Välkommen Gäst
Val av skoj-luftgevär?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Val av skoj-luftgevär?
Har tillbringat hösten o vintern med att skjuta mina nyinförskaffade weihrauch fjädergevär, räkna på tavlor och se skyttet bli bättre och intresset har vaknat av ett luftgevär som bara är på kul. Plinkersmålen blir tråkiga då jag träffar varje gång.
En plinker helt enkelt, något halvautomatiskt som kan fälla ölburkar, böjda skedar på ståltråd el vad man nu kan skjuta på.
Max 10 joule då tomten inte tillåter längre avstånd än max 20 meter o licens saknas.
Kommer till och med på mig själv med att sakna den gamla luftpistolen som sköt rundkulor ibland - även om den sköt hejvilt snett och ojämnt.
De ekonomiska resurserna är inte oändliga, kanske 5 000 kan läggas. PCP känns avlägset med den budgeten men kanske en Walther Lever Action? Som vanligt vill jag göra en omöjlig ekvation där bästa kvalite ska fås med minst pengar...
8 skott som man kan skjuta snabbt med ganska bra precision, tävla med grannen om vem som fäller mest öburkar snabbast osv.
Kostnad ca 3 000 om man köper den från utlandet, ytterligare en femhunka för en 12 grams-adapter o sen en smärre kostnad för kulor och kolsyrepatroner.
Läst runt lite på internet och som vanligt är åsikterna delade. Vissa älskar den - andra säger att den är rent skit.
Hurricane har inte den, vilket jag tänker är lite av ett varningstecken. Har köpt alla gevär av honom, nära, möjlighet till reperation och lätt att lämna tillbaka om de inte funkar.
Vad säger ni till en nybörjare som vill ha ett skojplinker-gevär som ändå träffar där man siktar? Är Walther Lever Action det man ska ha? Ska man ändå satsa på PCP och isåfall vilket?
En plinker helt enkelt, något halvautomatiskt som kan fälla ölburkar, böjda skedar på ståltråd el vad man nu kan skjuta på.
Max 10 joule då tomten inte tillåter längre avstånd än max 20 meter o licens saknas.
Kommer till och med på mig själv med att sakna den gamla luftpistolen som sköt rundkulor ibland - även om den sköt hejvilt snett och ojämnt.
De ekonomiska resurserna är inte oändliga, kanske 5 000 kan läggas. PCP känns avlägset med den budgeten men kanske en Walther Lever Action? Som vanligt vill jag göra en omöjlig ekvation där bästa kvalite ska fås med minst pengar...
8 skott som man kan skjuta snabbt med ganska bra precision, tävla med grannen om vem som fäller mest öburkar snabbast osv.
Kostnad ca 3 000 om man köper den från utlandet, ytterligare en femhunka för en 12 grams-adapter o sen en smärre kostnad för kulor och kolsyrepatroner.
Läst runt lite på internet och som vanligt är åsikterna delade. Vissa älskar den - andra säger att den är rent skit.
Hurricane har inte den, vilket jag tänker är lite av ett varningstecken. Har köpt alla gevär av honom, nära, möjlighet till reperation och lätt att lämna tillbaka om de inte funkar.
Vad säger ni till en nybörjare som vill ha ett skojplinker-gevär som ändå träffar där man siktar? Är Walther Lever Action det man ska ha? Ska man ändå satsa på PCP och isåfall vilket?
- Alias1905
- Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Re: Val av skoj-luftgevär?
Ett Haenel-gevär med några magasin till är kul, jag har en 49a med 4 st 6-skottsmagasin till plinking.
- Tempest
- Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg
Walther lever action, den ultimata plinkern enligt mig.
-

Wallace - Inlägg: 221
- Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms TX200
För att följa länken så måste du registera dig.
Select fire semi/full auto och oförskämt bra precision för en rundkulepicka (åtminstone med hornadys bbs)
MVH/Per-Erik
Select fire semi/full auto och oförskämt bra precision för en rundkulepicka (åtminstone med hornadys bbs)
MVH/Per-Erik
-

Per-Erik - Inlägg: 86
- Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Umarex 850 / M2 / Hämmerli / Airmagnum är geväret du söker. Säljs / har sålts i många olika paket, med lätta variationer på namn, i mer än två decennier. Vilket paket du nu väljer, är det viktiga att ha en 2x12g CO2 adapter. Bössan har Lothar Walther pipa med sjuk precision. Har mycket bra fullt justerbara Truglo öppna riktmedel, men även kilspår för kikarsikte. Jag har monterat en weawerskena i kilspåret, så jag kan fästa kikarsikte med snabbfästen, vilket gör att jag kan växla fram och tillbaka mellan öppna riktmedel och kikarsikte med två snäpplås.
