Licens före vapen eller vapen före licens?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Licens före vapen eller vapen före licens?

Inläggav plymouth 29 sep 2008, 15:20

Hej!

Antagligen vanliga frågor men jag hittar inget inget i forumet...

Jag funderar på att skaffa en licensbelagd PCP-bössa, är det knepigt att få licens? De vapenhandlare jag pratat med "skräms" lite grann, typ "är man inte lantbrukare och behöver bössan för skadedjursbekämpning är det svårt att få licens", vad säger ni?

Hur gör man rent tekniskt för att söka licens, det finns blanketter på polisens hemsida att tanka ner, fylla i och skicka in men där ska massa information om vapnet fyllas i, det kan man inte veta innan man bestämt sig för vapen. Måste man så att säga köpa vapnet först och sedan vänta med att hämta ut det tills eller om man får licens?
plymouth

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Luigi 29 sep 2008, 15:39

Tjena! :-)

Man måste vänta med att köpa vapnet innan man får licens. Att äga ett licensbelagt vapen utan licens är vapenbrott=olagligt.
Vad jag har hört är det rekommenderat att ha varit medlem i en skytteklubb/skytteförening minst 6 månader, för att underlätta beviljningen av vapenlicensen. Du måste även ha goda skäl till att få licens på ditt vapen, det räcker alltså inte med att säga "Jag har nåra grannungar som springer över på min gård, får jag licens på fullfartsbössa?"
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav mikebike 29 sep 2008, 18:34

Här i Stockholm går det alldeles utmärkt att köpa en licensfri bössa, söka licens, och därefter trimma den.
Fördelen med det är att man har fler säljare att välja mellan, även privatpersoner.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav plymouth 29 sep 2008, 22:06

Luigi skrev:Vad jag har hört är det rekommenderat att ha varit medlem i en skytteklubb/skytteförening minst 6 månader, för att underlätta beviljningen av vapenlicensen.

Ja det där stämmer nog, läser man För att följa länken så måste du registera dig.

, 5 kap. Behov av skjutvapen för målskjutning så bör även styrelsen eller liknande intyga att man behöver ett sådant vapen. Dags att söka sig till en lämplig klubb då :?

För jag antar det är svårt att hävda att man tänker övningsskjuta på sin egen mark bara för att komma undan med billigare ammunition?

mikebike skrev:Här i Stockholm går det alldeles utmärkt att köpa en licensfri bössa, söka licens, och därefter trimma den.
Fördelen med det är att man har fler säljare att välja mellan, även privatpersoner.

Men det verkar smart. Är det ingen skillnad på att trimma efteråt mot att köpa en licensbelagd från början? Prestanda? Kvalité? Pris?
plymouth

Inläggav ogster 29 sep 2008, 22:13

plymouth skrev:
För jag antar det är svårt att hävda att man tänker övningsskjuta på sin egen mark bara för att komma undan med billigare ammunition?

Har du jägarexamen kan du självklart söka licens på ett luftvapen som ett billigare alternativ till mängd övning (detta går bra i vissa län å mindre bra i andra...)

Sen går det ju bra att söka en öppen licens,dvs man fyller i vapnets uppgifter vid ett senare köp.
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav plymouth 29 sep 2008, 22:30

ogster skrev:Har du jägarexamen kan du självklart söka licens på ett luftvapen som ett billigare alternativ till mängd övning (detta går bra i vissa län å mindre bra i andra...)

Bra tips! Så är det, då får vi se hur det går att söka licens i Stockholm men ange att man jagar i ett annat län.

ogster skrev:Sen går det ju bra att söka en öppen licens,dvs man fyller i vapnets uppgifter vid ett senare köp.

Aha! Värt att kolla upp.

Som ni förstår kommer det snart frågor om vilken PCP-bössa man ska köpa. :wink:

Tack!
plymouth

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |