Det finns ingen bössa som man kan plocka ur direkt ur kartong och skjuta hål i hål med på 50m.
Det skiljer från bössa till bössa och pipa till pipa, och allt måste finjusteras och trimmas in. Och det viktigaste av allt ammunitionen. En bössa kan skjuta hål i hål med en sort, dimmension och tillverkningsparti, men skjuta dåligt med nästa låda av samma ammunition som tillverkats vid ett annat tillfälle. För så kännsligt är det faktiskt om man söker extrem precision på längre håll. Dessutom bör varje skott noga väljas ut och vägas (eftersom vikten kan skilja en del från diabol till diabol).
Men om man nu lyckats få ihop en perfekt kombination av bössa och ammunition, så räcker inte det. Stora krav ställs även på skytten, optik, skjutstöd väder, vind.....ALLT spelar in.
De bästa träffbilderna jag skjutit på 50m har varit med en av mina finjusterade Typhooner och Logun Professional MK2. I dessa exemplar jag har jag lyckats kombinera bössa, ammo och allt annat för att skjuta så bra som möjligt.
Här är 60 skott i följd på två fyllningar, från 50m med en 5,5mm Typhoon,JSB Exact 5,51mm, sittande med bipod, Utomhus och inte helt vindstilla under verkliga förhållanden..

Och en bra 10 skotts serie från 50m sittande med stöd, JSB Exact 5,51 och Logun Professional Mk2.Utomhus ingen vind.