max 200 bar" på, men som den gamla tråden påpekar, kan en dykflaska tex ge 300 bar, och nog kan man pumpa för högt också.
När jag jämför med min andra hobby modellånglok, så är det mycket tal om säkerhetsventiler på ångpannorna. Att de skall ha tillräcklig kapacitet att släppa ut ånga, samt testas då och då - vilket iofs brukar ske för jämnan, för man eldar upp trycket tills ventilen blåser. Då brukar det vara lagom att börja köra.
Nu finns det olika regler i olika länder för ångpannor och tryckkärl. Ofta är reglerna mycket tolleranta om volymen är tillräckligt liten.
Men bygger man små modellångpannor, så får man absolut inte provtrycka dem med luft. Då har man en potentiell splitterbomb framför sig.
En orsak att jag frågar, är experimenttanken att fylla en AT44 tub med kolsyra från SodaStream flaska. Så länge man inte tankar fullt, blir trycket sådär 60 bar vid +35 grader, vill jag minnas. Men fyller man tuben helt, kan man tydligen få helt andra tryck, vid liten temperaturhöjning. Alltså är frågan om säkerhetsventil intressant, även ur detta perspektiv.
Något som talar för att säkerhetsventil finns, är att jag inte tror någon vågar sälja i USA utan säkerhetsventil. Där får man ju tex typ inte använda sina hörlurar, för man kan skada hörseln, eller bli strypt av sladden...
Fins det säkerhetsventil på PCP tuberna? Mina lösa Hatsan AT44 tuber står det "max 200 bar" på, men som den gamla tråden påpekar, kan en dykflaska tex ge 300 bar, och nog kan man pumpa för högt också.
När jag jämför med min andra hobby modellånglok, så är det mycket tal om säkerhetsventiler på ångpannorna. Att de skall ha tillräcklig kapacitet att släppa ut ånga, samt testas då och då - vilket iofs brukar ske för jämnan, för man eldar upp trycket tills ventilen blåser. Då brukar det vara lagom att börja köra.
Nu finns det olika regler i olika länder för ångpannor och tryckkärl. Ofta är reglerna mycket tolleranta om volymen är tillräckligt liten.
Men bygger man små modellångpannor, så får man absolut inte provtrycka dem med luft. Då har man en potentiell splitterbomb framför sig.
En orsak att jag frågar, är experimenttanken att fylla en AT44 tub med kolsyra från SodaStream flaska. Så länge man inte tankar fullt, blir trycket sådär 60 bar vid +35 grader, vill jag minnas. Men fyller man tuben helt, kan man tydligen få helt andra tryck, vid liten temperaturhöjning. Alltså är frågan om säkerhetsventil intressant, även ur detta perspektiv.
Något som talar för att säkerhetsventil finns, är att jag inte tror någon vågar sälja i USA utan säkerhetsventil. Där får man ju tex typ inte använda sina hörlurar, för man kan skada hörseln, eller bli strypt av sladden...