Välkommen Gäst
Konvertera QB78 till pcp
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Konvertera QB78 till pcp
Tänkte höra hur det är att beställa luftvapengrejer från England nu när dom gått ur EU, blir det svindyrt med avgifter mm nu, såg ett kit för att konvertera QB78 till pcp som i sej kostar 59 Pund, jepp vet att det är dyrt då det säkert blir lika dyrt som en QB78 i sej kostar men bara för att det är kul att testa och sen slippa kostnaden på Co2 patroner.
För att följa länken så måste du registera dig.
Vila idag, imöra kan det vara försent...
-
Kaxe - Inlägg: 80
- Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg - Luftvapen favorit: HW 30S
Re: Konvertera QB78 till pcp
När jag beställer till mina BSA får man lägga på ca 30 %
- vettedax
- Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 255 gånger i 212 inlägg - Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100
Leta i Tyskland är mitt råd..
- vettedax
Köp en jula pcp
- bazookaboy
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
- bazookaboy
Du leker med en bomb:
- Freerider
- Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 55 gånger i 30 inlägg
Tål verkligen en kolsyrebössa 200 bar?? De är väl gjorda för max 60 bar??
- vettedax
Ska man konvertera så använder man en flaska med regulator. Så är det ingen fara.
- bazookaboy
Freerider skrev:Du leker med en bomb:
Den där videon är inte relevant. Till att börja med handlar det om en annan vapenkonstruktion.
Sedan mekar killen med ventilen under tryck. Han verkar dessutom ha tagit bort två av de tre skruvarna som skulle hålla fast ventilen, samt "locket" bak.
Dessutom har han tydligen sammanfogat flera delar med plastic padding typ, för att bygga en egen trycktub. Bygger man en egen trycktub, måste man också provtrycka den. (Precis som med gastankar och ångpannor i min andra hobby med modellånglok.)
Han lyckas med konststycket att dels spränga sin hembyggda trycktub, dels också skjuta ut ventilen. Det verkar handla om två olika olyckor.
Hans beteende är komplett vansinne på alla sätt.
Ståltuben på QB78 räcker gott och väl i styrka för det rekomenderade fylltrycket 150 bar för denna enkla konvertering. Med tanke på att CO2 kan leverera sådär 55 bar, så säger vanligt ingengörsresonerande att tuben rimligen är dimensionerad för några gånger det trycket. Men ser man dessutom stålröret, så tvekar åtminstone inte jag.
Det finns åtskilliga som använder QB78 omväxlande som PCP och CO2 - vilket är brilliant! Bekvämt att använda 12g CO2 patroner i varmt väder, och tryckluft när det är kyligt. Bara att byta det påskruvade fyllocket fram på trycktuben, för det ena eller det andra.
Tack för tipset om den kompletta fyllockslösningen! Hitills har man måst beställa delarna separat, och det har inte varit glasklart av beskrivningarna vilka olika delar som behövts och passat ihop. Sådant orkar jag inte med på postorder. Att det tagit sådan tid att erbjuda ett färdigt set är obegripligt.
Jag säger tuta och kör! Beställ hem setet! Leta i EU kan du glömma, det här är en UK/USA/Australiensisk grej.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1438 gång
Tackad: 265 gånger i 207 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
Det var det jag tänkte med detta, att kunna använda både kolsyra med originallocket och luft med adaptern, sedan ska tuben tåla 150 bar har jag läst mej till
och räcker säkert att fylla till 100 bar då kolsyran ligger runt 55-60 bar , tar inte många sekunder att fylla på med handpump när det är så "låga" tryck, sedan som någon skrev om Julas pcp så har jag sedan länge en sådan, det är ju också det att det är kul att greja lite med gevären eller hur
Bifogar en bild på QB78 samlingen + Julas pcp Längst upp , längst ner är en QB78 .22 som jag modifierat lite.
och räcker säkert att fylla till 100 bar då kolsyran ligger runt 55-60 bar , tar inte många sekunder att fylla på med handpump när det är så "låga" tryck, sedan som någon skrev om Julas pcp så har jag sedan länge en sådan, det är ju också det att det är kul att greja lite med gevären eller hur
Bifogar en bild på QB78 samlingen + Julas pcp Längst upp , längst ner är en QB78 .22 som jag modifierat lite.
Senast redigerad av Kaxe 09 maj 2024, 12:50, redigerad totalt 3 gånger.
-
Ja att mecka å fixa till är ju halva nöjet..
- vettedax
Beställde PCP adaptrar och fick dom idag efter lååång väntan , tyvärr passar inte fyllnipplarna till varken min PCP kompressor eller handpump,finns det adaptrar som man kan använda? bifogar lite bilder och den längst ner visar skillnaden på nipplarna mellan gevären, geväret längst ner på den bilden passar mina pumpar.
-
Lyckades till slut få tag på en nippel som ska passa i adaptern som var medskickad i pcp ombyggnadssatsen,får dock ta ut kulan i nippeln då den ska vara öppen åt båda håll ,den nippeln passar uttaget på min pump och kompressor och adaptern passar på ombyggnadssatsen så nu ska jag kunna använda mina pumpar till både mitt PCP gevär och till QB78:orna, dock blir det väntetid igen då jag inte kunde hitta någon sådan nippel i Sverige utan fick igen beställa från utlandet, men va fan vem har bråttom.
-
Kaxe skrev:...får dock ta ut kulan i nippeln då den ska vara öppen åt båda håll...
Varför skall den propmpt vara öppen i båda riktningarna? Kopplingen på trycktuben är ju enkelriktad, kan ju inte spela roll om man kopplar på en backventil till i samma riktning, dvs för fyllning?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
- Luftpangarn
Luftpangarn skrev:Kaxe skrev:...får dock ta ut kulan i nippeln då den ska vara öppen åt båda håll...
Varför skall den propmpt vara öppen i båda riktningarna? Kopplingen på trycktuben är ju enkelriktad, kan ju inte spela roll om man kopplar på en backventil till i samma riktning, dvs för fyllning?
Säger som Björn Borg... Bafatt
Nä skämt åsido tänkte lite fel där med backventilen
-
Fick efter lång väntan adapternippeln idag så att jag kunde fylla mina QB78 med luft , funkade klockrent men jag hade rätt angående backventilen i nippeln,efter att jag fyllt geväret gick det ej att ta bort adaptern pga att det var tryck mellan gevärets nippel och adaptern, jag vill ju kunna skruva på skyddet över gevärets nippel efter att jag fyllt luft så jag fick efter att ha tömt geväret på luft bort adaptern och skruvade ur backventilen, blir c:a 30 användbara skott då det är en liten tub men 30 pumptag så är det fullt tryck igen så en pump per skott
-
- Följande användare vill tacka Kaxe för detta inlägg
Luftpangarn (04 jul 2024, 20:24), Luftpangarn (04 jul 2024, 20:24)
Hur högt tryck fyllde/pumpade du med? Jag vet att de rekomenderar 150 bar, men jag är personligen övertygad om att +200 bar är riskfritt. QB78's trycktub är rejält dimensionerat stål.
Enda är att eftersom detta ju blir ett klassiskt icke tryckreglerat pcp, så behöver man hitta något slags "sweet-spot" mellan två olika tryck, där kulan får ganska precis samma kulbana - om man nu vill skjuta sjukt precist. För de flesta är detta dock kanske inte så himla petigt, om man inte tänker stansa tavlor på 20m eller så.
Med tanke på vad en forumsmedlem skrivit om att fylla Walthers 2x12g CO2 adapter med 100bar till hans Walther bygelrepeter, verkar det vara rätt ok med olika tryck, om man inte skjuter precision.
Jag tror/gissar, att ju högre upp i tryck man kliver, desto mindre skillnad blir det mellan varje skott. Så jag gissar att det blir avsevärd skillnad i jämnhet, beroende på om man fyller 100: 150 eller 200bar.
Testa gärna, och rapportera! Jag är väldigt sugen på samma alternativ för min egna QB78, men jag är rätt inne på att köra samma sak på mitt Umarex/Hämmerli 850 / M2, och kanske även köpa en Walther bygelrepeter, att använda med högtrycksluft.
Ägaren till Hurricane luftvapen (kommer inet ihåg hans namn just nu), har en luftpatron motsvarande 88gr CO2. Och den är tillräckligt stor, för att man skall kunna provskjuta vapen ok. Däremot är "Proton X2" 12g storlek helt värdelös. Han vill inte ens riktigt sälja den, fast han har nåon i lager. Den är nog helt enkelt alldeles för liten, för att komprimerad luft, i stället för flytande CO2 skall fungera.
Det är här QB78's mycket större trycktub kommer in - den är ju faktiskt ganska normalstorlek jämfört många pcp vapen.
Dock kan hammarfjädern bli otillräcklig, om man fyller för högt tryck. Då öppnar inte ventilen.
På Umarex/Hämmerli 850 löser man det genom att ersätta fjädern med fjädern till Walther Dominator/ Rotex 8, som är pcp versionerna av exakt samma plattform. (Och den svarta 2x12g CO2 adaptern som jag har, är jag hyggligt säker på är precis samma trycktub som till pcp. Den är våldsamt överdimensionerad för CO2! ;-) )
Som sagt, rapportera gärna mer!
OBS! För alla som läser slarvigt - poängen är att för bekvämlighetens skull, under varm årstid, kunna använda CO2 patroner, och sedan när utomhustemperaturen blir kyligare, kunna använda luft i stället. Det handlar alltså INTE om att luftdrift på något sätt principiellt och generellt är bättre än CO2 drift.
Enda är att eftersom detta ju blir ett klassiskt icke tryckreglerat pcp, så behöver man hitta något slags "sweet-spot" mellan två olika tryck, där kulan får ganska precis samma kulbana - om man nu vill skjuta sjukt precist. För de flesta är detta dock kanske inte så himla petigt, om man inte tänker stansa tavlor på 20m eller så.
Med tanke på vad en forumsmedlem skrivit om att fylla Walthers 2x12g CO2 adapter med 100bar till hans Walther bygelrepeter, verkar det vara rätt ok med olika tryck, om man inte skjuter precision.
Jag tror/gissar, att ju högre upp i tryck man kliver, desto mindre skillnad blir det mellan varje skott. Så jag gissar att det blir avsevärd skillnad i jämnhet, beroende på om man fyller 100: 150 eller 200bar.
Testa gärna, och rapportera! Jag är väldigt sugen på samma alternativ för min egna QB78, men jag är rätt inne på att köra samma sak på mitt Umarex/Hämmerli 850 / M2, och kanske även köpa en Walther bygelrepeter, att använda med högtrycksluft.
Ägaren till Hurricane luftvapen (kommer inet ihåg hans namn just nu), har en luftpatron motsvarande 88gr CO2. Och den är tillräckligt stor, för att man skall kunna provskjuta vapen ok. Däremot är "Proton X2" 12g storlek helt värdelös. Han vill inte ens riktigt sälja den, fast han har nåon i lager. Den är nog helt enkelt alldeles för liten, för att komprimerad luft, i stället för flytande CO2 skall fungera.
Det är här QB78's mycket större trycktub kommer in - den är ju faktiskt ganska normalstorlek jämfört många pcp vapen.
Dock kan hammarfjädern bli otillräcklig, om man fyller för högt tryck. Då öppnar inte ventilen.