Repetermekanismen använder två idiotsäkert 100% krångelfria revolvermagasin. En bössa både för precisionsskytte, och att bara vräka bly över allt man kan skjuta på! :-D
Köp hos Sportwaffen Schneider i Tyskland & köp samtidigt 50pack CO2 patroner för sisådär 3-4kr/st. Två burkar JSB RS (minst), och sommaren är räddad. För plinkning tycker jag 5,5 / .22 är roligare än 4,5 / .177 kaliber, då en större "såryta" (som det heter), river med sig burkar och annat på ett mer våldsamt kul sätt.
Umarex Walther lever action är mycket likt, men sämre vapen. Främst då det inte alls går att montera kikarsikte.
Umarex Legends Cowboy Rifle, som är Umarexkoncernens andra bygelrepeater, är mitt senaste förvärv. Sjukt kul och fin, men kass precision i jämförelse. Aningen bättre än / jämförbart med / Haenel 310 och andra tivolibössor. Jag älskar denna bygelrepeater, men ärligt talat är det ganska opraktiskt att hålla reda på patronhylsor som flyger runt och måste plockas upp.
Ge fan i Artemis CR600W. Magasinen strular som fan. (Gäller givetvis alla andra Artemisvapen med samma magasinstyp.) Bössan har dessutom mjuk pipa, som man kan råka kröka, om den nu var rak vid leverans.
Nej, Umarex 850 M2, som senaste utgåvan heter, är ett kanonval. Med den påsnäppbara kolvkamshöjaren de nu fått, har vapnet blivit ännu vassare alternativ. Prestanda som PCP, men man slipper pumpa. Och askul att plinka med! :-D
Repetermekanismen använder två idiotsäkert 100% krångelfria revolvermagasin. En bössa både för precisionsskytte, och att bara vräka bly över allt man kan skjuta på! :-D
Köp hos Sportwaffen Schneider i Tyskland & köp samtidigt 50pack CO2 patroner för sisådär 3-4kr/st. Två burkar JSB RS (minst), och sommaren är räddad. För plinkning tycker jag 5,5 / .22 är roligare än 4,5 / .177 kaliber, då en större "såryta" (som det heter), river med sig burkar och annat på ett mer våldsamt kul sätt.
Umarex Walther lever action är mycket likt, men sämre vapen. Främst då det inte alls går att montera kikarsikte.
Umarex Legends Cowboy Rifle, som är Umarexkoncernens andra bygelrepeater, är mitt senaste förvärv. Sjukt kul och fin, men kass precision i jämförelse. Aningen bättre än / jämförbart med / Haenel 310 och andra tivolibössor. Jag älskar denna bygelrepeater, men ärligt talat är det ganska opraktiskt att hålla reda på patronhylsor som flyger runt och måste plockas upp.
Ge fan i Artemis CR600W. Magasinen strular som fan. (Gäller givetvis alla andra Artemisvapen med samma magasinstyp.) Bössan har dessutom mjuk pipa, som man kan råka kröka, om den nu var rak vid leverans.
Nej, Umarex 850 M2, som senaste utgåvan heter, är ett kanonval. Med den påsnäppbara kolvkamshöjaren de nu fått, har vapnet blivit ännu vassare alternativ. Prestanda som PCP, men man slipper pumpa. Och askul att plinka med! :-D
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
Ett plinking luftgevär? Det finns ju några att välja på. Gamla hederliga Haenel 310 bössor kan man få tag på lite då och då på Tradera med tillhörande magasin. Fattar inte varför jag inte inhandlat ett sådant vapen själv. Det är så många vapen jag funderat på att köpa, men som inte blivit av. Då jag har cirka 50 luft- och airsoftvapen hemma så är det möjligt att jag drabbats av en viss mättnad och inte längre är lika pigg på att skaffa nytt. Haenel 310 är annars en riktig klassiker. En annan klassiker jag hade velat äga är Gamo G-1200. Det är ett kolsyredrivet pumprepetergevär som mig veterligen inte tillverkas längre och som inte är helt lätt att få tag på numera, tyvärr.
En relativt billig plinker som man kan köpa ny är Crosman 1077, en populär modell som funnits länge. Avtrycket är dock inte mycket att hurra för. Ett vapen jag själv är lite nyfiken på är Umarex Ruger 10/22. Det är ett replika luftvapen på Rugers klassiska 10/22 krutgevär och drivs av 2 st 12 grams Co2 patroner som är dolda i kolven. Lite högre kvalitet än Crosman, desstuom kan man till skillnad från 1077:an skjuta single action med den, dvs man kan förspänna hanen för att få ett lättare avtryck.
Med allt detta sagt är mitt eget favorit-plinking gevär inte ett luftvapen, utan ett kolsyredrivet airsoftgevär, HFC SAR-10. Det är ett lätt-repeterat bolt action gevär med magasin för 28 skott. Funkar lika bra som ett "vanligt" luftgevär upp till 10 meter med lite tyngre ammunition och om det inte blåser för jävla mycket. Men det är en helt annan historia.
En relativt billig plinker som man kan köpa ny är Crosman 1077, en populär modell som funnits länge. Avtrycket är dock inte mycket att hurra för. Ett vapen jag själv är lite nyfiken på är Umarex Ruger 10/22. Det är ett replika luftvapen på Rugers klassiska 10/22 krutgevär och drivs av 2 st 12 grams Co2 patroner som är dolda i kolven. Lite högre kvalitet än Crosman, desstuom kan man till skillnad från 1077:an skjuta single action med den, dvs man kan förspänna hanen för att få ett lättare avtryck.
Med allt detta sagt är mitt eget favorit-plinking gevär inte ett luftvapen, utan ett kolsyredrivet airsoftgevär, HFC SAR-10. Det är ett lätt-repeterat bolt action gevär med magasin för 28 skott. Funkar lika bra som ett "vanligt" luftgevär upp till 10 meter med lite tyngre ammunition och om det inte blåser för jävla mycket. Men det är en helt annan historia.
Senast redigerad av Archon 16 apr 2021, 19:40, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
- Archon
- Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 169 gånger i 136 inlägg - Luftvapen favorit: Diana 35
Nu, några veckor efter alla tips så är det kanske dags för en liten rapport. Tycker själv trådar där folk ber om tips och sen aldrig återrapporter är lite tråkiga.
Jag gick och köpte min en begagnad Hämmerli 850 Airmagnum Carbine som ligger i postgång på väg till mig.
Kollade först på Haenel 310-gevär men när en Karbin-modell med trästock istället för plaststock snubblades över för 2700:- så kunde jag inte motstå.
Livet är för kort för plastvapen.
Och för kort för att inte köpa ett Haenel 310 när jag trillar över ett sådant som jag gillar.
Tack för alla råd.
Jag gick och köpte min en begagnad Hämmerli 850 Airmagnum Carbine som ligger i postgång på väg till mig.
Kollade först på Haenel 310-gevär men när en Karbin-modell med trästock istället för plaststock snubblades över för 2700:- så kunde jag inte motstå.
Och för kort för att inte köpa ett Haenel 310 när jag trillar över ett sådant som jag gillar.
Tack för alla råd.
- Alias1905
Jag tycker pistol är grymt som plinker. Dels är det en större utmaning, dels så jämför man inte med sina bättre gevär och det passar på små ytor. Lätt att ta med till sommarstugan osv. Det finns bra hobbypistoler som skjuter diaboler i alla sorters drivkällor. Själv skulle jag undvika replikor med CO2 men det finns ju de som gillar dem med.
- ahayeah
- Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg - Luftvapen favorit: HW90
Jag har en Hw75:a som används både för tavlor och ölburkar.
Men att kunna vräka iväg flera skott på kort tid samt att öva ett snabbt andraskott är svårt med en sådan.
Men att kunna vräka iväg flera skott på kort tid samt att öva ett snabbt andraskott är svårt med en sådan.
- Alias1905
Artemis CP2 i 5,5 är ett bra val. Har ej haft några magasinproblem. Lätt och smidig. Kostar inte en förmögenhet och för burkplinking fullt tillräcklig precision. 20-30 meter inga problem.
- Merryman
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: Weihrauch
Alias1905 skrev:Nu, några veckor efter alla tips så är det kanske dags för en liten rapport. Tycker själv trådar där folk ber om tips och sen aldrig återrapporter är lite tråkiga.
Tack för alla råd.
Jag är avundsjuk! 850 säljs ju inte längre med trästock.
Fast jag är litet / mycket förvånad, för syntetstocken på 850har fått mig att ändra inställning till att tänka som så, att trä är vackert, men syntetstockar är extremt stryktåliga, och dessutom lättare. Så nu kräks jag inte längre över iden med syntetstockar. (Återstår att se om jag någonsin kan gilla "bullpup".
Tack för din återkoppling! Det känns verkligen rätt värdelöst att engagera sig i att ge råd, om folk inte talar om hur det gick sedan! Och återkopplingen uppskattar jag ju oavsett om man följt just mitt råd / ideer.
(Får du för dig att sälja, får du gärna höra av dig till undertecknad!
- Luftpangarn
ahayeah skrev:Jag tycker pistol är grymt som plinker. Dels är det en större utmaning, dels så jämför man inte med sina bättre gevär och det passar på små ytor. Lätt att ta med till sommarstugan osv. Det finns bra hobbypistoler som skjuter diaboler i alla sorters drivkällor. Själv skulle jag undvika replikor med CO2 men det finns ju de som gillar dem med.
Min favorit plinker!
- PLUTTE
- Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22
PLUTTE skrev:ahayeah skrev:Jag tycker pistol är grymt som plinker. Dels är det en större utmaning, dels så jämför man inte med sina bättre gevär och det passar på små ytor. Lätt att ta med till sommarstugan osv. Det finns bra hobbypistoler som skjuter diaboler i alla sorters drivkällor. Själv skulle jag undvika replikor med CO2 men det finns ju de som gillar dem med.
Min favorit plinker!
Jo, den är go! Det blir så himla nice blandning av tavelskytte i SA, för att nästa sekund kunna mata i DA mot burkar. Fast trycket är ganska krävande i DA.
- Luftpangarn
Nu är det skjutit med mitt nya Hämmerli 850 Carbine.
Ja jävlar vad bra gevär - mkt bättre än den som håller i det i detta fallet.
På 13 m skjuter man alla tio skott på tian på en pistoltavla utan problem. Sittande med stöd alltså.
Eftersom jag bara skjuter stående utan stöd på 13 och 20 meter så kommer detta räcka gott och väl.
Kul är det också. Enda som är tråkiga är att den bara punkterar en kolsyrepatron i taget men det ska vara ett vanligt problem som löses med ett mynt mellan läste jag mig till.
Är det någon som vet om man kan spara kolsyra i adaptern eller pajar man den då? Trist att skjuta åtta skott för att få springa o ta hand om nyvaken bebis och släppa ut allt - blir dyrt i längden.
Ja jävlar vad bra gevär - mkt bättre än den som håller i det i detta fallet.
På 13 m skjuter man alla tio skott på tian på en pistoltavla utan problem. Sittande med stöd alltså.
Eftersom jag bara skjuter stående utan stöd på 13 och 20 meter så kommer detta räcka gott och väl.
Kul är det också. Enda som är tråkiga är att den bara punkterar en kolsyrepatron i taget men det ska vara ett vanligt problem som löses med ett mynt mellan läste jag mig till.
Är det någon som vet om man kan spara kolsyra i adaptern eller pajar man den då? Trist att skjuta åtta skott för att få springa o ta hand om nyvaken bebis och släppa ut allt - blir dyrt i längden.
- Alias1905
Det går bra att spara kolsyran i adaptern, det är helt riskfritt.
- Tempest
- Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg
Alias1905 skrev:Är det någon som vet om man kan spara kolsyra i adaptern eller pajar man den då? Trist att skjuta åtta skott för att få springa o ta hand om nyvaken bebis och släppa ut allt - blir dyrt i längden.
Jag kan inte se att du pajar någonting. Det har i alla fall funkat för mig någon vecka.
Konstruktionen är annars som på ett PCP med löstagbar lufttank. Men alla PCP förvaras med litet tryck i luftbehållaren, löstagbar tank eller ej.
