Sida 1 av 1

otät oring på fyllkittet

InläggPostat: 15 mar 2009, 01:16
av scratch
Idag så började mitt fyllkitt läcka och när jag skruvar ut fyllkittet så har liksom oringen låsnat, så jag trycker dit den igen och skruvar in den så hårt jag kan i dyktuben men ändå så upprepas det hela. Det blir liksom att oringen låsnar och det pyser luft från din-gängan. Kan man smörja oringen med renolitfett och få den att täta bättre eller är det ett stort NO-NO för att tryck och fett kan säga pang? Men man tycker ju att FX egna fett borde kunna funka? Tacksam för svar :)

Re: otät oring på fyllkittet

InläggPostat: 15 mar 2009, 07:41
av ZaphodB
Skulle varit lite försiktig där, dieseling vid 300 bar låter ohälsosamt!!!!

Mvh, ZaphodB

Re: otät oring på fyllkittet

InläggPostat: 15 mar 2009, 08:47
av Tomaz
Jag kör med en typ 3-4mm tjock gummitätning, funkar kanonbra....

Re: otät oring på fyllkittet

InläggPostat: 15 mar 2009, 10:26
av FX_REVOLUTION
ZaphodB skrev:Skulle varit lite försiktig där, dieseling vid 300 bar låter ohälsosamt!!!!

Mvh, ZaphodB


vad är "dieseling vid 300 bar låter ohälsosamt!!!!" Jag har förstått att det smäller men varför?

Re: otät oring på fyllkittet

InläggPostat: 15 mar 2009, 13:09
av öberg
Detta är väl lite offtopic från ursprungsfrågan!
Diesling är när du får fett/olja framför pistongen på en fjäderbössa och av friktionsvärmen som blir av pistongpackningen när bössan avfyras så kan fett/olja antändas.
Det kommer aldrig smälla pga fett på oringen. Då det inte blir den friktionsenergin som krävs.

Re: otät oring på fyllkittet

InläggPostat: 15 mar 2009, 18:10
av scratch
Tomaz
Tack för tipset. Alltså oringen har jag kvar, men den pös konstigt nog. Tog och smörjde in den ytterst lite i renolitfett och så vart det tätt igen :)