På Umarex/Hämmerli 850 löser man det genom att ersätta fjädern med fjädern till Walther Dominator/ Rotex 8, som är pcp versionerna av exakt samma plattform. (Och den svarta 2x12g CO2 adaptern som jag har, är jag hyggligt säker på är precis samma trycktub som till pcp. Den är våldsamt överdimensionerad för CO2! ;-) )
Som sagt, rapportera gärna mer!
OBS! För alla som läser slarvigt - poängen är att för bekvämlighetens skull, under varm årstid, kunna använda CO2 patroner, och sedan när utomhustemperaturen blir kyligare, kunna använda luft i stället. Det handlar alltså INTE om att luftdrift på något sätt principiellt och generellt är bättre än CO2 drift.
- Luftpangarn
Jag fyllde till rekomenderat tryck 150 Bar och efter ca 30 skott fyller jag igen och då krävs ju inte så många pumptag som när man fyller från tomt, med den elektriska PCP pumpen tar det inte många sekunder att fylla tuben, en till fördel är ju att jag inte behöver tömma ur kvarvarande kolsyra som jag gjort tidigare, har aldrig lämnat gevären med kolsyra i för att spara på tätningarna som tydligen blir kassa om gevären står länge med kolsyra i, nu kan dom stå med tryck i och användas direkt.
Ska testa med att kanske höja trycket till 175 bar och se hur det blir framöver,som sagt detta gjordes för att det är kul att greja med gevären och testa sej fram med olika saker och detta funkade bra i alla fall.
Ska testa med att kanske höja trycket till 175 bar och se hur det blir framöver,som sagt detta gjordes för att det är kul att greja med gevären och testa sej fram med olika saker och detta funkade bra i alla fall.
-
Ja det är litet irriterande med QB78 att man måste skjuta trycktuben helt tom på kolsyra = en helskottas massa blankskott på slutet. ;-) Annars sväller o-ringen i locket, och det blir omöjligt att skruva av locket nästa gång. Både jag och förste ägaren har repat locket, när vi försökt skruva av det med polygrip - vilket inte går! Det sitter som berg om det stått under tryck någon dag.
Att det skulle göra skillnad att trycktuben i stället är fylld med luft, förvånar mig litet. Men det lär finnas olika kvaliteter på tätnings o-ringen. Använder man fel, blir det mera problem. (Rätt sort är visst lilafärgad eller nå't.)
Försökte just ladda upp språngskiss och manual för tuning av trycke etc som PDF, men det gick inte. Skicka PM med din mejladress, så mejlar jag PDF:en om du är intresserad.
Att det skulle göra skillnad att trycktuben i stället är fylld med luft, förvånar mig litet. Men det lär finnas olika kvaliteter på tätnings o-ringen. Använder man fel, blir det mera problem. (Rätt sort är visst lilafärgad eller nå't.)
Försökte just ladda upp språngskiss och manual för tuning av trycke etc som PDF, men det gick inte. Skicka PM med din mejladress, så mejlar jag PDF:en om du är intresserad.
- Luftpangarn
Det skumma med PCP uppgraderingen är att o-ringen i locket är en vanlig svart o-ring, dock verkar det ju fungera trots att den är sidomonterad lika som originalets vita o-ring.
-
Testat ett tag nu och funkat perfekt, även testat att ha bägge gevären stående nästan en vecka med luft och var bara att ta dom och skjuta så dom håller trycket iaf, provade med lite högre tryck och där sprang jag på patrull, c:a 175 bar men då orkar inte hammarfjädern öppna ventilen riktigt, små luftpuffar bara så fick sitta och blindavfyra säkert 100 ggr innan den orkade med att öppna ordentligt, blev lika på både 4,5 och 5,5:an.
Men 150 bar räcker till mej då jag nu kan utnyttja bägge gevären mycket mer än jag gjort tidigare med kolsyrepatroner.
Men 150 bar räcker till mej då jag nu kan utnyttja bägge gevären mycket mer än jag gjort tidigare med kolsyrepatroner.
-
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
likartade trådar