Annars funkar det ju bra att bara ladda med en ny patron + en tom. Men visst ibland kommer man ju på mitt i skyttet, att man vill avbryta. Och då har jag inte haft några problem att senare använda resten av gasen, efter en vecka eller så. Och sedan ladda om, när den gasen tagit slut.
Det står visserligen i instruktionen, att man skall "For storage, remove gas capsules." Men jag skulle dels tolka "storage" som långtidsförvaring, dels tror jag att det snarast är en säkerhetsfråga.
Så möjligen kanske man trycker ihop packningar onödigt, om det står trycksatt i månader. Men det verkar inte vara problem med PCP, och detta gevär säljs ju även som PCP. Fast jag vet ju inte vad som står i de instruktionerna.
Tom åtminstone den svart och mässingsfärgade adaptern för 2x12g CO2, verkar vara den samma som lufttuben till Walther Dominator. (Rejält tjockväggigt stål.)Verkar väl osannolikt att den grå varianten skulle bete sig annorlunda? (Ventilhusen är exakt samma konstruktion på PCP, bara olika fjädertryck inuti.)
- Luftpangarn
Alias1905 - jag glömde säga att det är kul att höra att du har kul!
Och jag håller med, jag har heller knappast någon nytta av ännu högre precision. Eftersom jag vill plinka burkar, som ju är 70mm, med öppna riktmedel på 20m. Med ett ännu mer exakt gevär, rör det sig kanske om 2-3mm förbättring på 10m, vilket blir 4-6mm på 20m. (Och 12-18mm på 30m.) Närmare bestämt har knappast någon riktig glädje av bättre precision för burkar.
Och jag håller med, jag har heller knappast någon nytta av ännu högre precision. Eftersom jag vill plinka burkar, som ju är 70mm, med öppna riktmedel på 20m. Med ett ännu mer exakt gevär, rör det sig kanske om 2-3mm förbättring på 10m, vilket blir 4-6mm på 20m. (Och 12-18mm på 30m.) Närmare bestämt har knappast någon riktig glädje av bättre precision för burkar.
- Luftpangarn
PLUTTE skrev:ahayeah skrev:Jag tycker pistol är grymt som plinker. Dels är det en större utmaning, dels så jämför man inte med sina bättre gevär och det passar på små ytor. Lätt att ta med till sommarstugan osv. Det finns bra hobbypistoler som skjuter diaboler i alla sorters drivkällor. Själv skulle jag undvika replikor med CO2 men det finns ju de som gillar dem med.
Min favorit plinker!
Cool picka
Senast redigerad av Freddy71 18 maj 2021, 23:48, redigerad totalt 2 gånger.
Air Arms HFT500 .177 - Hawke Airmax 30 3-12x50
Kidd/SCR 10/22 - Delta Optical Titanium HD 2.5-15x50 / Holosun HS510C
Bergara B14-r Carbon .22lr - XLR Chassi - Element Nexsus 5-20x50 FFP -Sphur SP-3601 - TriggerTech Diamond 2-stage
Diverse krutisar
Bergara B14-r Carbon .22lr - XLR Chassi - Element Nexsus 5-20x50 FFP -Sphur SP-3601 - TriggerTech Diamond 2-stage
Diverse krutisar
-

Freddy71 - Inlägg: 28
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg - Skytteklubb: SSF
- Luftvapen favorit: Air Arms
Röhm Twinmaster trainer heter den och är i co2, sen finns de i andra modeller oxå. De har tyvärr slutat tillverkas men ligger kring ca 3000kr när de kommer ut på marknaden.
- PLUTTE
- Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22
PLUTTE skrev:Röhm Twinmaster trainer heter den och är i co2, sen finns de i andra modeller oxå. De har tyvärr slutat tillverkas men ligger kring ca 3000kr när de kommer ut på marknaden.
Ok, tack för infon
Air Arms HFT500 .177 - Hawke Airmax 30 3-12x50
Diverse krutisar
Diverse krutisar
-

Freddy71 - Inlägg: 28
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg - Skytteklubb: SSF
Jag vill protestera mot att beskriva Röhm Twinmaster som plinkningsvapen. I singel action, är det en mycket kompetent målskyttepistol. Jag köpte min här på forumet för 2 tusen, vilket är rimligt, då de kostade sådär dryga fyratusen nya. Säljaren skulle gå vidare till 15-tusen kronors klassen, men tyckte inte trycket var så himla hemsk i single action. Jag kan bara hålla med, utan att vara så himla erfaren pistolskytt.
Röhmen är ett rejält hopp upp från Artemis CP-1, som ju annars inte alls är så tokig den heller.
Som tidigare konstaterats i diskussioner här i forumet, finns det tyvärr inga pistoler i mellanpris-/ kvalitetsklassen. Röhm Twinmaster fyller annars just det marknadssegmentet.
Att den dessutom har revolvermagasin, är ju skitkul för skytte i double action. Fast jag har fått för mig, att det också handlar om att kunna träna för en viss pistolskytteklass?
Det kommer dröja länge, om ens någonsin, att jag har glädje av en bättre pistol.
Röhmen är ett rejält hopp upp från Artemis CP-1, som ju annars inte alls är så tokig den heller.
Som tidigare konstaterats i diskussioner här i forumet, finns det tyvärr inga pistoler i mellanpris-/ kvalitetsklassen. Röhm Twinmaster fyller annars just det marknadssegmentet.
Att den dessutom har revolvermagasin, är ju skitkul för skytte i double action. Fast jag har fått för mig, att det också handlar om att kunna träna för en viss pistolskytteklass?
Det kommer dröja länge, om ens någonsin, att jag har glädje av en bättre pistol.
- Luftpangarn
Luftpangarn skrev:Som tidigare konstaterats i diskussioner här i forumet, finns det tyvärr inga pistoler i mellanpris-/ kvalitetsklassen. Röhm Twinmaster fyller annars just det marknadssegmentet.
Vad tycker du om För att följa länken så måste du registera dig. för en mellanpris-/ kvalitetsklassen.
- Freerider
Tackad: 55 gånger i 30 inlägg
Freerider skrev:Luftpangarn skrev:Som tidigare konstaterats i diskussioner här i forumet, finns det tyvärr inga pistoler i mellanpris-/ kvalitetsklassen. Röhm Twinmaster fyller annars just det marknadssegmentet.
Vad tycker du om För att följa länken så måste du registera dig. för en mellanpris-/ kvalitetsklassen.
Har du en Zoraki?
Jag har inte skjutit den, men den verkar ju verkligen trevlig! Jag tror inte den fanns för typ kanske 2,5 år sedan, när andra här på forumet menade att det var ont om mellanklasspistoler. Det var i samband med att jag köpte min Röhm.
Det finns ju flera bra saker med Zorakin. Att man varken behöver CO2 patroner, eller PCP pump, och ändå får rekylfritt skytte - om jag fattar rätt - är ju mycket trevligt!
Trycket är ju omöjligt att uttala sig om, om man inte hållit i den. Men med de inställningsmöjligheter den har, skulle jag ju bli jätteförvånad om det inte är bra!
Vad som är jätteviktigt för mig är att kolven är justerbar. Det är största svagheten hos Artemis CP1, tycker jag. Sedan gillar jag dessutom inte riktmedlen, men det verkar ingen annan klaga på, så vadå..
Och för plinkning tycker nog de flesta att magasin, och helst också DA en stor tillgång. Fast jag skjuter alltid single action av gammal vana.
För plinkning, är kaliber 5,5mm klart roligare än 4,5mm, tycker jag också. Det saknar jag på min Röhm. Och det gäller också mina två vilda western revolvrar, som ju annars är uttalade plinkningsvapen. Dessutom ger ju dessa två mycket låg energi på sådär knappa 3J. Både Röhmen och CP1 ligger på sådär 6-7J, om jag kommer ihåg rätt.
Zorakin i 5,5mm och med 3 pumptag, ger ju tydligen 9,9J! Då flyger burkarna duktigt! -De lär de göra med två pumptag också!
Är det någon här som faktiskt skjutit Zorakin, och kan uttala sig om detta alternativ?
(Själv har jag just nu fullständigt snöat in på min nya Umarex bygelrepeter (ca7J). Vore ju trist om jag inte vore mest sugen på senaste förvärvet!
- Luftpangarn
Zorakin har funnits betydligt längre än för bara 2,5 år sedan.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19468
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Det kom väl en variant med bättre avtryck för några år sedan.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
- XXL
- Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg - Skytteklubb: SLJSF
- Luftvapen favorit: HW 30s
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
likartade trådar